Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vääränlainen akku

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Terhi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 536
    • Toijala

    Vääränlainen akku

    En ole varma onko tämä nyt oikeassa paikassa, mutta ongelma tuo kai on.
    Eli ylläri löytyi kun tuossa muutenkin autoa tuli vähän tutkailtua. Eli akkuna on vain 40Ah akku. Eikös tuossa pitäisi olla vähintään 65Ah?? (e36 325i coupe)
    Ja mitä tuosta sitten on haittaa? (Menen kyllä akkuostoksille kun jaksan)
    Kuluttaako se laturin hiiliä jotenkin enemmän tai jotain (kai laturi joutuu sitä enemmän lataamaan)??
  • mukko
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 5965
    • Uleåborg

    #2
    Originally posted by Terhi
    En ole varma onko tämä nyt oikeassa paikassa, mutta ongelma tuo kai on.
    Eli ylläri löytyi kun tuossa muutenkin autoa tuli vähän tutkailtua. Eli akkuna on vain 40Ah akku. Eikös tuossa pitäisi olla vähintään 65Ah?? (e36 325i coupe)
    Ja mitä tuosta sitten on haittaa? (Menen kyllä akkuostoksille kun jaksan)
    Kuluttaako se laturin hiiliä jotenkin enemmän tai jotain (kai laturi joutuu sitä enemmän lataamaan)??
    Haittaa ei varsinaisesti ole, eikä vahinkoa satu.. Jos ei ota lukuun mahdollisia epäonnistuneita kylmäkäynnistyksiä / muuten vain virran äkillistä kulumista, 40Ah:n kun ei kovin paljoa mahdu..
    -- Official member of BTCF-Sauna Team --

    Save the World, Fuck The Fuel Economy
    Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

    Comment

    • avr
      Bimmer Fanatic
      • May 2005
      • 290
      • Vaasa

      #3
      Originally posted by muggo
      Haittaa ei varsinaisesti ole, eikä vahinkoa satu.. Jos ei ota lukuun mahdollisia epäonnistuneita kylmäkäynnistyksiä / muuten vain virran äkillistä kulumista, 40Ah:n kun ei kovin paljoa mahdu..
      Juuri näin! Periaatteessa sinne on turha uutta akkua ostaa, jos se vanha toimii. Pensakone ei tarvi kovinkaan korkeaa Ah määrää käynnistyäkseen, jos kaikki toimii ja jos ei kauaa tarvi sahailla.

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10097
        • KVLA

        #4
        Voipi kyllä tulla kovilla pakkasilla tenkkapoo eteen.Eli jos joudut joskus kovalla pakkasella kylmäkäynnistämään ilman lohkista,niin tuon akun kapasiteetti ei riittäne pyörittämään konetta kunnolla.Ja sitten pitäisi vielä riittää virtaa kipinäänkin.
        Jos tuo olisi minun autoni,niin vaihtaisin isomman/tehokkaamman akun.Ei tarvisi ainakaan starttikaapeleiden kanssa pelleillä pakkasilla.Näillä keleillähän se toimii vielä varmasti oikein hyvin.

        Comment

        • sirkus
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 2194
          • kaustinen

          #5
          Ah määrä ei vaikuta kyllä mitenkään kylmäkäynnistys tehoon vaan ainoastaan siihen kuinka kauan akusta riittää virtaa kulutettavaksi eli 40Ah akusta 1A virtaa 40tuntia. Optima akut omaavat erittäin suuren kylmäkäynnistys tehon mut ovat kuitenkin 40-50Ah akkuja.
          Chrysler 300c crd touring 2010
          Daily driver
          Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
          Man cave on wheels
          Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
          Built not bought
          V8, only juice&milk come in 2 litres

          Kawasaki zzr1100 fighter


          Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

          Comment

          • HellFire
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 280
            • Turku

            #6
            Originally posted by sirkus
            Ah määrä ei vaikuta kyllä mitenkään kylmäkäynnistys tehoon vaan ainoastaan siihen kuinka kauan akusta riittää virtaa kulutettavaksi eli 40Ah akusta 1A virtaa 40tuntia. Optima akut omaavat erittäin suuren kylmäkäynnistys tehon mut ovat kuitenkin 40-50Ah akkuja.
            No periaatteessa ei vaikuta. Käytännössä normaaleista lyijyakuista puhuttassa, maksimi purkausvirta (kylmäkäynnistysteho) ja akun varauskapasiteetti kulkevat kuitenkin käsi kädessä. Eli kyllä isommasta akusta saadaan myös enemmän virtaa ulos.
            I wanted a faster horse.

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6775
              • PK-seutu

              #7
              Jep. Eli vaikka AH ei kerrokkaan kylmäkäynistysvirtaa (CCA), niin Tuskin tuo CCA-lukukaan kovin mahtava on jossain pienessä akussa. niinkuin edellä mainittu: Talvella voi tulla ylläreitä.
              S65, S85, H1, N63TU, IB1

              Comment

              • Terhi
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2005
                • 536
                • Toijala

                #8
                No kai se on fiksuinta ennen pakkasia kuitenkin käydä ostamassa uusi.
                Kiukuttaa vain tuommoinen. Mitähän muita ylläreitä tuolta vielä löytyy kun jonkun muun yhteydessä tulee katsottua. Ei nyt tullut mieleenkään ostaessa tarkistaa millainen akku siinä on..!

                Comment

                • HarzaTheMan
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2004
                  • 458
                  • Sawo

                  #9
                  Et kertonut minkä merkkinen tai mallinen se akku on. Voihan hyvinkin olla, että siellä on Optima ja siinä kyllä tehot pitäisi riittää. Ja 40 Ah pitäisi muutenkin riittää jos startti kuluttaa hetkellisesti vähän toistasataa ampeeria.

                  Offtopic:
                  On se kumma miksi joidenkin pitää autoa myydessään vaihtaa autoon joku vanha paska akku. Säästää siinäkin muka ison rahan myydessään autoa, etenkin jos auton arvo on vaikkapa 10 k€. kävin äskettäin ostamassa Varta Blue Dynamic 62 Ah akun ja maksoi huimat 54 euroa, kyllä varmaan sen ottaisin nyt tuosta autosta irti jos pistäisin auton myyntiin...
                  ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                  Comment

                  • an13
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 260

                    #10
                    E34:n takakontissa oleva 5 vuotta vanha BMW tarroilla oleva akku oli sipannut ja kävin uutta etsimässä. Orkkismallinen akku Varta merkkisenä olisi maksanut AD:ssä 150 euroa. Ostin sitten Vartan standardikokoisen 88Ah akun joka oli bemaria muuten vastaava mutta 1.5cm korkeampi. Ja hintaa jäi 89 euroa tinkaamisen jälkeen. Ja hyvin se sinne sopi. Ihme nyhtäminen parin sentin kokoeron takia.

                    Mutta voisi kuvitella että joku jos olisi juuri pistänyt 150e akun ja möisi 5000:lla autoa, niin voisi ruuvata pois.
                    ex-535iA E34

                    Comment

                    • creatious
                      BTCF Member 2006
                      • Jul 2005
                      • 194

                      #11
                      Jos sä popittelet siel autos (ja etenkin jos on vahvari) eikä niille ole omaa akkua,
                      niin kannattaahan tuo isompi ostaa. Toisekseen riippuen millasia ajomatkoja ajelet,
                      et jos päiväs ajelet lyhyitä matkoja (esim. kouluun ja takas), niin laturi ei kerkee
                      välttämättä ladata tarpeeks akkua. Puhumattakaan siitä, jos meinaa popitella
                      auton ollessa sammuksissa. Tuo Vartan Blue Dynamic on ainakin mainospuheidensa
                      mukaan hyvin soveltuva lyhyisiin matkoihinkin (pieni itsepurkaus ja parempi virranottokyky).
                      Itse omistan kyseisen akun myös, mutta 74 ampeerituntisen, eikä
                      ongelmia oo näkyny. Toisaalta monet sanovat, et vanhojen akkujen elinikä on
                      paljon pidempi mitä näil nykyisillä, mutta siitä nyt ei olekkaan kyse...
                      Mainostavat Blue Dynamic:ia, että sillä ois 20% pidempi elinikä, mutta verrattuna
                      mihin, niin sitä ei sanota taas.

                      Kandeis siel akkupuljus kuitenkin käydä, niin eipähän mitään yllätyksiä satu.
                      Jos vaan rahnaa löytyy :]

                      Comment

                      • Terhi
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2005
                        • 536
                        • Toijala

                        #12
                        No juu, kun sitä rahaa löytyisikin.
                        Työmatka on reilu kymppi suuntaansa motaria, eli ei kovin pitkästi.
                        Enkä mä popita, mä vaan ajan!
                        Kyllä mä siihen kuitenkin uuden akun haen, ehkä odottelen ensin seuraavaa tilipäivää.

                        Comment

                        • hawkki
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 458
                          • Vuosaari

                          #13
                          Varmaankin kannattais katsoa miten tuo akku pelaa ennenkuin uutta menee ostamaan. Eli ekan kerran kun huomaat pakkasilla että ei hörähdä yhtä ilosesti pyörittämään kuin lämpösilläkin keleillä niin sillon kannattaa ostaa uus. Mutta jos toimii moitteetta myös kovilla pakkasilla eikä koskaan enteile että puhti ois loppu niin sillonhan se on periaatteessa rahan tuhlausta ostaa se uus.

                          Comment

                          • HarzaTheMan
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2004
                            • 458
                            • Sawo

                            #14
                            Mitenkähän muuten kun tuo Varta Blue Dynamic on huoltovapaa akku, niin mitenhän se käytännössä kestää?

                            Ostin entiseen autoon 3 vuotta sitten Exide akun, joka oli myyjän mukaan täysin huoltovapaa. No akkuun kuitenkin pystyi lisäämään tarvittaessa vettä kun kennojen kansi lähti auki. Noin 1½ vuoden ajan siinä olikin vettä riittävästi, mutta sitten tarkistin määrän ja jouduin lisäämään kun kennot tuli veden pintaan.

                            Blue Dynamicista ei tuntunut kansi lähtevän auki kun kokeilin ruuvimeisselillä sitä kammeta. Oisko se jollain liimalla kiinni kun jotain mömmöä siinä saumassa näkyy. Onko tämä vain yksi keino ostattaa kuluttajilla uusi akku muutaman vuoden välein vai onko tuo todellakin ihan oikeasti huoltovapaa?
                            ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                            Comment

                            • creatious
                              BTCF Member 2006
                              • Jul 2005
                              • 194

                              #15
                              Originally posted by HarzaTheMan
                              Mitenkähän muuten kun tuo Varta Blue Dynamic on huoltovapaa akku, niin mitenhän se käytännössä kestää?

                              Ostin entiseen autoon 3 vuotta sitten Exide akun, joka oli myyjän mukaan täysin huoltovapaa. No akkuun kuitenkin pystyi lisäämään tarvittaessa vettä kun kennojen kansi lähti auki. Noin 1½ vuoden ajan siinä olikin vettä riittävästi, mutta sitten tarkistin määrän ja jouduin lisäämään kun kennot tuli veden pintaan.

                              Blue Dynamicista ei tuntunut kansi lähtevän auki kun kokeilin ruuvimeisselillä sitä kammeta. Oisko se jollain liimalla kiinni kun jotain mömmöä siinä saumassa näkyy. Onko tämä vain yksi keino ostattaa kuluttajilla uusi akku muutaman vuoden välein vai onko tuo todellakin ihan oikeasti huoltovapaa?
                              Tuota olen itsekkin miettiny. Ja olenpa koittanut myöskin tuota kantta saada
                              auki, mutta eipä se ilman väkivaltaa siitä ilmeisesti lähde. Jotkin reiäthän siinä
                              on se kannen päissä (irrallisen osien päissä), mutta... Kyllä se akku voi hyvinkin
                              olla huoltovapaa, mutta katsoohan onko se enää huoltovapaa takuuajan jälkeen.
                              Ei mun silmät löytänyt tuolta varta-automotiven sivuilta mitään mikä vois auttaa
                              kertoo miten ton kannen saa auki. Ootko muuten ladannut akkuas akkulaturilla?
                              Mietin vaan, et pitäisköhän tuostakin tosiaan saada vähän tuota kantta auki,
                              jos meinaa sen tehdä. Vanhoissahan kannatti vähän availla venttiileitä...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎