Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw M3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19178
    • -

    #16
    How is the Euro-spec M3's 3.2-liter engine (S50 B32) different from the previous version (S50 B30)?
    When creating the 3.2-liter M3 engine, BMW M relied upon much of the experience it had gained when designing the V12 engine for the McLaren F1 supercar. In the end, the S50 B32 incorporated the following improvements over the S50 B30 engine used in the original Euro-spec E36 M3:
    -Increased bore to 86.4mm (from 86.0mm) and lengthened stroke to 91.0mm (from 85.8mm) for a total capacity of 3,201cc (from 2,990cc)
    -Increased compression ratio to 11.3:1 (from 10.8:1)
    -Advanced BMW/Siemens MSS50 engine management system able to compute 20 million instructions per second
    -Double VANOS continuously variable valve timing on both intake and exhaust strokes
    -Lightweight pistons
    -Improved dual-mass flywheel
    -Graphite-coated conrods
    -Larger inlet valves
    -More efficient intake and exhaust systems
    -Second oil pump


    Kannattaa lukea täältä, niin ei tarvitse arvailla:



    Tuolta kun käytte lukemassa infoa, niin ei tarvi väitellä itsestäänselvyyksistä.
    Last edited by Juhis; 17-01-2006, 15:06.
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • cojama
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 1421
      • www.e30m3.fi

      #17
      [QUOTE=Juhis]Kyllä hinnat on noista sun arvioista pudonneet tosi paljon.. katselin huvikseen netistä noita 3,2 litrasia M3 malleja.

      Totta tämäkin on, halvallakin saa mutta jos olisin M3:sta ostamassa niin itse jättäisin vähänkin tuunatut, yli 150tkm.aj., enempi kuin 2.om, huonon tai vajaan historian omaavat autot heti pois ja syystä että minun mielestäni tuunatut autot ovat liian monesti huonompi kuntoisia ja kovalla käytöllä olleita kuin täysin orkkis asussa olevat 1 tai 2om. autot.

      Hiukan perusteita väitteelleni, tuunaaja on yleensä 20-30v. ikäinen joka ostaa esim. M3:sen johon hänen rahansa juuri riittävät (Saksassakin), nyt on kuitenkin tärkeintä saada auto maahan, ylisuuret vanteet, kivirekialusta, 2x102mm putki, kartiotötterö, levitetyt kaaret ym. ym. nämä kun on laitettu niin rahaa huoltoihin ja muuhun kunnossa pitoon ei välttämättä ole jäänytkään + se että kori ja sisusta on ollut kovilla sen lisäksi että baanalla on työnnetty rajoitinta vasten nuoruuden innolla jolloin laakerit alkaa olemaan vaihto kunnossa.

      Toisin taas orkkis autot vanhemmalta toiselta tai jopa ensimmäiseltä omistajalta hankittu auto jolloin huoltoihin on ollut rahaa eikä muutenkaan ole tarvinnut säästellä esim. renkaissa, autossa olevat osat ovat siihen tehtaalla suunniteltuja jolloin kori ei ole niin kovilla ja pohjan suojamuovitkin ovat tallessa, vanhemmilla käyttäjillä on usein toinen auto perheessä jolloin harraste autolla ei välttämättä ole ajettu kuin sunnuntaisin.

      Eli riski saada huonompi auto kasvaa minun mielestäni huomattavasti jos ostetaan auto josta löytyy ihan vaikka poikkituki ja tötterö filsu konehuoneesta.

      Ja poikkeuksiakin on tiedän, kummassakin tapauksista.

      Juhiksen laittama kuva 15.000 Cabriosta kyllä näytti ja vaikutti todella hyvältä sekä hinnaltaan edulliselta eli juuri sellaiselta joka saattaapi olla paikallisella jo ajossa kun Matti Meikäläinen vasta selaa lentoja.

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19178
        • -

        #18
        Jep.. cojama puhuu asiaa viestissään. Toinen näkökulma asiaan on tietysti se, että joskus vain yhdellä tai kahdella omistajalla olleet autot voi olla melkoisia pommejakin. Esim. joku on ostanut uutena M3:n ja päättänyt ajaa sillä 10 vuotta ja ostaa sen jälkeen uuden M3:n. Viimeiseen 2 - 3 vuoteen ei ole viitsitty enää panostaa auton huoltamiseen, eikä kuntokaan ole paljoa kiinnostanut. Korkeintaan sen verran viimeisenä vuotena panostanut, että menee jollekin jobbarille myyntiin ja sieltä hyväuskoiselle ostajalle.. Tai ehkä tässä välissä käy ensin BMW merkkiliikkeen pihalla pyörähtämässä, jos auto annetaan vaihdossa uuteen BMW:hen ja merkkiliike hävittää tämän vanhan pommin äkkiä turkkilaisten pihaan merkkiliikkeen mainetta pilaamasta.

        Siis tarkkana pitää olla joka tapauksessa..
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • cojama
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2002
          • 1421
          • www.e30m3.fi

          #19
          Kyllä ja heille(siis autoa ostaville) jotka eivät jaksa näitä maratooni neuvoja sisäistää niin neuvon että TÄRKEÄÄ on myös valmistautua tulemaan pitemmästäkin matkasta tyhjin käsin eli huonoa ei kannata tuoda sen takia että ollaankin nyt vähän kauempana, tai jos välttämättä olutta haluaa tuoda enempi kuin mitä lentokoneeseen mahtuu niin ostaa halvemman rottelon jonka saa täällä myytyä siihen hintaan että oluet ja lennot on kuitattu.

          Comment

          • bmw318is
            Bimmer Rookie
            • Feb 2004
            • 135

            #20
            Jees..Kyllä niitä edullisestikkin hyviä yksilöitä löytää, kun vaan ahkerasti etsii ja kattelee.Tuntuu vaan että melkoisen paljon noiden hinnat on yhtäkkiä laskeneet.
            328i e46

            Comment

            • olaus
              Bimmer Fanatic
              • May 2003
              • 685
              • jyväskylä

              #21
              Etsivä löytää

              Tarkennetaan tuota ensimmäistä viestiäni sen verran että 20 000eurolla on mahdollista saada 3.2 (ensimmäisiä vm.) kilpiin asti suomessa.. Mutta tällaista kauppaa voi olla vaikea löytää ns. normi-autonhakureissulla, vaan pisempiaikaisella autojen etsinnällä/metsästyksellä paikanpäällä varmasti löytää 10-12tuhannella hyvän 3.2L M3:n.

              Comment

              • Nonii
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2005
                • 209
                • Jyväskylä

                #22
                Ajateltavaa

                Kannattaa sitä autoa hommatessa myös miettiä sitä että noiden bimmereiden huoltaminen on ihan vitun kallista. Omaan saksantuonti 523 (e39) mopooni tuli heti ensimmäisessä katsastuksessa käsky vaihtaa kaikki levyt. No hinta tuohon oli ihan kohtuullinen ja nehän on kuluvia osia eikä siinä mitään. No koska olen aina halunnut M5:sta niin halusin mielenkiinnosta katsella mitä tuo remppa olisi maksanut sellaiseen. KL-varaosien kuvastosta löytyi hintoja ja niitä ynnäilemallä sain pelkkien osien hinnaksi tuli n. 1700 euroa ja vähän päälle. Minulla levyt oli 0,1 milliä liian ohuet joten sen katsominen autoa ostaessa on hiukka hankalaa (mulkku katsastaja).
                Tuo tulee ikävänä yllätyksenä jos on tiukka budjetti. Tätä viestiä ei kirjoitettu siksi että ne olisivat huonoja ostoksia vaan siksi että kannattaa ajatella myös tuo aspekti.
                Haluan yhä M5:sta ja aion sen myös joskus hankkia mutta pitää kasvatella budjettia ja ajella unissa toistaiseksi.
                Nykyinen: W204 220 CDI T

                Ex:

                Octavia RS
                E39 523
                E30 324
                E30 316

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  #23
                  öljypumppu

                  pakko kinata edelleen vastaan sitä toista öljypumppua...
                  missä sijaitsee ja mikä on sen osanumero ja mistä se ottaa voimansa...?

                  BMWmRegistry on kyllä hieno sivusto, mutta sielläkin on liikaa virheitä esim. e30 M3 kohdalla, miksei siis muissakin malleissa..
                  Last edited by jannmann; 18-01-2006, 02:07.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • bmw318is
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2004
                    • 135

                    #24
                    kallista

                    Ylläpito on kallista juu, mutta siksi autoa ostaessa tuleekin tarkastaa auto perusteellisesti, jotta ei tarvitse heti Suomeen päästyään ruveta vaihtamaan uutta osaa.
                    Muutenhan M3 pitäis olla tekniikaltaan suht kestävä.
                    328i e46

                    Comment

                    • tuoppix
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 368

                      #25
                      Ja mitä vielä tuohon samoihin jarruihin e34 3.8 m5 kanssa tulee,niin ainakin lähes kaikki sivustot tuota väittävät http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M3#E36_M3

                      Comment

                      • Slow_M3
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2004
                        • 779

                        #26
                        Originally posted by tuoppix
                        Ja mitä vielä tuohon samoihin jarruihin e34 3.8 m5 kanssa tulee,niin ainakin lähes kaikki sivustot tuota väittävät http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M3#E36_M3
                        Noi jarrut on ainakin realOEM:n mukaan kaikissa e36M3:ssa edessä 315x28mm levyillä kun taas 3.8 M5:ssä oli 348x32mm laikat. Jos viitsit käydä mittaamassa omasta autostasi etulevyn halkaisijan niin saatais varmaa tietoa.
                        sigpic

                        Comment

                        • Juhis
                          BTCF Honorary Member
                          • Jul 2002
                          • 19178
                          • -

                          #27
                          Originally posted by jannmann
                          pakko kinata edelleen vastaan sitä toista öljypumppua...
                          missä sijaitsee ja mikä on sen osanumero ja mistä se ottaa voimansa...?
                          Juu ei kyllä ETK:ltakaan saa mitään selvyyttä tuohon hommaan. Kuvien perusteella näyttäisi olevan yksi öljypumppu.

                          E36 M3 Coupe Euro 3,0 -94 tiedoilla haettuna öljypumppu yms:


                          E36 M3 Coupe Euro 3,2 -97 tiedoilla haettuna öljypumppu yms:


                          Öljyn kierrossa siis ilmeisesti muutoksia, mutta ei varsinaisesti kahta öljypumppua?

                          E36 M3 Coupe Euro 3,0 -94 tiedoilla haettuna öljypohja yms:



                          E36 M3 Coupe Euro 3,2 -97 tiedoilla haettuna öljypohja yms:


                          Öljypohjissa eroa, mutta..
                          Last edited by Juhis; 18-01-2006, 09:32.
                          All good things come to those who wait.

                          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                          Sound Factory Bar & Nightclub

                          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                          Comment

                          • Maza
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 4321
                            • Kannus/Kokkola

                            #28
                            Originally posted by Juhis
                            Juu ei kyllä ETK:ltakaan saa mitään selvyyttä tuohon hommaan. Kuvien perusteella näyttäisi olevan yksi öljypumppu.
                            Joo.. aika kaukaa haetulta kuulostaa KAKSI öljypumppua ajatus. Miksi niitä kaksi pitää olla, kun yhdellä oikeanlaisellakin pärjää aivan varmasti.

                            Kuvista katsottuna tuossa 3.2:ssa on lähinnä parannettu sitä, että öljyä on pumpulla jatkuvasti eikä se pääse imemään ilmaa missään vaiheessa. Näyttäisi olevan lisätty paluuputki öljynkierrosta suoraan öljypumpulle. Eli öljyä menee jatkuvasti öljypumpulle paluukierrosta, vaikka varsinainen imuputki imisikin tyhjää (mikä on ilmeisesti noiden 3.0:ien ongelma).

                            Comment

                            • Nonii
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2005
                              • 209
                              • Jyväskylä

                              #29
                              Niinpä

                              Originally posted by bmw318is
                              Ylläpito on kallista juu, mutta siksi autoa ostaessa tuleekin tarkastaa auto perusteellisesti, jotta ei tarvitse heti Suomeen päästyään ruveta vaihtamaan uutta osaa.
                              Muutenhan M3 pitäis olla tekniikaltaan suht kestävä.
                              Ihan totta mutta esim. minun tapauksessa en tosiaankaan muistanut ottaa työntömittaa mukaan. Tuo 0,1 mm liian ohut levy oli aika vaikea huomata silmällä. Ja tämä oli vaan esimerkki joka tulee monelle yllätyksenä vaikka tarkastaisi auton hyvin ja niille täytenä yllätyksenä jotka vain haluavat ajella M5 tai M3 bemuilla.
                              Halussahan tietysti ei ole mitään vikaa mutta onhan se hiukka perseestä jos se kauan haluttu bemu seisoo pihassa kun ei ole varaa kunnostaa.
                              Toki tämäkin on kaikkien oma valinta ja kunnioitan tätäkin tapaa toimia, sillä niinhän se on, että kukin taaplaa tyylillään.
                              Nykyinen: W204 220 CDI T

                              Ex:

                              Octavia RS
                              E39 523
                              E30 324
                              E30 316

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                #30
                                jarrut

                                Originally posted by tuoppix
                                Ja mitä vielä tuohon samoihin jarruihin e34 3.8 m5 kanssa tulee,niin ainakin lähes kaikki sivustot tuota väittävät http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M3#E36_M3

                                Usko jo, toi jarru homma ei taatusti pidä paikkaansa!!!

                                e34 3,8l M5:ssä on kaikenlisäksi kahta eri jarrukokoa, vanhemmissa on 315/28mm ja uudemmissa 345/32 joka tulee 3,8l malliin vasta 6/94 vakioksi jolloin myös etupuristajat vaihtuvat 4 mäntäisiksi.
                                M5 ja M3 yksimäntäisissä etupuristajissa puristajissa on kyllä samankokoinen työsylinteri, siinä ne yhtäläisyydet sitten onkin.

                                Kaiken lisäksi m5(500srj yleensäkin) käyttää 76mm kokonaispaksuisia levyjä kun taas 300srj käyttää vain 52mm kokonaispaksuja levyjä, eli senkään puolesta ne ei voi olla m5 levyt.
                                Toinen seikka on se että 315mm M5 levyt eivät myöskään ole eriparia niin kuin kaikissa e36 M3:ssa on vasen ja oikea levy erikseen.
                                Ainoa ero 3,0 ja 3,2 jarruissa on juuri etulevyjen keskiö joka on 3,2l versiossa alumiinia ja levy painaa n. 500g vähemmän kuin 3,0 levy
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎