Kylmäkäynnistys ja korkeat kierrokset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hazys
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 404

    Kylmäkäynnistys ja korkeat kierrokset

    Tuhoutuuko koneesta mitään kun laittaa käyntiin ja kierrokset hyppäävät heti 2000 rpm:ään ja ovat siellä jonkun aikaa ja sitten taas palaavat sille normaalille alueelle. Tämä vaan kylmien säiden takia kuitenkin. Lämpimässä ei tee tuota. Auto on E36 328i -95.
    Make my day, go away.
  • Tuuve
    Bimmer Fanatic
    • May 2005
    • 733
    • Pk-seutu

    #2
    Ei hajoa.
    BMW X5 E53 4.8is

    Comment

    • cojama
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 1421
      • www.e30m3.fi

      #3
      Juu ei hajoa ja moottoria ei sitten kannata lämmittää jättämällä sitä tyhjäkäynnille vaan melko pian ajamaan vaan mutta rauhallisesti.

      Comment

      • mcly
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 354

        #4
        Originally posted by cojama
        Juu ei hajoa ja moottoria ei sitten kannata lämmittää jättämällä sitä tyhjäkäynnille vaan melko pian ajamaan vaan mutta rauhallisesti.
        Juurinkin näin.. Eli ohjekirjassakin muuten sanotaan että autoa ei pitäisi lämmittää tyhjäkäynnillä..

        Comment

        • Lakeson
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 649
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by mcly
          Juurinkin näin.. Eli ohjekirjassakin muuten sanotaan että autoa ei pitäisi lämmittää tyhjäkäynnillä..
          Niinhän siellä sanotaan, mutta onko tähän joku keksinyt oikeasti muuta syytä kuin 'vihreät arvot'?
          Ei mopolla mahottomia..

          Comment

          • cojama
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 1421
            • www.e30m3.fi

            #6
            Tyhjäkäynnillä öljyn kierto on aika heikkoa ja varsinkin jos se on jäykkää kuin terva niin saattaa joistain paikoista voitelukalvo pettää, toinen syy ilmeisesti on se että hukkalämpö mikä tyhjäkäyntikierroksilla syntyy on niin olematonta että se ei riitä moottoria lämmittämään tarpeeksi nopeasti.

            Liikkeelle lähtiessä moottori rasittuu siten että kone lämpenee käyttölämpötilaansa nopeammin, syyn osaan kuvitella mutta en pukea sanoiksi.

            Comment

            • tumppis
              Newbiemmer
              • Jan 2004
              • 20

              #7
              Vika vai ominaisuus?

              Oma E39 528i (samalla koneella siis) tekee aivan samalla tavalla kun kylmänä sen käynnistää. Eli kierrokset nousee käynnistyksen yhteydessä lähelle 2000rpm:ää ja laskevat siitä muutaman sekunnin päästä normaaliin, kun pakkasta on -15 tai enemmän. Lämpösemmässä kelissä ei nouse noin korkealle.

              Varsinaista haittaahan tuosta nyt ei ole, mutta hirvittää se vähän kovilla pakkasilla täräyttää käyntiin, kun heti lähtee noin paljon kiertämään.

              Tekeekö muilla samaa? Konehan oli siis m52b28
              Last edited by tumppis; 31-01-2006, 00:11.
              E39 528i -96

              Comment

              • boxer33
                Bimmer Rookie
                • Dec 2005
                • 47
                • Espoo

                #8
                Originally posted by tumppis
                Tekeekö muilla samaa? Konehan oli siis m52b28
                Meikäläisen M52B25 täräyttää kierrokset aina kylmänä sekunnin kymmenykseksi ehkä juuri tuonne 2000 kieppeille, mutta tippuu siitä välittömästi max 1200. Pysyy muuten käsittämättömän pitkään lämpöisenä tuo kone
                E46 320i Touring -02
                Ex: E36 323ti M-Tech -98

                Comment

                • TJK
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 260
                  • Kotka

                  #9
                  No kokeilkaas jotaa vanhaa kaasari mazdaa vaikka.. Kylmiltää tempaset tulille ni tyhäkäynti luokkaa 3000rpm.. Ei kai se niin vaarallista ole..
                  BMW G20 330e M-Sport -20

                  Comment

                  • MikkoJII
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 1809
                    • Lapua

                    #10
                    Mulla m40b16

                    Kylmänä käyntiin niin kierrokset voi olla sen minuutinki tuolla 2000rpm tietämillä... jaksas vaan puhistaa sen tyhjkäyntimoottorin :E
                    E32 750i 11/89

                    Comment

                    • mika68
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2004
                      • 1965
                      • ......

                      #11
                      Originally posted by tumppis
                      Oma E39 528i (samalla koneella siis) tekee aivan samalla tavalla kun kylmänä sen käynnistää. Eli kierrokset nousee käynnistyksen yhteydessä lähelle 2000rpm:ää ja laskevat siitä muutaman sekunnin päästä normaaliin, kun pakkasta on -15 tai enemmän. Lämpösemmässä kelissä ei nouse noin korkealle.

                      Varsinaista haittaahan tuosta nyt ei ole, mutta hirvittää se vähän kovilla pakkasilla täräyttää käyntiin, kun heti lähtee noin paljon kiertämään.

                      Tekeekö muilla samaa? Konehan oli siis m52b28
                      Samat ominaisuudet ja sama moottori!

                      Comment

                      • Bimmerboij
                        Newbiemmer
                        • Jul 2013
                        • 28
                        • Lappeenranta

                        #12
                        Nostellaas vähäsen. Onks tää kierrosten nostelu vika vai ominaisuus, kun itelläni tekee m50b25 samaa, eli käynnistäessä pitää kierroksia maksimissaan minuutin tuolla 2000rpm paikkeilla. Ja tekee tota kylmällä ja lämpimällä koneella ja vaikka ulkona on +20. Lähinnä vaan nolottaa kun parkkihallissa lyö tulille ja koko halli raikaa :think

                        Comment

                        • Make H.
                          BTCF Member
                          • Jul 2006
                          • 1278
                          • Kokkola

                          #13
                          Originally posted by Bimmerboij View Post
                          Nostellaas vähäsen. Onks tää kierrosten nostelu vika vai ominaisuus, kun itelläni tekee m50b25 samaa, eli käynnistäessä pitää kierroksia maksimissaan minuutin tuolla 2000rpm paikkeilla. Ja tekee tota kylmällä ja lämpimällä koneella ja vaikka ulkona on +20. Lähinnä vaan nolottaa kun parkkihallissa lyö tulille ja koko halli raikaa :think
                          Vika sanoisin. Itelläki tekee kylmällä enemmän että jättää kierroksia sinne +1500rpm....pitäs vissiin putsailla lisäilmaluisti ku jaksais. Tekee tuota kuitenkin vaan pakkasella kylmällä koneella niin en oo jaksanu....

                          Comment

                          Working...
                          X