Announcement

Collapse
No announcement yet.

nyt se sitte tapahtu!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • homeboy
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 33
    • Kuopio

    nyt se sitte tapahtu!

    no niin tais sitte eilen levitä loota ihan totaalisesti!325 -92 automaatti
    eli lähdin eilen ajelemaan ihan normaalisti mutta sitte kun piti vaihtaa 2->3 niin eipäs vaihtanutkaan!jäi ihmeellisesti niinkuin vapaalle mutta silti tais olla pientä vetoa.siinä yritin kaasua painella ja mitään ei tapahtunu ja sitten se menikin vikatilaan!no sammutin auton ja käynnistin uudelleen vähän ajan päästä mutta vika on ja pysyy!

    oisko kelllään tietoa asiasta?tai hyviä korjaajia kuopion suunnalta?ja paljonko maksaa suurin piirtein?
    Baijerialainen 325i -92
  • jam75
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 654
    • Tornio

    #2
    Originally posted by homeboy
    no niin tais sitte eilen levitä loota ihan totaalisesti!325 -92 automaatti
    eli lähdin eilen ajelemaan ihan normaalisti mutta sitte kun piti vaihtaa 2->3 niin eipäs vaihtanutkaan!jäi ihmeellisesti niinkuin vapaalle mutta silti tais olla pientä vetoa.siinä yritin kaasua painella ja mitään ei tapahtunu ja sitten se menikin vikatilaan!no sammutin auton ja käynnistin uudelleen vähän ajan päästä mutta vika on ja pysyy!

    oisko kelllään tietoa asiasta?tai hyviä korjaajia kuopion suunnalta?ja paljonko maksaa suurin piirtein?
    Sehän voi maksaa ihan mitä vain... 2-4tonnin väliin töineen/osineen ja toivo sit vielä että sulla on 6/92 ja uudempi niin löytyy helpommin takuukäytettyjäkin jos haluaa niitä koittaa. Haaparannan romuttamon kautta oma korjattiin Tukholmassa ja hinta tais olla 2300egeä puolen vuoden takuulla (turbiini oli myös huollettu). Suomessa sama ois osineen jo maksanut sen 3000egeä ja turbiinia ei oltu vielä tähän laskettu. Ja tähän sit lisäksi merkkihuollon kämmäystunneista tuli kans melkonen lasku.

    Comment

    • 730ia
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 1457
      • pohjois-pohjanmaa, oulu

      #3
      elekää ostako automaatteja vaikka onki mahtavia
      F20 118d Aut.
      ________
      Volvo S40
      MB W204
      e90 320d
      e46 coupe
      e32 730ia

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Jätettäköön tuo koskemaan vain 91-9/92 325 e36:ia.

        Comment

        • Jeff
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2003
          • 202
          • Mämmilä

          #5
          Originally posted by Hemi
          Jätettäköön tuo koskemaan vain 91-9/92 325 e36:ia.
          Miksi moinen rajaus?

          Edellisestä E34 525 iA -91 rikkoutui laatikko korjaamattomaan kuntoon. Joku laakeri oli leikannut kiinni ja rouhinut laatikon korjaamattomaan kuntoon. ATOY:n kautta uusi ZF:n vaihtolaatikko ZF 5HP18 hintaan 3400 euroa vuonna 2003.

          Nykyisestä E34 525iXA -95 hävisi peruutusvaihde. Muutakin vikaa löytyi. Korjauskulut 1900 euroa. Laatikko samainen 5HP18.

          Seuraava autoni saattaapi olla manuaalivaihteistolla varustettu.

          Comment

          • 6power
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 254
            • Tampere

            #6
            Tsau!

            Uskoisin et käyttäjäkin voi vaikuttaa paljon automaatin kestävyyteen esim. vaihde silmään aina joutokäynnillä,odota 3 sekunttia et öljyt nousee laatikossa ennen kuin lähdet liikkeelle. Vaihda öljyt 80tkm välein käytä oikeita ja hyviä öljyjä (älä säästä väärässä paikassa). Tarkista öljymäärä useimmin kuin kerran vuodessa.Jos ajat ruuhkassa tai kaupunki alueella 3 vaihdetta riittää yleensä. Minulla on ollut jo kolme automaatti autoo eikä yhdessäkään mitään vikaa...liittyykö nämä Bmw:n autom. hajoamiset yleensä pikku kutosien yhteyteen??

            T:6power
            Last edited by 6power; 06-03-2006, 09:40.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Jeff: Lisättäköön tuo e34 samaan pakettiin koska siinä on juuri tuo sama murheellinen laatikko kuin 91-9/92 e36:ssa. Väitän että ko.laatikoita hajoaa Suomessa enemmän öljyjen vaihtojen seurauksena kuin sen että niitä ei vaihdeta...mutta kukin toki tyylillään/uskomuksillaan.

              Comment

              • AcS325
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2005
                • 227
                • Road to Jalalabad

                #8
                Näitä automaatti laatikko posteja seuranneena. Olisi kiva tietää joku perusteltu selitys tuohon "automaatti hajoaa jos öljyt vaihdat" uhkaukseen. Miten helvetissä se voi siihen vaikuttaa. itse ainakin olen kymppi tonnin välein vaihtanut eikä mitään mekaanista vikaa ole ilmaantunut.
                "koita uudelleen kyllä se lähtee"

                Comment

                • jam75
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 654
                  • Tornio

                  #9
                  Originally posted by AcS325
                  Näitä automaatti laatikko posteja seuranneena. Olisi kiva tietää joku perusteltu selitys tuohon "automaatti hajoaa jos öljyt vaihdat" uhkaukseen. Miten helvetissä se voi siihen vaikuttaa. itse ainakin olen kymppi tonnin välein vaihtanut eikä mitään mekaanista vikaa ole ilmaantunut.

                  Jep, jos se öljyhuolto on tehty aina... no yleensä mennään vaihtamaan öljyjä ku se loota on jo oireillut, eli minun mielestä sielä on ollut jo se orastava vika ja näin saadaan pientä tutinaa joko omiin pöksyihin tai huoltsikan huoltomiehen ku huollon jälkeen ilmenee vikaa. Omaan vaihdatutin öljyt pari kertaa mitä oli se coupe mulla ja ei siinä vikaa sen vuoksi ollut vaan sielä oli tullut mekaanista vikaa ja se hajos, kilsoja oli 270tkm mittarissa ja ei mitään helläkätistä ajoa ollut. Auton pitää kestää possutustakin.

                  Eikä nämä laatikot ikuisia ole, kertakorjauspompsi on sit "hieman" suurempi ku remontin aika on.

                  Sama pätee moottoreihinkin, tuot auton tai ihan mistä vain ostat johon ei edellinen omistaja ole viitsinit tehdä mitään öljyhuoltoja. Kappas vain ku vaihdat sinne hyvää hyvyyttäs "parasta mitä rahalla saa", moska lähtee liikkeelle ja jos nyt ei koneremppaa pahimmassa tapauksessa niin nostajat on saatu rallattaan iloisesti.

                  Omasta mielestä sillä öljynvaihdolla ei ole hajoamisen kannalta merkitystä JOS ne huollot on tehty aiemmin ja säännöllisesti. Tietenkin peilistäkin voi löytyä se syy jos vehkeet ei kestä . Omalla kohdalla lootaremppa oli kallista, Rovaniemen prkleet!!

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Acs325: Vaihdatko tosiaan 10tkm:n välein automaattilaatikkoosi öljyt???
                    Jos näin, niin ihan kiva olisi kuulla tästäkin perusteet?
                    No, tuossa aiemmin pointti jo tulikin, mutta otetaan nyt vielä: Eli sehän on siinä että jos/kun saadaan käsiin tuntemattomalla huoltohistorialla oleva automaattiaskilla varustettu auto, voi ollakkin niin että ainakaan viimeiseen kymmeneen vuoteen ei ole laatikkoon yhtään öljyn+suodattimen vaihtoa tehty. Tällöin laatikon uumenissa/sisäpinnoissa voi olla yli puolikiloa pikeentynyttä sakkaa joka sitten uusilla öljyillä peseentyvät kaikki muutaman sadan kilometrin ajolla laatikon kiertoon tukkien suodattimen ja sen jälkeen venttiilikoneiston. Erityisesti käy näin mikäli kyseessä on vihreälätkäinen ns.ikiöljylaatikko joka on suunniteltukin "imemään" kaikki se kuona/piki mikä sen koko käyttöelinkaaren aikana sinne kertyy. Näissä käy jopa niin että mikäli suodatinta ei vaihdeta samalla, huuhtoo uusi öljy siihen kertyneen kuonan suodattimen läpi laatikon venttiilikoneistoon/kiertoon aiheuttaen erilaisia epäloogisia toimintahäiriöitä. Eli jos "ikiöljylaatikkoon" vaihdetaan öljyt PITÄÄ samalla vaihtaa myös suodatin. Tämä ei kuitenkaan pidennä kilometriäkään laatikon elinikää vaan tietysti keskimäärin päinvastoin.
                    Näihin laatikoihin öljynvaihto on siis tarkoitettu tehdä ainoastaan täysremontin yhteydessä jolloin laatikon sisäosat voidaan pestä/puhdistaa kokonaisuudessaan. Eli tietenkin näissäkin tuon täysin hyödyttömän öljynvaihtoja voi tehdä mikäli huotokirjassa on maininta edellisestä, eikä siitä ole kulunut yli 5-vuotta/100tkm. Tämän jälkeen riski tukkeutumiseen on jo niin suuri että koko prosessissa ei riskeihin nähden ole mitään mieltä.
                    esim.uudemmat e39 bensakoneisten ZF steptronicit ovat oikeasti "ikilaatikoita" niin kauan kunnes joku sinne laittaa uudet pesevät öljyt ja kuona pääsee tukkimaan jotain.
                    Vanhemmissa mustalätkäisissä voi ehkä olla jotain hyötyä ajoittaisesta "verenvaihdosta", mutta jos edellisestä vaihdosta ei ole mitään hajua, on vaihto joka tapauksessa ihan selvä riski joka pitäisi tiedostaa jo vanhaa automaattiautoa ostettaessa.
                    Last edited by Hemi; 07-03-2006, 00:04.

                    Comment

                    • hopeanuoli
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 211
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by homeboy
                      no niin tais sitte eilen levitä loota ihan totaalisesti!325 -92 automaatti
                      eli lähdin eilen ajelemaan ihan normaalisti mutta sitte kun piti vaihtaa 2->3 niin eipäs vaihtanutkaan!jäi ihmeellisesti niinkuin vapaalle mutta silti tais olla pientä vetoa.siinä yritin kaasua painella ja mitään ei tapahtunu ja sitten se menikin vikatilaan!no sammutin auton ja käynnistin uudelleen vähän ajan päästä mutta vika on ja pysyy!

                      oisko kelllään tietoa asiasta?tai hyviä korjaajia kuopion suunnalta?ja paljonko maksaa suurin piirtein?
                      Otan osaa... Itselläkin on ollut vähän pelko perseessä kun 325 -91 (siis mustalätkäinen 5HP18) on jo pitemmän aikaa luistanut ajoittain 2->3 vaihdossa, varsinkin jos tuo vaihto tapahtuu aivan pintakaasulla. Luisto on tosi pientä, mutta sen kyllä huomaa kun puoliksi vainoharhaisena sitä tarkkailee :( Viimeisistä öljynvaihdoista on jo aikaa reilu vuosi, ei vaikuttanut tuohon häikkään oleellisesti. Jälkeenpäin lisäsin öljyä vähän yli suositusmitan, ja toiminta parani jonkin verran mutta kyllä tuo vieläkin kummittelee. Mitähän tuon kanssa pitäisi tehdä: Pitäisikö avauttaa ja korjauttaa tuo loota heti vaiko vain toivoa ettei se hajoa yhtäkkiä totaalisen päreiksi? Onko kellään ideoita, mitä sieltä on hajalla/jumissa?
                      e90 330d -05

                      Comment

                      • 6power
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2006
                        • 254
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Hemi
                        Acs325: Vaihdatko tosiaan 10tkm:n välein automaattilaatikkoosi öljyt???
                        Jos näin, niin ihan kiva olisi kuulla tästäkin perusteet?
                        No, tuossa aiemmin pointti jo tulikin, mutta otetaan nyt vielä: Eli sehän on siinä että jos/kun saadaan käsiin tuntemattomalla huoltohistorialla oleva automaattiaskilla varustettu auto, voi ollakkin niin että ainakaan viimeiseen kymmeneen vuoteen ei ole laatikkoon yhtään öljyn+suodattimen vaihtoa tehty. Tällöin laatikon uumenissa/sisäpinnoissa voi olla yli puolikiloa pikeentynyttä sakkaa joka sitten uusilla öljyillä peseentyvät kaikki muutaman sadan kilometrin ajolla laatikon kiertoon tukkien suodattimen ja sen jälkeen venttiilikoneiston. Erityisesti käy näin mikäli kyseessä on vihreälätkäinen ns.ikiöljylaatikko joka on suunniteltukin "imemään" kaikki se kuona/piki mikä sen koko käyttöelinkaaren aikana sinne kertyy. Näissä käy jopa niin että mikäli suodatinta ei vaihdeta samalla, huuhtoo uusi öljy siihen kertyneen kuonan suodattimen läpi laatikon venttiilikoneistoon/kiertoon aiheuttaen erilaisia epäloogisia toimintahäiriöitä. Eli jos "ikiöljylaatikkoon" vaihdetaan öljyt PITÄÄ samalla vaihtaa myös suodatin. Tämä ei kuitenkaan pidennä kilometriäkään laatikon elinikää vaan tietysti keskimäärin päinvastoin.
                        Näihin laatikoihin öljynvaihto on siis tarkoitettu tehdä ainoastaan täysremontin yhteydessä jolloin laatikon sisäosat voidaan pestä/puhdistaa kokonaisuudessaan. Eli tietenkin näissäkin tuon täysin hyödyttömän öljynvaihtoja voi tehdä mikäli huotokirjassa on maininta edellisestä, eikä siitä ole kulunut yli 5-vuotta/100tkm. Tämän jälkeen riski tukkeutumiseen on jo niin suuri että koko prosessissa ei riskeihin nähden ole mitään mieltä.
                        esim.uudemmat e39 bensakoneisten ZF steptronicit ovat oikeasti "ikilaatikoita" niin kauan kunnes joku sinne laittaa uudet pesevät öljyt ja kuona pääsee tukkimaan jotain.
                        Vanhemmissa mustalätkäisissä voi ehkä olla jotain hyötyä ajoittaisesta "verenvaihdosta", mutta jos edellisestä vaihdosta ei ole mitään hajua, on vaihto joka tapauksessa ihan selvä riski joka pitäisi tiedostaa jo vanhaa automaattiautoa ostettaessa.
                        Tuosta Vanhaan autom. laatikkoon johon ei ole tehty öljyn vaihtoja olen hemin kanssa samaa mieltä..se onkin hiukan kinkkinen tilanne mitä oikeesti kannattaa tehdä...pitäs pestä koko laatikko..harva siihen ryhtyy.Parasta olisi jos saisi käteensä uudehkon autom. laatikon tai sitten sellaisen johon on varmasti öljyt ja suodattimet vaihdettu säännöllisesti.Tietysti vois vanhaan laatikkoon ottaa öljyt pois kannuun avata pohja kattoo mitä syönyt jos ei mitään ihmeellistä näy...putsata pohja vaihtaa suodatin ja pohjan tiivisteet pistää samat öljyt takas niin ei ainakaan tulis tuota pesu ilmöö jossa mönjät lähtis kiertoon.

                        T: 6power

                        Comment

                        • 6power
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 254
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by hopeanuoli
                          Otan osaa... Itselläkin on ollut vähän pelko perseessä kun 325 -91 (siis mustalätkäinen 5HP18) on jo pitemmän aikaa luistanut ajoittain 2->3 vaihdossa, varsinkin jos tuo vaihto tapahtuu aivan pintakaasulla. Luisto on tosi pientä, mutta sen kyllä huomaa kun puoliksi vainoharhaisena sitä tarkkailee :( Viimeisistä öljynvaihdoista on jo aikaa reilu vuosi, ei vaikuttanut tuohon häikkään oleellisesti. Jälkeenpäin lisäsin öljyä vähän yli suositusmitan, ja toiminta parani jonkin verran mutta kyllä tuo vieläkin kummittelee. Mitähän tuon kanssa pitäisi tehdä: Pitäisikö avauttaa ja korjauttaa tuo loota heti vaiko vain toivoa ettei se hajoa yhtäkkiä totaalisen päreiksi? Onko kellään ideoita, mitä sieltä on hajalla/jumissa?
                          En sen tarkemmin tunne laatikkoa mut ohjaus paineesta siinä on kyse laatikon paine on liian pieni pienillä kierroksilla jolloin pakat luistaa joka tarkoittaa sitä et ne kuluu ja kohta ei mee 3 vaihde päälle ollenkaan...joku asiantuntia vois kertoo mitä sille kannattaa tehdä ja mistä johtuu et laatikon paine on pudonnut. Ihmiset ajattelee yleensä et automaatti on kunnossa kun se vaihtaa pehmeästi mut kyl nää saksalaiset laatikot on paremmassa vedossa kun vaihto on hiukan terävä. Usa laatikot on sit eri juttu mut koskaan autom. laatikko ei saa luistaa.

                          T: 6power

                          Comment

                          • Jarkko S
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2003
                            • 595
                            • Käärmelahti/Maaninka

                            #14
                            Paine ei putoa vaan kitkalevyistä loppuu pitävä pinta.

                            Ei muuta ku loota auki ja uutta rojua sisään.
                            E60 530d M-Sport
                            E53 X5 3.0d Sport
                            E53 X5 3.0d Sport Paku
                            E93 330d
                            E61 535d M-Sport
                            E61 520d
                            E46 320i

                            Comment

                            • hopeanuoli
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 211
                              • Helsinki

                              #15
                              Jotenkin tuntuis kanssa että painetta ei ole vaan riittävästi pienillä kiekoilla, kun luistoa ei kuitenkaan ole veto päällä kiihdytettäessä. Itse olen epäillyt hydraulipumppua, tällä laatikolla on vähän ikävä historia kun se kärsi merkkiliikkeen (!) öljynvaihdon jälkeen 1.5 litran vajauksesta jonkin aikaa ennenkuin tajusin lisätä sinne lientä. Mutta niin tai näin, kitkapintojahan tuo luistaminen tosiaan syö ja jossain vaiheessa tulee varmaan stoppi matkaan :( Mitähän laatikon aukikäyttö ja tutkiminen maksaa, selviääkö parilla tonnilla?
                              e90 330d -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎