olen itse ottanut kans jonkuverran selvää nuista jutuista,niin yleinen kanta tuntuu olevan että vaikka otteeseen muuttaisi tekstin"vähäpäästöinen"tilalle esim->"auto varustettu katalysaattorilla" mitattaisi se kuitenkin vähäpäästöisen arvoilla.kuulemma noin vuosi sitten ake ohjeistanut konttoreita näin.
Jos kysymyksessä auto vm. 87 - 90, on päästöarvot samat kat. ja ei kat. mallissa. Tämä ei 100% fakta mutta kohtuullinen muistikuva. Voin kyllä tarkistaa katsastuslapuistani, kun ajan talvisin umpinaisella saastevehkeellä ja kesät avonaisella -89 vähäpäästölaitteella ( e 30 ).
Minuakin kiinnostaisi laput joilla sen vähäpäästöisyyden saisi avon otteesta pois.
Oon jo aikasemmin kirjotellu samasta aiheesta, mutta kerrataan nyt vielä mun tapaus lyhyesti.
Auto 12/89 e34 535i. Menin useille konttoreille tällä foorumilla olleiden pdf.lappujen kanssa. Joka konttorilla todettiin, että jos auto on merkattu alkuperämaassaan (Saksa) vähäpäästöiseksi, niin sitä sen on myös Suomessa oltava.
Lappuihin vetoaminen ei auttanut yhtään. Ei auttanu mitään myöskään se, että näytin papereita, joissa kerrottiin vähäpäästöisyyden tulleen pakolliseksi vasta 1.1.1992 tjms.
Usean konttorin kanta oli siis aivan selvästi, että sitä merkintää ei voi poistaa otteesta, mikäli se on sinne merkattu. Ainoana poikkeuksena pidettiin autoja, jotka on valmistettu ennen 8/1987, mutta niihin päteekin aivan eri säännöt, kuin sen jälkeen valmistettuihin autoihin.
Olisin tosiaan vieläkin helvetin kiitollinen jollekin, joka kertoisi konttorin, jossa vähäpäästöisyysleiman saa poistettua otteesta. Ainakin Muggo on näin onnistunut tekemään jossain, mutta ainakaan pk-seudulla ei hevillä onnistu.
Konttoreita ei tunnu kiinnostavan pätkän vertaakaan mitkään liput ja laput, eivätkä ne edes keskustele asiasta, ainakaan Helsingissä.
Oon jo aikasemmin kirjotellu samasta aiheesta, mutta kerrataan nyt vielä mun tapaus lyhyesti.
Auto 12/89 e34 535i. Menin useille konttoreille tällä foorumilla olleiden pdf.lappujen kanssa. Joka konttorilla todettiin, että jos auto on merkattu alkuperämaassaan (Saksa) vähäpäästöiseksi, niin sitä sen on myös Suomessa oltava.
Lappuihin vetoaminen ei auttanut yhtään. Ei auttanu mitään myöskään se, että näytin papereita, joissa kerrottiin vähäpäästöisyyden tulleen pakolliseksi vasta 1.1.1992 tjms.
Usean konttorin kanta oli siis aivan selvästi, että sitä merkintää ei voi poistaa otteesta, mikäli se on sinne merkattu. Ainoana poikkeuksena pidettiin autoja, jotka on valmistettu ennen 8/1987, mutta niihin päteekin aivan eri säännöt, kuin sen jälkeen valmistettuihin autoihin.
Olisin tosiaan vieläkin helvetin kiitollinen jollekin, joka kertoisi konttorin, jossa vähäpäästöisyysleiman saa poistettua otteesta. Ainakin Muggo on näin onnistunut tekemään jossain, mutta ainakaan pk-seudulla ei hevillä onnistu.
Konttoreita ei tunnu kiinnostavan pätkän vertaakaan mitkään liput ja laput, eivätkä ne edes keskustele asiasta, ainakaan Helsingissä.
Tällänen kokemus mulla.
12/88 ja jälkeen käyttöön otetuissa autoissa tuo vähäpäästöisyyden poisto ei onnistu, ainakaan Salon seudun konttoreissa.
Peruste ( katsastus inssit ) : kun ei rek. otteessa lue vähäpäästöisyyttä, mitataan päästöt vain joutokäynnillä. Kun auto on vähäpäästöinen, mitataan joutokäynnillä ja kierroksilla.
Eli kun vähäpäästöisyys poistetaan otteesta, muuttuu päästöjen mittaaminenkin. Tstä ei olisi haittaa jos päästöarvot olisivat samat mutta ne muuttuvat 12/88 jälkeen vähäpäästöisissä autoissa tiukemmiksi.
Oma avo tietenkin 03/89 voi prkle... Palvelu oli konttoreissa asiallisen hyvää ja mielestäni nuo em. perusteet menivät ainakin minuun 100/0. Esitin kyllä heille tulostamiani asiakirjoja joihin muggo lausunnoissaan viittaa.
Eli kysymys: Onko joku saanut poistettua vähäpäästöisyyden 12/88 jälkeen käyttöönotetussa autossa?????
Ko
Minulla on 10/89 käyttöönotettu E30 325i, ei vähäpäästöinen, eikä kattia ole merkitty otteeseen. Kattia & lambdaa siinä ei olekaan paikoillaan.
Onko näitä E30 325i:sia saanut vuonna -89 uutena ilman kattia ja lambdaa? Moottorin tyyppi tuossa kyllä on 8,8 puristuksilla oleva, joka viittaisi kattiin, mutta tiedäppä sitten... Vai olisiko edellinen omistaja ottanut tuosta katin ja lambdan pois? Putkisto siinä on Walkerin valmistama.
<clip!>
Vähäpäästöinen henkilöauto
Henkilöauton tulee olla vähäpäästöinen jos se on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.1.1992 tai sen jälkeen.
Auto tulee merkitä rekisteriin vähäpäästöisenä jos auto on hyväksytty sellaisen säännöksen mukaan, joka täyttää vähäpäästöisen auton vaatimukset. Merkintä vähäpäästöisyydestä koskee autoa, joka on otettu käyttöön 1.12.1988 tai sen jälkeen. Vähäpäästöinen auto tunnustettiin ensimmäisen kerran asetuksessa 1988/912.
</clip>
Eli aikaisintaan 01.12.1988 käyttöönotetun rekisteröidään vähäpäästöisenä, mikäli se on tyyppihyväksytetty sellaisena?
Oma projektipirssi on käyttöönotettu 24.11.1998 - voi harmin paikka
Ehkä vähän offtopic, mut minä sain katastettua ton vähäpäästöisyyden pois omasta autosta. Auto on e30 320i, missä on 2,5 motti. Käyttään se on otettu 4/1988. Suonenjoen a-katsastuksessa eivät suostuneet edes kuuntelemaan, mut sitten kun soitin kuopion k1-katsastukseen, niin heti rupes hommat toimimaan, Sielä ei edes se katastut mies tajunnut, miksi se oli ylipäätäänkään merkitty vähäpäästöiseksi. Ja mitään lappusia tai lippusia en tarvinnut. Että aika paljon on eri konttoreilla eroja.
Ei helevetiläinen mikä sotku. Toiset sanoo joo toiset ei.... Kai sitä täytyy ottaa riski ja tuoda 89-90 e30 pommi saksan maalta ja mennä kuopioon katsastamaan vähäpäästöisyys poies.
Comment