M5 3.8 koneen virittäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MM-5
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 153
    • Askola

    M5 3.8 koneen virittäminen

    Kyseinen moottori on jo tehtaalta tullessaan mukavan tehokas, mutta kiinnostaisi tietää miten siitä saisi helpohkosti vielä hieman lisää tehoja, kuitenkaan moottorin vääntävää luonnetta heikentämättä ja muutenkaan luotettavuutta suuresti huonontamatta.

    Olen ymmärtänyt, että pakoputkistoon ei kovin suuria muutoksia ole tehtävissä, paitsi ehkä alkuperäisen katalysaattorin poistaminen ja korvaaminen suoralla putkella. Omassa autossa on kaksi takavaimenninta Eisenmann-merkkisiä. Virityslastu joka olisi optimoitu 98 oktaanisen bensan käyttöön toisi varmaankin pientä lisätehoa ja vääntöä.

    Mitenkäs tuo ilmanottopuoli? Onko kyseisen moottorin alkuperäisen ilmanputsarikotelon korvaamisesta vapaavirtaussuodattimella kylmän ilman johdatuksella mitään vastaavaa hyötyä? Ainakin pitäisi silloin saada se putsari eristettyä lämpösäteilyltä hyvin, muuten ei saa tarpeeksi kylmää ilmaa. Schrickin nokat olisikin sitten seuraava askel..

    Kertokaa omakohtaisia kokemuksia mitä omaan vastaavaan koneeseen on muutettu ja onko dynotettu ennen ja jälkeen, eli paljonko vaikutti?
    Last edited by MM-5; 10-04-2006, 11:14.
    Pojat me ollaan hävitty tää peli...
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2571
    • Kirkkonummi

    #2
    Millaiset nuo Schrickin nokat sitten ovat - tuleeko lisätehoa muun kierrosalueen väännön heikentymättä? Kai nuo ovat jo rullanokat?

    M5Forumilla suositeltiin uutta elementtiä alkup. ilmanpuhdistuskoteloon, ei hyviä kokemuksia avoimista kartioista (open air).
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7035
      • Uusikaupunki

      #3
      Nokka-akselin vaikutukset kun perustuu resonanssiviritykseen, niin tässä kohtaa ei ole ilmaisia aterioita, pitäisi olla säätyvä jakopää. Eiköhän ne suurimmat teholisät saavuteta niillä nokilla, putkiston ja imupuolen virittelyt menee 99% tapauksista kategoriaan rahan hukkaa (etenkin motorsport vehkeissä). Jotain menettää kuitenkin aina, jos sieltä olisi helposti saatavilla lisätehoa, se olisi otettu jo tehtaalla. Jos lähtee lastulla hakemaan aivan ääripäätä nakutuskestävyyden puolesta, niin ainakin itsellä olisi pelko perseessä koneen puolesta joka kerta kun tankkaa, niin tasalaatuista ei tuo aine asemilla ole. Ahtaa se pitäisi, vapariviritys ei yksinkertaisesti kannata.

      Tuota, ei ole rullanokat, luojan kiitos, maamoottorit erikseen keinuvipuineen.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • MM-5
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 153
        • Askola

        #4
        Täytyy käydä vaihtamassa jo hyllyyn hankittu K&N:n kartiosuodatin sitten saman valmistajan paneelisuodattimeen, jos ei kartiosuodattimella saada tässä mallissa suurempaa tehonlisää. Yleensä niillä saa paremmin tehoa, mutta ilmeisesti alkuperäinen kotelo ja suodatin ei sitten ahdista ilmansaantia vaan on oikein mitoitettu jo tehtaalta. Onko kenelläkään kokemuksia kartiosuodattimesta 3.8 M5:ssa? Onnistuiko viritys, eli laskiko teho alle 5%?
        Pojat me ollaan hävitty tää peli...

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7035
          • Uusikaupunki

          #5
          Hyvin saat sen koteloida että saat sitä kautta menemään yhtä kylmää ilmaa kuin vakiosta. Senkin jälkeen vielä mahdollisesti tehtaalla suoritettu resonanssiviritys on pielessä, ja tehohäviöitä tulee vaikka saisit miten kylmää ilmaa sinne. Suosittelisin hakemaan ihan vain uuden vakiosuodattimen sinne, et saa mitattavissa olevaa eroa vaikka pistäisit sinne k&n:n paneelisuodattimen, rahanhukkaa.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • seidltuning
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 1941
            • Vantaa

            #6
            näyttipä tosta kannestakin saavan paremmin virtaavan!!
            imukotelo uusiksi ja nokat ja uusi softa niin kyllä sieltä jotain irtoaa
            G30 530e Sedan
            E30 325i Cabriolet

            Comment

            Working...
            X