memebuy23buy

Apuvirran anto Bemarista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • asunan
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 63
    • Helsinki

    #31
    Kyllä mä täysin tuon ohjeen mukaan toimin, paitsi että yritin virtaa antaa suoraan akusta ja toimin ihan samalla lailla myös siitä Corollasta virtaa antaessani. Ero oli vaan siinä, että Corollan avulla Vito käynnistyi kuin palmun alta ja Bemarista virtaa antaessani akku ei juurikaan jaksanut pyörittää, vaikka Bemarin akku on isompi ja virtaa siinä tuntuu hyvin riittävän. Vein nimittäin Viton takaisin hallille eilen illalla ja Bemari vuorokauden pakkasjakson jälkeen helposti käymään.

    Mitään ei tuntunut hajonneen ainakaan vielä, mutta kyllä mä nyt taidan antaa noi virranantohommat jollekkin muulle. Tossa työkaveri puhui, että häneltä oli hajonnut Lagunasta ensin rengaspainevaroitin, sitten hiljakseen ajotietokone ja lopuksi koko mittaristo ja ainakin huoltomies oli sanonut tuon johtuvan todennäköisesti juuri virran antamisesta toiselle autolle. On tuo vähän turhan riskaabelia antaa virtaa toiselle, jos sillä on mahdollista saada itselleen parin tonnin lasku.
    ---------------------------------------------------
    E39 523IA touring -99 & MB SL 500 -04

    ex MB CLK 240, MB CLS 500, E46 330 Cia Cab ja 328 Ci, MB CLK 200, MB SLK 230K, 2x E34, E36 320i coupe, 2x E30 325i ja muita kiikuttimia, mitä autoiksi ei voi sanoa..

    "Virma meni nurin, sano huora kun jäällä kaatu"

    Comment

    • Murska
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2004
      • 382
      • Savo

      #32
      Virtaa on annettu ja otettu useaan otteeseen(ainakii 15 kertaa) ja vaikka minkalaisiin katiskoihin, ja vieläpä moottori käynnissä...eikä mitään tuhoa tai edes viitteitä ole ollut havaittavissa...

      joten tuskimpa ne kovin herkkiä on pamahtamaan, mutta jos sattuu huono tuuri niin....
      e61 530i touring M-sport LCI -08
      Ex:e46 330ia Touring M-sport II -03
      Ex:e46 330i -01 Sedan
      Ex:e36 328i Coupe sport edition -97

      Comment

      • Tom1s
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2002
        • 669
        • .

        #33
        Originally posted by asunan
        Kyllä mä täysin tuon ohjeen mukaan toimin, paitsi että yritin virtaa antaa suoraan akusta ja toimin ihan samalla lailla myös siitä Corollasta virtaa antaessani. Ero oli vaan siinä, että Corollan avulla Vito käynnistyi kuin palmun alta ja Bemarista virtaa antaessani akku ei juurikaan jaksanut pyörittää,

        Tossa työkaveri puhui, että häneltä oli hajonnut Lagunasta ensin rengaspainevaroitin, sitten hiljakseen ajotietokone ja lopuksi koko mittaristo ja ainakin huoltomies oli sanonut tuon johtuvan todennäköisesti juuri virran antamisesta toiselle autolle.
        Jos et bemarista ole virtaa akusta saanut niin kyseessä ei voi olla muu kuin huono kontakti kaapeleissa.Tai todella huono akku.

        Ranskalaisissa nyt on ollut noita mittaristo vikoja ihan riittämiin ilman apuvirran antojakin. mm. tuttavan 406:seen vaihdettu koko mittarista takuuseen kun hajosi ennen aikojaan. Helppoahan se on sitten jälkeenpäin sanoa että siitähän se tuli vaikka mittaristo olisi voinut hajota joka tapauksessa.
        F31 328i M-Sport

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #34
          Ranskalaisissa muuten aika paljon samaa elektroniikkaa kuin nykybemuissa...

          Comment

          • himonussija
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2005
            • 392
            • Finland

            #35
            Mun kaveri joka on autonasentaja, antoi omalla 205 GTI Pösöllä virtaa vanhalle japsikatiskalle. Pösö oli sammuksissa virran annon ajan. Japsikatiska lähti käyntiin, Pösö ei enää sen jälkeen. Joku boksi siitä kärähti, joka olisi maksanut muutaman huntin uutena, onneksi löytyi käytetty boksi halvalla.

            Comment

            • rjkl
              Bimmer Rookie
              • Dec 2004
              • 104

              #36
              Voihan tuo ongelma tulla sielä ääritilanteissa, kuten meikän tapauksessa. Oli yli 20 pakkasta ja meidänkin auto oli sammuksíssa. Tais audin startti imee enempi kuin meillä oli antaa, vaikka oli 90 aata akussa

              Comment

              • Sami
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 1332
                • Kajaani

                #37
                Originally posted by Susiraja
                Hovikorjaaja sanoi -93 vuotisen c-mersun kohdalla, että siitä ei ainakaan kannattaisi antaa apuvirtaa, ellei pakko ole. Mitään ei pitäisi virran antamisen seurauksena hajota, mutta sellaistakin on kuulemma sattunut. Jotain muistaakseni sanoi abs-jarrujen häviämisestä ja jotain muita sähköongelmia. Ei kyllä muutenkaan houkutellut virran antaminen, kun se akku on takakontissa.

                Mersusssa nyt ei aina kärsi ees akun kenkää ottaa irti ilman jotain ohjainlaite tuhoa...Ei bemari niin herkkä oo mutta jos joutuu antamaan jollekin uudelle bemulle virtaa niin kaapelit kiinni ja antaa vähän aikaa latautua, kaapelit irti ja yrittää sitten auton omalla akulla niin ei tuu damagee....

                Comment

                • TheLoial
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 1109
                  • Helsinki

                  #38
                  Kun tyrkkää käynnistettävään autoon miinuskaapelin johonkin runkoon, eikä jäätyneeseen akkuun, niin käyntiinlähtö-mahdollisuudet nousee roimasti. Tääki meinaa monilta unohtua, ja voi olla osasyynä joihinkin hajoamisiin.

                  Saahan sitä vaikka millä autolla antaa virtaa kun irroittaa akunkengät navoista ja liittää kaapelit sitten. Ei oo mitään vaaraa et paikat hajoo...

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3121
                    • Välisuomi

                    #39
                    Originally posted by TheLoial
                    Kun tyrkkää käynnistettävään autoon miinuskaapelin johonkin runkoon, eikä jäätyneeseen akkuun, niin käyntiinlähtö-mahdollisuudet nousee roimasti. Tääki meinaa monilta unohtua, ja voi olla osasyynä joihinkin hajoamisiin.

                    Saahan sitä vaikka millä autolla antaa virtaa kun irroittaa akunkengät navoista ja liittää kaapelit sitten. Ei oo mitään vaaraa et paikat hajoo...
                    Täh?

                    Kumpikin teoria meni yli hilseen..
                    ---

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #40
                      Originally posted by TheLoial
                      Kun tyrkkää käynnistettävään autoon miinuskaapelin johonkin runkoon, eikä jäätyneeseen akkuun, niin käyntiinlähtö-mahdollisuudet nousee roimasti. Tääki meinaa monilta unohtua, ja voi olla osasyynä joihinkin hajoamisiin.
                      Miksi? Jos akun maakaapeli on kunnossa, niin ei tuolla pitäisi olla mitään eroa. Toki turvallisuuden kannalta (kipinöinti) on parempi kytkeä maa muualle kuin akun lähelle.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Commonicator
                        Newbiemmer
                        • Jan 2006
                        • 7
                        • Joensuu

                        #41
                        Originally posted by asunan
                        Yritin antaa eilen virtaa 328Ci:stä Vitolle, mutta tuo prosessi ei onnistunut, akku ei suostunut juurikaan virtaa luovuttamaan. Sitten paikalle vanha Corolla, mistä virtaa tuli yllin kyllin ja diesel ruksutin helposti käymään.

                        Onko Bemarissa joku esto, ettei suoraan akusta voi antaa virtaa? Onko nykyautoille virran antamisesta jotain haittaa? Työkaveri tuossa pelotteli, että ainakin Lagunan ajotietokone yms menee tuosta sekaisin, onko kellään Bemareista vastaavia kokemuksia?
                        En tiedä mutta EN ITSE USKALTAISI KOSKAAN ANTAA VIRTAA BEMARISTA mihinkään katiskaan, en kyllä toiseen Bemariinkaan. Saattaa tulla kallis lasku kun jotain palaa....

                        Comment

                        • TheLoial
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 1109
                          • Helsinki

                          #42
                          Originally posted by TJJ
                          Miksi? Jos akun maakaapeli on kunnossa, niin ei tuolla pitäisi olla mitään eroa. Toki turvallisuuden kannalta (kipinöinti) on parempi kytkeä maa muualle kuin akun lähelle.
                          Jos akku on jäässä tai mennyt tyhjäksi/oikosulkuun, sen kautta ei mene virta huonossa tapauksessa. Tää on ihan luonnossa huomattu juttu.

                          Comment

                          • rampale
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2004
                            • 249

                            #43
                            Talvella annoin bemarista virtaa. Ensin kytkin piuhat vastaanottavan auton plus- ja miinusnapoihin, mutta tällä tavalla auto ei käyntiin lähtenyt. Kun miinuskaapelin kytki auton runkoon kiinni, niin auto lähti käyntiin.
                            Ja oma bemari (E36 318iS) pysyi ehjänä.

                            Comment

                            • Epäuskollinen autoilija
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2005
                              • 365
                              • Espoo

                              #44
                              Originally posted by asunan
                              Kyllä mä täysin tuon ohjeen mukaan toimin, paitsi että yritin virtaa antaa suoraan akusta ja toimin ihan samalla lailla myös siitä Corollasta virtaa antaessani. Ero oli vaan siinä, että Corollan avulla Vito käynnistyi kuin palmun alta ja Bemarista virtaa antaessani akku ei juurikaan jaksanut pyörittää, vaikka Bemarin akku on isompi ja virtaa siinä tuntuu hyvin riittävän. Vein nimittäin Viton takaisin hallille eilen illalla ja Bemari vuorokauden pakkasjakson jälkeen helposti käymään.

                              Mitään ei tuntunut hajonneen ainakaan vielä, mutta kyllä mä nyt taidan antaa noi virranantohommat jollekkin muulle. Tossa työkaveri puhui, että häneltä oli hajonnut Lagunasta ensin rengaspainevaroitin, sitten hiljakseen ajotietokone ja lopuksi koko mittaristo ja ainakin huoltomies oli sanonut tuon johtuvan todennäköisesti juuri virran antamisesta toiselle autolle. On tuo vähän turhan riskaabelia antaa virtaa toiselle, jos sillä on mahdollista saada itselleen parin tonnin lasku.
                              Minä en ainakaan antais ruiskulla varustetusta autosta virtaa muutoin, kuin irroittamalla akusta - navan ennen virran antamista. Syy miksi noilla ruisku autoilla ei saa antaa käynnissä ollessa virtaa muihin autoihin on, että tuossa sähköjärjestelmässä on kiinni elektroniikkaa. Kun virtaa annetaan, niin silloin saattaa syntyä jännite piikkejä, jotka tuhoavat tai vahingoittavat elektroniikan komponentteja.

                              Toisin sanoen voi käydä niin, että komponentti palaa heti poroksi tai sitten voi käydä niin, että komponentille tulee jonkinasteinen vaurio. Vaurion saatuaan tuon komponention elinikä lyhenee radikaalisti. Voi olla esimerkiksi niin, että komponentti jonka pitäis kestää 20-30 vuotta hajoaakin 2 kuukauden käytön jälkeen tuosta vauriosta johtuen. Tietenkin voi olla, että on hyvä tuuri ja minkäänlaisia piikkejä ei pääse syntymään. En kuitenkaan viitsisi ruveta tuollaiseen "lottoon" virtaa antamalla.

                              Eli jos haluaa antaa turvallisesti virtaa ruiskullisesta autosta, niin kannattaa irroittaa tuo - napa ennen ko. operaatiota. Luultavasti jää monelta silti tekemättä, koska tuo homma resetoi kaikki auton systeemit.
                              Maserati 4200 Coupe GT
                              Ford focus 1.6i
                              ex:
                              BMW 320d E90 -05
                              Porsche boxster 986 2.5 -98
                              VW Golf 1.6 -90
                              BMW 850i -91
                              Nissan KingCab 2.5d 4x4 -90
                              BMW 316i E36 -91
                              Nissan Sunny 1.3 -87
                              Ford Scorpio 2.0i

                              Comment

                              • Don Padre
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2005
                                • 106
                                • Helsinki

                                #45
                                Bemma hyytyi kadunvarteen kun käytin viikon ajan webastoa liian paljon suhteessa ajettuihin matkoihin. Soitin huoltoon ja kyselin vinkkejä miten auton saa käyntiin ja uskaltaako millaisesta autosta virtaa ottaa. Ei kuulema väliä mistä autosta otti, joten kaverin Audi A3 viereen ja kummankin auton ohjekirjaa luettuamme kuin piru raamattua, ei muuta kuin tuumasta toimeen. Bemma heti käyntiin ja audikin on hyrrännyt nätisti Painottaisin sitä, että kannattaa oikeasti lukea kummankin auton ohjekirjaa ennen kikkojen kokeilua.. ainaski jos on epävarma kuten me olimme
                                _______________________
                                E46 330xd touring -03
                                Honda TRX500FA -05

                                BMW - mikä ihana tekosyy

                                Comment

                                Working...
                                X