Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uuden auton ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MCL
    Newbiemmer
    • Apr 2006
    • 10

    Uuden auton ongelmia

    Ostin toissapäivänä 318i M40B18 moottorilla.Luulin että moottorissa oli nokkaketju,joten ajattelin luonnostaan pienen rallatuksen tulevan siitä.Kotiin päästyäni puhuin hieman minua pätevämmän henkilön kanssa joka kertoi että tässä moottorissa olevan remmi/rataspyörä tms en oikein saanut selvää.Ihmetteli kuitenkin että öljyntäyttökorkki on ruutikuiva,epäili että öljy ei nouse kanteen asti,lisäksi öljynsuodattimen kohdalla oli jonkin sortin öljyvuotoa.

    Öljyt ja filtteri pitäisi olla vaihdettu,öljykin on ihan kirkasta.Kansiremppa on myyjän mukaan tehty pari kesää sitten,ja jakopäärempasta ois kulunut 18000km.Tyhjäkäynti vaeltelee aavistuksen,lisäksi käynti muuttui huomattavasti kun öljyntäyttökorkki avattiin.Käyntiin lähtee aavistuksen heikonalaisesti.

    Jos se jotain vaikuttaa niin autossa on joku typerä 5 tuuman kotitekoinen pakoputki joka pitää aivan sairasta ääntä ja huminaa.

    Olisi kiva tietää että onko luvassa heti kättelyssä jotain kansiremppaa vai mitä.
  • MCL
    Newbiemmer
    • Apr 2006
    • 10

    #2
    Eikö kukaan tiedä mitä sitä vaivaisi,olisikohan nokkaakselin öljykanava tukkeutunut,googlettamalla löytyi samanlaisia tapauksia,voisiko kanavaa paineilmalla avata,mistä ja miten.Semmoista vielä että voisiko tuohon ongelmaan auttaa esim joku sisäisen moottoripesu kuten forte tms.
    Last edited by MCL; 09-04-2006, 17:26.

    Comment

    • Juubi
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2004
      • 999

      #3
      Maahantuojan takuuseen vaan kun kerran "Uuden auton ongelmia"

      Itse ongelmaan: Forte tuskin auttaa mikäli kanava on kokonaan tukossa.

      Comment

      • MCL
        Newbiemmer
        • Apr 2006
        • 10

        #4
        Originally posted by Juubi
        Maahantuojan takuuseen vaan kun kerran "Uuden auton ongelmia"

        Itse ongelmaan: Forte tuskin auttaa mikäli kanava on kokonaan tukossa.
        Tuskin se täysin tukossa on,sillä kyllä sitä öljyä sinne kanteen tulee,on kuitenkin hieman kuivahko.Ajattelin muutenkin koittaa forten moottori ja ruiskupesua,tyhjäkäynti vaeltelee ja tuntuu muutenkin siltä ettei ruisku toimi kunnolla,kylmänä lähtee käymään kuin ajatuksesta mutta lämpimänä saa koitella jonkin verran.

        Tietääkö kukaan että mistä noita forten sotkuja saa turun seudulla.

        Jotain hyvää tossa autossa sentään on ettei kylmänä kuulu mitään ääniä mitä ei kuulu lämpimänä

        Comment

        • muuris
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 3501
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by MCL
          ...Ajattelin muutenkin koittaa forten moottori ja ruiskupesua,tyhjäkäynti vaeltelee ja tuntuu muutenkin siltä ettei ruisku toimi kunnolla,kylmänä lähtee käymään kuin ajatuksesta mutta lämpimänä saa koitella jonkin verran.
          Ruiskupesu? Fortet motronicin boksiin?

          Noihin käyntiongelmiin löytyy varmaan apua kun käyttää searchia, vastaavia ongelmia monella ollut M40- ja myös esim M20-koneisissa.
          E30 325iX '86
          Instagram

          Comment

          • advance
            Bimmer Enthusiast
            • May 2004
            • 1689

            #6
            Autossasi on jakohihna ja sen vaihtovali on 3-4v/40000km, lisäksi autossasi on hydrauliset venttiilinnostajat jossa öljynpaine säätää venttiilivälyksen. Kyseisessä autossa on tavallista että moottori säksättää ja se että autossa on lisäksi nokka-akselit aika kuluneita tavallisesti, kannattaa kokeilla vedättää autoa ja jos kiertäminen loppuu johonkin 5-5500rpm niin nokka-akseli saaattaa olla kulunut. Autossa on patruuna mallin suodatin ja kaikki ei välttämättä aina muista vaihtaa niitä mukana tulevia o-renkaita joista 1 tulee kanteen ja 1 siihen pulttiin eli siitä se on kiinni jos on vähän märkä .

            Uudempi m43 moottori on sitten ketjulla jos sekoitit siihen.
            Last edited by advance; 09-04-2006, 21:18.

            Comment

            • MCL
              Newbiemmer
              • Apr 2006
              • 10

              #7
              Edistystä

              Sanonpa vielä etten tiedä paljoakaan autoista,malli on lisäksi ihan tuntematon mulle vielä.Ajattelin vain että jos forten ruiskupesu voisi auttaa tohon käymisongelmaan.

              Käyn jokatapauksessa huomenna hakemassa sitä forte-moottoripesu,uudet tulpat,öljyt,öljysuodatin,ilmansuodatin ja pakoputkiston.Moottori veti kyllä ihan nätisti korkeilla kierroksilla kun ohitin autoja kotimatkalla,kuulosti kerran kiihdyttäessä että kierrosluvun rajoitin olisi iskenyt vastaan.Kierroslukumittari ja polttoaineenkulutusmittari on sökönä,arvatenkin yhteydessä toisiinsa.

              Kertokaapas vielä että onko tossa joku ilmatiheysmittaria tai lambdaa.Kierrosluku heittelehtii jonkin verran,etenkin tyhjäkäynnillä,lisäksi tuntuu ettei se syötä oikea seosta sinne.

              Huoltokirja on ihan homeessa ja sivut yhteenliimautuneena,mutta eikös tohon voisi laittaa jotain paksua öljyä kun kesä kerta on tulossa.

              Comment

              • advance
                Bimmer Enthusiast
                • May 2004
                • 1689

                #8
                itellä ei ainakaan lambdaa ollu mutta ilmamassamittari oli ja niissäkin näissä on ollut vikoja. Onko se autos muuten e30 vai e36

                Comment

                • MCL
                  Newbiemmer
                  • Apr 2006
                  • 10

                  #9
                  Originally posted by advance
                  itellä ei ainakaan lambdaa ollu mutta ilmamassamittari oli ja niissäkin näissä on ollut vikoja. Onko se autos muuten e30 vai e36
                  e30

                  Tänään kävin hakemassa öljynsuodattimen(höchner),ilmansuodattimen(champio ns ja tulpat(ngk),lisäksi mukaan tarttui 4l pönikkä castrolin magnateciä(0-40) ja pullon forten moottoripesua.Samalla hokasin että saa työt jäädä sen verran että lumi sulaa ja piha on kuiva.Autossa on alustasarja ja lisäksi moottorin suojalevy tai mitä lie on mukavasti öljynvaihtoa estämässä.

                  Ei jaksanut tänään edes pyörittää konetta,lie parit kokeilukäynnistykset vieneet heikosta akusta viimeisen virran.

                  Kaveri oli jollekkin bmw myyvän liikkeen kanssa jutellut ja siellä meinattiin että kun ottaa venttiilikopan kannen pois niin siellä on joku putki irti.Kuulostaa aika hurjalta enkä muutenkaan varaa kauheasti luottoa sen sanomisiin.Mutta jos sen kopan tosiaan ottaisi irti ja paineilmalla puhaltaisi öljykanavaan,rikkoisikohan öljypumppua?

                  Kyllä siitä vielä peli tulee

                  Comment

                  • kuukankorpi
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 634

                    #10
                    muistaakseni m40 moottorissa on venttiilikopan alla nokka-akselin päällä sellainen muovilärpäke estämässä sitä öljyä lentelemästä ympäriinsä.Eli pitkän ajon jälkeen korkki voi tosiaankin olla kuiva eikä mistään vakavammasta ole kyse.

                    Comment

                    • Ralliperuna
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2005
                      • 128

                      #11
                      Forte tekee hyvää noille ja kunnon öljyt koneeseen ja tarpeeksi vaihtoa niin pysyy kone timmissä. Nokan kuluminen on yli 250 tuhatta ajetuissa jo tavallista ja itellänikään ei kierrä kuin 5500 rpm. Tarkasta se haitarikumi joka lähtee ilmanpuhdistinkotelosta imusarjaan, siinä ei saa olla yhtäkään halkeamaa tai kone menee ihan sekasin.

                      Ilmamassa tai määrä mittarin voi putsata näin:
                      1. otat sen mustan 10x10cm kotelon kannen irti( mikä on siinä ilmanputsarin luona) Siinä näkyy semmonen mittari ja piirilevy jota vasten hinkkaa semmonen anturi.
                      2. Laitat siihen ensin CRC:tä-> puhdistat topsilla, sitten denaturoitua alkoholia( itellä ainakin tepsi, Industol) ja varovasti topsilla siis pumpulipuikolla pyyhit sen piirilevyn puhtaaksi( siitä lähtee sitä paskaa kummasti) ja muutenkin se kotelon voi lotrata sillä industolilla koska se aine haituu nopeasti, ei kuiteskaan litratolkulla)
                      3. Otat kuumailmapuhaltimen tai hiustenkuivaajan ja kuivaat kunnolla sen kotelon , siinäpä se.

                      Itsellä hävisi ärsyttävä ja kova nykiminen kokonaan kyseisellä operaatiolla.
                      Jos piirilevyssä on syviä uria, se alkaa olla kulunut ja tulevaisuudessa voi tulla vaihto eteen. Maksaa kuitenkin helevetisti joten puhdistaminen kannattaa aina.

                      Kannattaa etsiä searchillä noita m40 kone jutskia.
                      Vitutus------- Se ei lopu ikinä.

                      Comment

                      • MCL
                        Newbiemmer
                        • Apr 2006
                        • 10

                        #12
                        Joop,äskön oli venttiilikopan kansi irti,ja olihan siellä semmoinen muovilevy.Nokka ihan kunnon öljyssä,samalla tuli pesty koko kansi puhtaaksi 3mm karsta/nokikerroksesta.Nokka oli ihan jees kondiksessa.Pientä hankauman jälkeä näkyi ja ihan nokan korkeimmassa kohdassa näytti siltä kuin joku hiekanjyvänen olisi mennyt nokan ja "nosturin" väliin.Pinnoite ei ainakaan ole lähtenyt mihinkään.Taitaa yläpäässä olla kaikki kondiksessa,kylmänäkään ei kuulu kuin se sama todella hiljainen rallatus/säksätys.

                        Huomenna pitää hakea uus akku,liittimä,johtoja,bensansuodatin,joku huoltokirja ja momenttiavain niin saadaan kansi kiinni.Yläpään rempasta ei ole paljon aikaa joten tiiviste on vielä pehmeä ja saa kelvata.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎