Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vapaavirtaussuodattimet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mahi
    Newbiemmer
    • Apr 2006
    • 11
    • Oulu

    Vapaavirtaussuodattimet?

    Elikkäs mulla on alla tommonen 318is coupe v.94 ja pitäis saada tietoa vapareista. Eli kannattaako semmonen laittaa ja onko niistä muuta apua kuin erinlaiset imuäänet? Ja jos kannattaa laittaa niin mikä. Green, K&N..?? Olis hyvä saada kommentteja kokemuksista...

    Jep, vaparihan se on, eihän tommosta kippoa viiti turbotella Voidaanhan toki korjata että tietoa vapaavirtaussuodattimista =)
    Last edited by Mahi; 15-04-2006, 12:49.
    -Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee-
    E36 318is coupe
  • anssip
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 233

    #2
    eikös tuo ole vapari jo valmiiksi? asiaan:tuskin niistä kovin isoa hyötyä on.mutta jos tuntuu,että sellainen pitää saada niin vakiokoteloon tuleva malli on luultavasti paras.aiheesta löytyy SEARCH:lla varmasti tietoa.

    Comment

    • Maketsu
      Newbiemmer
      • Apr 2006
      • 18
      • Tornio

      #3
      Mielipiteitä on monia ja tämä on minun näkemykseni

      Vaikka vapaavirtaus-suodattimesta puhutaan paljon että, ei kannatta niin oma kokemus on että vaikuttaa. Edellinen auto oli golf vr6 ja siinä se kyllä vaikutti alko vääntään alempaa paremmin. ajossa se pelasin parhaiten 60-120km/h asti oikein hyvin, paremmin ko vakioputsarilla. Suodatin oli BMC:een Twin air system suodatin. http://www.polarautovaruste.com/bmc.php?sivu=ta




      Originally posted by Mahi
      Elikkäs mulla on alla tommonen 318is coupe v.94 ja pitäis saada tietoa vapareista. Eli kannattaako semmonen laittaa ja onko niistä muuta apua kuin erinlaiset imuäänet? Ja jos kannattaa laittaa niin mikä. Green, K&N..?? Olis hyvä saada kommentteja kokemuksista...

      Jep, vaparihan se on, eihän tommosta kippoa viiti turbotella Voidaanhan toki korjata että tietoa vapaavirtaussuodattimista =)
      Ingman saa maidon maistumaan ja opel muovin ruostumaan

      Comment

      • cck
        Bimmer Rookie
        • Jan 2004
        • 178
        • Naantali

        #4
        Itellä taitaa olla tuo K&N:n putsari kyseisessä autossa... Mitään muuta eroa en ole huomannut kuin imuäänet... En kyllä haaskaisi rahojani ääniin, jos toisen kerran saisin päättää et ostanko vaiko en :P
        Ex- E36 318is -92
        Ex- CBR 1000rr -06
        Ex- Mazda 6 -03
        Ex- Suzuki Hayabusa -08
        Ex- Audi A4 1.8t Quattro -04
        Ex- BMW E60 530iA -03/04
        Taas: Audi A4 1.8t Quattro -04

        Comment

        • Japs
          Bimmer Rookie
          • Sep 2004
          • 193
          • Turku

          #5
          Tossa on hyvä testi tuollaisen kartiofiltterin 'eduista' ...

          -Turku Connection-

          Comment

          • pauli_86
            BTCF Member
            • Sep 2005
            • 66
            • Iisalmi

            #6
            Eikös se vähä niinkin ole, että pelkällä vapaavirtaussuodattimella ei mitään lisätehoja juuri tule, jos mitään muuta piristettä ei koneessa ole. Sitten jos laittaa vaikkapa teholastun ja putkiston peltipakosarjoineen, niin vaparisuodatin alkaa jo jotain pientä piristettä tuomaankin.

            Onko muuten kumpiko kannattavampi valinta, kartiosuodatin vaiko paneelisuodatin alkuperäisen tilalle? Kumpikin eikös pitäisi tuoda saman "tehonlisäyksen".
            Nykyiset:
            E60 M5 -06, E61 535d Touring M-sport -06, E36 328i Cabriolet "M-sport" -96
            Entiset:
            E30 316i Sedan -89, E34 M5 Sedan 3.6 -90, E30 320i Sedan -87, E30 325i Cabriolet "M-Tech II" -91, E30 325i Sedan M-Tech II -89, E36 328i Coupe "M-Sport" -95, E34 540iA Sedan -92, E46 330dA Touring M-sport II -03

            Comment

            • bmwjack
              Bimmer Rookie
              • Oct 2003
              • 138
              • Tampere

              #7
              vakiofilttereitä on mitattu myös netissä erinäisillä alipainemittareilla, ja filtterin etu/takapuolen painoero on todella pieni jo vakiofiltterissä.

              Vakioilmaboxissa on alipainetta aika lailla jo filtterin etupuolella.

              Itse otin 318i:stä ilmaboxista semmoiset torven pois, lähti yhdellä ruuvilla, ja ilman tuloaukko boxiin laajentui huomattavasti, kun se torvi oli melko pienen näköinen tiukimmasta kohdastaan. äänet ei juuri muuttuneet, mutta tuntui meno karvan paranevan. sen verran että huomasi.

              Jätin kuitenkin kaiken muun paikoilleen, eli ilmaboxi ja keulasta sen syöttö toimii yhä. Maksoi nollla ekee. hinta /laatu suhde on ainakin kohdillaan.

              Ilmamäärämittaria löysäsin naksun. sekin tuntui auttavan. Muuta en ole sitten tehnytkään. paitsi huoltanut bibeetillä.

              Satsaa iskareihin yms. ne auttaa

              Comment

              • kmr
                Bimmer Rookie
                • Sep 2005
                • 175
                • Turku / Kotka

                #8
                Ei kai sitä filtteriä muuten sinne laitetakkaan, paitsi parempien imuäänien toivossa...
                F11 530Xd M-sport
                ex. E92 325d -07
                ex. E30 320tic -87

                Comment

                • Sickness
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 1923
                  • Helsinki

                  #9
                  Mersumiehet vannoo ITG:n nimeen. Ja sattumoisin multa löytyy sellainen myynnistä:

                  http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=61080
                  E39 520iA -02

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Taikasana on kuitenkin todellisessa ajotilanteessa se imuilman lämpö.
                    Tämä "ohuiden putkien putkien irroittelu" vakioputsarikopasta aiheuttaa tietenkin sen että kone ei saa enään viileää=tiheämpää=happirikkaampaa konehuoneen ulkopuolista ilmaa, joka siis on pahimmillaan yli sata-asteista. Tehon lasku on tällöin 100%:n varmuudella huomattava ja joka tapauksessa enemmän kuin "vapaamman" virtauksen tuoma hyöty. Tehomittaukset siis kuumalla konehuoneella konepeitto kiinni.
                    Eli se mitä tällä "vapaavirtaussuodattimella" tavoitellaan, on siis suuremman määrän happiatomeita per työtahti saavuttaminen, jolloin myös polttoainetta voidaan polttaa hieman enemmän. Jos nyt kuitenkin koneeseen vedetään huomattavasti kuumempaa eli laajempaa=vähemmän happiatomeja sisältävää ilmaa on saavutetut hyödyt olleet negatiivisia. Lambda haistaa rikastuneen seoksen ja säätää seosta vastaavasti laihemmalle, jotta seoksenmuodostus pysyisi optimaalisena. Lopputuloksena ei voi olla mikään muu kuin tehon lasku. Kone voi kyllä paikallaan kiertää 100rpm korkeammalle, mutta tällä ei ole tehon=suorituskyvyn paranemisen kanssa mitään tekemistä.

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Ja vaikka ne kylmää ilmaa tuovat putket jättäisi paikalleenkin, se ei tarkoita sitä ettäkö virtaus pysyisi samana. Nuo "pikkuputket" eivät ole siellä huvikseen, osa niistä toki saattaa olla äänenvaimentimia, mutta siellä on myös putkia, jotka pienemmästä sisämitastaan huolimatta kasvattavat kokonaisvirtausta. Nyt kun Pate-Pelimies käy repäisemässä sieltä ne pois niin johan alkaa näkyä vääntökäyrässä kummallisuuksia ja muutokset on kaikkea muuta kuin positiiviseen suuntaan. Vielä jos kehtaa väittää tuntevansa persuuksissa jonkun imuilman äänenvaimentimen poiston niin kannattaa samantien pistää isompi pakoputkenpää, se on +5hp samantien.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Sickness
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 1923
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Cell
                        se on +5hp samantien.
                        Teho = ääni
                        E39 520iA -02

                        Comment

                        • Ha2
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 1786
                          • Oulu

                          #13
                          Tämä nyt ei koske näitä ämpärisuodattimia (mulle ei ikinä sellasta tule) mutta kun aiheesta on puhuttu niin pitää kysyä/kommentoida. Tämän keskustelun perusteella piti ruveta tarkistaan asiaa ja nythän on niin, että mulla ei oo konehuoneessa osia 11 eikä 12 eli pakettia 13. En tiedä kuka edellisistä omistajista on ne poistanut mutta ei ole tullu ajatelleeksi, että siinä pönttöä ennen pitä olla jotain "imurinletkuja ja -suuttimia". Taitaa siis vaikuttaa ilmanottoon negatiivisella tavalla? Tuleeko tuo osa 12 tuosta kuvasta johonkin puskurin/maskin taakse asti? Ei oikeen käsitä tuosta kuvasta kuin pitkiä nuo 11 ja 12 on. Mulle saa myydä tuollaset halvalla, jos joku tehonlisääjä on omastaan poistanut. Kova halu on pitää auto orkkiksena ilman mitään ihmeviritelmiä...
                          E61 525d LCI

                          Comment

                          • NHB
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2003
                            • 1120

                            #14
                            Originally posted by pauli_86
                            Eikös se vähä niinkin ole, että pelkällä vapaavirtaussuodattimella ei mitään lisätehoja juuri tule, jos mitään muuta piristettä ei koneessa ole. Sitten jos laittaa vaikkapa teholastun ja putkiston peltipakosarjoineen, niin vaparisuodatin alkaa jo jotain pientä piristettä tuomaankin.

                            Onko muuten kumpiko kannattavampi valinta, kartiosuodatin vaiko paneelisuodatin alkuperäisen tilalle? Kumpikin eikös pitäisi tuoda saman "tehonlisäyksen".
                            Joku kevyt putkisto & lastu -viritys ei muuta käytännössä mitään. Nykykoneissa on suodatinpaneelit sen verran isoja, että kevyt virittäminen ei tosiaankaan saa niitä vielä ahdistamaan.

                            paneeli vs. kartio:
                            -paneeli ei edes voi tuoda merkittävästi lisää tehoa
                            -kartiota laittaessa voi menettää tehoa toisin paikoin tehokäyrää
                            -molemmat ovat onnettomia suodattamaan paskaa ilmasta vakioon verrattuna
                            -molemmat antavat huonosti vastinetta rahoille
                            -öljyttävät mallit ovat työläitä ylläpitää ja rikkovat kuumalankaan perustuvia AFM:iä
                            -kartiovapari silloin kun on reippaammin rakennettu kone tai todella pahasti ahdistava vakioputsari ja haluaa helpon ratkaisun.

                            Comment

                            • ZoMbiE
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2003
                              • 2583
                              • Lohja, Virkkala

                              #15
                              Originally posted by Ha2
                              Tämä nyt ei koske näitä ämpärisuodattimia (mulle ei ikinä sellasta tule) mutta kun aiheesta on puhuttu niin pitää kysyä/kommentoida. Tämän keskustelun perusteella piti ruveta tarkistaan asiaa ja nythän on niin, että mulla ei oo konehuoneessa osia 11 eikä 12 eli pakettia 13. En tiedä kuka edellisistä omistajista on ne poistanut mutta ei ole tullu ajatelleeksi, että siinä pönttöä ennen pitä olla jotain "imurinletkuja ja -suuttimia". Taitaa siis vaikuttaa ilmanottoon negatiivisella tavalla? Tuleeko tuo osa 12 tuosta kuvasta johonkin puskurin/maskin taakse asti? Ei oikeen käsitä tuosta kuvasta kuin pitkiä nuo 11 ja 12 on. Mulle saa myydä tuollaset halvalla, jos joku tehonlisääjä on omastaan poistanut. Kova halu on pitää auto orkkiksena ilman mitään ihmeviritelmiä...
                              Nuo tulee vaan siihen valojen takana olevaan muoviin kiinni. Ottaa siis sen läpi sitten kylmää ilmaa, lamppujen välistä ja se muovi jonka läpi ne menee, estää sen kuuman ilman sekoittumisen imuilmaan. Jotenkin noin...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎