Itekin tuollast 525:sta katellu, kun taitaa olla aika hyvä kompromissi kulutuksen ja kulkemisen suhteen. M5:n kulutus taitaa liikkua jo eri sfääreissä ainakin kaupungissa?
Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre Z3 Roadster 2.8 '98isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
535:n kulutuksesta ihmettelin että miten hiljaa pitää ajaa että menee 8.5:llä, automaatin kanssa kun pitää juuri momentinmuuntimen lukon yläpuolella (85kmh) niin obc sanoo 8.9l/100. Jos taas pitää 100kmh vauhtia niin menee 9.9. Tai ehkä tuo vaan ei ole ehjä tai zf4hp22 ei ole hyvä keksintö, mutta imho ei tuo 535 miltään talousihmeeltä tunnu.
Ei 535:n olekkaan niin bensapihi tomaatilla kuin manuaalina. Kaupunkiajossa 535+tomaatti on jo melkoinen bensakrematorio...
Nyrkkisääntö BMW=12litraa/100km=mukavaa ajoa.
alle 12litraa/100km=Nilkuttamista=ei mukavaa(tylsää
alle 10litraa/100km=Ei Bmw=ei kiva.
Nyrkkisääntö BMW=12litraa/100km=mukavaa ajoa.
alle 12litraa/100km=Nilkuttamista=ei mukavaa(tylsää)
alle 10litraa/100km=Ei Bmw=ei kiva.
Kyllä se aikalailla näin menee. Alle kympin jos meinaa päästä niin saa kulutusmittaria tarkkailla ihan jatkuvasti. Paras henk.koht tankillinen pelkkää matka-ajoa armottomalla nännittämisellä oli hieman alle 8l/100km, mutta meni kyllä ilo koko autoilusta. Omat ajot on 95% todella lyhyttä kaupunkiajoa ja kyllä se siellä 12-15l tietämissä on mitä menee. Maantiellä normaalia, reipasta ajoa ja kymppi on aika lähellä.
..ja oma 525tiesseli ottaa seka-ajossa 7,5, maantiellä vain kuutta.. Osta semmonen jos bensan hinta kauhistuttaa
No johan on tojota puheita...
Kolmenkuukauden keskikulutus -92 E34 525iA Touring oli 10,4 l/100km. Matka ja kaupunkiajon suhdetta en osaa sanoa. Samassa käytössä -90 E30 318i Touring vie n. 8,2 - 8,6 l/100km. Ja edelleen samassa käytössä -93 E36 325i sedan 9,2 l/100km. Niin ja -91 E34 M5 11,3 l/100km. Sitten -96 E36 318i Touring 7,9 - 8,4 l/100km. Ja vielä -91 E30 325iX Touring talven ajalta 13,1 l/100km sisältää aika paljon hangessa ryömittämistä ja nelipyörä luisuja..
Kulutukset laskettu pitämällä kirjaa ajetuista kilometreistä ja tankatusta bensasta. Seurantavälit aina viiden tankin välein, jotta siihen mahtuu riittävästi erilaista ajoa. Virhettä voi olla sen verran, että esim. M5 oli enemmän reissuautona kuin päivittäisenä käyttöautona, mutta toisaalta taas sai varmasti enemmän "ronttosta" kuin nuo 318i:set tms.
Voisi todeta, että BMW:n kuutoset ovat taloudellisia verraten neloskoneisiin. Laittelin noiden muidenkien mallien kulutuksia siksi, että voi verrata vähän niihin.
Nyrkkisääntö BMW=12litraa/100km=mukavaa ajoa.
alle 12litraa/100km=Nilkuttamista=ei mukavaa(tylsää)
alle 10litraa/100km=Ei Bmw=ei kiva.
Pitäiskö sitten vai joka valoista toisiin kiihdyttää täysillä ja moottorijarrutusta ei ikinä ym, ettei olisi tylsää? Tyhmäähän se on ajaa epätaloudellisesti koko ajan, nopeampaankin autoon tottuu niin nopeasti ettei se paljoa säväytä parien kiihdyttelyjen jälkeen.
Pitäiskö sitten vai joka valoista toisiin kiihdyttää täysillä ja moottorijarrutusta ei ikinä ym, ettei olisi tylsää? Tyhmäähän se on ajaa epätaloudellisesti koko ajan, nopeampaankin autoon tottuu niin nopeasti ettei se paljoa säväytä parien kiihdyttelyjen jälkeen.
Tuskin ihan tuota ajettiin takaa.
Otetaan välimatka 550km, sitä lähdetään ajamaan rajoituksen mukaan. Ajat säästellen: eli tiiraat vähän väliä kulutusmittaria, muutat kaasun asentoa koko ajan jne.. Koska se kulutus ei siellä alarajoilla ilman työtä pysy, se on varma. Se on stressaavaa.
Toinen ajaa sit näin:
Ajat välittämättä kulutusmittarista, vilkaiset vaan nopeutta välillä ettei kasva liian korkeaksi. Paljon paljon miellyttävämpää ajaa, nopeus pysyy aika lailla samoissa koko ajan, eikä tarvitse huolehtia muusta kuin liikenteestä. Paljon nopeammin menee matka, ja ei vie niin paljon energiaa ja säästää hermoja.
Tämä on esimerkki oikeasta elämästä, Kajaani-Helsinki 550km, tuota väliä tullu ajettua jonkun verran. Bensaa säästelemällä välimatka tuntuu helvetin pitkältä ja ajaminen vituttaa, ei paljo rentouta.
Pitäiskö sitten vai joka valoista toisiin kiihdyttää täysillä ja moottorijarrutusta ei ikinä ym, ettei olisi tylsää? Tyhmäähän se on ajaa epätaloudellisesti koko ajan, nopeampaankin autoon tottuu niin nopeasti ettei se paljoa säväytä parien kiihdyttelyjen jälkeen.
aijaiaiai. "Mukavaa ajoa"= ettei tartte kyyliä sitä heiluvaa viisaria kokoajan.
Eli vakionop.säädin päälle ja menoks. Ja ohituksia tarpeen vaatiessa.
Tosin Jäkisken kohdalla painan pedaalin pohjaan.
TYLSÄÄÄ= kulumittarin vahtaaminen, ettei vaan lipeä yli kympin.
aijaiaiai. "Mukavaa ajoa"= ettei tartte kyyliä sitä heiluvaa viisaria kokoajan.
Eli vakionop.säädin päälle ja menoks. Ja ohituksia tarpeen vaatiessa.
Tosin Jäkisken kohdalla painan pedaalin pohjaan.
TYLSÄÄÄ= kulumittarin vahtaaminen, ettei vaan lipeä yli kympin.
Ja diisselissä tuntuu että vaikka sitä kuinka polkee niin ei se kulutus siitä mihinkään kasva, maantiellä ainakaan.
Alussa kattelin TD:ssä sitä neulaa että missä se milloinkin huitelee. Sitten alkoi ottaa päähän moinen pelleily ja aloin antaa penarille runtua ja kunnolla! Kulutus nousi ehkä puoli litraa tai litran per 100km johonkin vähän päälle 8 litraan/100km. Siihen loppui neulan vahtaaminen...
Mutta bensankoneessa taitaa olla hieman eri juttu.
aijaiaiai. "Mukavaa ajoa"= ettei tartte kyyliä sitä heiluvaa viisaria kokoajan.
Eli vakionop.säädin päälle ja menoks. Ja ohituksia tarpeen vaatiessa.
Tosin Jäkisken kohdalla painan pedaalin pohjaan.
TYLSÄÄÄ= kulumittarin vahtaaminen, ettei vaan lipeä yli kympin.
Tarkotin lähinnä sitä, että järkevä ajo ei välttämättä ole tylsää vaikka onkin taloudellista, moottorijarrutukset, ripeät kiihdytykset ajonopeuteen ja vältettävät pysähdykset pois niin kummasti jo säästyy menoainetta.
Tarkotin lähinnä sitä, että järkevä ajo ei välttämättä ole tylsää vaikka onkin taloudellista, moottorijarrutukset, ripeät kiihdytykset ajonopeuteen ja vältettävät pysähdykset pois niin kummasti jo säästyy menoainetta.
Tuolla järkevällä, eli ennakoivalla ajolla pääse juuri kymppiin. 8l/100km vaatii kulutusmittarin hypnoottista tuijottamista.
Comment