Hemi teik it iisi :lol:
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Lasikuitupuskureitten kiinnitys
Collapse
X
-
Mä kyllä rupesin miettimään nyt todellakin orkkis M5 puskureita...
Olen itse automaalaamossa ollut töissä ja todellakin osaan kittailla/muotoilla ja fiksaa näitä, mut en mä kyllä jaksa saatana omaan autoon rueta tekemään kiinnike systeemejä. Samalla voisin tehä lasikuidusta koko puskurin. Tonne streetstylen sivuille voisi laittaa kuvat näistä puskureista, eikä vaan sellasta missä on M5 keulasta otettu foto. Vähän hämäävää infoa...
Tollaset spoilerit ja muut helma viritykset voi kyllä toimia, mutta puskurissa on mielestäni oltava kiinnikkeet.
Se on vaan minun mielipide..
Edit: Tuli tossa mieleen että voishan noi orkkis kiinnikkeet saada sinne hartsilla kiinni?? tai jos ei orkkis niin tekis sinne ne. Pysyy ainakin jos ne sillä valaa sinne, toisaalta se ei paljon jousta se... :roll: Ei toi 210ekuu paha hinta ole, perkele samaan konkurssiin kaikki. Kyl mä tilaan ne, ja voin ottaa fotoja vaiheittain miten mä ne sinne kiinnitän. Mietin sit sitä mukaa, kun sitä kasaan...
Comment
-
-
En kyllä rupee maksamaan 200 euroo enemmän että saisin kiinnikkeet mukaan.. :shock: Huomenna laitan lasikuidun avulla taakse vakio kiinnikkeet ja sit vielä vähän lisäilen sitä tonne reunoille ettei rupee heilumaan kovimmissakaan vauhdeissa. 8)
Etupuskuri kanssa samallalailla eikä pitäs olla hankalaa.. :? Tai tuntuis kyllä et on aika käsi jos ei osaa noitten ohjeiden jälkeen asentaa.
Ja pinta tossa etupuskurissa oli erittäin hyvä. Ihan yllätyin kun ei tarttennut kuin pieni karhennus pintaan ja se on maalausta vaille valmis.
Mut toi takapuskuri pitää saada huomenna kuntoon kun maalaus pukkaa päälle.. :?Pommit:
BMW 325 cäbi HooCee optik
Audee Q7
Vivaro
2xFL6
Comment
-
-
Mahdoinko juuri todeta että ne orggiskiinnikkeet voi "valaa"=laminoida hatrsilla kiinni tuohon tuninkipuskuriin? Ei voi tietysti kuin ihmetellä jos joku nyt tuollaista orggiskiinnikkeiden laminointia puskuriin pitää yhtään minään juttuna. 1/2 tunnin homma ja siinä kaikki, kun puskurin muu viimeistely/maalaus ottaa hyvinkin yhden työpäivän verran ammattimieheltäkin. Täällähän ollaan valmiita vaihtelemaan koko autojen väritystäkin tuosta vain, niin pitäisihän tällainen vaikeudeltaan renkaanvaihtoon verrattavissa oleva "projekti" saada tehtyä.
Comment
-
-
Re: Lasikuitupuskureitten kiinnitys
Originally posted by xtcPuskurit tuli ostettua mut miten kannattaa laittaa kiinni? Ajattelin repiä noi vakio kiinnikkeet irti noista vakio puskureista, heittää kunnolla sikaa väliin ja lopuks pläjäyttää ne kiinni.
Mut millä ne sais pysymään vielä paremmin ja miten ootte ite laittanu puskurit kiinni?ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostAlkuperäiset kiinnikkeet paikalleen, lasikuituhimmeli roudarin teipillä oikeaan asemaan/paikalleen, parilla itseporaavalla päällipuolelta puskuri kiinnikkeisiin kiinni, puskuri ikiinnikkeineen keulalta rti, laminoidaan puskuri kiinnikkeisiin, poistetaan ruuvien kannat päällipuolelta, paklataan hiotaan, hiontavärjätään ja maalataan.
Juuri näin
Comment
-
-
Originally posted by Ipu View PostJuuri näin
Comment
-
-
Pieni nosto
Voin kyllä kertoo että jos tekee osan kiinnikkeistä itse nollista ja pelkät kuoret asentaa oikeesti siististi ja kestävästi niin ei oo kyllä mikään vitun 1/2h juttu. Johan se lasikuitukin kuivaa sen aikaa..
Mulla meni 2-osaseen käsinlaminoituun (Ja oli hyvät!) mtech2 E30 etupuskuriin kaikkineensa sovituksineen noin 4pv ja takapuskimeen about saman verran.
Molempiin käytin orggis keskirungot/vanhan puskurin keskipalan sinne alle, niitäkin joutu säätämään aika paljon eikä käynyt korkeudet yms. suoraan. Vanhan takapuskimen alk.per.säätöpultit ja mutterit oli ihan paskaruosteessa joten niitten kanssa tapellessa meni jo pv..
Sivukiinnikkeet on ns. liukuvat eli saa korkeutta ja eteen/taakse säädettyä eikä tarvii kun korin puolelta kirrata, puskimen puolella muttereissa pyörimislukot.
Kem.metallilla sivukiinnikkeet eka kiinni itellä ja sitten laminoitu/lasikuitukitti päällä että kestää.
Lisäksi etupuskurissa on m3 pulttivahvikkeet osien välillä ja koriliima..
Joka paikassa n. 2-3mm jää koriin ja maalipintaan väliä puskureiden reunoilta ettei maalipinta mene puhki tai raot ärvötä..
Sanosin että saa kai sen poraruuveilla+sikapaskalla (Pitäs kieltää lailla..muualla ku WC-pöntön alla) vaikka vartissa... mutta teeppä hyvin niin ei kyllä ihan nopee homma oo..
Tarvikkeet: Kem.metalli, lasikuitu, rautaa+MIG tai TIG ja rälläkkä, pultteja, muttereita, vanhoja kiinnikkeitä/keskirunkoja, koriliima (3M 8115!!). Ei mitään sikapaskaa mihinkään, ei pysy repeilemättä useinkaan..
Mikään ei ketuta niin paljo ku kattoo jotain sikapaskalla ja läpiruuveilla koriin kiinnitettyjä paskasti asennettuja lasikuitupuskimia/helmoja..poraruuveilla vaan läpi pellistä/vanhaan runkoon viikonlopussa niin avot..vähän telttapatjaa väliin... joo ja sitten on kiva kun ne pellit ruostuu niistä reijistä ja puskimet ärvöttää..sikapaskat alkaa rakoilee..Jotkut maalit niitten päällä ei kuivu koskaan.. Lentää osat motarille..
Ilo on ylimmillään varsinkin jos nää "viritykset" löytyy omasta uudesta ostoksesta sitten jälkikäteen muiden "Tuunaamina" ja ulkopuolisesti näyttää siistiltä sen 6kk LOL
Oikeesti noissa on työtä ja joutuu sovittamaan lukemattomima kertoja ees taas jos tekee siististi, mutta onhan se tehtävissä. Ekana pitää olla laadukkaat ne lasikuitukuoret, joitain halpoja ei saa sitten mitenkään sopimaan nätisti/ettei hankaa tai ärvötä ja menee hermot sitten sitten pohjien kanssa viimeistään..
Tässä pieni ohjeistus puskureihin:
1. Tee nollista/modifioi vanhoista ensin keskelle/alle joku päärunko jonka päälle lasikuituisen kuoren voi kiinnittää oikealle korkeudelle ja sovita runko koriin oikealle kohdalleen. (Tässä voi pintaosan kiinnittää runkoon esim. 8115 koriliimalla jos tarvis)
2. Sovita noin kohdalleen kaikki puskurin raot/reunat korin suhteen, jätä vielä hieman varaa hioa tarkemmin myöhemmin, vain sen verran ensin että sivut saa istumaan kohdilleen. Älä vielä aja reunoja liian pieniksi.
3. Tee sivu/alakiinnikkeet yms. Mieluiten niin että kiristys onnistuu sitten vain toiselta puolelta alkuperäisiin paikkoihin tms. riippuen miten ne alkuperäiset on kiinni.
4. Esikiinnitä sivukiinnikkeet/muut kiinnikkeet esim. kem.metallilla/lasikuitupakkelilla tms. hiottuun kuoren sisäpintaan että tarttuu kunnolla. Kaikissa kiinnikkeissä olisi hyvä olla hieman säätövaraa että rakoja voi sovittaa tarpeen vaatiessa joitain millejä joka suuntaan.
5. Koesovita ennen laminointia.
6. Laminoi kaikki kiinnikkeet kunnolla ja tarpeeksi laajalta alueelta vielä uudestaan kiinni kuoreen.
7. Viimeistele raot korin suhteen ettei osu koriin (2-3mm on hyvä rako) ja hio puskuri mittoihinsa kun kaikki kiinnikkeet on kiinni. Joutuu sovittelemaan useasti. Merkintään voi käyttää esim. piirtopiikkiä, tussia tms.
Toki nämä ohjeet on vanhempiin vehkeisiin, uudemmissa on tiukemmat raot ja muovirunkoja alla yms. mutta periaatteet on samat. Ehkä sitten joutuu käyttämään jotain muoveille soviteltuja liimoja ja aineita kiinnityksissä ja rungon osien kiinnityksissä uuteen pintaosaan. Sika ei sovi noihinkaan..
Jos joudut käyttämään jotain kiinnitystä koriin/muuhun pintaan jossain kohdassa käytä 3M 8115 koriliimaa Esim. helmat.
(Huom! Tämä ei ole helposti irroitettavissa sitten!! joten mieti tarkkaan mihin leivot kiinni mitäkin, jätä esim. sivuhelmoissa irtoavien etulokareiden kohta liimaamatta että etulokarit saa tarvittaessa irti irroittamatta/rikkomatta koko helmoja. Siihen voi käyttää jotain joustavaa "koriliimaa" jos välttämättä tarvitsee, ei pitäs jos sovitus on tehty hyvin..)
Lokarin sisäreunohin kun kiinnittelee ruuveja tms. niin muista porauksen jälkeen ruostesuojaus..Last edited by Suutari; 14-05-2015, 01:24.Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
-Official BTCF-Sauna Team-
-Official BTCF-Jusauksen allasteam-
-Team BTCF Top Alcohol-
-Team Pimp My Bride-
TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
R.I.P. 1K MOTORSPORTS
R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
Comment
-
Comment