Onko totta että m50 koneessa on tapana kulahtaa nuo ketjunkiristimet ja ajan myötä ketju voi aiheuttaa suurtakin tuhoa alakerrassa(sekä kuskin että koneen :oops: ) :?: Voisiko joku selventää tarkemmin mistä jakoketju+kiristimet löytyy! Koneella on ajettu noin 190tkm, eikä kilkatusta erityisemmin kuulu...Onko syytä huoleen :?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jakoketju!
Collapse
X
-
Re: Jakoketju!
Originally posted by #BaierWaier#Onko totta että m50 koneessa on tapana kulahtaa nuo ketjunkiristimet ja ajan myötä ketju voi aiheuttaa suurtakin tuhoa alakerrassa(sekä kuskin että koneen :oops: ) :?: Voisiko joku selventää tarkemmin mistä jakoketju+kiristimet löytyy! Koneella on ajettu noin 190tkm, eikä kilkatusta erityisemmin kuulu...Onko syytä huoleen :?
Itse en ole kuullut että toi kilkatus olisi kovinkaan vaarallinen, vain ärsyttävä. Tietty eihän se ihan hyvä ole että ketju pääsee heilumaan, ja ajan myötä varmasti jotain menee rikki jos vikaa ei korjata.
Ketju löytyy koneen etuosasta, ja siinä on kaksi kiristintä. Ylempi kiristin on helppo vaihtaa - tarvitsee vain ottaa venttiilikoppa auki, löystää ketjua ja ruuvata uusi kiristin kiinni. Alempi kiristin onkin sitten huomattavasti hankalampi urakka. Keulan joutuu purkamaan, konetta joutuu hieman keventämään ja öljypohja täytyy irrottaa ennenkuin kiristimen saa irti.
Ihan heikoin perustein ei ketjunkiristimiä kannata lähteä vaihtamaan. Yksi hyvin yleinen kolinan aiheuttaja M50-koneissa on nimittäin VANOS, joka ajan myötä alkaa murisemaan (tyyppivika). Tuon korjaamiseen on olemassa ihan korjaussarja, joka ei ole ihan halpa (n. 200-300€)...
-
-
Originally posted by hOGiEi syytä huoleen jos kilkatusta ei kuulu. Periaatteessa toi jakoketju itsessään on ikuinen, mutta noi jakoketjun kiristimet joutuu vaihtamaan jossain vaiheessa. Ne nimittäin kuluvat ja sitten kone rupeaa kilkattamaan. Yleensä kilkatus alkaa n. 170tkm:ssä.
Itse en ole kuullut että toi kilkatus olisi kovinkaan vaarallinen, vain ärsyttävä. Tietty eihän se ihan hyvä ole että ketju pääsee heilumaan, ja ajan myötä varmasti jotain menee rikki jos vikaa ei korjata.
Ketju löytyy koneen etuosasta, ja siinä on kaksi kiristintä. Ylempi kiristin on helppo vaihtaa - tarvitsee vain ottaa venttiilikoppa auki, löystää ketjua ja ruuvata uusi kiristin kiinni. Alempi kiristin onkin sitten huomattavasti hankalampi urakka. Keulan joutuu purkamaan, konetta joutuu hieman keventämään ja öljypohja täytyy irrottaa ennenkuin kiristimen saa irti.
Ihan heikoin perustein ei ketjunkiristimiä kannata lähteä vaihtamaan. Yksi hyvin yleinen kolinan aiheuttaja M50-koneissa on nimittäin VANOS, joka ajan myötä alkaa murisemaan (tyyppivika). Tuon korjaamiseen on olemassa ihan korjaussarja, joka ei ole ihan halpa (n. 200-300€)...
Comment
-
-
Originally posted by PtiMites onko ketjun mahdollista "hypätä" rattaaltaan. Tiedä sit? Itellä jotain ongelmaa sillä saralla. Naksuttelee, ketjun kohdalta, Ei siis rahinaa, kilinää vaan samanlaista kalkatusta kun venttiilit pitäisivät mutta ei kummiskaan
Comment
-
-
Ketjunkiristimet
Terve!
Onko syytä vaihtaa molemmat ketjunkiristimet? Onko heikko kohta toisioketjun kiristin vai pitääkö myös alempi uusia? Itselläni vaimea raksutus kuuluu, enkä vielä ole uusinut. Sain juuri oman perinne-Saabiini tehtyä kansi- ja venttiiliremontin joten kohta voisi ottaa BMW:n työn alle...-Jusa L
Comment
-
-
Hei tuli vaan mieleen sen enempää asiaan perehtymättä että eikö tota ensiöjakoketjun kiristintä ole muka mahdollista vaihtaa konetta aukomatta?? :think Pääseekö ketju sitten niin löysälle että putoaa rattailtaan, jos sen kiristimen vaan ruuvaa koneen kyljestä irti ja laittaa uuden tilalle? :think
Jos sen nääs saa vaihettua konetta aukomatta, niin menee kyllä heti vaihtoon vaikkei mitään kilkatusta koneesta kuulukkaan..
Comment
-
-
Originally posted by K.S. View PostHei tuli vaan mieleen sen enempää asiaan perehtymättä että eikö tota ensiöjakoketjun kiristintä ole muka mahdollista vaihtaa konetta aukomatta?? :think Pääseekö ketju sitten niin löysälle että putoaa rattailtaan, jos sen kiristimen vaan ruuvaa koneen kyljestä irti ja laittaa uuden tilalle? :think
Jos sen nääs saa vaihettua konetta aukomatta, niin menee kyllä heti vaihtoon vaikkei mitään kilkatusta koneesta kuulukkaan..
Comment
-
-
höpö höpö
"No ei sitä ihan noin vaan ruuvata kyljestä irti..."
Miksi ei ruuvata???????
Kyllä sen alemman kiristimen voi vaihtaa ihan siittä vaan.
32mm lenkkiavain käteen ja otat kiristimen irti ja uus tilalle, muistat vaan laittaa samaan asentoon missä edellinen oli!
Joutuu vaan tilaan kiristimen osat erikseen, mutta eihän siinä periaatteessa ole kun jousi ja mäntä. ETK:sta voit kattella kuvia.
P.S. oli muuten Metro Autossa halvempi kun KL:ssä ja nopeempi toimitus
Tässä vielä juttu asiasta:
Comment
-
Comment