Announcement

Collapse
No announcement yet.

530D "Seosta rikkaammalle"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • azvaltti
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 89

    530D "Seosta rikkaammalle"

    Katsastusmies totesi päästöarvoja tutkailessaan, että "seoksia voisi laittaa vaikka rikkaammallekkin, niin kulut paranisi". Voisiko tuo olla merkki finaalissa olevasta MAF:sta? Käsittääkseni näissä vehkeissä ei seoksia manuaalisesti paljon säädellä...
  • Kyytsis
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 3472
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by azvaltti
    Katsastusmies totesi päästöarvoja tutkailessaan, että "seoksia voisi laittaa vaikka rikkaammallekkin, niin kulut paranisi". Voisiko tuo olla merkki finaalissa olevasta MAF:sta? Käsittääkseni näissä vehkeissä ei seoksia manuaalisesti paljon säädellä...
    Ei taida dieselistä ilmamäärämittaria löytyä. Siinä kun pelataan aina ilmaylimäärällä, joten mittaamisesta ei ole mitään iloa - kulkua säädellään vain syötöllä.

    t.Ville

    Comment

    • xela
      Bimmer Rookie
      • Sep 2004
      • 141
      • Tampere

      #3
      Kyllä ilmamäärämittari löytyy sähköisellä moottorinohjauksella varustetuista dieselistäkin. Sillä mitataan ainakin savurajaa, eli maksimi p-a määrää mitä kullakin hetkellä voidaan syöttää ilman, että alkaa savutus.

      Seostahan ei dieseleissä säädetä kuten bensakoneissa, eli katsastusmiehen olisi pitänyt sanoa että "syöttöä voisi laittaa vähän lisääkin". Taisi olla vähän vihreä inssi. Tuodon 530d koneeseen syötön lisääminen onnistuu lastulla.

      Comment

      • tuikku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1353

        #4
        .
        Mikäli tehon säätymiseen liittyvät järjestelmät toimivat bemarissa samoin, kun mesessäkin, niinkuin varmaankin toimivat. Ohjausboxithan ovat molemmissa samat. Niin syöttöä säädellään paineanturin painetiedon perusteella.

        Maf,fin (ehken ainoa) tehtävä on vaan vahtia pakokaasujen kierrätyksen toimintaa. Toki, jos se ei ole kunnossa, ei koko järjestelmäkään toimi oikealla tavalla.

        Pakokaasun kierrätyksen inhottavin ominaisuus on imukanaviston totaalinen pikeäminen. Siis venttiilit, kanavat, imusarja, painekotelo..........

        Bemarin mappianturi näyttäisi olevan siellä painekotelon takaosassa.
        Mikäli se on paskottunut tukkoon, seuraa siitä, että järjestelmä saa ahtopaineesta väärän kuvan. Että sitä olisi liian vähän. -> Pyrkii ahtamaan lisää.
        Tämä voisi aiheuttaa senlaatuisia kommentteja, että syöttö on laihalla, kun alkuperäinen ilmaylimäärä on vieläpä lisääntynyt.

        Anturi voi myös muuten olla rikki, tai johdot ripsaantuneet.

        Ahdetussa moottorissa ahtopainemittari olisi ihan perusjuttu.
        Jo sen kautta saa paljon tietoa järjestelmän toiminnasta.
        .
        CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
        Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
        Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
        tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎