Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatin luotettavuus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tekari
    Newbiemmer
    • Jan 2006
    • 12

    Automaatin luotettavuus

    Kuinkas luotettavia nuo automaattivaihteistot on verrattuna manuaalilaatikkoon? Esim. E36 325 90-luvun alusta, niin onko ne kovinkin helposti hajoavaa sorttia? Oletetaan, että autolla ei revitellä sen kummemmin, normaalia ajoa vain. Ja automaattivaihteistojen remontit taitavat olla aika hinnakkaita.?

    Kertokaa kokemuksia automaattivaihteistojen toimivuudesta/toimimattomuudesta (325ia) ja remonttien hinnoista.
  • AcS325
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 227
    • Road to Jalalabad

    #2
    Jostain olen lukenut että tuo e36 mallin laatikko on jopa kestävämpi kuin manuaali. Ja kullähän nuo automaatit ovat kestäviä. Ei niitä pelätä tarvitse sen takia että korjaus hinnat ovat huikeita. Huollot kun muistaa tehdä niin melko turvallisia kilometrejä voin luvata.
    "koita uudelleen kyllä se lähtee"

    Comment

    • pete81
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 2056
      • .........

      #3
      kyllä noissa automaattilaatikoissa on jonkun verran vikoja ollut, täälläkin useammalla. korjauskustannukset vaihtelee viasta ja korjauspaikasta riippuen. mutta äkkiä siihen remonttiin 1000e menee eikä monesti edes riitä.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Automaattilaatikoita on toki niin paljon kuin on automaattimallejakin.
        Eli eipä yleistetä taaskaan kumpaankaan suuntaan. Kuitenkin nämä vanhemmat e36:ten vm.91-92 ovat kysytyimpiä, kun taas mm.jo e46:sta löytyvä steptronic on lähes ikuinen. Kuitenkin se on niin että manualeja kytkimineen räjähtää tässäkin maassa e36:sta selvästi määräänkin suhteutettunakin enemmän kuin vm.93-uudempia automaatteja.
        Öljynvaihto vanhaan laatikkoon on se suurin riskitekijä ja ilman sitä täytyy tapahtua jotain poikkeiksellista jos 93-uudemman 5hp18 automaatin aikoo saada hajalle.

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          #5
          Normaali ajossa kestävät varmaan ihan kohtuullisesti ja revittelyllä / pitkiä matkoja todella lujaa (lähinnä autobaanalla, ei koske Suomen nopeuksia) ajettaessa käyttöaika lyhenee melko varmasti. Mutta valitettavasti käytetyissä vähän vanhemmissa autoissa 100% toimiva automaattivaihteisto on enemmänkin piristävä poikkeus. Itselläni on E36 325iA Coupe -93, jolla on ajettu tällä hetkellä 200tkm ja vaihteisto toimii täysin virheettömästi. Mutta kokemusta on useista BMW:n automaattimalleista, joiden kanssa on ollut isompia ja pienempiä murheita. Eli joko lopulta täysin hajonneita laatikoita, jotka on temppuilleet tavalla tai toisella aiemmin. Tai sellaisia jotka huutavat välillä vikaohjelmaa ja vaihtavat välillä hassusti. Tai vaihteistoja jotka vaihtavat jonkun vaihdevälin, yleensä isommalta pienemmälle esim. 5 -> 3 , 5 -> 4 tai 4 -> 3 välin huonosti erityisesti kick downilla. Eikä steptronic laatikko ole tosiaankaan mikään pelastus. Myös niissä on samoja ongelmia kuin vanhemmissa.

          Totta kai manuaalivaihteisen autonkin voimansiirto vaatii huoltoa. Kytkin on kuluva osa ja onpa manuaalivaihteistojakin jouduttu vaihtamaan. Manuaalivaihteisissa autoissa ongelmat ovat yleensä selvempiä, kun jotain hajoaa. Automaattivaihteisten korjaaminen on siitä haastavampaa hommaa, ettei pikkuvikaisesta automaattiautosta välttämättä aina tiedä mikä siellä on vikana. Joskus kun vika on ihan muualla kuin itse vaihteistossa, esim. jossakin ulkopuolisessa anturissa.
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • Jihoo
            Bimmer Rookie
            • May 2005
            • 60
            • Jkl

            #6
            Itsellä on ollu vajaan vuoden verran e34 525IA touring 8/92 ja automaatti on toiminut muuten hyvin, mutta vaihto 2->3 tietyllä kierrosalueella on ruvennut hieman luistamaan. Öljyt on vaihdettu 200 tonnin kohdalla ja nyt ajettu n.270. Tuota öljyjen vaihtoa täällä on useaan kertaan peloteltu, mutta itse aattelin kohta puoliin kummiskin vaihtaa.

            Laakkoselta tiedustelin vaihdon hintaa ja arvioivat työn hinnaksi 100-150€,öljyt 20€/litra ja suodattimet+tiivisteet 50€. Eli pelkkä öljyjen vaihto saattaa nousta tuonne 300 egeen

            OT: Voisko joku kertoa mitä öljyä tuohon laitetaan, käykö ATF (n.5€/litra) vai castrolia (n.15€/litra)? Jos vaihtas nuo litkut itte ja säästäs autoa laakkosen käsittelyltä..

            Comment

            • tekari
              Newbiemmer
              • Jan 2006
              • 12

              #7
              Älkää nyt naurako seuraaville kysymyksille:

              -Onko laatikko 5-lovinen, jos kepin vieressä seisoo 4, 3, 2, ja vastaavasti 4-lovisessa 3, 2, 1?
              -Saako laatikon tyypin selville jostain konehuoneen puolelta? Tunnistelaatasta tai vastaavasta?
              -Onko kaikissa tomaatti-E36:issa 5-lovinen automaattivaihteisto, vai löytyykö niitä 4-lovisinakin? Jos löytyy, niin minkä vuoden malleissa?

              Comment

              • tmth
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 2194
                • Kangasala

                #8
                Originally posted by tekari
                Älkää nyt naurako seuraaville kysymyksille:

                -Onko laatikko 5-lovinen, jos kepin vieressä seisoo 4, 3, 2, ja vastaavasti 4-lovisessa 3, 2, 1?
                -Onko kaikissa tomaatti-E36:issa 5-lovinen automaattivaihteisto, vai löytyykö niitä 4-lovisinakin? Jos löytyy, niin minkä vuoden malleissa?
                - On viisivaihteinen
                - Neloskoneisissa, ainakin vanhemissa E36 on nelivaihteinen, kutoskoneisissa 5 vaihteinen.

                F10 & R55
                ex:
                E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                Comment

                • Kentsu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 1397
                  • Tuusula

                  #9
                  Originally posted by Jihoo
                  OT: Voisko joku kertoa mitä öljyä tuohon laitetaan, käykö ATF (n.5€/litra) vai castrolia (n.15€/litra)? Jos vaihtas nuo litkut itte ja säästäs autoa laakkosen käsittelyltä..
                  ATF Dexron II käy hyvin, Dexron III on ilmeisesti parempaa ja tietenkin kalliimpaa. Castrol 15€/l tuohon laatikkoon haistakoon v... Joo kannattaa "ehkä" vaihtaa itse nosturilla jos työkalut pysyy käsissä.
                  Ex: 523iA '97, 520iA '89
                  /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎