Announcement

Collapse
No announcement yet.

528i automaattilaatikon "ominaisuudet"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vaviah
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 632
    • Turku

    528i automaattilaatikon "ominaisuudet"

    Enpä oikein löytänyt aiemmista viesteistä vastausta, joten aloitetaan nyt vielä uusi keskustelu. Auto on 518iA Touring vuosimallia -97. Ajettu 190 tkm. Auto oli aiemmalla omistajalla ollut yli vuoden aikana vain lyhyessä ajossa siten, että kilometrejä oli tullut n. 3 tkm vuodessa. Ostovaiheessa laatikossa oli sellainen vika, ettei se vaihtanut takaisin isommalle vaihteelle lainkaan kiihdytysten jälkeen, jos oli kaasua painamalla pienemmälle vaihtanut. Steptronicilla sai ison vaihteen manuaalisesti kytkettyä kyllä. No, tämä vika on korjaantunut AJAMALLA! Nyt siis yli 5 tkm autolla ajettuani parissa kuukaudessa, vaihtaa laatikko nyt täysin normaalisti suuremmalle vaihteelle! Yksi pieni virhe laatikon toiminnassa on vielä: ykköseltä kakkoselle pintakaasulla hitaasti kiihdytettäessä kakkonen menee nykäisemällä päälle. Reilummin kaasua painaessa ei tässä ole ongelmaa. Muut vaihdot sujuvat täysin huomaamatta erittäin pehmeästi. Pakki joskus tosin menee päälle paukahtamalla.

    Mikä mahtaa olla laatikossa vikana vai onko enää mitään? Kuinka usein tuohon pitäisi öljyt ja suodatin vaihtaa? Aikaa viime vaihdosta on varmasti vuosia. Auto on huollatettu kyllä 150 tkm saakka BMW merkkihuollossa. Kuuluuko vaihto jonkun tietyn huollon yhteyteen? Vähään öljynmäärään en oikein usko koska vaihde pysyy hyvin päällä tyhjäkäyntikierroksilla.
    X1 18d sDrive -18
    320i GT xDrive -13
    i3 BEV -13
    X1 18dA xDrive -16
    X5 3.0iA -00
    320d Touring -00
    528iA Touring -97
    325 CiA -93
    316i -94
    316 -88
  • bemari320mies
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 787
    • Suodenniemi

    #2
    Laatikossa on ns. "ikiöljyt", joita ei saa vaihtaa uusiin. Öljymäärä kannattaa varmaankin tarkistaa. Ohjainlaitteen nollaus ja uudelleen opetus voi myös ratkaista ongelman. Sitten yksi vaihtoehto on viedä auto testeriin ja katsoa löytyykö vikakoodeja. Foorumin hakua kannattaa käyttää, koska tästäkin aiheesta löytyy paljon juttua.
    Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
    EX: BMW E34 525i -90
    EX: BMW E28 528iA -85
    EX: BMW 320i Taxi -86

    Comment

    • vaviah
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2003
      • 632
      • Turku

      #3
      No ilmankos en löytänyt mitään vaihteistoöljynvaihtoon liittyvää huoltokirjasta... Vikakoodeja ei ole ja suurin vioista on tosiaan korjaantunut autoa ajamalla. Nyt vain 1->2 ja R kytkeytyvät joskus terävästi. Onko tässä mallissa vielä vaihteistoöljyn jäähdytin? -93 325:sta ainakin löytyi ja öljytkin vaihdettiin vielä tähän malliin.
      X1 18d sDrive -18
      320i GT xDrive -13
      i3 BEV -13
      X1 18dA xDrive -16
      X5 3.0iA -00
      320d Touring -00
      528iA Touring -97
      325 CiA -93
      316i -94
      316 -88

      Comment

      • bemari320mies
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 787
        • Suodenniemi

        #4
        En tiedä varmaksi, voi olla erillinen pieni jäähdytin tai sitten moottorin jäähdyttimen päätyyn yhdistettynä. Syy siihen miksi laatikon toiminta on muuttunut ajamalla on se että laatikko on ns. "itseoppiva", eli se tunnistaa kuljettajan ajotavan ja sovittaa vaihdot sen perusteella. Eli jos ajat hissuksiin, niin laatikko vaihtaa todella aikaisin ja pehmeästi isompaa ja pienemmälle ei kovin herkästi vaihdeta. Kun ajat "sporttisesti", niin laatikko vaihtaa vasta korkeammilla kierroksilla isomalle ja viides vaihde jätetään käyttämättä. Vaihdot tapahtuu tällä "sporttiasennolla" terävämmin kuin "hissutteluasennolla", ja tämä johtuu siitä että vaihdon yhteydessä jätetään sytytyksen myöhäistäminen tekemättä, joka normaalisti pehmentäisi vaihtoja. Laatikko vaihtaa herkästi pienempää tällä "sporttiasennolla". Steptronicilla saa sporttiasennon päälle sillä että siirtää kepin manuaalitoiminnon puolelle, eli vasempaan laitaan. Siinä lukeekin D/S.
        Last edited by bemari320mies; 07-11-2005, 20:27.
        Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
        EX: BMW E34 525i -90
        EX: BMW E28 528iA -85
        EX: BMW 320i Taxi -86

        Comment

        • vaviah
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2003
          • 632
          • Turku

          #5
          Mahtaisiko kuitenkaan mennä normaalisti oppivana sellaiseen ohjelmaan, että ohituksessa kun vaihtaa vaikka viitoselta kakkoselle tai kolmoselle, jää tuo vaihde huutamaan päälle niin pitkäksi aikaa, että sen kytkee manuaalisesti pois? Ja olisiko "opetus" kestänyt tuhansia kilometrejä?
          X1 18d sDrive -18
          320i GT xDrive -13
          i3 BEV -13
          X1 18dA xDrive -16
          X5 3.0iA -00
          320d Touring -00
          528iA Touring -97
          325 CiA -93
          316i -94
          316 -88

          Comment

          • Moonshine
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 1018
            • Järvenpää

            #6
            Originally posted by vaviah
            Mahtaisiko kuitenkaan mennä normaalisti oppivana sellaiseen ohjelmaan, että ohituksessa kun vaihtaa vaikka viitoselta kakkoselle tai kolmoselle, jää tuo vaihde huutamaan päälle niin pitkäksi aikaa, että sen kytkee manuaalisesti pois?
            Epäilen että tuossa on joku softabugi. Itse olen kerran saanut aikaan tuon saman tilanteen, eli ohituksen jälkeen jäi kone huutamaan reiluun neljään tonniin, eikä vaihtanut isommalle ennen kuin käytin sportilla ja takas. En tiedä oisko vaihtanut jos ois aikansa jaksanu odotella tai kikkailla kaasun kanssa. Tutun a4 audi tuntui harrastavan samaa huomattavasti enemmän.
            "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

            Comment

            • bemari320mies
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 787
              • Suodenniemi

              #7
              Originally posted by vaviah
              Mahtaisiko kuitenkaan mennä normaalisti oppivana sellaiseen ohjelmaan, että ohituksessa kun vaihtaa vaikka viitoselta kakkoselle tai kolmoselle, jää tuo vaihde huutamaan päälle niin pitkäksi aikaa, että sen kytkee manuaalisesti pois? Ja olisiko "opetus" kestänyt tuhansia kilometrejä?
              Juu ei sen tuollaista pitäisi tehdä. Laatikon ohjelmiston voi varmaankin päivittää, ja se kannattaa tehdä. Samalla muuttuu varmaankin laatikon toiminta paremmaksi.
              Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
              EX: BMW E34 525i -90
              EX: BMW E28 528iA -85
              EX: BMW 320i Taxi -86

              Comment

              • vaviah
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 632
                • Turku

                #8
                Kiitokset vastauksista. Joka tapauksessa nyt on mennyt yli 1000 km ilman tuota vikaa. Toivottavasti se ei enää palaakkaan. Vaikka onhan se kätevä, jos on vaikka pidempi jono ja ohittaa yhden auton kerrallaan, niin on valmiiksi pieni vaihde silmässä

                Missä tuo laatikon ohjauboksi muuten fyysisesti sijaitsee? Onko erillinen vai samassa kuin moottorin ohjaus?
                X1 18d sDrive -18
                320i GT xDrive -13
                i3 BEV -13
                X1 18dA xDrive -16
                X5 3.0iA -00
                320d Touring -00
                528iA Touring -97
                325 CiA -93
                316i -94
                316 -88

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎