Announcement

Collapse
No announcement yet.

Retrofitit ja omat koodaukset merkkiliikkeen päivityksessä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2323
    • Uusimaa

    Retrofitit ja omat koodaukset merkkiliikkeen päivityksessä?

    Jos autoon on tehty retrofittejä ja tehtaan setupista poikkeavia koodauksia, niin säilyykö nämä kun auton softat päivitetään merkkihuollossa? ts. lukeeko merkkiliikkeen päivityslaite auton ohjainlaiterakenteen suoraan autosta vai tehtaan tietokannasta ennen päivitystä?

    Ajatellaan tilannetta että autoon on vaikka päivitetty muistilliset comfort-penkit jotka on kooodattu autoon oikein. Ja sen päälle on tehty vielä jotain omia koodausmuutoksia.

    Miten näissä tapauksissa auto käyttäytyy kun sitä päivitetään? Pitääkö varautua tekemään kaikki tehdyt e-sys-temput uudelleen päivityksen jälkeen?

    Jostain syystä ei ole tällainen tilanne vielä koskaan osunut omalle kohdalle, mutta nyt meinaa osua....
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2717
    • Tampere

    #2
    Valmistajan laitteilla toteutettuna ohjainlaitelistaus kerätään ajoneuvosta ajantasaisen tilanteen mukaisena ja ne ohjainlaitteet päivitetään uudempaan ohjelmistoversioon, joihin sellainen on saatavilla. Lopuksi auton ohjelmistoversion nk. integraatiotaso päivitetään ohjelmistopäivitystä vastaavaksi. Ohjainlaitteiden koodausparametrit kopioidaan talteen ennen uuden ohjelmistoversion asennusta ja ne palautetaan lähtötilannetta vastaaviksi, ellei uusi ohjelmistoversio tätä estä. Valmistajan tietokantaan tallentuu tieto auton lopullisesta integraatiotasosta, muttei jälkivarustelusta.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Krampus
      BTCF Member
      • Nov 2017
      • 376
      • Keski-Suomi

      #3
      Originally posted by JKK View Post
      Jos autoon on tehty retrofittejä ja tehtaan setupista poikkeavia koodauksia, niin säilyykö nämä kun auton softat päivitetään merkkihuollossa? ts. lukeeko merkkiliikkeen päivityslaite auton ohjainlaiterakenteen suoraan autosta vai tehtaan tietokannasta ennen päivitystä?

      Ajatellaan tilannetta että autoon on vaikka päivitetty muistilliset comfort-penkit jotka on kooodattu autoon oikein. Ja sen päälle on tehty vielä jotain omia koodausmuutoksia.

      Miten näissä tapauksissa auto käyttäytyy kun sitä päivitetään? Pitääkö varautua tekemään kaikki tehdyt e-sys-temput uudelleen päivityksen jälkeen?

      Jostain syystä ei ole tällainen tilanne vielä koskaan osunut omalle kohdalle, mutta nyt meinaa osua....
      Ei häviä nuo penkit, jos ne on oikein retrofitattu. Omat koodausmuutokset häviää kyllä. ISTA tai esys lukevat autosta varusteluettelon ja tehtaalta lähtiessä olleen i-levelin(ohjelmisto version) ja koodaavat sen mukaan moduulit "tehdasasetuksille". Retrofitissä varusteluettelo on muutettu tuohon comfort penkki vaihtoon, talletettu autoon ja penkkeihin liittyvät moduulit koodattu tehdasasetuksille. Omat koodausmuutokset, kuten vaikka start/stop pois, takavalot päällä koko ajan, yms. häviää kun ne ei ole ns. uudessakaan tehdasasetus CAFD-tiedostoissa päällä, mikä autoon päivityksessä sisään menee.


      Janilap:lle kysymys? Olisiko esimerkkiä, että mihin moduuliin CAFD-koodaus jää muutetuksi/vanhaksi softa päivityksessä? Itsellä ei ole tullut vastaan vaan FDL-koodaukset aina menneet vakioksi. Saahan sen valittua esim, esyssin softapäiviykisessä, että ei koske CAFD-tiedostoon.
      Last edited by Krampus; 01-08-2023, 09:22. Reason: Myöhässä, Janilap kerkesi ensin ja kysymys.
      E89 Z4 sDrive 35i Flex Fuel, harraste
      F39 X2 Xdrive20D, käyttis
      Vikakoodit, moduulien päivitykset, vo/fa-muutokset ja koodailut(icom,e-sys, ista yms.) o5o536o489

      Comment

      • JKK
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2323
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by Krampus View Post
        Ei häviä nuo penkit, jos ne on oikein retrofitattu. Omat koodausmuutokset häviää kyllä.
        Juu kun tässä tapauksessa mulla on 2020-mallinen G30, johon olen retrofitannut hierovat muistilliset comfort-penkit ja facelift-takavalot. Ja kaikki nuo olen koodannut e-sysillä oikeilla varustekoodeilla. Ja takavalotkin oikealla LCI-takavalojen "retrofit H-WORT" -koodilla. Ja toimivat täydellisesti.

        Ainoastaan penkkien osalta olen joutunut FDL-koodaamaan sähköisesti säätyvän ratin pois, koska sellaista kombinaatiota ei ole olemassakaan jossa olisi pelkät comfortit ilman sähköistä ratin säätöä. Tosin tämä koodaus oli tarpeellinen ainoastaan jotta ei tarvitse vikakoodien luennassa katsella koodia puuttuvasta LIN-slavesta ja buttonista..... Koodasin myös head-rest-paukut pois niskatuista, jotka on asennettuna ainoastaan comfort-penkkeihin (ja näistä paukut oli poistettu ennen myyntiä, kuten aina taitaa olla käytetyissä interiööreissä....). Paukut niskatukiin tosin tilaan kyllä, jotta asia tulee vietyä maaliin asianmukaisesti.

        Mutta nämä lähinnä mietityttää kun auto menee huoltoon kuukauden päästä ja päivittävät siitä kuulemma softat uusiin. Jatkotakuukin päättyy näillä huudeilla, joten siitäkään en jaksa kantaa nyt huolta Pienellä riskillä tuli tehtyä nuo retrofitit vielä takuunalaiseen autoon....
        Last edited by JKK; 01-08-2023, 13:13.
        BMW G30 530e X-Drive

        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2717
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Krampus View Post
          Janilap:lle kysymys? Olisiko esimerkkiä, että mihin moduuliin CAFD-koodaus jää muutetuksi/vanhaksi softa päivityksessä? Itsellä ei ole tullut vastaan vaan FDL-koodaukset aina menneet vakioksi. Saahan sen valittua esim, esyssin softapäiviykisessä, että ei koske CAFD-tiedostoon.
          Olet oikeassa, että myös NCD saattaa monesti korvautua päivityksessä. Omalla kohdallani kuitenkin esim. DDE:n start/stop -koodaus on pysynyt toistuvista EGR-huoltokäyntien versiopäivityksistä huolimatta ennallaan kuten olen sen aikoinaan koodannut, eivätkä myöskään iDriveen tekemäni muutokset ole häpiyneet.
          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎