Announcement

Collapse
No announcement yet.

Megasquirtin säätämisestä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tom1s
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 669
    • .

    Megasquirtin säätämisestä

    Uusi topicci kun aihe hieman muuttuu. Toivottavasti löytyy ideoita ja muillekkin aiheesta kiinnostuneille ehkä apua.

    Elikkäs mitenkäs tolla megatunella toi säätäminen kaikenkaikkiaan pitäisi tehdä? Musta kun tuntuu että omassa ei oikeen tuo VE-taulukkoon lukujen laittaminen ei vaikuta suuttimen aukioloon yhtään?! Onkohan joku persiillään? Ainoastaan constant valikossa oleva required fuel vaikuttaa.

    Käytössä ihmettelin kun vaikka kuinka säätää niin aina menee laihalle.
    Ennen oli megatune 2.20 ja nyt siitä se beta 2.5 tms.

    Taulukon voi lukea boksista, mutta vaikka tyhjäkäynnillä muuttaa mappi 50 ja kierrokset 1000 ~ taulukkoon 255 niin edelleen käy samallalailla.

    Sparkkipuoli taas tuntuu toimivan ok.
    F31 328i M-Sport
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #2



    luulis että noilla homma selkiää.. oletko lukenut oppaat ylemmästä linkistä? Alemmassa foorumi mistä on hyvä kysyä ja on varmasti porukkaa jotka tietävät paljon asiasta
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Tom1s
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2002
      • 669
      • .

      #3
      Juu olen lukenut. Ja lueskelen jatkuvasti mutta homma selkenee yleensä kummasti kun joku vääntää asian rautalangasta suomeksi :wink:

      Taitaapi vika olla joko tossa megatune beta 2.5ssa taikka sitten olen ymmärtänyt jotain väärin...pitänee lukea uusiksi tuo kohta. Tai sitten hardiksessa on jokin vika. Sen paikallistaminenkin on vain vaikeampaa kun kyseessä on turtananan versio. Outoa sinänsä kun kaikki muu näyttää toimivan.

      Paljonkos on m20 koneessa asteita käyntilämpöisenä? Eikös noissa ole 88 asteen termari?
      F31 328i M-Sport

      Comment

      • tumppu86
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 900
        • E-pohjanmaa

        #4
        Muistaakseni on 80 tai 82 asteen termostaatti.M20 ja M50 käy sama termostaatti.

        Comment

        • Tom1s
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2002
          • 669
          • .

          #5
          Noniin kuinka ollakkaan aikani kun hakkasin megatunea niin sain tuning ikkunan auki(jotain vikaa). Ensin ei mitään tapahtunut vaikka tyhjäkäynnin kohdalla sääteli 1%->100%... sitten otin seuraajan päälle niin kuinka ollakkaan pari kertaa räpsähti ruudussa ja se 3d malli oli oikeinpäin. Tosta lähtien muutokset ovat tulleet heti ja sen huomaa käynnissä.

          Asetukset olivat siinä vaiheessa jo sen verran rikkaalla että kun tulivat vihdoin käyttöön meni yhdet tulpat kelvottomiksi :shock: ..

          En tiedä oliko table jotenkin sekaisin boksissa vai pitikö se vain "ajaa sisään" mutta nyt toimii!

          Millaisia ennakkoja tuollaisessa m20 koneessa pitäsi käyttää?
          Katsoin että vanhemmissa 3000rpm/24astetta mutta onko mitään tietoa tosta motronicista sekun säätelee sitä miten tykkää?
          F31 328i M-Sport

          Comment

          • arvo tiinanen
            Newbiemmer
            • Oct 2004
            • 10

            #6
            Mites tuon megan säätäminen ois syytä suorittaa, kun en saa autoa käyntiin

            Startilla auto käy ja yrittää lähtä käyntiin, mutta kierrokset ei nouse edes tyhjäkäyntilukemille.

            Kaikki säädöt pitäs olla ok, luin mega manuaalin läpi.

            Kannattaako mun nyt muutella sitä enrichtments valikon cranking pulsewidth lukemaa että se käynnistys vai isonnanko reg fuelia vai ruuvaanko ve taulua ??

            En oo oikein radikaalisti uskaltanu muuttaa niitä suuttimen pulssihommia, ne on 75% ja 1.0ms - voikohan ne mun matalaohmiset suuttimet palaa jos nuita muuttaa - sitte käynnissähän ne pystyy kyllä säätään iholle - kun sais nyt käyntiin.

            edit: Niin ja se käy muutaman sadan kierroksen tuntumassa startin avustuksella vain kaasu pohjassa, ollaankohan nyt sitte totaalisen laihalla?

            Comment

            • Tom1s
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2002
              • 669
              • .

              #7
              Originally posted by arvo tiinanen
              Mites tuon megan säätäminen ois syytä suorittaa, kun en saa autoa käyntiin

              Startilla auto käy ja yrittää lähtä käyntiin, mutta kierrokset ei nouse edes tyhjäkäyntilukemille.

              Kaikki säädöt pitäs olla ok, luin mega manuaalin läpi.

              Kannattaako mun nyt muutella sitä enrichtments valikon cranking pulsewidth lukemaa että se käynnistys vai isonnanko reg fuelia vai ruuvaanko ve taulua ??

              En oo oikein radikaalisti uskaltanu muuttaa niitä suuttimen pulssihommia, ne on 75% ja 1.0ms - voikohan ne mun matalaohmiset suuttimet palaa jos nuita muuttaa - sitte käynnissähän ne pystyy kyllä säätään iholle - kun sais nyt käyntiin.

              edit: Niin ja se käy muutaman sadan kierroksen tuntumassa startin avustuksella vain kaasu pohjassa, ollaankohan nyt sitte totaalisen laihalla?
              Löytypäs vanha threadi
              Anyway luulisin että laihalla on eli ve-taulukkosta lisää bensaa...req fuelin laitat kerran kuntoon samoin sen constants ikkunan ja jätät ne sikseen. Jos sulla on msns-extra koodi niin laita kaikki offille ja defaultille jotta ylimääräiset häiriötekijät on pois toki se sparkki asetukset käytettävän sytkän mukaan.
              Tossa koodissa on myös se starttauskierrosten säätö joka kannattaa katsoa ja käydä muutenkin jokainen asetus läpi.
              F31 328i M-Sport

              Comment

              • KariM
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2003
                • 199
                • Pirkanmaa

                #8
                Aukeeko kaikki suuttimet? Bensanpaine kunnossa? Pelaako sytkä kunnolla, myös silloin kun startti ei pyöri?

                Req_fuel:n saa laskettua megamanuaalin sivulla olevalla laskurilla. Kartallekin löytyy laskuri. Sitten vaan veivaamaan käyntiin. Muistaakseni siellä ohjeissa jopa kehoitettiin ensikäynnistyksen yhteydessä hakemaan käynti henkiin req_fuelia kokeilemalla, jonka jälkeen kartan skaalaustoiminnolla tehdään uusi kartta ja req_fuel palautetaan laskennalliseen arvoon. Lisärikastuksiakaan ei tässä vaiheessa kannattane vaivata, ellei niissä sitten ole jotain järkyttävän suuria arvoja; Req_fuelia rukkaamalla pääsee samaan tulokseen.

                Suutinten PWM-ohjaus ei ole startatessa käytössä, joten niillä et voi vaikuttaa mitään. Suutinten pitäisi kyllä kestää, ellei nyt päivää putkeen starttaa. Ja sittenkin varmaan kestävät, kun eivät ne kuitenkaan 100% cyclellä startatessa ole.

                Oma ensikäynnistys ei kyllä pääse mihinkään historiankirjoihin ainakaan näyttävyydessään. Sen jälkeen kun olin askarrellut sytkän henkiin, niin kone lähti käyntiin täysin laskennallisilla kartoilla, ja kävipä vielä varsin kaunista 1000rpm tyhjäkäyntiä

                Comment

                • valtteri
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2003
                  • 40
                  • Jkl

                  #9
                  Starttauksen pulssi määritellään Enrichments taulukosta "Cranking Pulsewidth"
                  Itselläni ne ovat:
                  Priming Pulse 2.0
                  Pulsewidth at -40´C 11
                  Pulsewidth at 77´C 4
                  jos käynnisty niin suurenna

                  Comment

                  • arvo tiinanen
                    Newbiemmer
                    • Oct 2004
                    • 10

                    #10
                    No, ei käy auto vieläkään kuin tyhjäkäyntiä, kaikki mahdollinen on tarkastettu useampaan kertaan, eli suuttimista tulee tavaraa ja kipinää riittää.

                    Mainittakoon tässä vaiheessa että ostin megani valmiiksi kasattuna ja se oli jonkun itse suunnittelema malli, ei turtanan versioita vaan aivan joku muu - ja ajattelin nyt sitten että oiskohan se kasattu jotenki väärin?

                    Kun saan auton käyntiin se käy 700rpm tyhjäkäyntiä 2 ja 3 pytyillä (4syl auto ja kärkijakaja), ja otin bensapumpun ohjauksen suoraan virtalukolta koska megan oma bensapumpun rele pärisee kokoajan suuttimien kanssa samassa tahdissa??

                    Ja sitten kun katkaisen virran pois megalta, niin suuttimet aukeavat kokonaan varmaan sekunnin ajaksi ja kierroslukumittari hyppää pohjaan eli non 10000rpm??

                    Tais mennä uusi boxi tilaukseen, halvalla ei saa hyvää...

                    Comment

                    • arvo tiinanen
                      Newbiemmer
                      • Oct 2004
                      • 10

                      #11
                      Niin, eikös se ollut sillälailla että tuon bensapumpun releen pitäisi pysyä päällä pari sekuntia viimeisestä sytytyssignaalista?

                      Comment

                      • KariM
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2003
                        • 199
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Joo, megan ohjaama bensapumpun rele pysyy päällä vielä sen sekunnin-pari kun kierrosnopeus menee nollaan. Paitsi tietenkin silloin kun virta katkaistaan avaimesta jolloin pumpun saama plussa (kuin myös suuttimien) katoaa. Katoaahan? Missään kohtaa ei saisi olla tilanneta että suuttimille, pumpulle tai sytkälle tulee +12V mutta megasta on sähköt pois. Silloin ei kukaan pysty sanomaan mitä tapahtuu.

                        Onko setuppisi kärkijakaja sekä megan triggerointi puolan miinusnavasta? Se saattaisi tarkoittaa suttuista rpm-signaalia. Mitä Megatunen kiekkamittari tai logi näyttää kierroksiksi?

                        Jos auto käy kolmella, onko se puuttuva pytty aina sama, vai satunnainen? Jos satunnainen, niin pysyykö se yksi ja sama pytty pimeänä niin kauan kuin kone käy vai vaihtuuko kesken käynnin?

                        Comment

                        • Suutari
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2003
                          • 3059
                          • Suomi

                          #13
                          Originally posted by arvo tiinanen
                          No, ei käy auto vieläkään kuin tyhjäkäyntiä, kaikki mahdollinen on tarkastettu useampaan kertaan, eli suuttimista tulee tavaraa ja kipinää riittää.

                          Mainittakoon tässä vaiheessa että ostin megani valmiiksi kasattuna ja se oli jonkun itse suunnittelema malli, ei turtanan versioita vaan aivan joku muu - ja ajattelin nyt sitten että oiskohan se kasattu jotenki väärin?

                          Kun saan auton käyntiin se käy 700rpm tyhjäkäyntiä 2 ja 3 pytyillä (4syl auto ja kärkijakaja), ja otin bensapumpun ohjauksen suoraan virtalukolta koska megan oma bensapumpun rele pärisee kokoajan suuttimien kanssa samassa tahdissa??

                          Ja sitten kun katkaisen virran pois megalta, niin suuttimet aukeavat kokonaan varmaan sekunnin ajaksi ja kierroslukumittari hyppää pohjaan eli non 10000rpm??

                          Tais mennä uusi boxi tilaukseen, halvalla ei saa hyvää...
                          Kannattaa tarkistaa boksin ulostulon pinnijärjestys myös, että on oikein.
                          Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                          -Official BTCF-Sauna Team-
                          -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                          -Team BTCF Top Alcohol-
                          -Team Pimp My Bride-
                          TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                          R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                          R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                          526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                          Comment

                          • arvo tiinanen
                            Newbiemmer
                            • Oct 2004
                            • 10

                            #14
                            Lisäilaluistin ja bensapumpun johdot oli väärinpäin, se ongelma ratkesi, mutta auto ei vieläkään käy kuin tyhjäkäyntiä.

                            Megatunessa kaasuläppä näyttäisi toimivan oikeinpäin, mutta voiko sen johdot olla siltikin väärinpäin?

                            Comment

                            • KariM
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2003
                              • 199
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Ei. Jos poljin ylhäällä lukema on 0% ja pohjassa 100%, niin kyllä se on silloin oikein kytketty.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎