Alkoi sitten aamu hyvin! Pakkasta 21 astetta , auto lähti hyvin käyntiin ja noin 9 km ajon jälkeen hiljensin vauhtia hieman koska edellä oleva jarrutti. Silloin syttyi kojetauluun öljynpaineenmerkkivalo, siitä auto sitten seis. No oli ampunut öljyt mittatikkua myöten koneesta ulos. Laitoin 4 litraa koneeseen ja siirsin autoa sellaiset 700m metriä töihin. No tuossa pakkasessa en sen ihmeennin tutkinut asiaa, mutta taitaa olla remontti / moottorin vaihdos edessä . Ei enää kuullosta moottori parhaalta mahdolliselta. Eli huohotusputki varmaan jäätynyt ja sitten työnsi öljyt ulos mittatikun putkesta. Nyt etsimään sitten halpaa autoa , jotta pääsee töihin ja takaisin!
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Moottorivaurio!
Collapse
X
-
auto 325 M5025 moottorilla. Nyt auto on ollut hallissa ja kannesta lähtevä huohotusputki oli täynnä sellaista " möhnää" öljyn ja veden sekoitusta. Tämä ön jäätynyt ja tukkinut huohotuksen. Nyt kun käytin autoa hallissa huohotusletku puhdistettuna, kone kävi ihan ok! Ja öljynpainevalo hävisi het startatessa. Myös öljynsuodatimen leikkasin auki ja sieötä ei löytynyt mitään metallia. Eli nyt vaan uudet öljyt sisään ja myös suodatin. Sitten kokeillaan ajamalla onko koneessa käynyt mitään.
Comment
-
-
Vaikea uskoa että olisi pahaa vahinkoa päässyt syntymään jos kerran pysäytit heti painevalon sytyttyä. Onhan noita moottoritestejä joissa lasketaan öljyt pihalle ja huudatetaan konetta kunnes narahtaa kiinni ja suhteellisen kauan kestävät. Voiteluhan on suurimmaksi osaksi pelannut siihen asti kunnes painevalo syttyi.
Comment
-
-
Originally posted by JuubiVaikea uskoa että olisi pahaa vahinkoa päässyt syntymään jos kerran pysäytit heti painevalon sytyttyä. Onhan noita moottoritestejä joissa lasketaan öljyt pihalle ja huudatetaan konetta kunnes narahtaa kiinni ja suhteellisen kauan kestävät. Voiteluhan on suurimmaksi osaksi pelannut siihen asti kunnes painevalo syttyi.
Itse tehty moottoritesti:
Mazda 323 1.3 -vm83, öljyt pois koneesta, läppä tiskiin ja sekkari käyntiin.
Sekkari näytti aikaa 2min5sek, kun yksi kiertokanki kurkkas lohkon kyljestä!
Siihen se sit jäikin.
Pojat on poikia..
Comment
-
-
Omassa ed. ranskalaisvalmisteisessä sylki kaikki öljyt pihalle motarilla 25' pakkasessa. Painevalo ei vielä syttynyt. Hämeenlinnassa meni 4l 10w30sta 1.6l koneeseen. Toimi kyllä vuoden pari tuonkin jälkeen.
Eli ei välttämättä ole vielä suuria vaurioita, kannattaa seurata. Jos myöhemmin öljynpainevalo syttyy tyhjäkäynnillä, on aikaa vielä tilata huolto.
Kiertokangen laakereiden lähestyessä määräaikaishuoltoa, kuumakäynnistys vaikeutuu. Kylmänä saattaa silti lähteä hyvin käyntiin ja paineetkin vielä tyhjäkäynnillä kohillaan.
Ilman öljynpaineita pilaa koneen, mutta jos on käynyt vain vähän aikaa vajailla paineilla, en usko, että pahempaa on vielä sattunut.Z3BMW3
Comment
-
-
[QUOTE=Z3BMW3]Omassa ed. ranskalaisvalmisteisessä sylki kaikki öljyt pihalle motarilla 25' pakkasessa.
Eikös ranskanparonien ihmevehkeet oo tosta huohottimensa jäätämisestä yhtä tunnettuja kuin Nykäsen
Matti mäkihypystä vai oliskos se viinanjuonnista
Joo, mutta tuskin siellä mitään oon päässyt käymään jos heti tajusit koneen sammuttaa. Itellä kaverin kautta kokemusta yhdestä Pösöstä kolme kertaa öljyt pihalle saman talven aikana, eikä se ainakaan sen jälkeenkään
esittäny mitään hajoomisen merkkejä.
Comment
-
-
Töiden jälkeen laitoin uudet öljyt ja uuden suodattimen. Käytin koneen kuumaksi ja ihan normaalilta se kuullosti. Kuumana öljynpaineenmerkki valo sammui jo starttauksen yhteydessä. Jos nyt antas olla sen lämpöisessä v-lopun ja sitten ens viikolla katsos toimiiko laite. Pieni vinkki: kannattaa se huohotin letku puhdistaa joskus!
Comment
-
Comment