Olis tarkotus ruveta piristämään tuollaista 320i -90 bimmerii.
Mitä muita hyvitä virityksiä olisi kuin:
Lastu
Putkisto
Suodatin
Nokka-akseli
Noh, noista mikään ei varmaan tuo montaa pollea talliin mutta turbon laittaminen koneen kylkeen toisi hiukan potkua. Samaan syssyyn alusta kondikseen jotta teho menee tonttiin asti ja mutkat muuttuu mukavemmiks
..kunhan kokeilet searchia...Riippuu tietysti paljon minkälaisen viritysasteen moottoriisi haluat, jos riittää "mieto" (+20-25hv) viritys niin helpoiten se taitaa onnistua M20B23 alakerran asentamisella ja nykyisellä MOTRONIC ruiskullasi. Toki nuo jo mainitsemasi viritelmät tuovat sitten apua hengityspuolelle mutta ehkä kuitenkin se "helpoin" on tosiaan B23 alakerta(on siitä niin paljon ollut juttua tällä foorumilla)..
Laita hakusanaksi esim. m20b23, niin sillä jo löytyy aika monta viritysvinkkiä kuten:
m20 ylikoko topic
m20b20 moottorin viritys
kuinka m20:stä 80hv/litra
Jos autossa on katti, mutta rekisteriotteesta puuttuu maininta vähäpäästöisyydestä, muutaman hepan saa lisää repimällä katalysaattorin pois. Samalla vähenee hieman polttoaineenkulutus.
Sitten tuosta M20B20 -> M20B23 konversiosta.
Alkuperäisessä b23:ssa on l-jetronic, joka poikkesi b20:n l-jetronic ruiskusta lähinnä siinä, että suuttimien aukioloaika oli pidempi. Nyt jos b20:n motronic yrittää hoitaa samaa hommaa, niin forumilla on annettu ohjeena seoksen rikastamisen rukkaamalla ilmamäärämittarin jousta. Minun ymmärryksen mukaan suuttimien aukioloaika ei kuitenkaan muutu (sitäpaitsi yli 4000:n kaasu pohjassa ilmamäärämittarin tieto ohitetaan ja motronic määrää sopivan seoksen), josta on seurauksena koneen käyminen laihalla ja kuumeneminen. Sitten tarvikeruiskuilla (Megaruutta ja mitä muita näitä onkaan) on sitten ongelmia esim. auton mittarien toiminnan kanssa. Eikä L-jetronickaan ihan vaan heittämällä mene paikalle.
Siispä kysyn kokeneemmilta: saako m20b23 konstruktion toimimaan kunnolla m20b20-motronicilla, vai mitä moottorinohjaukselle pitää tehdä?
Alkuperäisessä b23:ssa on l-jetronic, joka poikkesi b20:n l-jetronic ruiskusta lähinnä siinä, että suuttimien aukioloaika oli pidempi. Nyt jos b20:n motronic yrittää hoitaa samaa hommaa, niin forumilla on annettu ohjeena seoksen rikastamisen rukkaamalla ilmamäärämittarin jousta. Minun ymmärryksen mukaan suuttimien aukioloaika ei kuitenkaan muutu (sitäpaitsi yli 4000:n kaasu pohjassa ilmamäärämittarin tieto ohitetaan ja motronic määrää sopivan seoksen), josta on seurauksena koneen käyminen laihalla ja kuumeneminen.
Siispä kysyn kokeneemmilta: saako m20b23 konstruktion toimimaan kunnolla m20b20-motronicilla, vai mitä moottorinohjaukselle pitää tehdä?
Niin, muistaakseni tuosta ylläolevastakin ongelmasta löytyy searchilla juttua(pitänee vielä itsekin etsiä/lueskella)..Mutta onko sulla kokemusta tästä konstruktiosta ja säädöistä, mihin tuo laihalla käyminen(että se tosiaan menee laihalle) ja kuumeneminen perustuu?Mulla on tekeillä tommonen M20B20 ->B23+Motronic+Motronicin kansi ja tietoa ei vielä ole, kiinnostais myös itseäkin..siksi kyselen..
Sitten tuosta moottorinohjauksesta, mulla olis sellainen hatara mielikuva, että juuri tuota 150 hv:n boksia käyttämällä(olikohan se loppu nro. jotain ...308?) tuota ongelmaa ei pitäisi olla..
Eli eikös se päivitys tähän, että saatiin tämä 139hv ->150 hv, tapahtunut juuri tuota moottorinohjausta muuttamalla?? Mutta muutettiinko siinä muutakin kuin suuttimien aukioloaikaa?
Eli jos se suuttimien aukioloaika korjaantuu tuolla ...308 boksilla ja kierrokset ylittävät >4000r/min, silloinhan seoksen ei kaiken järjen mukaan pitäisi mennä laihalle?
Kirjoitanko nyt ihan puutaheinää, korjailkaa toki!?
- A professional painter DOES NOT get "RUNS"--They are called "FLOW CHECKS." -
Niin, muistaakseni tuosta ylläolevastakin ongelmasta löytyy searchilla juttua(pitänee vielä itsekin etsiä/lueskella)..Mutta onko sulla kokemusta tästä konstruktiosta ja säädöistä, mihin tuo laihalla käyminen(että se tosiaan menee laihalle) ja kuumeneminen perustuu?Mulla on tekeillä tommonen M20B20 ->B23+Motronic+Motronicin kansi ja tietoa ei vielä ole, kiinnostais myös itseäkin..siksi kyselen..
Sitten tuosta moottorinohjauksesta, mulla olis sellainen hatara mielikuva, että juuri tuota 150 hv:n boksia käyttämällä(olikohan se loppu nro. jotain ...308?) tuota ongelmaa ei pitäisi olla..
Eli eikös se päivitys tähän, että saatiin tämä 139hv ->150 hv, tapahtunut juuri tuota moottorinohjausta muuttamalla?? Mutta muutettiinko siinä muutakin kuin suuttimien aukioloaikaa?
Eli jos se suuttimien aukioloaika korjaantuu tuolla ...308 boksilla ja kierrokset ylittävät >4000r/min, silloinhan seoksen ei kaiken järjen mukaan pitäisi mennä laihalle?
Kirjoitanko nyt ihan puutaheinää, korjailkaa toki!?
Ei ole kokemusta, projekti on ollut harkinnassa pidempään ja olen yrittänyt tietoa hankkia eri paikoista. Laihalle meneminen perustuu juuri tuohon suuttimien lyhyempään aukioloaikaan (b23 LE-Jetronic vs. b20 Motronic). Kuumenemisen kaikkia syitä en tiedä, mutta ainakin siihen vaikuttaa se, että bensiinin höyrystyminen sitoo lämpöä, ja kun bensiiniä höyrystyy vähemmän ei lämpöä sitoudu/kulu yhtä paljon.
Moottorinohjaus toimii boksia vaihtamalla L-Jetroniceissa (ja LE-Jetroniceissa), mutta m20b23-moottoria ei ole saanut Motronicilla, ja tässä on se ongelma.
En tiedä onko tästä apua, mutta edesmenneessä omassani oli m20b20 kone, motronic siis, ja vaihdettiin b27 alakerta.
Kävi tosi laihalla täyskiihdytyksessä, ja ratkaisin vaihtamalla m20b25 ilmamäärämittarin ja bensanpaineensäätimen.
Kulki noitten vaihtamisella paremmin, mutta en sitten tiedä oliko edelleen laihalla.
Ehkä säädettävä bensan paineensäädin ja dynoon säätämään ilmamäärämittaria ja sitä bensanpainetta?
Laihalle meneminen perustuu juuri tuohon suuttimien lyhyempään aukioloaikaan (b23 LE-Jetronic vs. b20 Motronic).
Moottorinohjaus toimii boksia vaihtamalla L-Jetroniceissa (ja LE-Jetroniceissa), mutta m20b23-moottoria ei ole saanut Motronicilla, ja tässä on se ongelma.
Tietääkseni tuohon MOTRONIC-boksiin saa kuitenkin sellaista EPROM ohjelmoitavaa lastua, jolloin myös suutinten aukioloaika muuttuisi. Toki jonkinlaista testausta pitäisi varmasti tehdä sitä poltettavaa lastua varten, että ohjelma olisi sitten optimaalinen kaikilla kierrosalueilla. Vai voisiko sen uuden lastun ohjelmoida esim. LE-jetronicin suutinten aukioloaikaa vastaavaksi?
Eikös tuo pelkkä bensanpaineiden nosto 2,5->3 bar:n, ilman suutinten aukioloaikaa muuttamatta, saa aikaan sen että kone käy tyhjäkäynnillä/pienellä kierroksilla rikkaalla ja korkeilla kierroksilla mahdollisesti laihalla suuttimien lyhyemmän aukioloajan vuoksi? Eli ongelma ei välttämättä poistu tuolla paineen nostolla. Tietysti, kun käyttäisi seosmittaria, ei tarvitsisi spekuloida milloin menee laihalle ja koska käy liian rikkaalla..
T:Juha
- A professional painter DOES NOT get "RUNS"--They are called "FLOW CHECKS." -
Tietääkseni tuohon MOTRONIC-boksiin saa kuitenkin sellaista EPROM ohjelmoitavaa lastua, jolloin myös suutinten aukioloaika muuttuisi. Toki jonkinlaista testausta pitäisi varmasti tehdä sitä poltettavaa lastua varten, että ohjelma olisi sitten optimaalinen kaikilla kierrosalueilla. Vai voisiko sen uuden lastun ohjelmoida esim. LE-jetronicin suutinten aukioloaikaa vastaavaksi?
Eikös tuo pelkkä bensanpaineiden nosto 2,5->3 bar:n, ilman suutinten aukioloaikaa muuttamatta, saa aikaan sen että kone käy tyhjäkäynnillä/pienellä kierroksilla rikkaalla ja korkeilla kierroksilla mahdollisesti laihalla suuttimien lyhyemmän aukioloajan vuoksi? Eli ongelma ei välttämättä poistu tuolla paineen nostolla. Tietysti, kun käyttäisi seosmittaria, ei tarvitsisi spekuloida milloin menee laihalle ja koska käy liian rikkaalla..
T:Juha
Kyllähän se Motronicin uudelleenohjelmointi onnistuu, mutta sitten pitäisi tietää mitä arvoja sinne laittaa. Valmiit polttoaine- ja sytytyskartat kun saisi jostain niin homma helppottuisi kummasti. Penkissä arvojen säätäminen kohdalleen kun maksaa.
Eli jos rahaa on ylimääräistä niin ei liene mitään ongelmia, mutta ihan pelkkä bolt-on homma se ei ole, eikä valmistu tallinnurkassa viikonloppu- ja iltapuuhasteluna.
Comment