Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS - pumpun signaalit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kreuzotter
    Bimmer Rookie
    • Aug 2003
    • 145

    TDS - pumpun signaalit

    Onko jollain tietoa pumpun määränsäätimen signaaleista? Vanhoissa potikallisissa pumpuissa homma on selkeä: potikalle menee tasajännite ja paluusignaali on niin ikään tasajännite. Mutta entä induktiivisissa malleissa? Itse anturi tarvitsee vaihtojännitteen (mikä mahtaa olla amplitudi ja taajuus?), mutta generoidaanko se pumpun sisällä? Entä ulostulo, onkohan vaihtosähköä vai tasasuunnattu ja suodatettu tasajännitteeksi?

    Tarkoituksena olis vaihtaa (jos sopii mekaanisesti) vanha pätkivä potikka uuden tyyppiseen anturiin.
    Frauen fahren besser...mit dem Bus!
  • larmatin
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 1118
    • Perttula

    #2
    vaihto ei onnistu.

    aivoloota syöttää pumpulle korkeataajuista kanttiaaltoa( noin 20Mhz muistaakseni) joka käy kääntymässä pumpun anturilla ja palaa pikkuisen pienempijänniteisenä takaisin.

    vaihto ei vieläkään onnistu.

    sen uuden pumpun sisällä on vain kaksi käämiä,ei elektroniikkaan
    (tietysti pa lämpötunnistin ja säätö magneetti lisäksi)

    Comment

    • Kreuzotter
      Bimmer Rookie
      • Aug 2003
      • 145

      #3
      20 MHz kuulostaa vähän korkealta.. voisko olla 20 kHz tai 2 kHz? Voishan siihen rakentaa muunninhimmelin väliin.

      Oliko tietoa sopiiko uudentyyppinen määränsäädin vanhan tilalle, siis pelkästään mekaanisessa mielessä?
      Frauen fahren besser...mit dem Bus!

      Comment

      • larmatin
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 1118
        • Perttula

        #4
        Originally posted by Kreuzotter
        20 MHz kuulostaa vähän korkealta.. voisko olla 20 kHz tai 2 kHz? Voishan siihen rakentaa muunninhimmelin väliin.

        Oliko tietoa sopiiko uudentyyppinen määränsäädin vanhan tilalle, siis pelkästään mekaanisessa mielessä?
        mekaanisesti se pitäisi sopia siihen ja voi olla että oli Khz asteikko mutta kumminskin .. saahan sen jos rakennat siihen pulssi generaattorin ja muuntimen joka tulkkaa sen signaalin vanhan tyyppiseksi tasasähköksi.

        Comment

        • rei7pir8
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2004
          • 248

          #5
          Miten sulla kreuzotter ilmeni tuo vika? Eli minkälaisia oireita?
          525iA -91
          518i -90
          324tdic -88

          Comment

          • Kreuzotter
            Bimmer Rookie
            • Aug 2003
            • 145

            #6
            Oireena on lähinnä pienet pehmeät nykimiset maantieajossa. Joskus kone vaikuttaa tukkoiselta ja joutuu painamaan vähän lisää kaasua ettei nopeus laskisi. Sitten yht'äkkiä ongelma poistuu ja moottori vetää taas paremmin.

            Pari kertaa on käynyt niin, että tyhjäkäynti on normaalia pienempi ja vaikka painaa kaasun pohjaan kierrokset eivät nouse. Hiukan kun nyppäsee kytkimellä kierroksia vielä alemmas niin tilanne korjaantuu. Kerran piti heittää vauhdista resetti (avaimesta virrat pois) kun vauhtia ei saanut millään enempää kuin n. 60 km/h.

            Lisäksi tyhjäkäynti on epätasainen. Mittarissa on nyt reilu 360 tkm. Yleensä noi potikat alkaa reistailemaan jossain vaiheessa 300..400 tkm väillä.
            Frauen fahren besser...mit dem Bus!

            Comment

            • Kreuzotter
              Bimmer Rookie
              • Aug 2003
              • 145

              #7
              Kysäisin tätä juttua myös Fast Fruit's sivustolla ja sain nimimerkiltä IsoD tällaisen vastauksen:

              "Jos kyseessä on vw 1.9tdi moottori niin Käytettävä taajuus on 10kHz ja käyttöjännite 1-4V. Toimintaan sen verran: EDC ohjainlaite syöttää säätöluistin asentotunnistimen referenssi käämille vaihtelevaa tasajännitettä, myös asentotunnistimen mittakäämille syötetään vaihteleva tasajännite. Jännitteiden vaihe ero on 180 astetta.Ohjailaite vertaa referenssi ja mittakäämin jännitteitä. Ohjearvot vastusmittauksille: säätöluistin asentotunnistin navat 2-3 5...7 ohmia, referenssi käämi navat 1-2 5...7 ohmia."

              Tällaista tsydeemiä pitäis alkaa kehittelemään (lähikuukausina) ennen kuin potikka menee aivan sököks.
              Frauen fahren besser...mit dem Bus!

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎