Announcement

Collapse
No announcement yet.

325 tda sammuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kasajo
    Newbiemmer
    • Nov 2005
    • 6

    325 tda sammuu

    Mikä neuvoksi?
    Auto sammuu toisinaan, kun panee vaihteen päälle. Ongelmaa ei esiinny, kun moottori on kylmä, jolloin kierrokset ovat korkeammalla. Nostamalla kierrokset 1000:een onnistuu liikkeellelähtö myös lämpimällä koneella. Lämpimälläkään koneella ei auto aina sammu, vaikka kierroksia ei nosta, joten ongelma on hiukan mystinen.
    Auto saattaa joskus sammua myös ajossa, kun ohjauspyörän kääntää ääriasentoon ja kierrokset ovat alhaalla. Normaalissa ajossa auto kiihtyy ja liikkuu muutenkin erinomaisesti. Myös kick-down toimii moitteettomasti.
    Auto käytettiin syksyllä testerissä ja silloin nostettiin tyhjäkäynti liki maksimia sekä lisättiin tyhjäkäytiseosta. Tämän jälkeen auto toimi jonkin aikaa moitteettomasti, mutta sitten sammumisongelma alkoi uudelleen.
  • Happo
    BTCF Member
    • Sep 2004
    • 922
    • Kauhajoki

    #2
    Vakio syöttöpumppuvika..todennäköisesti.



    Tuolla on juttuja ja lisää linkkejä joka threadissa. Taitaa tekohengityksenä tulla kyseeseen enää pumpun kannen siirto.




    Tuolta vain selailemaan. Tyhjäkäynnin humppaus yms kuuluvat saman vian piiriin usein.
    Ford S-Max 2.0
    Kilpuri VW Golf III VR6
    ex:

    F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

    Comment

    • petteriu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 1164
      • Pori

      #3
      Tuttu vika, joka ei korjaantunut edes pumppuremontilla. Yksi apukeino tuohon on tyhjäkäynnin nostaminen. Onnistuu sähköpumpulla ohjelmallisesti tai huijaamalla järjestelmää, että ilmastointi olisi päällä.

      Petteri
      BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

      Comment

      • kasajo
        Newbiemmer
        • Nov 2005
        • 6

        #4
        Voiko ongelmaa olla siirtopumpussa, sillä auto käynnistyy ja käy hyvin?
        Kuinka arvokkaita tällaiset pumppuremontit ovat?
        Voiko niitä korjata vai onko aina hankittava uusi pumppu?
        Kyseessä oleva auto on -92 mallia oleva saksantuonti.

        Comment

        • petteriu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 1164
          • Pori

          #5
          Siirtopumppuvika ilmenee siten, että auto ei edes käy jos tankissa vähän polttoainetta, näin siis ainakin E34:ssa. Pumppuremontti ~1000EUR (tehdaskunnostetuin vaihto-osin) ja siirtopumppu ~200EUR.

          Petteri
          BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

          Comment

          • TuomasTee
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 529
            • Kotka

            #6
            Paljon on ajettu kun tuollainen vika on tullut?
            BMW F15 X5 M50d -14

            Comment

            • Happo
              BTCF Member
              • Sep 2004
              • 922
              • Kauhajoki

              #7
              Kunpa vain sais jostain uusia määränsäätimiä pumppuun. Sitä ei tieten pumppuremontissa tule, vai kuinka?
              Ford S-Max 2.0
              Kilpuri VW Golf III VR6
              ex:

              F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

              Comment

              • kasajo
                Newbiemmer
                • Nov 2005
                • 6

                #8
                Mittarissa on 163000 km, mutta mistäpä sitä totuutta tietää, kun ensimmäiset 137000 km on "rehellisten" saksalaisten ajamia. Auto on kyllä erittäin siisti ja lampujen laseissa ja tuulilasissa ei ole kovin paljon käytön merkkejä.

                Mistä tehdaskunnostetuin vaihto-osin olevia pumppuja saa hankittua?
                Onnistuuko pumpun vaihto kotikonstein vai kannattaako se antaa asiantuntijan tehtäväksi?

                Comment

                • jpeltoma
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 600
                  • pirkanmaa

                  #9
                  Niinkun tossa jo mainittiin monesti: Vie auto BMW huoltoon ja pyydä nostaan tyhkäynti kierrokset 80-90 rpm. Jos auttaa...niinkun todennäköistä on... niin unohda koko pumppuremppa... VW foorumilla samalle pumpulle (mm. Audissa 1Z kone) annetaan tuon jutun kompesoimiseksi myös vinkkiä että tyhjäkäynnin ruiskutusmäärää tulis PIENENTÄÄ. Ja etsiä sillä kohta missä tyhkäkäynti on tasainen.

                  Eli ilmeisesti TDS:ssä aikaa myöten tuo ruisku alkaa korjaamaan tyhjäkäynnin notkahdusta liian rankalla syötön lisäyksellä-> tyhjäkäynnin värähtely.

                  Säätimestä:
                  Paikallisen Disel Pumppu pajan mukaan, boschin VE pumpuissa vikana ei ole aina määräänsäädin, vaikka siitä olisikin vikailmoitus boksissa. Tossa VE pumpussa on tyyppvikana jotkut luistin jouset (???) jotka kuolleentuvat ja/tai menee poikki aikaa myöten. TRE:llä ottavat irrotetun pumpun avaamisesta ja kasaamisesta 500 eur+ osat.
                  Last edited by jpeltoma; 30-11-2005, 13:50.
                  __________________________________________________ ________________________
                  Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                  Comment

                  • kasajo
                    Newbiemmer
                    • Nov 2005
                    • 6

                    #10
                    Tyhjäkäyntikierroksia on nostettu 2 kertaa ja molemmilla kerroilla auto toimi ok jonkin aikaa. Jälkimmäisellä kerralla kierrokset nostettiin maksimiin, mitä testerillä saa, mutta sama ongelma on palannut.

                    Comment

                    • jpeltoma
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2004
                      • 600
                      • pirkanmaa

                      #11
                      OK, onko siellä mitään vikailmoituksia boksissa? Jos auto olisi mun, mä putsaisisin ensin sen määränsäätimen potikan siellä pumpun yläkannen alla. Se kerää uskomattoman määrän semmoista musta hienoa töhnää, jota on joka paikassa. Rasvaton cleaneri ja paineilmaa + vastupintojen pinnat puhtaaksi paperilla. Sillä mä olen noita elvyttänyt. Tietysti voi myös kokeilla säätää pienemmälle huollossa sitä tyhjäkäynnin ruiskutusmäärää. Sitä on helppo testailla kun laittaa valot ja lämppärit samaan aikaa päälle, ja hakee kohtaa missä tyhkäynti tasaantuu nopeiten.

                      Toki jos autolla on oikeesti ajettu paljon, niin pumppu on peruskunnostuksen tarpeessa. SIVULTI on muuten myynyt omasta projekistaan jäänyttä pumppua foorumilla.
                      __________________________________________________ ________________________
                      Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                      Comment

                      • petteriu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 1164
                        • Pori

                        #12
                        Originally posted by kasajo
                        Tyhjäkäyntikierroksia on nostettu 2 kertaa ja molemmilla kerroilla auto toimi ok jonkin aikaa. Jälkimmäisellä kerralla kierrokset nostettiin maksimiin, mitä testerillä saa, mutta sama ongelma on palannut.
                        Kuinka usein olet joutunut kierroslukua nostattamaan ?

                        Petteri
                        BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                        Comment

                        • kasajo
                          Newbiemmer
                          • Nov 2005
                          • 6

                          #13
                          Kierrosten nosto on tehty 2 kertaa. Ensimmäisellä kerralla vähemmän ja toisella kerralla niin ylös, kuin testerillä sai. Lisäksi toisella kerralla nostettiin tyhjäkäynnin ruiskutusmäärää niin, että käynti oli tasainen.

                          Comment

                          • petteriu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 1164
                            • Pori

                            #14
                            Originally posted by kasajo
                            Kierrosten nosto on tehty 2 kertaa. Ensimmäisellä kerralla vähemmän ja toisella kerralla niin ylös, kuin testerillä sai. Lisäksi toisella kerralla nostettiin tyhjäkäynnin ruiskutusmäärää niin, että käynti oli tasainen.
                            Kuinka kauan 1. "remontti" kesti vai pitikö toinen nosto tehdä samantien kun ensimmäinen ei tuottanut toivottua tulosta ?

                            Petteri
                            BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

                            Comment

                            • kasajo
                              Newbiemmer
                              • Nov 2005
                              • 6

                              #15
                              1-2 viikon kuluttua alkoi auto silloin tällöin sammua ja oireet pahenivat sitten, mitä enemmän aikaa kierrosten nostosta kului. Uutta kierrosten nostoa ei tehty heti, vaan ongelmasta kärsittiin jonkin aikaa, kunnes löytyi toinen korjaamo. Kyseisessä korjaamo ei ole BMW:n merkkikorjaamo, mutta heillä on testeri ja he ovat ammattimiehiä, sillä eräs BMW:n merkkihuolto joutui kerran turvautumaan heidän apuun, jotta hinausautolla korjaamolle tuotu auto saatiin uudelleen liikenteeseen.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎