Announcement

Collapse
No announcement yet.

328 ja automaatti askin toiminta.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ändi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1292
    • Pori

    328 ja automaatti askin toiminta.

    Terve.
    Oon tässä jo jonkun aikaa ihmetellyt nykyisen 328sin automaatiaskin toimintaa.
    ennen mulla oli 325 automaatilla, ja olen ymmärtänyt että sama laatikko olis myös tossa mun nykyisessä. Mut toiminta tuntuu olevan pikkusen erillaista.
    Mikäs tota laatikkoa ohjaa. Tai lähinnä sitä että mikä käskee laatikkoa vaihtamaan isomalle. 325sessa laatikko vaihto jo hyvissä ajoin ennen punarajaa mut taas 328sissa kierrokset nousee sinne punarajan yli jo melkeen rajoittajaan. mikä mun mielestä on aika turhaa kun sitä voimaa ei siellä enää ole niin kauheesti.
    Sit se myös tekee sitä kun noin 90km/h vauhdissa laittaa kaasun pohjaan esim ohitustilanteessa, se rykäsee kakkosta silmään ja kierrokset taas sinne punarajan tuntumaan...aika turhalta sekin tuntuu..

    Eli voiskos joku pikkasen valasta mua laatikon toiminnasta ja siitä et miks tää tekee näin vaiks 325sessa ei tehnyt. Saiskos ton toimintaa jotenkin muutettua??

    vois tietty olla peli liike ku laittais sen m50sen imusarjan niin eiks se voima siirtyis enempi sinne yläpäähän niin olis toi laatikon toimintakin sillon paljon järkevämpi.

    nii ja 325 oli vm 94 ja 328 on 96. jos sillä nyt on hirviästi merkitystä.
    sigpic
    E46 2d 330 -02
    EX.
    E36 2d 328 -97
    e92 335d -07
    330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
    Audi S4 -99 (324hp/497nm)
    Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
    Bmw 325 iA 2D -93
    Bmw 325 4d -92
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7397
    • Oulu

    #2
    Onko sulla tuossa selvästi tuntuva kick-down nappula kun painat kaasun pohjaan? Joskus ajamassani E29 528iA:ssa oli ja se toimi loistavasti. Kun ei halunnut kierrättää tappiin kiihdytti siten että kaasu oli painettuna nappia vasten ja sitten jos halus kierrättää enemmän niin painoi napin pohjaan.

    Lyhyen koeajon perusteella uus E90 325iA oli tässä suhteessa huonompi, siinä kaasun painamisen nopeus tuntui vaikuttavan siihen miten pientä vaihdetta haetaan, ja laatikko oli hyvin innokas vaihtamaan kakkoselle <100km/h vauhdeissa jos kaasua hiukan nopeammin polkas.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • jmp2002
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 5727
      • Rovaniemi

      #3
      ettei olis laatikko sökonä / menossa sököksi..

      525tdsA ennen pelas hyvin, mutta kun alkoi luistamaan niin teki juuri tuon, että kun polkas kickdown pohjaan et nyt menoks, niin se vetäs liian pienen vaihteen ja nappas rajoittajaan.. eli se meni pienentää kahella vaihdetta...

      Ja taas uusitulla laatikko sama auto ei tee sitä enään...
      E30 325i Touring -89
      E30 325i touring -88 m50tbo
      G20 330e M-Sport -20

      Comment

      • S.P.R
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 1009
        • Oulu area

        #4
        Muistaakseni E39 528iA veti johonkin 6200 tienoille ennen kuin pukkas isompaa pykälää. Veto tuntui tosiaan jo vähän hiipuvan ennen vaihtoa, kun huipputehon pitäisi majailla jo 5300 kiekalla. Ja hakeehan se aika helposti kakkosta, kun välitykset on niin pitkät. Joskus jopa liian helposti, kun väännölläkin vois vähän jyrätä.

        Ja kun kaasun painaa kick down nappulaa vasten siten, että nappula ei kuitenkaan painu pohjaan pitäisi kaasun silti olla ns. pohjassa ja kiekkojen mennä ihan normaalisti tappiin ennen vaihtoa.

        Comment

        • Ändi
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 1292
          • Pori

          #5
          juu kickdaunilla nää ongelmat just ilmenee. kyl se 325nenkin samassa vaudissa laittos kakkosta, mut sillä tuntus olevan jotain hyötyäkin siitä. 328 tuntuis kyl kiihtyvän kolmosella paremmin ...

          Mikä kompuutteri sen sit määrää et koska laitetaan isompaa ja koska pienempää. joko ohjelmat on erillaiset noissa tai sitten jommassakummassa oli/on aski vähän huonomassa hapessa :(
          sigpic
          E46 2d 330 -02
          EX.
          E36 2d 328 -97
          e92 335d -07
          330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
          Audi S4 -99 (324hp/497nm)
          Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
          Bmw 325 iA 2D -93
          Bmw 325 4d -92

          Comment

          • exodus
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 774
            • Oulu

            #6
            kyllä toi vaimonkin 328 tekee ihan samaa, eli lämä pohjassa kiihdytettäessä kierrokset nousee lähelle rajoitinta. Niinhän sen pitääkin toimia ja samaahan ne tekee uudet dieselitkin vaikka ne voisi kyllä vaihtaa tuhansia kierroksia aiemmmin.

            Comment

            • Rahu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 6464
              • Tuusula

              #7
              Kyllä tuo kuullostaa ihan normaalilta, ainahan voit tietysti merkkiliikkeessä käydä päivittämässä uudemman softan laatikkoosi jos vaikka ois tapahtunut parannusta, mulla on yleensä päivitysten jälkeen mennyt parempaan suuntaa tuo lootan käyttäytyminen.
              BMW Service
              P.o4oo925441
              [email protected]
              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎