Announcement

Collapse
No announcement yet.

pari kysymystä maalauksesta???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ismok87
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 27

    pari kysymystä maalauksesta???

    elikkäs, olen todellinen alottelija näissä maalaus hommissa joten toivon apuja viisaammilta.

    ostin kaverilta e30:sen 320i lievänä projektina, autoon on pakkeloitu kaikki lommot ja poistettu ruosteet ja korjattu ruoste paikat pakkelilla/hiilikuitukitillä, siihen on vaihettu lokari+toinen ovi erivärisestä autosta joten ne on erivärisiä kun muu auto (lokari+ovi sinisiä ja muu auto harmaa)
    sisustaa siitä on purettu sen verran että pääsee maalaamaan ovet+ovipielet ja sen kynnyslistan alusen sekä c-pilarien aluset, kannattaako mitä muuta vielä maalata/purkaa sisältä?
    tosiaankin pakkelit ja kaikki on vesihiottu tasaseks yms yms...

    pohjamaalihan autoon vedetään tottakai mutta pitääkö sitä ennen vielä koko auto hioa/vesihioa karheaksi?

    mitä kaikkea pitää tehä ennen maalausta?????????

    toivon nopeasti apuja viisaammilta
  • Guest's Avatar

    #2
    Värinvaihto vai sama väri?
    Kaikki paneelit vai vaan osa?

    Normi värinvaihtoon hioisin 180:lla käsin kertaalleen. Ihan joka paikan, maali ei tartu kiilttävään. Ja muista että hionta kämmenellä, ei sormenpäillä. Ja samaan suuntaan, ei ristiin.

    Comment

    • ismok87
      Bimmer Rookie
      • Jan 2006
      • 27

      #3
      joo eri väri tulee, oman maun mukaan sekotettu helmiäis metallinväri, päävärinä violetti?

      eli koko auto pitää hioa käsin ennen kun vetää pohjamaalin pääle, niinkö?
      pohjamaaliahan ei enää tarvitse rueta erikseen hiomaan, vai?

      Comment

      • -Dobermann-
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 1021
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by ismok87
        joo eri väri tulee, oman maun mukaan sekotettu helmiäis metallinväri, päävärinä violetti?

        eli koko auto pitää hioa käsin ennen kun vetää pohjamaalin pääle, niinkö?
        pohjamaaliahan ei enää tarvitse rueta erikseen hiomaan, vai?
        eipä tarvii ei. mutta hionnan jälkeen on tehtävä vielä rasvan poisto ettei maali ala kiehumaan. Tämän toki saattaa tehdä myös maalari...

        Comment

        • seidltuning
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 1941
          • Vantaa

          #5
          suosittelen ensin ruiskukitti ja jos tulee helmiäinen niin sille oma hionta/pohjaväri eli autosta tulee violetti niin joku sininen pohjaväri vois olla aika sopiva
          G30 530e Sedan
          E30 325i Cabriolet

          Comment

          • Guest's Avatar

            #6
            Hionta 180 tai 320 joka välissä. Värinvaihtoon suosittelen ruiskukitin sijaan hiontaväriä. (sanding primer tms.) Täyttää yhtä hyvin mut ei elä niin paljoa. Pohjavärin ja pintavärin väliin kandee laittaa esim spraymattamustalla hento sumu, joka hiotaan kokonaan pois. Sillä pääsee appelsiinipinnasta ja pohjan hiontanaarmuista eroon.

            Comment

            • RcMTm5
              Bimmer Rookie
              • Nov 2005
              • 65
              • Kotka

              #7
              Originally posted by herrakani
              Pohjavärin ja pintavärin väliin kandee laittaa esim spraymattamustalla hento sumu, joka hiotaan kokonaan pois. Sillä pääsee appelsiinipinnasta ja pohjan hiontanaarmuista eroon.
              No nyt on taas vinkit viimosen päälle..

              Kyllähän tota "matkamustaa" toki pohjatöissä käytetään, mut ei kait nyt sentään enää värivaiheessa?? Suoria pintoja hiottaessa mustan sumulla näkee hyvin mikä kohta on "alhaalla"(ei välttämättä kädellä tunnu tai silmällä näy).

              Ja jos vielä sais tarkennusta siihen, miten se "usvaharso" poistaa niitä hiontanaarmuja??
              BMW increased the displacement from 3.6 to 3.8 litres and power jumped to 340 horsepower.

              Comment

              • Rocla
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 7692
                • Kajaani

                #8
                Originally posted by RcMTm5

                Ja jos vielä sais tarkennusta siihen, miten se "usvaharso" poistaa niitä hiontanaarmuja??
                Varmaan ajoi takaa että harson kadottua on hiontaväriä hiottu jokapuolelta? Ei jää hiomattomia paikkoja?
                Olli.

                Comment

                • RcMTm5
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2005
                  • 65
                  • Kotka

                  #9
                  Kyllä mä nyt sen hiffasin. Tossa vaan oli se virhe, et ei siihen pohjavärin jälkeen enää mitään hiontaa tehä. Hiontavärin jälkeen kylläkin..
                  BMW increased the displacement from 3.6 to 3.8 litres and power jumped to 340 horsepower.

                  Comment

                  • dsk
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2006
                    • 279
                    • eurajoki/pori

                    #10
                    homma jostain pöyreällä laikalla oleva epä kesko hioma kone (käsin voi olla aika vaivalloista...) jollain 120 ni ei jää turhan syviä uria, syö kyllä hyvin, sit ko oot hionu koko auton -->(maalattavista kohdista) sit kittaa tarvittavat kohdat (ei suositella vesihiottavaksi kittaus kohtia, kitti kuulemma imee veden??)

                    kyllähän sen rasva pesun voi tehdä ekä hionnan jäälkeen tai ennen, ni välttyy kiehumis riskit..

                    sit 240 paperi hioma koneeseen ja auto läpi(<--ei välttämätön), sit pohja hionta väri päälle ja jos itse vedät sen ruiskulla ni laita nähintään 3-4 kerrosta ja paksulla kerroksella, anna kuivuu vuorokauden ja sit hiot 320 (tai hionompi) sillai et pinta on yksin kertaisesti tasainen (ei ryppysyyttä, appelsiinisuutta eikä rosoiruutta pinnassa) eipä siihen sit muuta tarvita!!!


                    jos viet ammatti maalarille ni ne hoitaa loput..

                    tolla menetelmällä oon saanu hyvän ja tasaisen pinnan!

                    nii jos poistat kaikki peitetyt kohdat(teipatut yms)lakkauksen jälkeen, niin suosittelen tehdä sen noin 5 tunnin kuluttua, jos lakka kerkee kovettu ni se lähtee mielellään lohkee ja repeilemään....

                    (ei mun mielstä tarvii vesi hioo ellei ole viemässä näyttelyyn.... jne..)

                    ja jos käsin meinaa hioo ni kannattaa käyttää alla jotain kalikkaa, esim sellasta hionta tyynyä, paljain käsin tulee helposti syviuä rantuja...
                    kyllähän mie näkisit et se on laitettava letutsulamaan, ni kyl se siit sit virkoo..



                    DSK c.c

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #11
                      Originally posted by dsk
                      kyllähän sen rasva pesun voi tehdä ekä hionnan jäälkeen tai ennen, ni välttyy kiehumis riskit..
                      ENNEN!!!!!

                      Muuten hiot silikoonit, vahat ja pikkupaskat naarmujen pohjille mistä niitä on sit todella hankala liuottimellakaan saada pois.

                      Pese vaikka muutamia kertoja kunnon myrkyillä autoa ennen homman aloittamista ja juuri ennen kuin mitään hiontoja hinkkaat vielä tinnerillä tai muulla vahvalla liuottimella.

                      Pahimmillaan jopa sormenjälki kiehuttaa maalin.
                      Olli.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        ...ja jos nyt kuitenkaan ei lähdetä millään 120-paperilla lähdetä kiesiä ylihiomaan, vaan kaikki ehjät alueet/pinnat vain karhennetaan punaisella karhunkielellä, 400-kuivapaperilla tai 600-vasipaperilla. Kaikki orggismaalipinnan rikkoneet alueet peitetään 2-K hiontavärillä joka hiotaan
                        400+600 vedellä sekä pitkällä hiomatuella. Maalaukseen vietäessä pinnassa
                        EI SAA NÄKYÄ mitään muuta kuin karhennettua orggis tai 2-K hiontaväripintaa.
                        Eli jos hiontaväri tai orggisväri/lakka puhkeaa, niin uutta 2-K hiontaväriä päälle.

                        Comment

                        • Rockford
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 8028
                          • Pinsiö

                          #13
                          Originally posted by Hemi
                          ...ja jos nyt kuitenkaan ei lähdetä millään 120-paperilla lähdetä kiesiä ylihiomaan, vaan kaikki ehjät alueet/pinnat vain karhennetaan punaisella karhunkielellä, 400-kuivapaperilla tai 600-vasipaperilla.
                          Ihmettelin itsekin tuota, että suositellaan mataksi hiontaan 120:stä. Mahtaakohan hivenen tulla hiontanaarmua... Itse olen aina, vuosia vetänyt pinnan rikki 400:sella ja viimeksi käytin jopa 600:sta. Maalari itse suositteli käyttämään 500:sta, joten mistäköhän tuo kittien hiontaan tarkoitettu koko on suositeltu Ja onpa niitä tonnisen lähellekin osuvia kokoja käytetty...
                          -Dodge Charger -73
                          -Mercedes-Benz GLK
                          -VW Transporter

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎