Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kulutusta pienemmäksi, miten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tsbmw
    BTCF Member
    • Jun 2004
    • 1494
    • Ilvola

    #16
    Originally posted by Jonttufantti
    Tarkempi ja helpompi tapa on kuitenkin kun tankkaat "piripintaan" ja nollaat trippimittarin. Seuraavan kerran kun tankkaat, niin taas "piripintaan" ja katsot tripistä kilometrit ja bensapumpusta paljonko mahtui tankkiin. Silloin ei oo välia milloin tankkaat. Voit myös tarkkailla matkakulutusta tai kaupunkikulutusta helposti erikseen.
    Koittannu tota, mutta bensakentillä auto en eri suuntiin kallellaan ja huomaat että tankkiin menee 2 - 3 litraa eri määriä kun "nitkutat" perää. Ainoastaan tankkausnurkka koholla täyttyy tankki täysin. Tarkkuus 5km vastaa bensana = 0,5dl siis paljon tarkempi kuin käsivaralta. Kokeilkaa kuinka tarkka tuo varoitusvalomittaustapa on.

    Eihän muuten tuossa varoitusvalotankkauksessakaan ole mitään väliä milloin tankkaat - paitsi se että varatankki kun riittää siinä 60km niin ennen täysloppumista...
    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
    - E28 528i, 528i+, M5

    Comment

    • GOOFY
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 4139
      • .

      #17
      Originally posted by uber3
      nooh nyt ajan ton tankin ihan kuivaks.. 45km menny jo bensavalon kanssa.. sit ihan täyteen ja katotaan paljonko se vie.. tikkurilassa tulee ajettua liianki paljon jos on vähänki lunta maassa pitää sitten keväällä kattoa joku isommalla koneella ni ei tarvi repiä että pysyy liikenteen mukana. Onko muuten m40 koneessa hihna? vai oliko se m10, ku toisessa on ketjulla.

      lohkolämmitin löytyy ja käytän sitä aina jos on pakkasenpuolella.
      pensavalon pitäis alkaa palamaan n. 6 litran kohdalla... mä nollaan aina mittarin ku tankkaan tankin täyteen... aina syö 10 litraa sataselle oli sit kesä tai talvi, kaupunki tai matka ajoa... outoo... kettinkihän siinä kympissä on... niin ja lohkolämppäriä kannattaa käyttää vielä +5 asteen pintaan...
      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

      Comment

      • tero1
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2005
        • 404
        • Klaukkala

        #18
        tänään se pensiini sit loppu, tietysti moottoritiellä ohituksen aikana alko nytkyttää.. kivaa oli täytellä tankkia 20l jerry kannulla josta tulee litra minuutissa. nyt jos pääsis noilla sen 200km ni olis kulutus kutakuinkin 9l/100km.. mutta tuskinpa kun tuli taas lunta niin tuo kaasujalka alkaa painamaan mutkissa liiankin kanssa.... joutuu kesäksi ostamaan isommalla koneella niin ei tarvitse reipä jokaisissa valoissa että pysyy muiden perässä.. tosin sitku isompi kone ni tykkää kiihdytellä ku se lähteeki jotenkuten
        opiskelijavalon syttymisestä katoin ni 70km pääs sit loppu.. toi on kyllä ihan perseestä toi bensamittari kun ilmoittaa "litroina" olis vaan perinteinen tyhjä - puol - täys systeemi.. ärsyttää toi kun on "20 litraa" ja lähtee moottoritielle kiihdyttää ja repii minkä irti saa ni se voi hyvinki tipahtaa punaselle se mittari.. tosin se taitaa johtua siitä anturista mikä on tankissa, joku joskus puhui siitä.
        nyk: e46 330i cäb M
        ex: e30 318i touring brilliantrot
        ex: e30 316i taxi Schwarz
        ex: e46 320d Topazblau Metallic
        ex: e36 325iA taxi alpinweiß
        ex: e30 320iS S14B20 M-Technic 2 Delphin Grey Metallic
        ex: e30 316i M40B16 Brilliantrot
        ex: e30 Cabriolet M10 Zinnoberrot

        Comment

        • alspe
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 3402
          • Tre

          #19
          Se on ihan varma, että isompikoneisella et kulutusta saa tiputettua. Jos siis molemmat ovat kunnossa ja ehjiä.

          Ei siihen mittarin litramäärään saa luottaa. Tankkaa täyteen ja uudestaan tankille kun on 1/4 jäljellä, ei imetä pohjamutia tankista mukana
          G30 520d xDrive
          EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

          Comment

          • Rudenorth
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 2415
            • Iisalmi

            #20
            Just laskeskelin niin omalla 318i (m10) syö semmosen 15-16l satkulla näin talvisin. Kaupunki ajelua, poikittain tullaan ja yleensä aika pitkään lämmittelen pihassa autoa. Varmaan kun oikein nätisti sahais niin pääsis johonki 12l.
            MB W204 C320 CDI
            Kawasaki Ninja ZX-7R

            Comment

            • alspe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 3402
              • Tre

              #21
              No itsellä e34 m50b20 vie sitä 10 l/100km kun puolet on maantietä ja puolet kaupunkia. Joka toinen käynnistys kylmästä, joka toinen tolpasta. Ehkä 11-12 vie jos on pajon kaupunkia ja tosi kylmä, tai paljon loskaa jolloin sutii jopa tämä lotja. Maatiellä talvella ei mene alle 9 l:n kun kesällä menee 7-8 l.
              G30 520d xDrive
              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

              Comment

              • tero1
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2005
                • 404
                • Klaukkala

                #22
                itellä kans kotona aina piuhassa mut muuten ei ole.. pelottaa tuo termostaatti kun 20c pakkasella on moottorinlämmöt puolessa ja 0 kelillä kun autoa tyhjäkäyttää ~5~min niin alkaa lämmöt nousee.. kesäks joutuu varmaan ostaa uuden termarin, tuo on nyt 88 asteinen eli suurin mitä e30 sai motonetistä.
                Hyvä tietää että tuo kulutus on ihan normaalia että ei ole mikää paikka rikki, tietysti jos tekis perushuollon koneeseen niin vois saada tiputettua mutta samapa tuo, kun on hintapäällikkö niin ei paljon vaikuta viekö se 10 vai 12
                nyk: e46 330i cäb M
                ex: e30 318i touring brilliantrot
                ex: e30 316i taxi Schwarz
                ex: e46 320d Topazblau Metallic
                ex: e36 325iA taxi alpinweiß
                ex: e30 320iS S14B20 M-Technic 2 Delphin Grey Metallic
                ex: e30 316i M40B16 Brilliantrot
                ex: e30 Cabriolet M10 Zinnoberrot

                Comment

                • alspe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 3402
                  • Tre

                  #23
                  joo ei niitä erikseen mitää kesä- ja talvitermareita ole. Jos muut paikat on kunnos, niin pitää toimia ehjällä 88 termarilla. Mulla on 92 asteinen ja kesällä voi käyttää vaikka tunnin paikallaan, niin lämmöt ei keskeltä paljo nouse.
                  G30 520d xDrive
                  EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                  Comment

                  • GOOFY
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 4139
                    • .

                    #24
                    Originally posted by alspe
                    joo ei niitä erikseen mitää kesä- ja talvitermareita ole. Jos muut paikat on kunnos, niin pitää toimia ehjällä 88 termarilla. Mulla on 92 asteinen ja kesällä voi käyttää vaikka tunnin paikallaan, niin lämmöt ei keskeltä paljo nouse.
                    e30:iin on myytävänä erikseen talvi ja kesä termostaatit... se on vaan sit eri asia että kuka niitä jaksaa aina vaihdella
                    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                    Comment

                    • GOOFY
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 4139
                      • .

                      #25
                      Originally posted by uber3
                      tänään se pensiini sit loppu, tietysti moottoritiellä ohituksen aikana alko nytkyttää.. kivaa oli täytellä tankkia 20l jerry kannulla josta tulee litra minuutissa. nyt jos pääsis noilla sen 200km ni olis kulutus kutakuinkin 9l/100km.. mutta tuskinpa kun tuli taas lunta niin tuo kaasujalka alkaa painamaan mutkissa liiankin kanssa.... joutuu kesäksi ostamaan isommalla koneella niin ei tarvitse reipä jokaisissa valoissa että pysyy muiden perässä.. tosin sitku isompi kone ni tykkää kiihdytellä ku se lähteeki jotenkuten
                      opiskelijavalon syttymisestä katoin ni 70km pääs sit loppu.. toi on kyllä ihan perseestä toi bensamittari kun ilmoittaa "litroina" olis vaan perinteinen tyhjä - puol - täys systeemi.. ärsyttää toi kun on "20 litraa" ja lähtee moottoritielle kiihdyttää ja repii minkä irti saa ni se voi hyvinki tipahtaa punaselle se mittari.. tosin se taitaa johtua siitä anturista mikä on tankissa, joku joskus puhui siitä.
                      mitä sillä on väliä että mitä pensa viisari näyttää...? nollaat vaan aina mittarin ku tankkaat ja ku tankkaat uudestaan täyteen niin pysyt aina tietoisena kulutuksesta... 200-300 ripissä ->tankille...ja talvellahan on muutenki hyvä pitää tankki aina mahdollisimman täynnä, ei kerry vettä ja ei tarvi laittaa mitään lisä aineita tankkiin...

                      mua ainakin alkaa ottamaan kupoliin ku jatkuvasti jotkut soittavat milloin mistäkin että "et viittis tuua pensaa, ku sattu loppumaan"... niin ja selityksenä on se että mittari ei toimi... kunhan vain matka mittari ja aivot toimii niin ei pensa voi loppua...

                      ei herneitä...
                      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                      Comment

                      • Loordi
                        Newbiemmer
                        • Jan 2006
                        • 13
                        • Turku

                        #26
                        mullaki imasee sellaset 10 litraa satkulla, alle ei tunnu menevän. auto on E30 316
                        m10 1.8

                        Comment

                        • tero1
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2005
                          • 404
                          • Klaukkala

                          #27
                          jooh jos tohon mittariin on luottaminen niin nyt 220 ajettu tankilla ja about 20l menny.. että kyllä se kai vähälläki menee jos vaan viittii körötellä
                          tosiaan termarin vaihtoon menee semmoinen 15-25min.. 1 letku ja 3 pulttia irti uus termari paikoillee pultit kii ja letku.. ei tosiaan ole kummoinen homma jos meinaa kesällä lämmöt nousta.. enkä ihmettele jos nousis.. e30 ei mielestäni saa edes 92asteista.. taitaa olla e36 mihin sellasen saapi.. joku 82 asteinen varmaan kesäksi hyvä kun sen saa yhden tulpan hinnalla.
                          nyk: e46 330i cäb M
                          ex: e30 318i touring brilliantrot
                          ex: e30 316i taxi Schwarz
                          ex: e46 320d Topazblau Metallic
                          ex: e36 325iA taxi alpinweiß
                          ex: e30 320iS S14B20 M-Technic 2 Delphin Grey Metallic
                          ex: e30 316i M40B16 Brilliantrot
                          ex: e30 Cabriolet M10 Zinnoberrot

                          Comment

                          • tsbmw
                            BTCF Member
                            • Jun 2004
                            • 1494
                            • Ilvola

                            #28
                            Kannattaako jäähdyttäjä talvella peittää alaosastaan jäähdyttäjässä kiinni olevalla levyllä ja jättää 10cm ylälaidasta auki. Lämpiäminen on selvästi nopeampaa ja kone käy tasaisen kuumana. Jossain tilanteessa kone ylikuumenee ja leikkaa kiinni jos ei oo tarkkana.

                            Kuuma kone käy paremmalla hyötysuhteella ja kulutus laskee, mutta visko tulee aiemmin mukaan ja kulutus kasvaa => riippuu matkan pituudesta ja liikenteestä. Paras systeemi voisi olla sähköohjattu säleikkö syylarin edessä - tai se ikivanha mekaaninen kojelaudasta säädettävä syylarin verho?

                            Visko toimii hyvin kesäolosuhteissa, mutta Suomen talveen koneita ei ole suunniteltu.
                            Last edited by tsbmw; 03-02-2006, 09:57. Reason: Koneen hyötysuhde ja lämpötila
                            - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                            - E28 528i, 528i+, M5

                            Comment

                            • tero1
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2005
                              • 404
                              • Klaukkala

                              #29
                              Saas nähdä taas kun on -15 pakkasta että lämpiääkö kabiini, kun ei prkl ole sisätilanpistoketta..
                              Pieni ot kysymys: mulla on calixin lohkolämmitin autossa ja defan johtosarja sisälle ja haaroitin.. niin voiko ne yhdistää? Onko calixilla ja defalla lohkolämmittimissä jotain eroa? johdon liitos? ajattelin jos ei käy suoraan niin kuorin piuhat lohkoltatulevasta johdosta ja teen ite liittimen siihen niin saa ton sisätilanpistokkeen autoon sit on taas hyva hyva lähteä töihin ku auto lämmin
                              nyk: e46 330i cäb M
                              ex: e30 318i touring brilliantrot
                              ex: e30 316i taxi Schwarz
                              ex: e46 320d Topazblau Metallic
                              ex: e36 325iA taxi alpinweiß
                              ex: e30 320iS S14B20 M-Technic 2 Delphin Grey Metallic
                              ex: e30 316i M40B16 Brilliantrot
                              ex: e30 Cabriolet M10 Zinnoberrot

                              Comment

                              • GOOFY
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 4139
                                • .

                                #30
                                Originally posted by uber3
                                Saas nähdä taas kun on -15 pakkasta että lämpiääkö kabiini, kun ei prkl ole sisätilanpistoketta..
                                Pieni ot kysymys: mulla on calixin lohkolämmitin autossa ja defan johtosarja sisälle ja haaroitin.. niin voiko ne yhdistää? Onko calixilla ja defalla lohkolämmittimissä jotain eroa? johdon liitos? ajattelin jos ei käy suoraan niin kuorin piuhat lohkoltatulevasta johdosta ja teen ite liittimen siihen niin saa ton sisätilanpistokkeen autoon sit on taas hyva hyva lähteä töihin ku auto lämmin
                                älä ny ala sinne mitään virityksiä tekemään... ettei pala koko auto käy hakeen oikee johto ja sillä hyvä... ei voi maksaa kovin paljoa...
                                E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎