Koputus pohjaan liikkeelle lähdössä... Kardaanin nivelet vai kannatinlaakeri?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Löysä
    Bimmer Rookie
    • May 2005
    • 13
    • Vaasa

    Koputus pohjaan liikkeelle lähdössä... Kardaanin nivelet vai kannatinlaakeri?

    Liikkeelle lähtiessä, ja rivakassa vaihteen vaihdossa silloin tällöin tuntuu kuin Reiska koputtaisi alakerrasta muutaman kerran auton pohjalevyyn ja haluaisi tulla hytin puolelle. Power shiftissä joskus saattaa kuulua yksi isompi jysäys. Pikaisesti bemarineitsyenä tulisi mieleen hyytynyt kardaaniakseli tai sen kannatinlaakeri olisi finaalissa, tai jopa sen ohi. Veikkauksia kumpi tuo ennemmin voisi olla? Jos kyseessä on kardaaniakselin nivelet, niin ovatko ne kotikonstein vaihdettavissa ja tasapainotettavissa, tai ylipäätään ollenkaan? Jos tasapainoitus pitää teettää jollain osaajalla, niin kuka/missä olisi sellainen mahd lähellä Vaasaa?

    Muuten homma kai on inhimillisin tuskin kotiruuvarin tehtävissä?

    Pitää vissiin aikaistaa katsastuksessa käyntiä niin pääsee käymään auton alla ennakkoon, jotta tietää tilata oikeat osat valmiiksi...

    Ja potilashan on -87 E30 320i Cabi...
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    #2
    onko sulla myös "kumimaisuutta" liikkelähdössä, tai alaspäin vaihtaessa?

    Comment

    • Löysä
      Bimmer Rookie
      • May 2005
      • 13
      • Vaasa

      #3
      Ehkä, kun en oikein tiedä millainen sen pitäisi olla kunnossa ollessaan. Mutta eikö tuo koko auto ole aika kumimainen kun ei alle 3krpm tapahdu oikeastaan mitään.. Taitaa olla parasta käyttää katsastuksessa niin pääsee käymään helposti alla, ja sit tilata osat sen mukaan. Se kuminivel ei ainakaan ole pahan hintainen, eikä varmaan mahdoton vaihtaakaan, kunhan vaan saan selville että onko se kuusi- vai kahdeksanpulttinen...

      Comment

      • Jesper
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 1447

        #4
        Olisiko mahdollista että pakoputki "koputtaa" välillä?

        Comment

        • 525iiäxä
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2005
          • 1864
          • Lappeenranta, Finland

          #5
          Samaa veikkaan mä...

          Volvo V70 2.4T -02
          E30 323i -84 (taas)

          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

          Comment

          • jopeh
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2003
            • 694
            • Tampere

            #6
            Tarkasta myös moottorin ja vaihteiston kannatinkumit.
            "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

            Comment

            • Jari N
              Bimmer Rookie
              • Apr 2005
              • 46
              • España/Finland

              #7
              Originally posted by jopeh
              Tarkasta myös moottorin ja vaihteiston kannatinkumit.
              Pakoputkee veikkaan myös mä. Tuon tarkistasin eka.

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17865
                • PKS

                #8
                Kyllä mä laitan panokseni kardaanin tasapainoitukselle. Sama vika ilmaantui itselle kun vaihdoin joskus E28sin kardaanin ristinivelen (btw. ttumainen homma, en tee enää koskaa) itse, enkä vienyt tasapainoitukseen.
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • maddikaddi^
                  Newbiemmer
                  • Apr 2008
                  • 2

                  #9
                  saaks ton rättinivelen e30 vaihdettua ilman kardaanin kokonaan irrottamista? ja jos ei saa, ni saako ne pakoputkenlämposuojapellit irti ilman putken irroitusta?

                  Comment

                  • seve_
                    Newbiemmer
                    • Jan 2008
                    • 4

                    #10
                    Originally posted by Löysä View Post
                    Liikkeelle lähtiessä, ja rivakassa vaihteen vaihdossa silloin tällöin tuntuu kuin Reiska koputtaisi alakerrasta muutaman kerran auton pohjalevyyn ja haluaisi tulla hytin puolelle. Power shiftissä joskus saattaa kuulua yksi isompi jysäys. Pikaisesti bemarineitsyenä tulisi mieleen hyytynyt kardaaniakseli tai sen kannatinlaakeri olisi finaalissa, tai jopa sen ohi. Veikkauksia kumpi tuo ennemmin voisi olla? Jos kyseessä on kardaaniakselin nivelet, niin ovatko ne kotikonstein vaihdettavissa ja tasapainotettavissa, tai ylipäätään ollenkaan? Jos tasapainoitus pitää teettää jollain osaajalla, niin kuka/missä olisi sellainen mahd lähellä Vaasaa?

                    Muuten homma kai on inhimillisin tuskin kotiruuvarin tehtävissä?

                    Pitää vissiin aikaistaa katsastuksessa käyntiä niin pääsee käymään auton alla ennakkoon, jotta tietää tilata oikeat osat valmiiksi...

                    Ja potilashan on -87 E30 320i Cabi...
                    se kannatinlaakeria ympäröivä kumi/kehikko on pettäny sen takia koputtelee kiihdytyksis.. sen vaihto edellyttää kardaanin katkasua keskeltä, eli pultti auki ja vetää puoliskon booreilta. tietysti se rättinivel o hyvä vaihtaa samal kun joka tapaukses kardaani o irrotettava sieltä lootan päästä. ristinivelen voi vaihtaa ite aivan hyvi kunhan kattelee uuden nivelen tarkasti työntömitan kanssa keskelle. ja kattoo ettei sit naputtele laakerikuppeja liian tiukaks!!

                    Comment

                    • peltone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 8094
                      • Willähde

                      #11
                      Kokeillaas tästä. Eli en tiedä mistä tuli mutta eilen huomasin että ykkösellä kiihdyttäessä loppuu asti niin tuo E30 paukuttelee.
                      Kakkosella kun kokeili loppuun asti niin ei mitään. Tuo kannatinlaakeri paskana? -89 m40.
                      E30 316 -87
                      E91 325i -06
                      E61 530d -06
                      F10 520d -14
                      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                      Comment

                      • peltone
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 8094
                        • Willähde

                        #12
                        Originally posted by seve_ View Post
                        se kannatinlaakeria ympäröivä kumi/kehikko on pettäny sen takia koputtelee kiihdytyksis.. sen vaihto edellyttää kardaanin katkasua keskeltä, eli pultti auki ja vetää puoliskon booreilta. tietysti se rättinivel o hyvä vaihtaa samal kun joka tapaukses kardaani o irrotettava sieltä lootan päästä. ristinivelen voi vaihtaa ite aivan hyvi kunhan kattelee uuden nivelen tarkasti työntömitan kanssa keskelle. ja kattoo ettei sit naputtele laakerikuppeja liian tiukaks!!
                        Taitaa vissiin olla aika vaikea operaatio tämä?

                        Ja onko osa #3 http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ntre_mounting/ tuo "kehikko" jonka takia hakkaa pohjaan?
                        E30 316 -87
                        E91 325i -06
                        E61 530d -06
                        F10 520d -14
                        ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                        Comment

                        • Miku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 2624
                          • Kajaani

                          #13
                          Originally posted by seve_ View Post
                          se kannatinlaakeria ympäröivä kumi/kehikko on pettäny sen takia koputtelee kiihdytyksis.. sen vaihto edellyttää kardaanin katkasua keskeltä, eli pultti auki ja vetää puoliskon booreilta. tietysti se rättinivel o hyvä vaihtaa samal kun joka tapaukses kardaani o irrotettava sieltä lootan päästä. ristinivelen voi vaihtaa ite aivan hyvi kunhan kattelee uuden nivelen tarkasti työntömitan kanssa keskelle. ja kattoo ettei sit naputtele laakerikuppeja liian tiukaks!!
                          Näin oli itselläkin kerran....
                          TEAM "Peli Menetetty"
                          Nyt:
                          E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                          E30 320i 2d m20b27 tic project
                          E38 728ia
                          E46 316i sedan
                          Ex:
                          3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                          Comment

                          • JKK
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2328
                            • Uusimaa

                            #14
                            Itelläni on juuri E36 Alpinan kardaani irti, ja vaihtelin samalla uuden kannatinlaakerin kardaaniin. Ovat muuten kardaanin osalta käyttäneet B3:ssa E34:sen V8-mallien osia! Perän laippakin on sama 6 pulttinen kuin E34:ssä. Muuten perä on vakio 328i:n perä.

                            Mutta asiaan... Mitenkäs sen takaisinlaiton kanssa olikaan... Pitikös takaisinasennuksessa tukilaakeri/kumikehikko kiinnittää siten, että se jää jäkittämään vaihteiston suuntaan? Siis siten että laakeri jää ns. miedolle esijännitykselle vaihteistoon päin? Jostain muistelen lukeneeni näin? Eli että ensin säädetään tyhjät pois, ja sitten vielä n. 5mm vaihteistoon päin ja pultit kiinni. Vai olenko nähnyt unta tämän tiedon suhteen...

                            Toinen huoli liittyy kardaanin maalaukseen. Oli vähän päässyt jo maali irtoamaan ja pintaruoste päässyt iskemään akselin pintaan. Joten kiillotin teräsharjalaikalla koko kardaanin ja maalasin happomaalilla, pintamaalilla ja vielä 2K-lakka päälle. Kaikki spraylla. Hyvä tuli, mutta alkoi huolestuttamaan, että voiko tuo maalaus tehdä kardaanista epätasapainoisen? Voiko se olla niin herkkä?
                            BMW G30 545e M-Sport

                            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                            Comment

                            • peltone
                              BTCF Member
                              • Jan 2005
                              • 8094
                              • Willähde

                              #15
                              Eli vaihtoon menee tuo rättinivel ja tukilaakeri, kummatkin olivat särki. Huollosta (vian etsinnästä) sanoivat että
                              Kardaanin etummaisen nivelen pultit tarvitaan


                              Onko ne tuolta osat #4 ja #5 ja noita tarvitaan 3 kpl kumpaakin? Vastapuolet tienenkin mutta onko ne nuo pultit?
                              E30 316 -87
                              E91 325i -06
                              E61 530d -06
                              F10 520d -14
                              ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                              Comment

                              Working...
                              X