Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kannattaako ostaa 330tkm ajettu 530D?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TOMMYBMW
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 43
    • Uusimaa

    Kannattaako ostaa 330tkm ajettu 530D?

    Kuinka moni on päässyt vastaaviin kilometreihin? Onko joutunut tekemään isompia remontteja? Tai onko tulossa remontteja?

    Nettiautossa oli myynnissä vähän aikaa sitten 480tkm ajettu 530d, olisi kiva tietää miten ko.auto kestää kilsoja jos kaikki huollot on tehty ajallaan yms...

    Tuommoisia n.300tkm ajettuja 530d/525d:tä alkaa olla jo jonkin verran myynnissä. Itselle ei kilsoja niin kauheasti tule, n.25tkm/vuosi joten ajeleekohan tuommoisella 300tkm ajetulla pelillä vielä vuosia?
  • jamoc8
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 277
    • Oulu

    #2
    280tkm..

    .. takana 523:ssa eikä pelota kilsat yhtään, kyllää 5series on laadukas paljon ajettunakin, ei kolise jne ja semmosethan rahalla voi korjata. 90km/h on vaan matalataajuinen "jurina" jota en ole vielä kerennyt korjauttaa. Eikö ne isot km-lukemat normaalisti kerro matka-ajosta jossa auto kuluu vähemmän kuin pikkupyörityksessä. Osta ihmeessä jos hyvältä tuntuu.
    ---- Bee äm dapl juu ----

    Comment

    • Rado
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 716

      #3
      Originally posted by TOMMYBMW
      Kuinka moni on päässyt vastaaviin kilometreihin? Onko joutunut tekemään isompia remontteja? Tai onko tulossa remontteja?

      Nettiautossa oli myynnissä vähän aikaa sitten 480tkm ajettu 530d, olisi kiva tietää miten ko.auto kestää kilsoja jos kaikki huollot on tehty ajallaan yms...

      Tuommoisia n.300tkm ajettuja 530d/525d:tä alkaa olla jo jonkin verran myynnissä. Itselle ei kilsoja niin kauheasti tule, n.25tkm/vuosi joten ajeleekohan tuommoisella 300tkm ajetulla pelillä vielä vuosia?
      Taxissa auto jolla kohta 700000km eikä edes pumppua huollettu saati suuttimia vaihdettu!
      Tuo BMW 530D tuntuu olevan patarautaa ja miljoonan kevyesti kestävän.
      Uskomattoman vahvoja kokonaisuuksia jos vaan huoltaa kunnolla.
      Itse tosin uskon ettei miljoonakaan vielä tunnu kyseisessä autossa.

      Comment

      • jpeltoma
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 600
        • pirkanmaa

        #4
        Sori jos olen pessimisti mutta tomomoset huoletta 700 tkm jutut voi kyllä mieltää monella tapaa... Jos auton haluaa pitää jollaintavalla ajettavana niin noille kilsoille menee alusta uusiksi pariin-kolmeen kertaan. Puslia, niveliä, iskareita, jarrut, laakerit.... Laturit,vesipumput, startit, ohjaustehostajan pumput.Niinkun aina, vanhat autot on yksilöitä...ja jos vaikka joku kestääkin toinen teettää senkin edestä.
        Täystuho moottorinvaihto "huoltoja" on tehty/tehdään näihinkin...niinkuin kaikkiin paljon ajettuihin.
        Last edited by jpeltoma; 09-03-2006, 09:05.
        __________________________________________________ ________________________
        Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

        Comment

        • Ville-325
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 213

          #5
          Originally posted by jpeltoma
          Sori jos olen pessimisti mutta tomomoset huoletta 700 tkm jutut voi kyllä mieltää monella tapaa... Jos auton haluaa pitää jollaintavalla ajettavana niin noille kilsoille menee alusta uusiksi pariin-kolmeen kertaan. Puslia, niveliä, iskareita, jarrut, laakerit.... Laturit,vesipumput, startit, ohjaustehostajan pumput.Niinkun aina, vanhat autot on yksilöitä...ja jos vaikka joku kestääkin toinen teettää senkin edestä.
          Täystuho moottorinvaihto "huoltoja" on tehty/tehdään näihinkin...niinkuin kaikkiin paljon ajettuihin.
          No tottakai nyt kuluvia osia joutuu vaihtamaan. Minun mielestäni nuo "huoletta 700 tkm" -jutut yleensä tarkottavat sitä, että autolla päästään yleensä ilman moottoriremonttia tuollaisia lukemia. Esim W124 200D -mersu, joka ei ole moksiskaan jos sillä on ajettu 600 000 km. Tietenkin siihen on kuluvaa osaa vaihettu ja muutakin, mutta pääasiallisesti noihin ei kyllä moottoriremontteja ole tarvinnut tehdä.

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #6
            Toisaalta näissä "nyky"autoissa se moottoriremontti ei välttämättä ole se pahin uhkakuva. Rautaa saa vaihdettua helposti ja kokonaisia vaihtokoneita saa suhteellisen edullisesti. Jos ongelmia syntyisi esim. tiedonsiirtoväylissä ja turvalaitteissa siellä puolen miljoonan km:n kohdalla, se häiritsisi elämää ihan eri tavalla.

            Turhaan mietitään sitä moottorin kestoa, se on loppujen lopuksi aika pieni kustannus jos oikein alkaa kivestämään.

            Todennäköisyyttä isojen km-lukemien vaarallisuudesta/vaarattomuudesta on ihan mahdoton kertoa, koska tutkittava otanta on niin pieni. Vai tiedättekö montakin yli 0,5 Mkm ajettua?
            ---

            Comment

            • Ville-325
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 213

              #7
              Originally posted by -Tapi
              Turhaan mietitään sitä moottorin kestoa, se on loppujen lopuksi aika pieni kustannus jos oikein alkaa kivestämään.
              Tuo on kyllä täysin totta!

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Se on nykyään nimen omaan näin kun Tapi totesi. Joskus 70-80-luvulla koneiden kestoiät olivat 30-50% auton kokonaiselinkaaresta. Samalla se perusmoottori oli selvästi kallein yksittäinen osa/osakokonaisuus koko autosta, olle helposti arvoltaan 10-vuotiaassa autossa n.puolet.
                Nykyään itse perusmoottorit kestävät 100%-150% keskimääräisestä käyttöelinkaaresta(paitsi Opel). Moottorin osuus koko auton arvosta on enään alle 10% joka tarkoittaa sitä että moottoria ympäröivät apulaitteet/elektroniikka on varsinkin hieman vanhempana helposti x2-x4 kalliimpi kuin itse perusmoottori. Jos/kun elektroniikka, pumput,turbot tms.aiheuttaa jatkuvia ongelmia, on turha puhua luotettavasta tekniikasta sillä varjolla että itse perusmoottori kestää miljoonan.
                Tämä kaikki tarkoittaa juuri lisäksi sitä, että moottorin kilahtaessa purkamoilta löytyy kyllä sellainen suhteellisen edullisesti ilman apulaitteita, mutta jos esim.320D e46:sta kilahtaa jakajapumppu, maksaa se helposti yhtä paljon kuin riisuttu vähän ajettu perusmotti....jos joku TODELLA onnekas sellaisen jostain löytää. Sekin kannattaa muistaa että monet apulaite/elektroniikkaviat voivat usein ilmetessään niellä uskomattoman määrän huolloissa työtunteja, muodostaen todella suuren menoerän auton kokonaiselinkaaren aikana verrattuna yhden takuumottorin vaihtoon nähden.
                Itse otan paljon mielummin vain 400tkm kestävän perusmoottorin jos koneen apulaitteet/elektroniikka vain toimisi 100% varmuudella. Ikävä kyllä näissä Bosch/Siemens/Autoliv systeemeissä tilanne ei nykyisin ole useinkaan näin, vaan itse perusmoottorit kestää maailman tappiin samalla kun apulaite/elektroniikkavikoja ilmenee helposti tuhansien eurojen edestä jo alle
                5-vuotta ja alle 150tkm ajetuissa autoissa.

                Comment

                • TOMMYBMW
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2004
                  • 43
                  • Uusimaa

                  #9
                  Eli jos auto pelittää hyvin ja autoa huolettu säännöllisesti niin kilsoja ei kannata kovin kriittisesti katsoa...? Tommoseen n.300tkm ajettuun on varmaan jo vaihdettu aikalailla niveliä yms.
                  Joten huolettomia kilsoja pitäisi olla vielä edessä?

                  Auton arvohan tietysti tippuu aika paljon välillä 250tkm---->400tkm mutta se onkin toinen tarina...

                  Comment

                  • Zoui
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 6350
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by TOMMYBMW
                    Auton arvohan tietysti tippuu aika paljon välillä 250tkm---->400tkm mutta se onkin toinen tarina...
                    Imho, sehän laskee huomattavasti enemmän tuolla alkupään 150-->250 välillä...
                    Elämä on pihakivestä.

                    Comment

                    • TOMMYBMW
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2004
                      • 43
                      • Uusimaa

                      #11
                      Originally posted by Zoui
                      Imho, sehän laskee huomattavasti enemmän tuolla alkupään 150-->250 välillä...
                      Totta...Ja lähtöhinta tommosella 150tkm ajetulla on jonkin verran isompi kuin 250tkm ajetulla.

                      Comment

                      • Moonshine
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 1018
                        • Järvenpää

                        #12
                        Tuo elektroniikan tärkeys on mielenkiintoinen pointti valittaessa vanhaa autoa, koska silloin useasti taidetaan puhua osista/järjestelmistä joita ei juurikaan huolleta (ovat siis "huoltovapaita"). Eli voisiko jopa todeta että ajan mittaan tuo auton hyvän huollon merkitys on tavallaan laskenut? Ja ennenkuin joku käy julistamaan naama punaisena, niin totean ettö tottahan toki huollolla on iso merkitys mekaanisten osien kannalta...
                        Eräs iso jännityksen paikka noissa paljon ajetuissa mahtanee olla laatikko, siis jos on automaatti-sellainen.
                        "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                        Comment

                        • jaki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2003
                          • 2979
                          • Uusimaa

                          #13
                          Originally posted by Moonshine
                          Tuo elektroniikan tärkeys on mielenkiintoinen pointti valittaessa vanhaa autoa, koska silloin useasti taidetaan puhua osista/järjestelmistä joita ei juurikaan huolleta (ovat siis "huoltovapaita"). Eli voisiko jopa todeta että ajan mittaan tuo auton hyvän huollon merkitys on tavallaan laskenut? Ja ennenkuin joku käy julistamaan naama punaisena, niin totean ettö tottahan toki huollolla on iso merkitys mekaanisten osien kannalta...
                          Eräs iso jännityksen paikka noissa paljon ajetuissa mahtanee olla laatikko, siis jos on automaatti-sellainen.
                          Tuossahan vastasit omaan kysymykseesi. Eli hyvin tehty peruhuolto takaa, ettei elektroniikka- jne vikojen LISÄKSI tule vielä perusmoottori + laatikko + perävikoja.
                          Mielestäni hyvä esimerkki oli joku threadi, jossa joku yritti saada kolaroitua E39:tä pelittämään: vaikka kaikki tekisi itse (käytänössä mahdotonta) niin työtunteja menee kymmeniä, ellei satoja. Ja sitten kasa boxeja, joita jonkun voi löytää käytettynä, osaa varmasti ei. Ja niihin helposti menee tonni poikineen. Lisäksi Laakkosen tms koodaus jen jutut, joihin menee helposti tonni pelkkiin töihin. Alkaa Hemin mainitsema parin tonnin peruskutonen olla todella halpa tässä vaiheessa. "valitettavasti" se vaan on se osa, joka ei hajoa.

                          Laatikot, siis automaatit on oma lukunsa. Varsinkin, jos on lastutettu tai muuten kengitetty.
                          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                          Comment

                          • Rado
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2006
                            • 716

                            #14
                            Olette kyllä asian ytimessä..

                            Mites sitten nämä saksan tulvanautot?

                            Kaikissa autoissa mittarissa noin 140-200tkm ja näkisitte riskittömimpinä ostoina kuin esim. suomi-taxin joka on menty todellista ajoa n. 500tkm?
                            Alusta tosin on kertaalleen vaihdettu, niinkuin tomaattiaskikin kuten myös lämppärin puhallinkoneisto.

                            Kyllä mulle vaikuttaa enemmän vuodet, kuin kilsat.
                            Talvi syö autoa ainakin samanverran kuin 3 kesää ..
                            Kylmäkäynnistykset ja jatkuvat lämpötilanvaihdot, maustettuina suolalla.

                            Kun kilsat ajetaan nopeasti, kaikki kumiosat ovat jatkuvasti "aktiivisina" ja käyntilämpötilat otollisina.

                            Comment

                            • jaki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2003
                              • 2979
                              • Uusimaa

                              #15
                              Originally posted by Rado
                              Olette kyllä asian ytimessä..

                              Mites sitten nämä saksan tulvanautot?

                              Kaikissa autoissa mittarissa noin 140-200tkm ja näkisitte riskittömimpinä ostoina kuin esim. suomi-taxin joka on menty todellista ajoa n. 500tkm?
                              Alusta tosin on kertaalleen vaihdettu, niinkuin tomaattiaskikin kuten myös lämppärin puhallinkoneisto.

                              Kyllä mulle vaikuttaa enemmän vuodet, kuin kilsat.
                              Talvi syö autoa ainakin samanverran kuin 3 kesää ..
                              Kylmäkäynnistykset ja jatkuvat lämpötilanvaihdot, maustettuina suolalla.

                              Kun kilsat ajetaan nopeasti, kaikki kumiosat ovat jatkuvasti "aktiivisina" ja käyntilämpötilat otollisina.
                              Noin itsekin vähän ajattelen. Eli kaikki puslat ovat Bemuissa todella "kireitä" ja väitän, että niitä ei ihan oikeasti ole koviin pakkasiin suunniteltu. Ainakin ikä lyhenee huomattavasti.
                              Mutta: kun ostaa uuden, pitää karrikoidusti varata ylimääräistä ainoastaan bensaan (naftaan) ja vakuutuksiin, joo ja tietysti osamaksuihin. Kun ostaa käytetyn (erityisesti paljon käytetyn) rahaa pitää AINA olla vapaana tonni tai heti saatavissa, jos siis auton pitää olla koko ajan liikenteessä.
                              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎