Announcement

Collapse
No announcement yet.

735i -89 Ei käynnisty (Vika löytyi)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tuulenhidas
    Newbiemmer
    • Apr 2006
    • 9

    735i -89 Ei käynnisty (Vika löytyi)

    Ongelmat alkoivat seuraavanlaisesti: Pienellä kaupunkikierroksella auto sammui ensin valoihin pari kertaa. Lähti normaalisti kuitenkin käyntiin. Hetken kuluttua sammui parkkipaikalle, josta ei meinannu lähteä millään käyntiin. Seisoi pienen hetken ja lähti viimein. Ajoin pari kilsaa pitäen kierroksia hieman ylhäällä, kiihdytyksissä tuntuu nykivän pahasti ajoittain.

    Ei kun huoltsikan pihaan, jossa auto kävi normaalisti tovin, jonka jälkeen lämmöt alko nouseen 3/4 mittarin lukemaan asti ja ei lyö flektiä päälle (visko paskana??), sammutin ja pukkasi noin 1-2L nestettä ylivuotoletkusta(?) pihalle. Annoin jäähtyä, jonka jälkeen auto lähti taas normaalisti käyntiin, mutta noin 10min ja taas lämmöt yli normaalin.

    Jäähtymisen jälkeen taas kovan sahaamisen kautta käyntiin, ajoin muutaman kilsan kämpille. Lämmöt pysy kurissa, pari kertaa nyki valoissa. Kotipihalla hörähti kerran tyhjäkäynnillä, jonka jälkeen sammui. Ajotietokone ilmoittaa OIL PRESS SENSOR, eli jokin öljynpainesensori(?) ois paska. Mittariston öljynpainevalo näytti kuitenkin toimivan ja ei palanut ajon aikana.

    Auto on seisonut sen jälkeen noin viikon ja nyt ei edes yritä käyntiin. Aluksi tuntui kansipahvin menolta, mutta vaikuttaa kuin ei saisi bensaa. Flekti on kai ihan oma vikansa, en ole varma millon viimeksi ois sen tarvinnu lähtiä pyörimään. Lämpöjä tämä pirssi ei ole koskaan nostanu paria milliä enemmän yli keskiviivan ja olen lähes satavarma, ettei ole keittäny. Joskus harvoin oon saanu startata lämpimänä hieman pitkään, mutta on aina lähteny 5s sisään aiemmin.

    Mikä neuvoksi? Koitin lueskella aikaisemmista topiceista neuvoa, mutten aivan vastaavaa löytäny. Ihan kuin ois useampi paikka hajonnu yhtäaikaa.
    Last edited by Tuulenhidas; 01-05-2006, 22:35.
  • pmv
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 2032
    • tornio

    #2
    No ainakin itsellä kansipahvi vuoti hieman kuukausitolkulla ennen kuin vika eskaloitui, kyseessä siis 535i, mutta M30B34. Sitten jätti käynnistymättä, mutta innostui pienen odottelun jälkeen käymään. Edelleenkään lämpömittari ei seilannut mitenkään mahdottomasti, päinvastoin siitä tuskin edes havaitsi kansipahvivikaa. Nesteen lisäily yms. merkit kyllä kertoivat että vikaa oli. Minullakin oli siinä muuten visko rikki ja vaikka itse sen tiesi, niin satunnaiset autonkäyttäjät eivät. Ei sen tarvi kuin muutaman kerran käydä liian lämpimänä niin tiiviste alkaa vuotamaan.

    Ehjä kone ei jäähdytinnestettä kuluta eikä sylje niitä ulos.

    Vahvasti vääntäisi sinne kansipahvivian puoleen, mutta pois suljettua ei ole se että olisi jokin muukin vika!

    Comment

    • ant82
      Newbiemmer
      • Mar 2005
      • 25

      #3
      Munkin auto herjas tota OIL PRESS SENSORIA. Vaihdoin kyseisen osan mutta nyt se on taas alkanut ilmotteleen itsestään.
      BMW F20 116i -12

      Comment

      • Tuulenhidas
        Newbiemmer
        • Apr 2006
        • 9

        #4
        Kansipahvia arvelin myös, mutta voisiko se noin radikaalisti vaikuttaa käyntiinlähtöön, vaikka vuotaiski. Kun ei edes yritä lähteä. Oil press sensorin luulisin olevan ihan oma juttunsa, kuten viskonki. Ei kai ne käyntiinlähtöön pitäisi vaikuttaa. Täytyypi varmaan tarkastaa bensapumpun tilanne. Sen pitäisi kai pyöriä virtalukon ollessa "Ajo"-asennossa, ja eipä kuulu mitään. Letkuista voi kai myös kokeilla, nostaako painetta.

        Comment

        • Jamppu_83
          Bimmer Rookie
          • Mar 2006
          • 40

          #5
          Kun käännät avaimen "ajo" asentoon niin pumppu hurisee hetken n. 2-4s jotta tulee oikea paine, sen jälkeen sammuu, jos auto on käynnissä sillon pitäis kait huuta kokoajan, korjatkaa jos olen väärässä. Jos sun flekti ei toimi niin on ihan normaalia että tyhjäkäynnillä nostaa lämpöjä, kun neste lämpiää se laajenee joten pukkaa jostain pihalle.

          Comment

          • Tuulenhidas
            Newbiemmer
            • Apr 2006
            • 9

            #6
            Bensapumppu on näköjään sökö. Ei pyöri virrat päällä eikä startatessa. Sulakkeelle tulee virtaa, samaten pumpun päällä olevaan liittimeen (kahteen napaan viidestä, liene oikein). Korjatkaa, jos jotain en huomaa virransaannissa.

            Jostain siis pitäis löytää uusi pumppu. Hyviä hintoja pitelevät. Mukava ku ehin laittaa tankin piripintaan ennen tätä, niin saa sitten jollain sitä tyhjentää pumpun vaihdossa.

            Comment

            • larmatin
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 1118
              • Perttula

              #7
              Originally posted by Tuulenhidas
              Bensapumppu on näköjään sökö. Ei pyöri virrat päällä eikä startatessa. Sulakkeelle tulee virtaa, samaten pumpun päällä olevaan liittimeen (kahteen napaan viidestä, liene oikein). Korjatkaa, jos jotain en huomaa virransaannissa.

              Jostain siis pitäis löytää uusi pumppu. Hyviä hintoja pitelevät. Mukava ku ehin laittaa tankin piripintaan ennen tätä, niin saa sitten jollain sitä tyhjentää pumpun vaihdossa.

              potkaset tankin pohjaan niin pumppu rupee taas toimimaan

              Comment

              • Tuulenhidas
                Newbiemmer
                • Apr 2006
                • 9

                #8
                B-pumpun rele?

                Ei ollutkaan vika b-pumpussa. Yhdistin hyppylangalla pumpun releen pinnit 30 ja 87, jolloin alkoi surista normaalisti. Ilmeisesti pumpulla olevaan liittimeen on tultava kolmeen pinniin viidestä virtaa, jotta pumppu pyörii. Pumpun sulakkeelle näkyi kuitenkin tulevan virtaa aiemminkin, eikös se olekaan releen ja pumpun välissä?

                No, aukaisin releen ja se ei tosiaan näytä toimivan laitettaessa virrat päälle ja ei myöskään startatessa. Ok, mutta yksi kysymys, mitä en myös aiemmista topiceista huomannut: Miksei auto lähde käyntiin, vaikka startatessa pitää releen kytkintä käsin kiinni (b-pumppu pyörii)? Eikö sen pitäis ohittaa ongelma väliaikaisesti, jos vika on vain releessä?

                Comment

                • larmatin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 1118
                  • Perttula

                  #9
                  Originally posted by Tuulenhidas
                  Ei ollutkaan vika b-pumpussa. Yhdistin hyppylangalla pumpun releen pinnit 30 ja 87, jolloin alkoi surista normaalisti. Ilmeisesti pumpulla olevaan liittimeen on tultava kolmeen pinniin viidestä virtaa, jotta pumppu pyörii. Pumpun sulakkeelle näkyi kuitenkin tulevan virtaa aiemminkin, eikös se olekaan releen ja pumpun välissä?

                  No, aukaisin releen ja se ei tosiaan näytä toimivan laitettaessa virrat päälle ja ei myöskään startatessa. Ok, mutta yksi kysymys, mitä en myös aiemmista topiceista huomannut: Miksei auto lähde käyntiin, vaikka startatessa pitää releen kytkintä käsin kiinni (b-pumppu pyörii)? Eikö sen pitäis ohittaa ongelma väliaikaisesti, jos vika on vain releessä?
                  sulla vika on hyvin todenäköisesti kipinä puolessa, sieltä tulee releelle ohjaus ja jos tietokone ei saa kipinä tietoa niin se relekkään ei silloin toimi ja ei hyödytä pitää relettä väkisin kiinni. se rele on orja jonka pomo on moottorin aivolaatikko.

                  Comment

                  • Tuulenhidas
                    Newbiemmer
                    • Apr 2006
                    • 9

                    #10
                    Kuinkahan tuo kipinän testaus kannattaa tehdä? Ihan perinteisellä tyylilläkö, tulppa irti piuha kiinni ja starttaus?

                    Edit: Testasin ihan perinteisesti. Kipinää ei tuu. Virtaa tulee kuitenkin virranjakajan kanteen. Aukasin kannen ja melko hapettuneeltahan nuo näyttää kaikki kosketuspinnat kannessa ja pyörijässä. Eli siis uusia hankkimaan.
                    Last edited by Tuulenhidas; 21-04-2006, 15:32.

                    Comment

                    • larmatin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 1118
                      • Perttula

                      #11
                      Originally posted by Tuulenhidas
                      Kuinkahan tuo kipinän testaus kannattaa tehdä? Ihan perinteisellä tyylilläkö, tulppa irti piuha kiinni ja starttaus?

                      Edit: Testasin ihan perinteisesti. Kipinää ei tuu. Virtaa tulee kuitenkin virranjakajan kanteen. Aukasin kannen ja melko hapettuneeltahan nuo näyttää kaikki kosketuspinnat kannessa ja pyörijässä. Eli siis uusia hankkimaan.
                      virranjakajassa olevat hapettumat ei tee tuota bensapumpun relettä mykäksi,
                      sähkö pitää puuttua puolan ohjaus puolelta jotta bensa rele ei saa ohjausta.

                      Comment

                      • Tuulenhidas
                        Newbiemmer
                        • Apr 2006
                        • 9

                        #12
                        Miten näissä sitten on tuo sytkä? Onko vain yksi puola vai jokaiselle pytylle oma? Luulin, et jokaiselle on oma tulpanhatussa, joissakin uudemmissa oli kai niin. Sähkökaaviosta kylläki näytti, että Ignition Coil (puola?)on ennen virranjakajaa. Siihen tuli kyllä 12V ja siitä myös lähti virranjakajalle ~12V.

                        Edit: Hakeva löytää, eli yksi puola. Siitä nyt kuitenni lähtee virtaa, oiskohan ettei startatessa sitten enää lähekkään? Eikö sen sitten pitäis antaa aika lailla voltteja?
                        Last edited by Tuulenhidas; 22-04-2006, 13:07.

                        Comment

                        • Tuulenhidas
                          Newbiemmer
                          • Apr 2006
                          • 9

                          #13
                          Kampiakselin asentotunnistin viallinen

                          Kun tuli enemmän tutustuttua ongelmaan, havaittiin että puolalle ei tullut minkäänlaista ohjausvirtaa starttauksen aikana, kuten joku jo arvelikin. Seuraavana tutkimuskohteena ollut kampiakselin asentotunnistin ei antanut minkäänlaisia vastusarvoja liittimen pinnien 1 ja 2 välille. Otetiin kyseinen anturi irti ja aukaistiin se voimakeinoin. Sisältä paljastui yksinkertainen induktioanturi käämeineen, jotain 0,1 mm:in kuparilankaa. Ku sitte oltiin päästy näin pitkälle, päätetiin hoitaa homma loppuun asti ja etsiä katkos. Ja sitä käämiähän sitte riitti, aukikelaus kesti noin 2h käsipelillä ja katkos paljastui olevan aivan käämin juuressa, näemmä oli palanut poikki. Kolvaus ja kiinnikelaus taas noin 2h. Vastusarvot oli aikalailla kohdallaan. Kuoret kutakuinki paikoilleen ja anturi kiinni autoon. Sitte auto hörähti iloisesti käyntiin noin kello 02.00 yöllä.

                          No, uus anturi pitää kuitenki hankkia, ku ei tuota enää saa kunnolla tiiviiksi. Mutta tulipahan testattua. Hullun hommaa tuo käämin purkaminen ja syö helvetisti hermoja. Tietysti toivoa sopii, ettei jokin muu vika aiheuta anturin hajoamista. Alkuperäisestä vikalistasta on tarkemmin tutkimatta vielä viskokytkin ja öjynpaineanturi. Luultavasti menevät vaihtoon molemmat.

                          Kiitokset kaikille apua tarjonneille!

                          Comment

                          • Luntti
                            2Wheel Driver
                            • Jul 2003
                            • 5021
                            • Yka

                            #14
                            Tässä oli asennetta remonttiin.
                            Miten tuon viskon vois parhaiten testata? Itsellä epäilen lans visko vikaa.

                            Comment

                            • Tuulenhidas
                              Newbiemmer
                              • Apr 2006
                              • 9

                              #15
                              Itellä ainaki visko on aiemmin ottanu kiinni kun lämmöt on noussu noin millin-pari yli keskiviivan. Nyt ei ota, testasin vielä sillee, että annoin olla tyhjäkäynnillä tovin, että lämmöt pikkasen nousee. Tuulettimen sain pysähtymään paljaalla kädellä ja kaiken lisäksi se tuntui vielä väljältä, vaikka viskon ois jo pitäny ottaa kiinni. Ei tietenkään kannata konetta keittää testatessa..

                              Yks homma, minkä kai voi tarkistaa on se, että ottaa viskon irti ja katsoo, että vuotaako öljyä tiivisteestä tai jostain.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎