Announcement

Collapse
No announcement yet.

320 D tehoja lisää miel. Tampereen suunnalla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • CamoPappa
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 77
    • Tampere

    320 D tehoja lisää miel. Tampereen suunnalla

    Elikkäs tuli ostettua 320 d vm.2000 (E46 vissii). 136 hv tuntuu jo nyt kahdenpäivän ajamisen jälkeen tehottomalta. Ny kaivattais kokemuksia lastuista ja boxeista? Mistä? Millasta kannattaa ajatella? Hintoja? Onko penkissä säädettävä lastu ainoa oikein ratkaisu? Kaikki avustavat tiedot otetaan mielellään vastaan

    Koitin ton söörtsin kans vähän haeskella mut en oikein mitään mullistavaa löytäny.

    Kiitokset jo etukäteen
  • TS530DT
    Newbiemmer
    • Jun 2006
    • 22
    • Tampere

    #2
    Säätöön

    Moro.

    Eiköhän se penkissä säätö kuitenkin ole varmin. Valkeakoskella tekee paikka nimeltä Special Tuning Harinen (www.hestec.fi) mun tietääkseni. Sisältää luultavasti vakion testaus ennen muutosta(että kaikki toimii kuten pitääkin), sitten muutos ja uusi mittaus. Saa tehot paprulle yms.

    Mun mielestä vielä enemmän vastinetta rahalle ku jollain boxilla, kun ne tuppaavat vaan olemaan jotain sinnepäin säätöjä. No saahan ton boxin pois jos haluaa.... tuo penkissä säätäminen vaaan kertoo sen todellisen tilanteen.

    Hinta voipi olla hiukkasen korkeampi kun boxeissa, mutta tuleehan toi teholappu sitten mukana.

    -TS
    530D -2000

    Comment

    • tuikku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1353

      #3
      .
      Lastun mukana saat pakokaasujen kierron minimiin, tai jopa poikkeen.

      Mikäli automallissa on esim. kytkimen luisto/tärinä vaivaa, on sekin varmaan otettu laadukkaassa lastussa huomioon.

      Lastutettaessa hiukan, ainakin alemmille kierroksille lisätään ahtoja -> kiihdytettäessä pöllähdys pienempi.

      On sellaisiakin lastuja, joissa ei ahtopaineeseen kosketa.
      Riippuu, mitä auton omistaja haluaa.
      Lastuja on erinlaisia tavaton määrä, vaikka näillä palstoilla vaan kehutaan aina sitä, joka antaa numeerisesti suurimmat arvot.
      Aiaan liittyy paljon muutakin.
      Joidenkin, arimpien mielestä moottorin pitäisi pelata hyvin muullakin kaasun asennolla, kun pohjassa.

      Tehoissa ei boxien, tai lastujen välillä ole oikein kunnollista eroa kumpaankaan suuntaan.
      Turvallisempi tapa tehon nostoon on ruiskutusajan pituuden lisääminen.
      Ruiskutuspaineen nostoperiaatteella toimivat boxit (common-rail) aiheuttavat pumpun särkymisvaaran huomattavaa kasvua. -> pumpun lisäksi samalla särkyy muutakin kallista.

      Sulla taitaa olla vielä jakajapumpullinen, joten boxienkin tehonnousu perustuu ruiskutushetken pidentymiseen.

      Minun mielestäni lastu, tai boxi eivät ole edes vaihtoehtoja toisilleen, niin paljon parempi vaihtoehto lastu on.
      Joku toinen on toista mieltä, hyvä niin.
      Boxien paras ominaisuus taitaa olla helppo asennus.
      Se, että ne toimii, ei mielestäni ole vielä mitenkään erityisen hieno ominaisuus, se on vasta minimitason täyttymistä.
      .
      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

      Comment

      • NokiLeka
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2341
        • Eurajoki

        #4
        Originally posted by TS530DT
        Moro.

        Eiköhän se penkissä säätö kuitenkin ole varmin. Valkeakoskella tekee paikka nimeltä Special Tuning Harinen (www.hestec.fi) mun tietääkseni. Sisältää luultavasti vakion testaus ennen muutosta(että kaikki toimii kuten pitääkin), sitten muutos ja uusi mittaus. Saa tehot paprulle yms.

        Mun mielestä vielä enemmän vastinetta rahalle ku jollain boxilla, kun ne tuppaavat vaan olemaan jotain sinnepäin säätöjä. No saahan ton boxin pois jos haluaa.... tuo penkissä säätäminen vaaan kertoo sen todellisen tilanteen.

        Hinta voipi olla hiukkasen korkeampi kun boxeissa, mutta tuleehan toi teholappu sitten mukana.

        -TS
        530D -2000
        Bokseja taitaa saada alkaen 200€ mutta ohjelmoinnista joutuu maksamaan jo vähän enemmän, eli lähdetään sieltä 700€ pinnasta.

        Ohjelmoinnin etuna on auton säätö asiakkaan toiveiden mukaan niissä puitteissa mitä auto antaa myöden. Mutta kannattanee käydä kattelemassa firmojen kotisivuilla mitä kukin tarjoaa ja tehdä siitä oma johtopäätös sen mukaan mitä haluaa.

        Ohjelmointiahan tekee mm.:


        www.hestec.fi (Harinen)


        Ja bokseja taitaa löytyä lähes kaikista "tuuninki" kaupoista.
        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

        Comment

        • CamoPappa
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 77
          • Tampere

          #5
          Loistavaa!!!

          Kiitokset vaan noista tiedoista. Tornihuhujen perusteella positiivisia kokemuksia oon kuullu Upsoluten ohjelmista. Onko jollain kokemuksia kyseisistä laitteista? Sen sais ainaskin kohtuu rahalla ja taitaa ohjelmoijaki löytyä ihan Tampereelta.

          Comment

          • kani
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 699
            • Espoo

            #6
            Ilmeisesti tämä???
            E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

            Comment

            • CamoPappa
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 77
              • Tampere

              #7
              Juu taitaa olla just toi systeemi kyseessä. Onko kokemuksia?

              Comment

              • tuikku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1353

                #8
                .
                Kaikkien lastunvääntäjien lastut on tehty samalla periaatteella ja varmaankin vieläpä samoilla ohjelmilla/työkaluilla.

                Erot liitty sellaisiin asioihin, joita tavan tallaajan on mahdotonta etukäteen mitenkään vertailla.

                Ennenkuin lastuttajan valitset, niin muutaman satasen hinnaneron sijasta kannattaisi varmaan kiinnittää huomiota vaikkapa seuraaviin asioihin.

                1.
                Onko pakokaasun kierrätykselle tehty jotain.
                Joissain tapauksissa sen voi eliminoida itsekkin, mutta varmimmin ilman vaikeuksia ja herjoja se tapahtuu ohjelmasta.

                2.
                Onko alavääntöä rajoitettu, tai tarviseeko sitä rajoittaa.
                Kytkinremppa maksaa selvästi enemmän, kuin lastujen hintaero.

                3.
                Millä kierrosluvulla max. teho saavutetaan.
                Näissä suorasuihkareissa on luontojaan käyttökelpoinen kierroslualue pienehkö.
                Jonkun kolmen tai neljän horsen takia sitä ei kannata rajoittaa.
                Nyrkkisääntö voisi olla, että max tehon kierrosluku ei olisi vakiota alhaisempi.

                4.
                Jos ei olekkaan tyytyväinen, vaan haluaa jonkun muutoksen, saako auton ohjelman muutettua/palautettua ja rahat takaisin.
                Onko lastuttajalla mahdollisuus mahdollisesti muuttaa ohjelmaa myöhemmin haluamaasi suuntaan, vaikuttaaksesi moottorin käytökseen tilanteissa, jotka huomaat vasta myöhemmin.
                .
                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                Comment

                • veku
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6325
                  • P-Pohjanmaa

                  #9
                  Originally posted by CamoPappa
                  Juu taitaa olla just toi systeemi kyseessä. Onko kokemuksia?
                  Mulla oli vectra dti vm 99 upsoluten softa ja toimi aivan ok kuin vakio mutta voimaa ja vääntöä oli se 25-30% enemmän.
                  Sitä ennen vectrassa oli psi boxi ja se tuntui tehokkaamalta johtuen siitä että voima tuli kuin lapiolla selkään.
                  Nyt on 530d:ssä voimaa.comin softa ja se pelaa myös ok
                  Mutta tehoboxia en autoonienään laita..eli softa(digituning,voimaa.com,upsolute tms) tai harinen on minun mielipide
                  F11 M550D
                  E39 M5
                  F26 3.0 Da M-Sport
                  E61 535D M-Sport

                  Comment

                  • Aksu|
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 1063

                    #10
                    Jos en olisi pihi teettäisin lastun Karalalla (tai sen teettäminen todella olisi tarpeen -> isommat muutostyöt).
                    Jos olisin malttamaton, ostaisin "valmis" lastun suomesta (sikahintaan).


                    Mutta kun olen pihi ja oli aikaa odotella niin tilasin lastuni suoraan nahkahousuilta alle 100 euron hintaan (www.ebay.de), ja kyllä se lastu jopa toimii ihan aikuisten oikeasti kun penkissä sitä käytiin kokeilemassa
                    Eikä se toimituskaan kestänyt edes kahta viikkoa (tilisiirto saksaan vei jo 4 päivää).
                    Nyt se on ollut kiinni 2000km eikä ole toistaiseksi ongelmia ollut.


                    Eli siis pointti on se, että kannattaa tosiaan miettiä tarkkaan kuinka paljon siitä customoidusta lastusta on hyötyä verraten siihen hintaan millä saa "valmislastun".
                    EX:
                    328CiA -99
                    525tdsA -98
                    525i -93
                    316i -95
                    Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎