5HP30 Käyttäytyminen vaihdoissa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ihi
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 243
    • Kota

    5HP30 Käyttäytyminen vaihdoissa.

    Elikkäs kyseessä vm 94 540iA

    Täys kiihdytyksissä tuo vaihtaa isompaan jotenkin laiskan oloisesti. Eli luistattaa niin, että kierrokset käy miltei punarajalla. Ei väliä, että onko sport tai tavallinen asento. Onkohan tuo ihan normaalia? Jotenkin olettais, että vaihdot olis terävämpiä ainakin sport asennolla. Nyt sportin ja normin ero tuntuu olevan vain ja ainoastaan vaihtopisteen kierrosluvussa.

    Ja pikku lisä kysymyksenä, että mistähän tuohon lootaan käypästä öljyä nykyään mahtais saada?
  • Cock
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 752
    • Tsadi

    #2
    No tuota..... Noihin vaihtojuttuihin en osaa sanoa mitään ku itellä pelaa hienosti, mut se osaan sanoa että älä mee vaihtelemaan siihen laatikkoon öljyjä!!! Sillon on nimittäin takuuvarmasti lootaremppa edessä...

    Asiaa on puitu täälläkin foorumilla, ja ties kuinka monta laatikkoa on hajotettu vaihtamalla öljyt. Ne öljyt jotka siellä on nyt, on ns. ikuiset.
    540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
    Audi A6 C7 S-Line ABT

    Comment

    • ihi
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2003
      • 243
      • Kota

      #3
      Heh, no onhan ne varmaan uutena myytäessä ollut ikuiset, mutta kun tuo ei ole enää uusi

      Eli tuo öljyjen ikuisuus on hyvin hyvin suhteellinen käsite. Markkinamiesten juttuja etten sanoisi.

      Comment

      • Cock
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 752
        • Tsadi

        #4
        juujuu... mutta kun se asia nyt vaan on niin että monta, monta laatikkoa on hajonnut juurikin tuon öljynvaihdon takia.. ja kuten sanottua, tältä foorumilta löytyy henkilöitä joilla on tuosta tapahtumasta omakohtaista kokemusta. ehkäpä joku heistä kommentoi tähän jotain jossain vaiheessa, se jää nähtäväksi...
        540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
        Audi A6 C7 S-Line ABT

        Comment

        • kamu
          Bimmer Rookie
          • Sep 2005
          • 182
          • Pori

          #5
          Originally posted by ihi
          Elikkäs kyseessä vm 94 540iA

          Täys kiihdytyksissä tuo vaihtaa isompaan jotenkin laiskan oloisesti. Eli luistattaa niin, että kierrokset käy miltei punarajalla. Ei väliä, että onko sport tai tavallinen asento. Onkohan tuo ihan normaalia? Jotenkin olettais, että vaihdot olis terävämpiä ainakin sport asennolla. Nyt sportin ja normin ero tuntuu olevan vain ja ainoastaan vaihtopisteen kierrosluvussa.

          Ja pikku lisä kysymyksenä, että mistähän tuohon lootaan käypästä öljyä nykyään mahtais saada?
          Kyllä ainakin oma loota vaihtaa sportilla huomattavasti "äkäsemmin". Tosta öljyhommasta ollaan tosiaan montaa mieltä, silloin kun tein omaani venttiilikoneisto rempan niin pistin tavallista öljyä (Kendall Dexron III) ja olen
          ajellut sen jälkeen n.5000km, ilman murheita. Paikallinen laatikko guru sanoi
          ettei ole kovastikaan merkitystä kun vaan joskus viitsii vahtaa. Lifetime öljyssä on ilmeisesti jotain lisäaineita jotka tekevät siitä pidempi ikäistä ja tietenkin kalliimpaa . Taitaa olla merkkikorjaamot mistä saa tota lifetime rasvaa, paitsi meillä Porissa olis tarvinnu tilata Ruotsista...

          Comment

          • JuRi
            Bimmer Rookie
            • Mar 2005
            • 147
            • Kotka

            #6
            Vähän aikaa sitten jouduin vaihtamaan omaan laatikkooni öljyt kun stefa vuoti. Siinä katsellessani öljynlisäystä (Autosalvassa) asentaja kertoi vaihtaneensa äskettäin erääseen automaattilootaiseen bemariin öljyt (saksan tuontia). Oli kuulemma laatikko luistanut. No luisti öljynvaihdon jälkeen oikein kunnolla. Kaveri meinas kuulemma laittaa firman vastuuseen kun loota ei pitänyt sitten ollenkaan.
            Jaa tiedä sitten mitä itse tekisin tuossa tilanteessa. Eihän sitä voi noinkaan jättää jos pahasti luistaa. Jos on "ylimääräistä" rahaa niin pakko kai se on aukaista ja katsoa tai hommata uusi loota. Joskushan se on pakko kuitenkin tehdä.
            Last edited by JuRi; 15-05-2006, 07:29.

            Comment

            • ihi
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2003
              • 243
              • Kota

              #7
              Siis kyllähän tuo puree kiinni ihan normaalisti ja stallspeed on siinä 1800-1900rpm. Mutta nimen omaan tuolla 6000rpm paikkeilla tuntuu vaihtavan melko pehmeästi. Jos tuo luisto johtuisi kitkapaloista, niin se esiintyisi maksimi väännön kohdilla eikä noin kovilla kierroksilla. Pitäs melkeen päästä toisen samanlaisen kyytiin että osais sanoa onko eroa.

              Soittelin tossa justiinsa tuonne Shellin infoon... Sanoivat, että ei saa Suomesta tota tarvittavaa kuraa.. Ei kuulemma heidän kautta edes rahalla...

              Vittu että on naurettavaa pelleilyä nää öljyleikit. Oliskohan ZF:n kannattanu suunnitella tuo aski kunnolla, ettei tarvis mitään syöpälääkkeeseen verrattavaa elixiriä tuonne kaataa.

              Comment

              • Jorma
                Bimmer Rookie
                • Apr 2006
                • 42

                #8
                Vaihdoin itse laatikkoon 5HP24 "ikiöljyt" Esso ATF LT 71141 (BMW:n öljynumero 83229407807) ja hyvin onnistui. Öljyä voi vaihtaa noin 5 litraa ja turbiiniin jää vanhat öljyt. Kannattaa mitata paljonko öljyä valuttaa pois sillä vähintään saman varran pitää saada sisälle. Öljypohja pitää tietenkin irroittaa (torx 27 pultit) ja vaihtaa suodatin joka kannattaa ostaa BMW:ltä sekä uusi öljypohjan tiiviste.
                Katso valokuvalliset ohjeet www.e38.org. Öljy maksaa BMW:llä 25e/litra mutta tilasin Länsirannikon öljytukusta (Porin lähellä) 20 litran pytyn jolloin litrahinnaksi tuli 10 euroa. Laatikon ikä pitenee kun vaihtaa öljyt.
                Voisi sitä sanoa moottoriöljystäkin ettei kannata vaihtaa kun öljy kestää koko moottorin eliniän!! (tosin elinikä taatusti lyhenee)
                Mikäli laatikko luistaa niin ei siihen enää öljyn vaihto auta vaan pitää tehdä täysremontti.
                Last edited by Jorma; 15-05-2006, 17:36.

                Comment

                • ihi
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2003
                  • 243
                  • Kota

                  #9
                  Kävin tossa kokeilemassa e39 540iA:ta... Täysin samalla lailla vaihtaa. Eli kaipa tässä nyt vaan on luulosairaus kyseessä tuon luiston osalta.

                  Tuo onkin jäänyt hieman epäselväksi, että mitähän eroa tuolla Esson litkulla on tuohon shellin aineeseen. Käsittääkseni tuo vaihtelis vaihteiston tyyppikilven värin mukaan, että kumpaa pitäs laittaa.

                  Toisaalta jos vaivautuisi tekmään kuularempan, niin vois sitte heittää huoletta vaikka Dexron III öljyt. ZF kun väittää, että juurikin nuo muut öljyt tappais nuo kuulat.

                  Comment

                  • Masinol
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2003
                    • 988
                    • "Turku"

                    #10
                    Vaihdoin itse tuohon 5hp30 laatikkoon öljyt ja laatikon toiminta tuli huomattavasti paremmaksi. Vaihdosta on nyt ainakin 10tkm. Valvolinella on ainakin öljy joka luvataan sopivan juuri noihin esson ja shellin ikiöljyihin. Sitä ainakin itse sinne laitoin.

                    Olisko ollu tuota:
                    Valvoline doesn’t just set the bar for premium products and services. We raise it. Relentless innovation has been the heart of our company since 1866.
                    Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                    Comment

                    • kamu
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2005
                      • 182
                      • Pori

                      #11
                      Originally posted by ihi
                      Kävin tossa kokeilemassa e39 540iA:ta... Täysin samalla lailla vaihtaa. Eli kaipa tässä nyt vaan on luulosairaus kyseessä tuon luiston osalta.

                      Tuo onkin jäänyt hieman epäselväksi, että mitähän eroa tuolla Esson litkulla on tuohon shellin aineeseen. Käsittääkseni tuo vaihtelis vaihteiston tyyppikilven värin mukaan, että kumpaa pitäs laittaa.

                      Toisaalta jos vaivautuisi tekmään kuularempan, niin vois sitte heittää huoletta vaikka Dexron III öljyt. ZF kun väittää, että juurikin nuo muut öljyt tappais nuo kuulat.
                      Taitaa olla suunitteluvika venttiilikoneistossa joka syö toisen kuulan, korjaussarjassa on yks venttiili ihan eri mallinen/näkönen kuin alkuperäinen,
                      jousien jäykkyydessä on eroja ja yhteen väliin lisätään jousi. Huhu kertoo että
                      olis liikaa painetta jossakin välissä kun syö kuulia. Rempan jälkeen
                      laatikosta tuli paljon "terävämpi" .

                      Comment

                      Working...
                      X