Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vielä kerran tyhjäkäynnistä...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dws
    Bimmer Rookie
    • Dec 2004
    • 85

    Vielä kerran tyhjäkäynnistä...

    Joku valaiskoon nyt meikäläistä vihdoinkin tämän kanssa. Eli humpaa (näin talvisin) ainoastaan ns puolilämpöisenä eli auton lämpiämisvaiheessa. Tällöin käyttää toisinaan lähellä sammumista niin että valotkin käyvät lähes pimeänä. Toisinaan sitten lievempää. Mutta aina kuitenkin sama ominaisuus.

    Kesäisin sitten tilanne täysin erilainen. Silloin humpaa vähän koska sattuu huvittamaan, ilman mitään sen suurempaa logiikkaa. Tosin sen olen huomannut että hellepäivinä tuo menee joskus aika pahaksi, muutaman kerran laskenut niin alas että sammunut.

    Eli viittaisivatko nämä kenties lämpötila-anturivikoihin? Vaiko olisiko ohjausboksi sitten viallinen? Semmoinen homma on, että kun nollaan vikamuistin ottamalla akunkengät hetkeksi irti niin kaasukäyttäytyminen muuttuu aluksi täysin erilaiseksi kuin mitä se oli ennen vikamuistin nollausta. Tällä kaasukäyttäytymisellä tarkoitan sitä että nostaessani kaasupolkimen ylös, on moottorin reagoiminen siihen huomattavasti hitaampaa. Vaikea kuvailla, mutta se on ikään kuin heittäisit veden alla esimerkiksi kivenmurikkaa ylöspäin ja vertaat kiven liikettä ilmassa tapahtuvaan samanlaiseen heittoon. Mittari ikään kuin 'roikkuu' siellä yläasennossa hetken ja putoaa sitten vaimeasti takaisin tyhjäkäyntikierroksille. Kun taasen silloin kun kone humpaa, on kone huomattavasti herkempi kaasulle eli nopealiikkeisempi, ja kun kierroksetkin laskevat erittäin nopeasti alas, käy sitten niin ettei 'viisari' pysähdykään oikeassa kohdassa vaan heittää mutkan, pari, 300-500:ssa ennen kuin 'rauhoittuu' sinne 700 kieppeille.

    En ole vielä lisäilmaluistia putsaillut (jota monet ovay kehoittaneet tyhjäkäyntiongelmissa tekemään) mutta ei kai tämä nyt ihan siihenkään viittaisi. Tietystihän siinä ei mitään menetäkään vaikka putsaa ja taidanpa sen vielä tehdäkin, mutta...

    Niin, ajatuksia...?
    Last edited by dws; 05-03-2006, 23:35.
  • jam75
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 654
    • Tornio

    #2
    Originally posted by dws
    Joku valaiskoon nyt meikäläistä vihdoinkin tämän kanssa. Eli humpaa (näin talvisin) ainoastaan ns puolilämpöisenä eli auton lämpiämisvaiheessa. Tällöin käyttää toisinaan lähellä sammumista niin että valotkin käyvät lähes pimeänä. Toisinaan sitten lievempää. Mutta aina kuitenkin sama ominaisuus.

    Kesäisin sitten tilanne täysin erilainen. Silloin humpaa vähän koska sattuu huvittamaan, ilman mitään sen suurempaa logiikkaa. Tosin sen olen huomannut että hellepäivinä tuo menee joskus aika pahaksi, muutaman kerran laskenut niin alas että sammunut.

    Eli viittaisivatko nämä kenties lämpötila-anturivikoihin? Vaiko olisiko ohjausboksi sitten viallinen? Semmoinen homma on, että kun nollaan vikamuistin ottamalla akunkengät hetkeksi irti niin kaasukäyttäytyminen muuttuu aluksi täysin erilaiseksi kuin mitä se oli ennen vikamuistin nollausta. Tällä kaasukäyttäytymisellä tarkoitan sitä että nostaessani kaasupolkimen ylös, on moottorin reagoiminen siihen huomattavasti hitaampaa. Vaikea kuvailla, mutta se on ikään kuin heittäisit veden alla esimerkiksi kivenmurikkaa ylöspäin ja vertaat kiven liikettä ilmassa tapahtuvaan samanlaiseen heittoon. Mittari ikään kuin 'roikkuu' siellä yläasennossa hetken ja putoaa sitten vaimeasti takaisin tyhjäkäyntikierroksille. Kun taasen silloin kun kone humpaa, on kone huomattavasti herkempi kaasulle eli nopealiikkeisempi, ja kun kierroksetkin laskevat erittäin nopeasti alas, käy sitten niin ettei 'viisari' pysähdykään oikeassa kohdassa vaan heittää mutkan, pari, 300-500:ssa ennen kuin 'rauhoittuu' sinne 700 kieppeille.

    En ole vielä lisäilmaluistia putsaillut (jota monet ovay kehoittaneet tyhjäkäyntiongelmissa tekemään) mutta ei kai tämä nyt ihan siihenkään viittaisi. Tietystihän siinä ei mitään menetäkään vaikka putsaa ja taidanpa sen vielä tehdäkin, mutta...

    Niin, ajatuksia...?
    Ja auto oli?

    Tyhjäkäynti searchiin ja juttua piisaa. Mutta siis epäilen lambdaa joka koirii. Kylmäkäynnistyksen aikana lambda ei ole mukana vaan tulee tietyn lämpötilan saavutettua matkaan ja antaa moottorinohjaukselle tietoa seoksesta. Jos lukemat on boxille mieluisia niin yhteispeli toimii, mutta jos lambda alkaa antamaan virheellistä tietoa tai ei anna mitään niin moottorinohjausjärjestelmä menee vikatilaan. Eli tämän vikatilaa edeltävänä hetkenä auto humbailee ja tekee ties mitä yrittääkseen korjata tilannetta. Sit se tilanne ns. normalisoituu ja auto kulkee melkein niinkuin pitääkin, mutta pakokaasupäästöistä pomppaa. Jos vikaa ei korjaa niin lambda tukkeentuu entistä enemmän ja vian ilmeneminen tiheentyy jos ei sit ole kerennyt hajota kokonaan. Yleensä auton kierrättäminen pienemmillä vaihteillä motarilla polttaa paskaa vähemmäksi ja tilanne parantuu jopa katsastuksen ajaksi , mutta tulee taatusti takaisin. Myöskin liian tuhti seos käy katalysaattorin päälle jos ajelee vikamoodilla.

    Mutta searchia kannattaa käyttää tyhjäkäynnin seilaamisen selvittämiseksi, paljon vinkkejä tulee

    Comment

    Working...
    X
    😀
    🥰
    🤢
    😎
    😡
    👍
    👎