Announcement

Collapse
No announcement yet.

kuka tänkin selitää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • madeiraschwarz
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 164
    • kpää

    kuka tänkin selitää?

    niin lais on tälläinen mukava palikka testin olonen pätkä testiä..
    osaisko joku oikein pätevästi parilla graafisella kuvalla selittää mitä täs halutaan kertoo.. että olenko ymmärtäny oikein mitä siinä sanotaan
    varsinkin kohdat 3,4 ja 5.. naurettiin vaan eilen hallilla ku sitä funtsittiin.
    tämä sen takia et voi pullistella vastaan ku katsasetä rupee rääpii jotain.

    58 §
    Roiskesuojat ja -läpät
    1. Autossa tulee olla kaikilla pyörillä roiskesuojat. Erityistä roiskesuojaa ei vaadita, jos auton korin tai lavan pohja tarpeellisin lisälaittein muodostaa jäljempänä tässä pykälässä määriteltyä vastaavan suojan roiskumista vastaan.

    2. M1-luokan auton roiskesuojien tulee olla EY-hyväksytyt moottoriajoneuvojen lokasuojia koskevan jäsenvaltioden lainsäädännön lähentämisestä annetun EY:n neuvoston direktiivin (78/549/ETY) mukaisesti, sellaisena kuin se on muutettuna komission direktiivillä 94/78/EY. Muussa kuin M1-luokan autossa roiskesuojien tulee täyttää 3–5 momentin vaatimukset. (7.6.1995/849)

    3. Roiskesuojien tulee ulottua leveydeltään vähintään renkaan tai parirenkaiden yhteenlasketun leveyden suuruisena edessä vähintään 30° pyörän akselin kautta kulkevan pystytason etupuolelle ja takana N1-luokan autossa vähintään 50° ja muussa autossa 90° kyseisestä pystytasosta taaksepäin. Roiskesuojien tulee ulottua pyörän akselin kautta kulkevasta pystytasosta taaksepäin siten, että auton ollessa kuormittamaton roiskesuojan takapää ulottuu vähintään 150 mm pyörän akselin yläpuolella olevaan vaakatasoon. Lisäksi roiskesuojan reunan ja sanotun vaakatason leikkauskohdan tulee olla renkaan tai, jos kyseessä on paripyörät, ulomman renkaan pitkittäissuuntaisen keskitason ulkopuolella.

    4. Roiskesuojan poikkileikkauksen tulee olla siten kourumainen, että kourun syvyys akselin yläpuolelta mitattuna on vähintään 30 mm. Kourumaisuus saa vähetä 3 momentissa tarkoitettuja kulmia lähestyttäessä.

    5. Roiskesuojan etäisyys akselista ei saa 3 momentissa tarkoitettujen kulmien välisellä alueella olla renkaan halkaisijaa suurempi.

    6. N2- ja N3-luokan autossa tulee takapyörien roiskesuojissa olla roiskesuojien levyiset roiskeläpät enintään 1,2 metrin etäisyydellä pyörän akselista. Niiden alareunan etäisyys maasta auton ollessa kuormittamaton saa olla enintään neljäsosa mainitusta etäisyydestä, jollei auton ja jousituksen rakenne muuta edellytä. N2-luokan autossa, jonka omamassa on suurempi kuin 7,5 tonnia, ja N3-luokan autossa EY:n neuvoston tiettyjen luokkien moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen roiskeenestolaitteita koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä antaman direktiivin (91/226/ETY) vaatimukset täyttävien roiskeläppien katsotaan vastaavan tämän momentin vaatimuksia.
  • Meisseli
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 1003
    • Kotka

    #2
    Originally posted by madeiraschwarz
    2. M1-luokan auton roiskesuojien tulee olla EY-hyväksytyt moottoriajoneuvojen lokasuojia koskevan jäsenvaltioden lainsäädännön lähentämisestä annetun EY:n neuvoston direktiivin (78/549/ETY) mukaisesti, sellaisena kuin se on muutettuna komission direktiivillä 94/78/EY. Muussa kuin M1-luokan autossa roiskesuojien tulee täyttää 3–5 momentin vaatimukset. (7.6.1995/849)
    Tossahan se oleellinen osa on, jos henkilöauton lokasuojista on kyse. Vai onko nyt pakettiauto tai kuorma-auto työn alla? Siihen pitää sitten alkaa tulkitsemaan kohtia 3-5.
    Eioo penaria alla enää.. :(

    Comment

    • NHB
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2003
      • 1120

      #3
      Siis mikä tuossa nyt vaatii selittämistä. Kai tuosta pariin kertaan lukemalla saa selvän. Miten monellta tavalla voi tulkita esim. tämän: "Roiskesuojan etäisyys akselista ei saa renkaan halkaisijaa suurempi"?

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎