Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mistä löytyy EGR?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • azvaltti
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 89

    Mistä löytyy EGR?

    Auto on 530D -99 ja tarvis tukkia EGR. Missä tuo tarkkaan ottaen sijaitsee (tai se paikka, josta se on helpoin tukkia)? Yritin jo etsiä täältä tuohon vastausta, mutta en löytänyt...
    Jos jollakulla ois heittää vaikka kuva tuosta, niin olisin hyvin kiitollinen.
  • TINTTI
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 404
    • ...kuvan kaunis Koivuhaka

    #2
    Tuolla juttua mm. EGR tukkimisesta: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=9355

    Ja tuoltahan sitä vois ettiskellä, jos on aikoo tai tiiät esim. varaosa nro http://www.realoem.com/bmw/select.do...trans=A&arch=0

    T:TINTTI
    420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
    ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
    ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
    ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
    ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
    ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

    Comment

    • azvaltti
      Bimmer Rookie
      • Oct 2005
      • 89

      #3
      egr

      Eipä tuolta kovin yksityiskohtaisia ohjeita löytynyt... Oisko jollakulla heittää tähän ohjeistusta?

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #4
        EGR on kannen oikealla puolella (konehuoneeseen päin tuijotettaessa) etureunassa. Yhden muovin poistamisen (2 kuusiokoloruuvia) jälkeen se on kokonaan näkyvissä. Vasemmalta siihen yhdistyy metalliputki, joka tulee pakosarjasta. Tämän ja venttiilirungon väliin voi tehdä tulpan. Venttiilirungon oikealla puolella on alipaineletku, jonka tukkimisella ajaa saman asian, kunhan venttiili on tiivis (ei siis kovin karstainen). Todennäköisesti venttiili on sisältä kuitenkin paksussa mönjässä.
        ---

        Comment

        • ex-VAG
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 408
          • Tampere

          #5
          Originally posted by -Tapi
          EGR on kannen oikealla puolella (konehuoneeseen päin tuijotettaessa) etureunassa. Yhden muovin poistamisen (2 kuusiokoloruuvia) jälkeen se on kokonaan näkyvissä. Vasemmalta siihen yhdistyy metalliputki, joka tulee pakosarjasta. Tämän ja venttiilirungon väliin voi tehdä tulpan. Venttiilirungon oikealla puolella on alipaineletku, jonka tukkimisella ajaa saman asian, kunhan venttiili on tiivis (ei siis kovin karstainen). Todennäköisesti venttiili on sisältä kuitenkin paksussa mönjässä.
          Älkää tukkiko EGR:ää ainakaan siitä alipaineletkusta. Tämä aiheuttaa tyhjäkäyntikierroksilla -> paikaltaan lähdettäessä moottorin totaalisen hyytymisen. Juttelin juuri tänään merkkihuollossa asiasta, kun olivat poistaneet edellisessä huollossa tukoksen alipaineletkusta, ja ajattelin palauttaa sen taas käyttöön. Minulla oli myös vaivannut tuo hyytyminen, mutta en osannut heti yhdistää sitä siihen alipaineletkun tukkimiseen. Arvelin sen olevan jotain ilmamassamittarivikaa tms..

          Eli ainoa oikea tapa tukkia EGR, on virittää siihen venttiilin ja pakokaasun palautuksen väliin riittävän tukeva metallilevy.

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #6
            Originally posted by ex-VAG
            Älkää tukkiko EGR:ää ainakaan siitä alipaineletkusta. Tämä aiheuttaa tyhjäkäyntikierroksilla -> paikaltaan lähdettäessä moottorin totaalisen hyytymisen.
            JA HÖPÖ HÖPÖ. Kokeile ensin, ennen kuin neuvot.

            A: Mikään alipainejärjestelmän osa ei tiedä, onko letku tukossa vaiko ei. Se imee alipainetta tietyn määrän riippumatta onko vastassa kalvo vai seinä. Mikään ei tiedä, liikkuuko se kalvo vaiko ei.

            B: Tämä alipaineletku olisi syytä tukkia siitä syystä, että jos pakopuolen laippasi ei ole jostain syystä tiivis, venttiilin avautuessa sen ohi pääsee ulkoilmaa, joka ei ole mennyt MAF:n läpi => seos laihenee. Tukkimalla alipaineletku venttiili ei aukea.

            C: Fiksuin tapa olisi ottaa ohjelmallisesti ohjaus pois venttiililtä, mutta sen tekeminen piuhan irrotuksella tekee vikamuistiin merkinnän, tämän takia laippa + alipaineletkun tukkiminen toimii parhaiten.

            D: Ja minä olen kokeillut yllämainitun. Irrotin alipaineletkun venttiilistä, laitoin siihen tulpan. Tein pakopuolelle laipan sulkemaan linjan. Auto toimi kuten pitääkin sen 20 tkm mitä sen jälkeen sillä ajelin.
            ---

            Comment

            • xela
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 141
              • Tampere

              #7
              pientä viilausta

              Originally posted by -Tapi

              B: Tämä alipaineletku olisi syytä tukkia siitä syystä, että jos pakopuolen laippasi ei ole jostain syystä tiivis, venttiilin avautuessa sen ohi pääsee ulkoilmaa, joka ei ole mennyt MAF:n läpi => seos laihenee. Tukkimalla alipaineletku venttiili ei aukea.
              Ahdetusta dieselistä kun on kyse niin eipä taida ulkoilmaa päästä ahtoputkiin vaan kyllä virtaus on ennemminkin toisinpäin ja toiseksi dieselissä ei säädetä seosta, riittää kunhan ilmaa on riittävästi suhteessa polttoainemäärään. Normaalisti toimii ilmaylimäärällä.

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Originally posted by xela
                Ahdetusta dieselistä kun on kyse niin eipä taida ulkoilmaa päästä ahtoputkiin vaan kyllä virtaus on ennemminkin toisinpäin
                Ehei. EGR aukeaa vain tasakaasutilanteessa olemattomalla kuormalla. Tällöin imusarjassa ei ole ylipainetta.
                ---

                Comment

                • ex-VAG
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 408
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by -Tapi
                  JA HÖPÖ HÖPÖ. Kokeile ensin, ennen kuin neuvot.
                  Kokeiltu on, ja aiheutti jopa automaatissa kyseistä ongelmaa, eli nyykähtämistä liikkeelle lähdettäessä. Mutta toisaalta savutus poistui täysin.

                  Tämä ilmenee huomattavasti paremmin manuaalissa. Juttelin tosiaan asiasta huoltoneuvojan kanssa, ja hän oli omaan 530D manuaaliin tehnyt sama alipaineletkutukoksen, jonka jälkeen auto oli todella herkkä sammumaan paikaltaan lähdettäessä. Tukoksen poistamisella asia korjaantui.

                  Kyseessä oli siis viritys jossa oli ainoastaan tuo alipainepuoli tukittu. Pakopuolen tukkimisella ei tätä ilmene.

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #10
                    Eiköhän teidän vehkeissänne ole ollut jotakin muita matoja samaan aikaan.. Kenties se alipaineletkun tukkiminen ei ollut onnistunut tarpeeksi tiiviisti ja se vuoti ilmaa, jolloin alipainetta ei päässyt syntymään tarpeeksi.

                    Siinä koneessa kun ei ole mitään keijua sisällä, mikä huomaisi pääseekö alipaine kalvolle asti vai pysäytetäänkö se ennen sitä tulpalla.

                    Omassanikaan ei ollut havaittavissa mitään muutosta tulppaamisen jälkeen, paitsi savutuksen väheneminen. Tein ensin pakopuolen laipan ja viikko sen jälkeen sen alipaineletkun tulpan, joten kaikkia kolmea vaihtoehtoa tuli kokeiltua.

                    Tämän merkin huoltoneuvojat ovat saaneet niin pitkän koulutuksen ja ainakin täällä keski-Suomessa ovat niin rikkailla älynlahjoilla varustettuja, etten menisi uskomaan sanaakaan heiltä kuultua. Minäkin olen kuullut satuja moneen otteeseen. Kaverin auton käyntiongelmista syytettiin lastutusta vaikka se oli täysin vakiossa tehtaan kuosissa, oman ohjelmointiongelmista syytettiin liian pientä laturia ja sen takia liian alhaista akkujännitettä jne. Mitäpä sitä muuta osataan kun pohjakoulutuksena riittää pyyhkijänsulkien myyntiä muutama vuosi ja sen perään saa heti "huoltoneuvoja"-tittelin. terveisiä vaan Kautolle JKL:ään
                    ---

                    Comment

                    • sand
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2004
                      • 155
                      • palokka

                      #11
                      Originally posted by ex-VAG
                      Tämä ilmenee huomattavasti paremmin manuaalissa. Juttelin tosiaan asiasta huoltoneuvojan kanssa, ja hän oli omaan 530D manuaaliin tehnyt sama alipaineletkutukoksen, jonka jälkeen auto oli todella herkkä sammumaan paikaltaan lähdettäessä. Tukoksen poistamisella asia korjaantui.
                      En minäkään omassa manuaali 530d:ssä huomannut mitään eroa käynnissä tahi liikkeelle lähtiessä alipaineen tulppaamisen jälkeen.
                      Last edited by sand; 09-11-2005, 07:30.

                      Comment

                      • azvaltti
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2005
                        • 89

                        #12
                        Kiitoksia kaikille vastauksista! EGR nyt tukittuna samoin kuin venttiilin alipaineletkun pää. Aluksi tukin vain EGR:n ja eilen myös irroitin alipaineletkun ja tukin sen pään. Mitään eroa ennen ja jälkeen alipaineletkun irroittamisen/tukkimisen seurauksena en huomannut.

                        Comment

                        • jms-btcf
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 696
                          • Tampere

                          #13
                          Sulla taisi olla tyhjäkäyntiongelma kylmänä? Mulla se ongelma hävisi ja katosi (toistaiseksi), muuta poikkeavaa ei ole tehty kuin alipaineletku tukittu. Minkäänlaista tukehtumishäikkää ei ole ollut...
                          Egr:n blokkaamisen vaikutukset:

                          + moottorin lämmöt alemmat (varsinkin helteellä ja ruuhkassa ~5-7celsiusta)
                          + savutus väheni
                          + tyhjäkäynti kylmänä viileällä ( <5c) ok, pakkasista ei vielä tietoa

                          - ?

                          ? lämpeneekö moottori pakkasilla hitaammin
                          e61 535d

                          Comment

                          • azvaltti
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2005
                            • 89

                            #14
                            EGR tukkimisella ei tuntunut tuohon kylmäkäynnisykseen olevan mitään vaikutusta. Myöskään alipaineletkun irroittaminen ja tukkiminen ei vaikuttanut asiaan millään tavalla. Lämmöt nousee entiseen tapaan, toki pakkasilla hommaa ei ole vielä säiden takia testattu...

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎