Joku valaiskoon nyt meikäläistä vihdoinkin tämän kanssa. Eli humpaa (näin talvisin) ainoastaan ns puolilämpöisenä eli auton lämpiämisvaiheessa. Tällöin käyttää toisinaan lähellä sammumista niin että valotkin käyvät lähes pimeänä. Toisinaan sitten lievempää. Mutta aina kuitenkin sama ominaisuus.
Kesäisin sitten tilanne täysin erilainen. Silloin humpaa vähän koska sattuu huvittamaan, ilman mitään sen suurempaa logiikkaa. Tosin sen olen huomannut että hellepäivinä tuo menee joskus aika pahaksi, muutaman kerran laskenut niin alas että sammunut.
Eli viittaisivatko nämä kenties lämpötila-anturivikoihin? Vaiko olisiko ohjausboksi sitten viallinen? Semmoinen homma on, että kun nollaan vikamuistin ottamalla akunkengät hetkeksi irti niin kaasukäyttäytyminen muuttuu aluksi täysin erilaiseksi kuin mitä se oli ennen vikamuistin nollausta. Tällä kaasukäyttäytymisellä tarkoitan sitä että nostaessani kaasupolkimen ylös, on moottorin reagoiminen siihen huomattavasti hitaampaa. Vaikea kuvailla, mutta se on ikään kuin heittäisit veden alla esimerkiksi kivenmurikkaa ylöspäin ja vertaat kiven liikettä ilmassa tapahtuvaan samanlaiseen heittoon. Mittari ikään kuin 'roikkuu' siellä yläasennossa hetken ja putoaa sitten vaimeasti takaisin tyhjäkäyntikierroksille. Kun taasen silloin kun kone humpaa, on kone huomattavasti herkempi kaasulle eli nopealiikkeisempi, ja kun kierroksetkin laskevat erittäin nopeasti alas, käy sitten niin ettei 'viisari' pysähdykään oikeassa kohdassa vaan heittää mutkan, pari, 300-500:ssa ennen kuin 'rauhoittuu' sinne 700 kieppeille.
En ole vielä lisäilmaluistia putsaillut (jota monet ovay kehoittaneet tyhjäkäyntiongelmissa tekemään) mutta ei kai tämä nyt ihan siihenkään viittaisi. Tietystihän siinä ei mitään menetäkään vaikka putsaa ja taidanpa sen vielä tehdäkin, mutta...
Niin, ajatuksia...?
Kesäisin sitten tilanne täysin erilainen. Silloin humpaa vähän koska sattuu huvittamaan, ilman mitään sen suurempaa logiikkaa. Tosin sen olen huomannut että hellepäivinä tuo menee joskus aika pahaksi, muutaman kerran laskenut niin alas että sammunut.
Eli viittaisivatko nämä kenties lämpötila-anturivikoihin? Vaiko olisiko ohjausboksi sitten viallinen? Semmoinen homma on, että kun nollaan vikamuistin ottamalla akunkengät hetkeksi irti niin kaasukäyttäytyminen muuttuu aluksi täysin erilaiseksi kuin mitä se oli ennen vikamuistin nollausta. Tällä kaasukäyttäytymisellä tarkoitan sitä että nostaessani kaasupolkimen ylös, on moottorin reagoiminen siihen huomattavasti hitaampaa. Vaikea kuvailla, mutta se on ikään kuin heittäisit veden alla esimerkiksi kivenmurikkaa ylöspäin ja vertaat kiven liikettä ilmassa tapahtuvaan samanlaiseen heittoon. Mittari ikään kuin 'roikkuu' siellä yläasennossa hetken ja putoaa sitten vaimeasti takaisin tyhjäkäyntikierroksille. Kun taasen silloin kun kone humpaa, on kone huomattavasti herkempi kaasulle eli nopealiikkeisempi, ja kun kierroksetkin laskevat erittäin nopeasti alas, käy sitten niin ettei 'viisari' pysähdykään oikeassa kohdassa vaan heittää mutkan, pari, 300-500:ssa ennen kuin 'rauhoittuu' sinne 700 kieppeille.
En ole vielä lisäilmaluistia putsaillut (jota monet ovay kehoittaneet tyhjäkäyntiongelmissa tekemään) mutta ei kai tämä nyt ihan siihenkään viittaisi. Tietystihän siinä ei mitään menetäkään vaikka putsaa ja taidanpa sen vielä tehdäkin, mutta...
Niin, ajatuksia...?
Comment