Announcement

Collapse
No announcement yet.

330d Touring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Elvari
    Newbiemmer
    • May 2005
    • 3
    • Jyväskylä/Espoo

    330d Touring

    Olen menossa koeajolle ja haluaisin kysellä minkä kanssa kannattaa olla tarkkana?
    Onko tyyppivikoja tai yleisiä ongelmia ko auton tai koneen kanssa. siis 184hv diesel...
  • docjones
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 127

    #2
    330d kokemuksia

    Moi, alla oleva lista perustuu kahden eri 330d:n kokemuksiin(MY00/330d sedan ja MY03/330d touring)
    -
    - Etutukivarret ja käytännössä kaikki etupään nivelet.
    - Ohjausvaihde. Osa uudistettu MY02 faceliftin yhteydessä. Tosin uudella osalla ollut samanlaisia ongelmia myöskin(tosin vähemmän?). Onko klappia? 600e osa + 400e työt.
    - Onko polttoaineen siirtopumppu vaihdettu? Elinikä noin 100tkm ja kun rikkoontuu auto jää siihen. Huonossa tapauksessa pumpun metallisälä lähtee kiertoon ja hajottaa/likaa koko järjestelmän. Pumpun vaihto maksaa noin 400e ja koko polttoainejärjestelmän korjaus/putsaus noin 4000e.
    - Suuttimet. Elinikä käytöstä riippuen noin 150-200tkm paikkeilla. Käy paikallisella Bosch pajalla testauttamassa niin näet paljonko moottorinohjaus on jo joutunut korjaamaan kunkin suuttimen syöttöä. Ohjauksen adaptaation kyvyt riittävät noin 2mm^3 per työtahti per suutin, jonka jälkeen moottorin käynti alkaa kärsiä ja johtaa lopuksi vikaantumiseen. (vaihto 300e per suutin tai 180e korjaus per suutin)
    - MAF. Ilmamäärämittaria on uudistettu useammankin kerran mallin elinaikana ja jos se on jo vaihdettu/päivitetty ei ongelmia pitäisi olla kun muistaa joskus puhdistaa ja vaihtaa ilmansuodattimen ohjeiden mukaan(pölyisissä keleissä=suomen kevät, puolikas vaihtoväli eli 40tkm). Bosch paja osaa auttaa myös MAF:in kunnon kartoittamisessa.
    - Ajovalojen pesurit. Näiden rungoilla on paha tapa haljeta jos joskus on päästetty jäätymään, tosin vika ilmenee kohtuu nopeasti kun nesteet ei pysy sisällä. Osa 50e ja työt 50e.
    - Perän ulinat. Korjattu joskus 02/03 mallivuosien välillä. Perä ulisee +100kmh nopeuksissa. Vaatii koko perän vaihdon käytännössä. 1300e osa + 400e työt.
    - Perän kiinnityspisteet. Tästä padasta saa softalla vääntöä niin paljon irti että paikat saa varmasti rikki. Perän kiinnityspisteet rungossa on hyvä tarkastaa varsinkin jos jotain softaa on ollut käytössä.

    Eipä niitä paljoa muuta omalle kohdalle ole osunut =)
    Ei ehkä huolettomin käyttöauto, mutta ainakin luonnetta on.

    Comment

    • TINTTI
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 404
      • ...kuvan kaunis Koivuhaka

      #3
      Originally posted by Elvari
      Olen menossa koeajolle ja haluaisin kysellä minkä kanssa kannattaa olla tarkkana?
      Onko tyyppivikoja tai yleisiä ongelmia ko auton tai koneen kanssa. siis 184hv diesel...
      Mulla on kokemusta vain 320d, vm98:
      - Etu tukivarret (n.1000€ pieti jos on sököt, tyyppi vika)
      - Takapään tukivarsien etummaiset puslat petti multa (vas)250tkm ja (oik)270tkm
      - MAF (kauhujutut kertoo et voi mennä jopa 50tkm välein!)
      - EGR, vois vetää ennen EGR sokeen metalli lätkän tiivisteen tilalle! Ei tuu häiriövaloja, ainakaan mulla kun on sähköpiuhat silti kiinni
      - Polttoaineen paluuletkut konetilassa, ihan suuttimien vieressä, suojien alla piilossa (mulla oli ihan kumi haprakoitunu, mutta tolla onkin vedetty matkaa).
      - Ajovalojen kuoret halkeamilla. Käytä vain UV suojattuja polttimoita ja mitkä on norm. kirkkaita. Mieluusti longlife (uudet kuoret tiivisteillä n. 110€)
      - Ruostevikaa takaluukussa, taka rekkarin alla / yläpuoleisen muovilistan alla. Onhan se sinkitty kori mut silti. BMW on 5v ruostumattomuustakuukin olemassa ja se kannattaa hyödyntää. Ong. kohtia mm. konepellin etureunassa tiivistemassa alla, munuaisten kohdalta ja takakontista rekkarin kilven takaa/rekkarin valolistan reunoista
      - Takaluukun lukko sontaa täys kun suojapellin lirpukka oli menny rikki -> lukko sökö
      - Onko Webastossa kello vai onxs ilman. Kello ois vähintäänkin hyvä. Lohkoa ei silloin tartte (Kello on noin 450€ asennettuna). Uudemmissa voi olla intekroitune mankkaan.
      - AirBag valo, pelkääjän penkin tunnistematon johtosarja (n.150-250€) ÄLÄ KOSKAAN PIDÄ MITÄÄN PENKKIEN ALLA, EI EES LUMIHARJAA!!! Se mahtuu siihen Penkin ja ovenkin väliin loistavasti!!!
      - Jos on Laakkosella, tarkista että onko öljyt ihan oikeesti vaihdettu vai vaan tarkastettu. Vaihtovat mulla lopulta 180tkm perän/laatikon/koneen öljyt kun "Laakkosen vaihto takuu" lapussa luki että tarkistettu ja huoltokirjassa että vaihdettava. Leimat ne oli kyllä laittanu. Laitoin tekee koko huollon uusiks...
      - Sit oon kuullu että uudemmissa on noi jouset saattanu olla poikki heti 1 kierroksen jälkeen...
      - Ja jos ei jaksa pitää vauhtia esim vakionopeuden säätimellä ajettaessa voipi se olla muuttuvasiipisen turbon oireilua...
      - Sit toi sisä tuulettajan moottori huuti 2 kun sika välillä (180tkm)

      - Siinähän on sit nokkaketju joten huoletonta menoa...

      ...ja jos sulla ei oo 70 boonusta niin kysyppä huvikseen esim vakuutuksia (liikkenne ja kasko) rahotusyhtiön kautta (n. 50€/kk) ja ota vakuutusyhtiöksi SAMA yhtiö kun missä on sulla kotivakuutukset! Jos joku menee sisään niin ei mee ku 1 omavastuu, nm. kokemusta on kun on eri yhtiöissä. Kauppaa tehdessä kun myyjä ei ottanu puheeksi ja enää ei voi muuttaa...

      Vaimolle tms., jos on, kantsii myydä ko. peliä hiljaisuutta, tehoa, vakautta ja UNOHTAMATTA MAINOSTAA LUISTONESTOA. Ei kulu renkaat ja vaimo ei oo jääny kiinni vielä kertaakaan. Kyllä se aluks ihmetteli että mikä se keltanen valo on siinä ihan keskellä, kun se vilkkuu ihan vähän väliä liukkailla??? Sehän on se valo mikä kertoo että pyörien alla on liukasta ja kantsii hiljentää kaasua...

      Siinä kai tärkeimmät, ennenkuin lyöt kaupat lukkoon...

      T:TINTTI

      Ps. Kuten sanottu, mulla ei oo kokemusta kun tosta 320d. Mut hyvä tietää...
      Originally posted by docjones
      Tintille,

      330d:ssä ei ole Webastoa kuten 530d:ssä. Pelkkä sähkövastus joka lämmittää kylmänä jäähdytysnestettä. Lohko siis tarvitaan.
      Last edited by TINTTI; 21-11-2005, 16:49.
      420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
      ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
      ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
      ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
      ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
      ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

      Comment

      • docjones
        Bimmer Rookie
        • Mar 2005
        • 127

        #4
        330d kokemuksia

        Tintille,

        330d:ssä ei ole Webastoa kuten 530d:ssä. Pelkkä sähkövastus joka lämmittää kylmänä jäähdytysnestettä. Lohko siis tarvitaan.

        Comment

        • Elvari
          Newbiemmer
          • May 2005
          • 3
          • Jyväskylä/Espoo

          #5
          330d

          Tuo luonne ja tehot/väännöt autossa niin kovasti kiinnostais, perheenlisäys ku antaa hyvän syyn vaihtaa "isompaan".

          Mites Tekniikka kestää jos hakee perus softat koneelle? Onko tuomiopäivä ilmamassamittareille yms?

          Ja kiitos hyvistä vastauksista. Ei kauheasti innostais ruveta likaamaan käsiään tuon hintaluokan autoon!

          Comment

          • docjones
            Bimmer Rookie
            • Mar 2005
            • 127

            #6
            330d kokemuksia

            Ihan tiukalle ei sitten kannata budjettia laskea...
            Yhteensä minulla on näiden kahden 330d:n kanssa yhteistä taivalta noin 80tkm takana ja ns. yllättäviä huoltokustannuksia on syntynyt noin 6500 euron edestä.
            Ensimmäisestä luovuin 3,4v/124tkm ikäisenä ja tällä toisella on nyt 2,9v/109tkm takana. En ihan allekirjoittaisi väitettä että ovat olleet ns. loppuun ajettuja joten vaikka kaupasta hakisi uutta niin jonkinlaisiin huoltokustannuksiin kannattanee varautua.
            (Tuohon summaan en ole siis laskenut mitään kilometri/vuosihuoltoja, renkaita tai takuuseen menneitä korjauksia. Näiden kanssa summa olisi reilusti 10k toisella puolen)

            Comment

            • henri
              BTCF Member
              • Aug 2002
              • 5752
              • Kiuruvesi/Iisalmi

              #7
              Originally posted by docjones
              Ihan tiukalle ei sitten kannata budjettia laskea...
              Yhteensä minulla on näiden kahden 330d:n kanssa yhteistä taivalta noin 80tkm takana ja ns. yllättäviä huoltokustannuksia on syntynyt noin 6500 euron edestä.
              Ensimmäisestä luovuin 3,4v/124tkm ikäisenä ja tällä toisella on nyt 2,9v/109tkm takana. En ihan allekirjoittaisi väitettä että ovat olleet ns. loppuun ajettuja joten vaikka kaupasta hakisi uutta niin jonkinlaisiin huoltokustannuksiin kannattanee varautua.
              (Tuohon summaan en ole siis laskenut mitään kilometri/vuosihuoltoja, renkaita tai takuuseen menneitä korjauksia. Näiden kanssa summa olisi reilusti 10k toisella puolen)
              tuo sun nykyinen on ilmeisesti faceliftmallia. Mitä kalliimpia vikoja siinä on ollut? Että mitenkä ne viat ovat jakutuneet noiden kahden välillä?
              Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
              Ex. E30 320i 2d GTS -88


              E46 330Cd (projekti V.2)


              ----------------------------

              Comment

              • docjones
                Bimmer Rookie
                • Mar 2005
                • 127

                #8
                330d kokemuksia

                Samoja vikojahan noissa on ollut. Kummastakin on vaihdettu polttoaineen siirtopumppu sekä kaikki etupään palikat. Aikaisemmasta lisäksi meni laturin jännitteensäädin sekä yksi ABS anturi.
                Kallein ongelma on ollut tuo polttoainejärjestelmän saastuminen kun pumpun metallipurua pääsi kiertoon ensimmäisessä autossa suodattimesta huolimatta.

                Comment

                • henri
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 5752
                  • Kiuruvesi/Iisalmi

                  #9
                  Originally posted by docjones
                  Samoja vikojahan noissa on ollut. Kummastakin on vaihdettu polttoaineen siirtopumppu sekä kaikki etupään palikat. Aikaisemmasta lisäksi meni laturin jännitteensäädin sekä yksi ABS anturi.
                  Kallein ongelma on ollut tuo polttoainejärjestelmän saastuminen kun pumpun metallipurua pääsi kiertoon ensimmäisessä autossa suodattimesta huolimatta.
                  ei taida kovin yleinen ongelma olla tuo polttoainejärjestelmän likaantuminen...Onko tuosta pumpun hajoamisesta mitään merkkejä, ennen kuin se hajoaa lopullisesti.

                  Ainahan vikoja tulee joillekki isompia ja joillekki pienempiä tai molempia, niihin kannattaa aina varautua, eikä ajatella että mitään ei mulle voi sattua

                  taitaa kuitenki olla luotettavampia noi facelift mallit, kuitenki tehty parannuksia noihin ei facelift malleihin nähden ja saatu poistettua noita joitaki vikoja, sitten varmaan joitain uusia tullu, ainahan niitä tyyppivikoja löytyy joka mallista ja merkistä
                  Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                  Ex. E30 320i 2d GTS -88


                  E46 330Cd (projekti V.2)


                  ----------------------------

                  Comment

                  • jms-btcf
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2003
                    • 696
                    • Tampere

                    #10
                    Jos kyse oli osasta kahdeksan tuolla:


                    Mulla (530d) rupesi pumppu aluksi pitämään ääntä (jurinaa) jonka huomasi jo kun laittoi virrat päälle mutta ei käyntiin, tyhjäkäynnillä tuon äänen huomasi myös helposti. Hetikohta alkoi ilmetä kunnon nykimistä reippaalla kiihdytyksellä. Tällöin tulikin jo kurvattua merkkikorjaamon pihaan osan vaihtoon.

                    Metro-auto nyhti 350€ osasta ja 44€ vaihdosta. Joku tarvikeosa olisi varmaan irronnut puoleen hintaan, mutta kun oli kiire ja piti hoitaa vika kerralla pois...
                    e61 535d

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎