Announcement

Collapse
No announcement yet.

M5 08/92: A/C kompressorin yhteensopivuus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2566
    • Kirkkonummi

    M5 08/92: A/C kompressorin yhteensopivuus?

    Onko kaikissa vanhemmissa (ennen 09/92 valmistetut) E34 bemareissa samat Boschin ilmastoinnin kompressorit? Eli M5:iin käyvät samat kompressorit letkuineen jne kuin normaaleihin 535i-autoihin?

    RealOEM antaa osanumeron 64528385712, käykö tämä siis M5:eeni vai täytyykö keulille saada joka aivan omanlaisensa systeemi? Miten sitten itse magneettikytkin, kannattaako uusia suosiolla samalla vai luottaa autossa kiinniolevaan, joka toimii OK. Standardi välys 0.5mm, nyt ehkä 1mm?

    Suosituksia asiallisista pajoista pk-seudulla, joissa kompressorinvaihdon voisi teettää?

    EDIT: Ainakin RealOEM antaa saman kompressorin saman vuoden 535i:lle, joten voisi kuvitella että sama Boschilainen näissä olisi kiinni. Tuli vain mieleen, että voiko kompressori olla muu kuin Bosch, Behr tms?
    Last edited by Petteri75; 01-06-2006, 13:47.
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
  • O.K.
    Moderator
    • Nov 2003
    • 4855
    • Espoo

    #2
    Originally posted by Petteri75
    Miten sitten itse magneettikytkin, kannattaako uusia suosiolla samalla vai luottaa autossa kiinniolevaan, joka toimii OK. Standardi välys 0.5mm, nyt ehkä 1mm?
    Itse en lähtisi tuota vaihtamaan. Tosin jos uudessa (käytetyss&#228 tulee kytkin mukana, niin helpompihan se on sellaisenaan asentaa. Uuden kytkimen hinta (9/93 ikäiseen) on 280€, joten en ainakaan ihan heti lähtisi vaihtamaan. TIS:n kytkimenvaihto-ohjeen mukaan välykselle sopiva arvo on 0.3-0.6mm.

    Omassa autossani on tuo väli sen verran iso, että lämpimillä ilmoilla ei enää ota kytkin kiinni. Pienen tauon jälkeen taas toimii, samoin toimii jatkuvasti alle 15 astetta lämpötiloissa. Tänään olisi tarkoitus ottaa kytkin (esim. hihnapyörää ei tarvitse irrottaa) irti ja katsoa, onko siellä niitä säätölevyjä välissä ja pistää välys sopivaksi.

    Edit: realoem:n mukaan vaihehtoja magneettikytkimen valmistajalle (ja kompressorille) ovat 8/92 M5:ssä Bosch ja Seiko. Mun autossa on Seiko ja vaihtoehtona oli Denso. Eli jos ostat pelkän kompressorin ilman kytkintä, niin tarkista kompressorin valmistaja.
    Last edited by O.K.; 21-06-2006, 14:44.
    Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
    Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
    E34 525i

    Comment

    • Petteri75
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2566
      • Kirkkonummi

      #3
      Ko ilmastointimies myös jutteli, että tuossa magneettikytkimessä on ollut hiukan normaalia enemmän kulumaa, mennyt hiekkaa yms väliin ja niitä on joutunut vaihtamaan ilmeisesti kompressoreita useammin - tiedä sitten.

      Omassa magneettikytkin otti hyvin kiinni kunhan järjestelmä tunnisti että edes jotain kylmäainetta olisi kiertämässä = ilmastoinnin lauhduttimen tuuletin lähti pyörimään. Ehkä vanha saa jäädä kiinni, jos nyt vain tietäisi, jääkö rahaa viilennyksen hankkimiseen; autoverolappua kun ei ole vieläkään tullut.
      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

      Comment

      • O.K.
        Moderator
        • Nov 2003
        • 4855
        • Espoo

        #4
        Ilmeisesti tosiaan noita kytkimiä on mennyt, kun kerran niitä saa ostettua erillisinä.

        Itse poistin yhden shimmilevyn ja väli pieneni 0,7mm->0,4mm ja nyt tuntui ilmastointi toimivan koko kotimatkan ajan hyvin. Pistetään jatkoksi vielä ohjeet välin kaventamiseksi, jos joku joskus tarvitsee ohjeita:

        Homman voi tehdä auton alta kompressoria tai edes kompressorin hihnaa irrottamatta.

        1. Avaa kompressorin magneettikytkimen päästä pultti (TIS:n ohjeen mukaan 12 mm pultti, omassa autossani oli kuusiokoloruuvi). Pidä jollakin työkalulla kiinni kytkimestä, ettei se pyöri mukana.
        2. Irrota magneettikytkin, pitäisi lähteä ulos ihan vetämällä.
        3. Nyt näet esim. peilin avulla, että kytkinlevyn kompressorinpuoleisen akselin (irrotetussa kytkinlevyssä sisäpuoleinen ura, kompressorin akselissa ura ulkopinnalla) juuressa on ohuita levyjä.
        4. Vedä levyt ulos kapeilla pihdeillä ja mittaa levyjen paksuudet. Voi olla eripaksuisia shimmilevyjä -> laita takaisin sopiva määrä levyjä.
        5. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä
        6. Magneettikytkimen pultin kiristysmomentti 11-13 Nm.
        7. Varmista magneettikytkimen oikea rako (0,3-0,6mm) rakotulkilla.
        Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
        Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
        E34 525i

        Comment

        • HC91
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 999
          • 29100/310053

          #5
          Tulikos tähän yhteensopivuuteen selkeyttä? realeom antaa -92 M5:lle myös varaosanumeron 64528385713, jota on käytetytty samaisen lähteen mukaan myös kutakuinkin kaikissa E23 ja E30 malleissa

          Kun taas tuolle 712-loppuista on ollut E24, osassa E30, E32 ja E34 malleja

          R 12-kompuroita ei saa enää uusia, mutta TIS:in mukaan öljynvaihdolla (PAG->mineraali) R 134a-kompura voidaan valjastaa wanhaankin systeemiin.

          Pitäis varmaan pultata kompura irti ja käydä romiksella vertailemassa miten se poikkeaa muista esim. 520:ssa käytetyistä kompuroista.
          92' ///M5 3.8 individual
          09' 320d xDrive
          16' NIU N1 Sport
          19' NIU U+ Sport

          Comment

          • HC91
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 999
            • 29100/310053

            #6
            Jos en nyt aivan väärin tulkinnut ETK:ta, niin M20, M30, M40 ja S38 moottorisissa näyttäis on sama kompura (...712) :think
            92' ///M5 3.8 individual
            09' 320d xDrive
            16' NIU N1 Sport
            19' NIU U+ Sport

            Comment

            • Petteri75
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2566
              • Kirkkonummi

              #7
              Päivitetään: ei tullut vielä selkiytystä, mutta onneksi alustaremontti vei turhat sataeuroiset lompakosta niin ei tarvitse miettiäkään Katsotaan kesällä uudestaan, tosin eilisen JimTV:n remonttiohjelman katsottuaan se järjestelmän huuhtelu taitaa olla aika pakollinen - menee teettämiseksi.
              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

              Comment

              • Bamba
                Bimmer Rookie
                • Aug 2005
                • 72

                #8
                No itse olen viemässä oma autoani cg seriviceen (kirkkonummella) ilmastointi huoltoon: mulla kompura vuoti aineet pihalle, laakoselta olisi saanut uuden mutta se maksoi 690€(r12) eli jäi ostamatta mutta sain yhdestä purkaamosta toisen ja se kuulema sopii siihen mun kärryyn (e34 535i -92), samalla myös uusin lauhduttimen flekteineen, kotiin kuljetettuna 250€ ja 3kk takuu. kyseisellä korjaamolla on palvelu pelanut ihan hyvin.

                Noista kompuroiden yhteen sopivuus riippu että onko sulla feroni järjestelmä vai se toinen "luonnon ystävällisempi", sitten putkien paikat ja näin pois päin, kyseisellä korjaamolla niin saa neuvoa jos käy näyttämässä autoaan!

                Comment

                • Petteri75
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 2566
                  • Kirkkonummi

                  #9
                  Tuo -712 tuntuisi ainakin bmwfans.infon mukaan sopivan vaikka mihin autoihin, oma E34 M5 3.8 mukaanluettuna. Nyt tekisi mieli kovasti laittaa uutta kompressoria tilaukseen, urakan hinta puhdistuksineen ja täyttöineen vain menisi yli 500 euron..

                  Kysymys kuuluukin, homman suorittaneilta - pystyykö itse vaihtamaan kompressorin magneettikytkimineen ja saamaan sen vielä toimimaan? Kun kompressori menee vaihtoon, samalla uusiutuu myös kuivain; onko tämän hintatasosta antaa vinkkiä?
                  BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                  Comment

                  • ongelmalapsi
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1063
                    • Hämeenlinna

                    #10
                    alotetaan vaikka siitä että kurkkaat kompuran perästä minkä valmistajan se on...
                    -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                    -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                    -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                    -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                    -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                    Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                    GMC Topkick C6500 rollback -95
                    Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                    E46 330xiA -02
                    Chrysler neon -99

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by Petteri75 View Post
                      Onko kaikissa vanhemmissa (ennen 09/92 valmistetut) E34 bemareissa samat Boschin ilmastoinnin kompressorit? Eli M5:iin käyvät samat kompressorit letkuineen jne kuin normaaleihin 535i-autoihin?
                      .....Tuli vain mieleen, että voiko kompressori olla muu kuin Bosch, Behr tms?
                      Siis tuon ikäluokan bemuissa on lisäksi ainakin Seiko Seiki sekä Denson valmistamia pumppuja.

                      Comment

                      • Petteri75
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 2566
                        • Kirkkonummi

                        #12
                        Ok, lisäongelmia. Kävin juuri kokeilemassa, ottaako magneettikytkin kiinni kun ulkolämpötila ovat kesälukemissa. Ei ottanut kiinni, ei myöskään joutokäynti noussut eikä apuflekti lähtenyt päälle. Nappiin tulee valo ja viime kesänä kaikki em. tapahtui OK, kylmää vain ei tullut.

                        Järjestelmässä on painetta, tosin aika vähän (suhahtaa kun painaa venttiilistä). Kysymys onkin, mikä on alaraja sille, että magneettikytkin ei enää ota kiinni?

                        Ja mitä tulee kompressorin omaan vaihtoon, niin hiukan huonolta näyttää. M5:en konetila on kohtuulllisen täyteen ahdettu..
                        BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Siellä on kuitenkin painetunnistin joka estää pumpun kytkeytymisen mikäli järjestelmässä ei ole riittävän korkea painetaso?

                          Comment

                          • Petteri75
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 2566
                            • Kirkkonummi

                            #14
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Siellä on kuitenkin painetunnistin joka estää pumpun kytkeytymisen mikäli järjestelmässä ei ole riittävän korkea painetaso?
                            Juuri näin, nyt pitäisi saada tietää se minimipainetaso ja ehkä sekin, miten ko kytkimen saisi koemielessä ohitettua..
                            BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎