Announcement

Collapse
No announcement yet.

puhaltaa kylmää, missä vika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M535iM
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 60
    • Vantaa

    puhaltaa kylmää, missä vika?

    -86 m535i turbolla, on toiminut moiteetomasti piiiiitkän aikaan (eli n. 18 wee.!), no nyt pari talvea on ollut semmonen että kun ajelee esim. tasasta satasta ja siitä pikkuisen polkaisee vauhtia lisää niin sen jälkeen alkaa puhaltelee viileätä ilmaa eikä tule lämmintä ennenkuin tiputtaa vauhdin melkein nollaan ja sen jälkeen taas okein varovasti nostaa nopeuden ylös.autossa on ns. automaatti-ilmastointi. vaihdettu on;vesiventtiili, anturi lämpärin kennossa, "haistaja" kytkinpolkimen yläpuolella. ilmeisesti vika on jotenki siinä kun ahdot nousee niin se haistaja alkaakin puhaltelee ulos päin imun sijasta, mut kun peli on pelittänyt jo pitkän aikaa niin mitäköhän voisi tehdä ettei tarttis pakkasella körötellä reippaamminkin välillä!?? tänx kaikille jotka jaksoi lukea tän kirjeen lopuun, ja kiitti vinkeistä jo etukäteen!
    316 -77 (1982->1986)
    325 -86 (1986->1987)
    m535i -86 (1987->2007)
    528it -01 (2007->
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17844
    • PKS

    #2
    Originally posted by M535iM
    ilmeisesti vika on jotenki siinä kun ahdot nousee niin se haistaja alkaakin puhaltelee ulos päin imun sijasta,
    Sillähän ei ole väliä millä ilma otetaan siitä anturin läpi. Vakionahan ideana on, että alipaine imusarjassa imee letkulla ilmaa siitä läpi. Tämän voisi yhtä hyvin korvata jollain sähköflektillä, joka imee ilmaa anturin ohi kuten esim. uudemmissa autoissa on toteutettu kyseinen.
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    ½
    G20 320d xDrive mineralweiss metallic
    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • M535iM
      Bimmer Rookie
      • Mar 2006
      • 60
      • Vantaa

      #3
      Näinpä olen itsekin puntaroinut, mutta ihmetyttää kun aparaatti on toiminut tollaisella paketilla noinkin pitkän ajan ja että miksi se on mennyt vialliseksi!?
      Onko kellään hajua miten mm.mosselman tekee turbon asentaessaan jotta lämppäri toimisi normaalisti?, olen itse käynyt mosselmanin asennuttaa hollannissa (1988) ja olen miettinyt että oisko joku letku mennyt väärään paikkaan jonkun huollon yhteydessä, koska siitä olen varma ettei siellä mitään imuria ole kyllä välissä ollut!?
      Täytynee sit kait joku sähköinen "imuri" sinne laittaa jollei muuta keksi!?
      316 -77 (1982->1986)
      325 -86 (1986->1987)
      m535i -86 (1987->2007)
      528it -01 (2007->

      Comment

      • Tom1s
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2002
        • 669
        • .

        #4
        Originally posted by M535iM
        Näinpä olen itsekin puntaroinut, mutta ihmetyttää kun aparaatti on toiminut tollaisella paketilla noinkin pitkän ajan ja että miksi se on mennyt vialliseksi!?
        Jotenkin tuntuu oudolta. Mossellmannin sarjassa ei nyt niin montaa letkua loppupeleissä ole mutta jos sinne jotai olisi laitettu niin voisi sen olevan takaiskuventtiili kuten jarrutehostimessakin. Eli ilman ahtoja kone imee jarrutehostimeen alipaineen ja takaiskuventtiili estää sen pois pääsyn sekä tietysti ahdoilla paineen pääsyn. Tuleeko lämmintä jos väännät lämpötilasäätimen täysin kuumalle puolelle "pykälän" yli? Tämän pitäisi ohittaa automaattisäädöt ainakin e34:ssä.
        F31 328i M-Sport

        Comment

        • |parsakaali|
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 997

          #5
          Itselläni oli samanlainen vika 520i e28 mutta siinä lämpimän puhallus hävisi yheksänkympin jälkeen. Eli sama vika ja auto oli ahtamaton. Viaksi epäilin myös sitä anturia itsekkin, mutta vaihdoin autoon sen lämmönsäätö venttiilin e36 penarista niin vika hävisi. Kävi heittämällä paikalleen. paitsi että yksi johto oli ylimääräinen jota en nyt muista enää mikä se oli. Mutta todennäköisesti sinulla on samavika. Vian syytä en tiedä, enkä sen kummemmin sitä tutkinut, kerta korjaantui sen venttiiliin vaihdolla. Oma epäilykseni kyllä on että eikö se jaksa enää pitää sitä palloa paikallaan, kierrosten mennessä tietyn rajan yli. Mutta kokeile että aja nelosella ja missä vaiheessa silloin lopettaa kylmänpuhaltamisen. Itse en sitä silloin kokeillut koska venttiili piti vaihtaa joka tapauksessa, sen alkaessa vuotaa nestettä reilusti (kalvo repesi sen sisältä)

          Comment

          • jeemu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 1844
            • 67700

            #6
            Samat oireet oli myös tuossa omassa e28 520i:ssä. Ja korjautui sen lämmonsäätöventtiilin vaihdolla. Purkasin sen vanhan, niin siittä oli mennyt se kalvo paskaksi sisältä.
            B M W X 5. kotina_matkailuvaunu

            Comment

            • M535iM
              Bimmer Rookie
              • Mar 2006
              • 60
              • Vantaa

              #7
              tyhmä kymysys!

              Onko toi lämmönsäätöventtiili sama asia kuin toi ekassa kyselyssä mainitsemani "vesiventtiili" (olen kuullut samasta osasta myös nimen "sielu"!)joka on konehuoneen puolella siinä rintapellissä kiinni!? jos on niin sen olen vaihtanut ihan enisimmäisinä kun vika ilmeni, "päiväkirjani" mukaan 29.12-03!

              vielä siihen vikaan, eli jos teen vaikka terävän kiihdytyksen 0->80 niin heti tunnen kun alkaa pukkaa viileetä ilmaa, siis pakkasta pitää olla 10 ja siitä yli että sen huomaa! ja jos jätän vauhdin siihen 80 niin missään vaiheessa ei ala tulla lämmintä ennenkuin tipautan vauhdin, ja tuntuu että varsinkin jos kosken jarruun niin silloin vasta joku "sulku" vapautuisi!?

              Tänä aamuna kun tulin duuniin niin oli se 10 pakkasta ja nostin vauhdin tosi tasaisesti 110 vauhtiin ja lämppäri toimi hienosti vaikka säätelin kylmemmälle ja lämpimämmälle testimielessä, mut annas olla kun siirryin ohituskaistalle ja pikkuisen "painoin liikaaa kaasua" niin saman tien rupes pukkaa kylmää eikä tasaantuunut kuin seuraavissa liikennevaloissa!
              316 -77 (1982->1986)
              325 -86 (1986->1987)
              m535i -86 (1987->2007)
              528it -01 (2007->

              Comment

              • |parsakaali|
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2005
                • 997

                #8
                Kyllä on sama se löytyy siitä rintapellistä ja taisit sen jo mainitakkin, mutta kokeiles et nyppäset siitä sen johdon irti niin se on silloin kokoajan auki.

                Comment

                • M535iM
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2006
                  • 60
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by |parsakaali|
                  Kyllä on sama se löytyy siitä rintapellistä ja taisit sen jo mainitakkin, mutta kokeiles et nyppäset siitä sen johdon irti niin se on silloin kokoajan auki.

                  No niin, kokeiltu on ja sama lopputulos, eli puhallus jäähtyi kun kaasua näytti. satasesta kun pudotin vauhdin moottorijarrutuksella kuuteenkymppiin niin tasan kuudessa kympissä "joku" vapautti taas lämmöt päälle, mut kun koitin samaa moottorijarrutusta esim 140-> 100 niin eipä auttanut!

                  Olipahan muuten sit hiki ajella kaupungissa vähän aikaa kun lämmöt olikin sit täysilä kun se piuha sieltä vesiventtiilistä oli irti! täytyy muistaa laittaa kiinni ennen kuin lähen ajelee himaan päin!
                  316 -77 (1982->1986)
                  325 -86 (1986->1987)
                  m535i -86 (1987->2007)
                  528it -01 (2007->

                  Comment

                  • 525iiäxä
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1847
                    • Lappeenranta, Finland

                    #10
                    Mites koneen lämmöt silloin kun lämppäristä tulee kylmää ?

                    Jospa vesipumppu "luistaa" tms kun antaa lämää. Voisko pumpusta olla siipipyörä esim jotenkin löystynyt, että varovaisella kaasuttelulla pumppaa, mutta reuhakkaammassa menossa ei. Melkoista spekulointia, tunnustan...

                    Volvo V70 2.4T -02
                    E30 323i -84 (taas)

                    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                    Comment

                    • M535iM
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2006
                      • 60
                      • Vantaa

                      #11
                      Originally posted by 525iiäxä
                      Mites koneen lämmöt silloin kun lämppäristä tulee kylmää ?

                      koneen lämmöt on koko aika ihan yes!

                      Melkoista spekulointia, tunnustan...
                      sitä on kuule moni muukin spekuloinut, laakkosellakin pariin otteeseen ja kiven kovaan väittävät että ei ole ikinä voinut toimia noin kun siinä on turbo, vaikka oonhan mä per...e ajanut jo sillä karvan vajaa 20 wee ja ahdinkin on ollut jo yli 18 wee siinä niin kait mä sen edes tiedän vaikka en paljon muuten tietäisi!mut jos vaikka se oikea vinkki jostain tippuisi!
                      316 -77 (1982->1986)
                      325 -86 (1986->1987)
                      m535i -86 (1987->2007)
                      528it -01 (2007->

                      Comment

                      • Unski
                        Newbiemmer
                        • Feb 2005
                        • 8
                        • Oulu

                        #12
                        voisikohan tässä olla syy...? Tuo lämpöventtiilihän toimii ainakin omissa entisissä E28:ssa ja E23:ssa alipaineella, E23 745:ssa, joka on jo alunperin jo tehtaalla ahdettu, homma on hoidettu imusarjan letkussa olevalla yksisuuntaventtiilillä,joka päästää vain alipaineen lämmitysjärjestelmään. Lisäksi pitkää kovaa ajoa varten on järjestelmässä alipainesäiliö ja pieni alipainepummpu, joka säilyttää alipaineen järjestelmässä.....jos on ahtoja -> ei alipainetta ja venttiili sulkeutuu. Eli onko jo tarkastettu meneekö lämmitysjärjestelmä ohjausalipaine ylipaineiseksi kovaa ajettaessa?...sen verran vielä, onko tuossa jo sähköinen vai alipaineella toimiva vesiventtiili? Oheinen tarina sopii vain alipaineella toimivaan venttiiliin.
                        Last edited by Unski; 22-03-2006, 18:17.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎