Announcement

Collapse
No announcement yet.

Läppärungoista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janek
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 631
    • Nakkila

    Läppärungoista

    Kuinkas monta milliä on s50b30 ja s50b32 moottorien läppärunkojen halkaisijat?
    Ja missä vaiheessa alkaa olemaan läppärunkojen (6) koko olemaan liian iso
    esim. m50b25 moottorissa, ahdettuna alle 1bar, ja muut roippeet sen mukaan.
    Tai onko jotain laskukaavaa millä laskea n. sopiva koko?



    Kiitosta taas hyvistä vastauksista ja ögen voitaisiin välttää hermostumisia.. kun sellasia aina välillä tulee aiheesta kuin aiheesta...........
    Audi A4 Avant 2.7BITURBO
    Bmw 740 E38
  • bmw harrastelija
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 758
    • -

    #2
    megasquirt ohjesivustolla on jottai calculatoreita, jolla lasket halkasin...tosin paikkaansa pitävyydestä ei mitään hajua...Termejä oli tavoiteltu teho, läppien määrä= yhden läpän halkasija...
    thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
    Alex von Falkenhausen

    Comment

    • Janek
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2005
      • 631
      • Nakkila

      #3
      Originally posted by bmw harrastelija
      megasquirt ohjesivustolla on jottai calculatoreita, jolla lasket halkasin...tosin paikkaansa pitävyydestä ei mitään hajua...Termejä oli tavoiteltu teho, läppien määrä= yhden läpän halkasija...
      se menee näin: määrä, koko=teho millä ei merkitystä kait. mutta esim. 6kpl 40mm läpillä se näytti n. 500hv. eli riittää siihen asti.
      onko niistä sitten haittaa jos laitan 40mm läppärungot tehotavoitteena vaikkapa 300hv, kun taitavat olla hieman ylikokoiset..?
      en tiiä kysynkö ihan tyhmiä vai not, mutta te varmaan sen kerrotte
      Audi A4 Avant 2.7BITURBO
      Bmw 740 E38

      Comment

      • jmp2002
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 5727
        • Rovaniemi

        #4
        eiks se ole aika turhaa, jos ahtaa, paitsi että m50b25 imusarja on muovia niin kestääkö se paljon paineita, mutta ainaki se sen 1bar kestää.

        Onhan se tietenki siisti, ja rekentelu mieltä, mutta muuten.
        E30 325i Touring -89
        E30 325i touring -88 m50tbo
        G20 330e M-Sport -20

        Comment

        • TheLoial
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 1109
          • Helsinki

          #5
          Isommat läpät siirtää tehoaluetta ylöspäin ja niiden tarkkuus pienemmillä kierroksilla on epätarkempi kuin ylhäällä. Joissai vehkeissä on mm yksi iso läppärunko korvattu kahdella, pienellä ja isolla jotka sitten avautuu progressiivisesti ja antaa paremman tarkkuuden.

          Comment

          • Janek
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2005
            • 631
            • Nakkila

            #6
            Originally posted by TheLoial
            Isommat läpät siirtää tehoaluetta ylöspäin ja niiden tarkkuus pienemmillä kierroksilla on epätarkempi kuin ylhäällä. Joissai vehkeissä on mm yksi iso läppärunko korvattu kahdella, pienellä ja isolla jotka sitten avautuu progressiivisesti ja antaa paremman tarkkuuden.

            no joo, mielessä on ollut myös kahden laittaminen, missä vehkeissä tarkalleen ottaen olet sellaisen systeemin nähnyt. vois tutustua paremmin.


            quote:jmp2002 eiks se ole aika turhaa, jos ahtaa, paitsi että m50b25 imusarja on muovia niin kestääkö se paljon paineita, mutta ainaki se sen 1bar kestää.

            Onhan se tietenki siisti, ja rekentelu mieltä, mutta muuten.


            kyllä se alkuperäinen enemmänkin kestää kuin 1bar, jollakin ruotsinpojkarnilla on n. 500hv m50b25:ssä, ja imusarja on vakio.

            en tiiä, jotain erikoista täytyy keksiä kun näitä virityksiä alkaa olee niin paljon
            Audi A4 Avant 2.7BITURBO
            Bmw 740 E38

            Comment

            • jmp2002
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 5727
              • Rovaniemi

              #7
              TheLoial antoikin tietoa, mikä on jo hyvä syy tehdä läppärungot..
              E30 325i Touring -89
              E30 325i touring -88 m50tbo
              G20 330e M-Sport -20

              Comment

              • TheLoial
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 1109
                • Helsinki

                #8
                Tässä on miula paperilla kuva siitä mutta ei näy että mistä vehkeestä tämä on alunperin kuvattu. Tekstiä tässä on kuitenkin eri vaihtoehdoista. Otan tästä joitain lauseita tännekin.

                Turboissa saadaan parhaat hyödyt juuri läppärungoista, joka sylinterille tulee tasaisempi ilmavirtaus verrattuna yhteen läppään joka sijaitsee yleensä etäällä venttiileistä. Saadaan tarkempi ilmavirran säätö kaasulla ja enemmän tehoa verrattuna yhteen läppään. Tämänhän huomaa mm miksi m3:ssa on läpät... ottaen huomioon vapaastihengittävyyden.

                Läpän koosta mainitaan että sen pitää olla riittävä jottei tule virtaushäviötä matkalla. 4-venttiilisissä sylintereissä sen pitää olla vähintään 1.5 kertaa imuventtiilin halkaisija. Jos halutaan että pienillä kierroksilla tulee myös suorityskykyä, läpän tulisi olla 1.3 kertaa imuventtiili.


                Tässä on sitten vähimmäisvaatimuksia eri läpän halkaisijalle (yhdellä läpällä varustetuissa imusarjoissa, turbossa):

                mm/hp
                50 / 250
                56 / 310
                62 / 390
                70 / 500
                75 / 600
                85 / 750
                90 / 830
                100 / 1000

                Tuolla on yksi kuva kaksoisläpästä:
                http://www.edelbrock.com/automotive/...le_bodies.html

                Tässä lainaus eräältä nettisivulta:
                In summary;
                Single throttle bodies;
                Are simple to set up.
                Are cheap to make.
                Make engine response gentle – will not frighten the average driver.
                Are easily silenced.

                Multiple throttle bodies;
                Make engine response lively.
                Increase power and torque by improving mixture quality – particularly at higher RPM.
                Increase power and/or torque by resonance tuning – when correctly lengthed.
                Give no-compromise performance.

                Tässä toisesta paperista lauseke joka kertoo lyhyesti asiaa:

                A big throttle plate open a small amount can let in a lot of air, and smooth low-speed throttle response will suffer.

                Tässä onkin toisessa kuvassa maininta että tämä kyseinen kaksoisläppärunko on Neuspeedin ja tarkoitettu VW-vehkeisiin.

                Tuo kaksoisläppä soveltuu parhaiten suuriin moottoreihin jotka vaativat vain vähän kaasua liikkuakseen vaivattomasti pienillä kierroksilla. Sitä tulisi välttää pienissä koneissa joissa pitää painaa kaasua paljon jotta saisi auton liikahtamaan helposti.


                Eikähän tuosta jo selvinne lisää, tarvittava ainakin

                Sen verran vielä muokkaan että ei sekoiteta noin kaksoisläppiä ja läppärunkoja yhteen. Eli ne olisi tässä järjestyksessä huonoimmasta parempaan.

                Yksi kaasuläppä
                Kaasuläppä kahdella läpällä
                Läppärungot

                Ja EDIT KAKKOSTA: vielä kun muistetaan että kaikki vaikuttaa kaikkeen, imusarjan pituudet, nokan asteet, puristussuhde, nokan ajoitus, painekotelon muotoilu ym... niin siitä sitä sitten voi alkaa etsimään niitä parhaimpia tapoja ottaa viimeiset hepat irti omasta myllystään.
                Last edited by TheLoial; 10-11-2005, 19:15.

                Comment

                • TheLoial
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 1109
                  • Helsinki

                  #9
                  Sen takia muuten teenkin itse tuohon m10:n läppärungot näin "edullisesti" tuplakaasuttimien rungoista. Niillä ja ohjelmoitavalla ruiskulla pitäisi tulla pari hepoa lisää verrattuna modattuun orggisruiskuun (jossa yleensä on sytytys ja ruiskun säädöt suurinpiirtein oikein...) ja yhteen isoon läppään imusarjassa. Omassa on 40 milliset läpät.

                  Aika näyttää mitä tuo sitten antaa ulos ja millä paineilla.
                  Last edited by TheLoial; 10-11-2005, 19:18.

                  Comment

                  • Janek
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2005
                    • 631
                    • Nakkila

                    #10
                    kiitoksia erittäin hyvästä vastauksesta.

                    saapa nähdä mitä saadaan aikaan
                    Audi A4 Avant 2.7BITURBO
                    Bmw 740 E38

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎