Announcement

Collapse
No announcement yet.

520i vm -89 ei käynnisty lämpimänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tero76
    Bimmer Rookie
    • Dec 2005
    • 35

    520i vm -89 ei käynnisty lämpimänä

    Terve. Eli tuossa otsikossa kai tulikin tärkeimmät ilmi. Kylmänä lähtee ja ajamaan pystyy, ei vain käynnisty kuumana. En ymmärrä Bemareista oikein mitään ja tämäkin on tutun auto. Onko näissä tuo jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, mikä minulle tuli ensimmäisenä mieleen. Ja onko arvoja missään, ja missä se sijaitsee tarkalleen? Ehdottakaa mahdollisia vikakohteita.

    Tero.
  • Martti
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 787
    • Suomi

    #2
    suuttimet vuotaa?

    Comment

    • tero76
      Bimmer Rookie
      • Dec 2005
      • 35

      #3
      Voihan se olla, pitää tarkistaa. Tulloinhan tuo lähtisi käyntiin jos heti sammutuksen jälkeen starttaa?

      Comment

      • Jan sape
        Newbiemmer
        • Dec 2005
        • 7

        #4
        Hei,

        Jos epäilet lämpötila-anturin toimintaa, voit tarkastaa vastusarvot vastusmittarilla, joka löytyy yleensä myös halvoista yleismittareista.

        Lämpötila-anturin pitäisi korjausoppaani (sikäli kun tulkitsen sitä oikein) mukaan antaa seuraavanlaisia arvoja eri lämpötiloilla:

        -10 C: 8,2-10,5 kilo ohmia
        +20 C: 2,2-2,7 k ohm
        +80 C: 0,3-0,36 k ohm

        Ainakin e34:n m20 koneessa molempien lämpötila-antureiden pitäisi (sekä lämpömittarille että motronicille menevien) sijaita moottorin öljyntäyttöaukon vieressä.

        Ainakin omassa autossani viallinen lämpötila-anturi antoi liian suuria vastusarvoja, joten moottori kävi liian rikkaalla. Käynnistyminen oli tuolloin epävarmaa.

        Lämpimän moottorin heikkoon käynnistyvyyteen lienee tyypillinen vika myös takaiskuventtiilin vuotaminen. Korjausvinkki tälläiseen vikaan löytyy ainakin oheisesta linkista:

        Comment

        • tero76
          Bimmer Rookie
          • Dec 2005
          • 35

          #5
          Puhuin pötyä, eli kyllähän tuo lähtee, mutta välillä pitää sahata vähän pitempään. Ei kuitenkaan kuin joitakin sekuntteja. Jos se on noissa suuttimissa se vuoto, niin onko ne yleensä rikki vai likaisia? Ajattelin että jos esimerkiksi forte auttaisi.

          Comment

          • himonussija
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2005
            • 392
            • Finland

            #6
            Originally posted by tero76
            Puhuin pötyä, eli kyllähän tuo lähtee, mutta välillä pitää sahata vähän pitempään. Ei kuitenkaan kuin joitakin sekuntteja. Jos se on noissa suuttimissa se vuoto, niin onko ne yleensä rikki vai likaisia? Ajattelin että jos esimerkiksi forte auttaisi.
            Sitten ne on suuttimet ja siitä löytyy searchilla juttua paljonkin. Korjauttaminen taisi maksaa jotain 60€ / suutin jos oikein muistan. Forten voit unohtaa.

            Comment

            • tero76
              Bimmer Rookie
              • Dec 2005
              • 35

              #7
              Ok. Nyt löytyi lisää vikoja. Mittaristosta ei toimi kierroslukumittari, olisko joku kulutusmittari sen alla ja lämoömittari. Onko tähän ideoita ja onko näille sulake jossakin muualla kuin siellä missä niitä on kuskin puolen etuiskarin takana paljon? ja pyyhkijässä on jotakin häikkää, meinaa välillä pyyhkiä itsestään kun auton sammuttaa. relettä en löytänyt.

              Voiko tuollaisesta 520i vm89 säätää venttiilit kun ne rallattaa? Ja mikä virka on yhdellä kumirenkaalla, mikä tulee yhteen tulpanjohtoon, ja lähtee siitä jonnekin öljytikun suuntaan?Se on revennyt melkein irti.

              Voiko tuo suutinvika vaikuttaa käyntiin, kun tuo arpoo pintakaasulla. Meinaa tukehtua?

              tulipa paljon kysymyksiä ,mutta toivottavasti vielä löytyy apuakin.

              Tero.

              Comment

              • Saarikoski
                R.I.P.
                • Feb 2005
                • 726
                • KOKKOLA

                #8
                Ok. Nyt löytyi lisää vikoja. Mittaristosta ei toimi kierroslukumittari, olisko joku kulutusmittari sen alla ja lämoömittari. Onko tähän ideoita ja onko näille sulake jossakin muualla kuin siellä missä niitä on kuskin puolen etuiskarin takana paljon? ja pyyhkijässä on jotakin häikkää, meinaa välillä pyyhkiä itsestään kun auton sammuttaa. relettä en löytänyt.

                ---> siis mitkä mittarit ei toimi, omassa e34:ssa akunkengän irrotus jostain syystä autto tuon kiekkamittarin kans (toimi aina pari päivää) voit myös ottaa mittariston pois ja tarkistaa juotokset ja akut mittaristosta tai sit vaan laita ostoilmoitus foorumille ja osta uus...

                Voiko tuollaisesta 520i vm89 säätää venttiilit kun ne rallattaa? Ja mikä virka on yhdellä kumirenkaalla, mikä tulee yhteen tulpanjohtoon, ja lähtee siitä jonnekin öljytikun suuntaan?Se on revennyt melkein irti.
                Voiko tuo suutinvika vaikuttaa käyntiin, kun tuo arpoo pintakaasulla. Meinaa tukehtua?


                ---> tottakai venttiilit pystyy säätää, eri asia sit jos nokka ja keinut on liian paljon kulunu (ja luultavasti on) niin säätäminen ei ääntä poista vaan pelkästään pikkasen auttaa "rallatukseen"
                Tosta kumirenkaasta en osaa sanoa, ja huonoon käyntiin vaikuttaa nuo suuttimet, venttiilin välykset, ajotukset, sytytyksen osat ym...
                Ja nuo arpoo melkeen aina pintakaasulla "tyyppivika"

                Viisaammat lisätköön jos meni mehtään...

                Comment

                • bemari320mies
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 787
                  • Suodenniemi

                  #9
                  Tuo kumirengas siinä tulpanjohdossa on joku anturi, ja vaikuttaa moottorin toimintaan. Eli ainakin yksi uusi tulpanjohto.
                  Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
                  EX: BMW E34 525i -90
                  EX: BMW E28 528iA -85
                  EX: BMW 320i Taxi -86

                  Comment

                  • tero76
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2005
                    • 35

                    #10
                    Eli kierroslukumittari, sitten sen alla oleva pitkänmallinen mittari, olisiko joku kulutusmittari ja moottorin lämpömittari ei toimi. Onko noille sitten joku yhteinen osa rikki? Auto seisoi syyskuusta joulukuun puoleenväliin ulkona, joten voihan se olla että nuo mitariston akut on finaalissa..

                    Pitää katsoa nuo venttiilivälykset ja miettiä tuota suutinten pesua. Onnistuukohan tuo ihan ultraäänipesurilla kun minulla on sellainen. Ja uusia se anturi ja tulpan johto; tuskin sitä pelkkää anturirengasta sinne ehjänä saa uitettua.

                    Jos jollakin on tuohon mittaristoon vielä hyviä neuvoja niin kertokaa.

                    Tero.
                    Last edited by tero76; 23-12-2005, 19:36.

                    Comment

                    • tero76
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2005
                      • 35

                      #11
                      Nyt on vähän edistytty. Purin tuon mittari, ja akut näytti olevan lopussa. Kolvasin sinne uudet tilalle, ja nyt toimii lämpömittari ja kierroslukumittari. Kulutusmittari ei toimi, viisari painuu jonnekkin 40l/100km hujakoille. No eipä tuolla mitään teekkään. Venttiilitkin tuli säädettyä, mutta rallatus ei vähentynyt pätkääkään.

                      Auto on ok, mutta vähän tuo vielä pintakaasulla arpoo. Voiko tuo johtua noista suuttimista?

                      Tarvitseeko tuollaista bemaria jotenkin sopeuttaa sen jälkeen kun akku on ollut irti? Siis onko tuo boksi jotenkin oppiva? Tuntuu että välillä tuo jo pyöri paremmin , mutta akku on ollut sen jälkeen irti.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎