Announcement

Collapse
No announcement yet.

325tds käy huonosti tyhjää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jörgen Öst
    Newbiemmer
    • Jan 2003
    • 12
    • Hell-sinki

    325tds käy huonosti tyhjää

    Lämpimällä koneella kun pysähtyy liikennevaloihin niin tuntuu että kone kävisi parilla kolmella pytyllä kuuden sijasta. Auton ollessa pysähdyksissä kun sitten nostaa kierrokset nopealla pumppausliikkeellä yli 1500 niin tyhjäkäynti on taas täysin normaali. Kylmällä koneella ei mitään ongelmaa ja periaatteessa ongelma alkoi ilmenemään vasta kun kelit lämpeni tälle tasolle mitä täällä etelässä on.

    Mikä sökönä?
    2005 E60 530d ///M
  • Shadow-line
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 245
    • Pirkanmaa

    #2
    Originally posted by Jörgen Öst
    Lämpimällä koneella kun pysähtyy liikennevaloihin niin tuntuu että kone kävisi parilla kolmella pytyllä kuuden sijasta. Auton ollessa pysähdyksissä kun sitten nostaa kierrokset nopealla pumppausliikkeellä yli 1500 niin tyhjäkäynti on taas täysin normaali. Kylmällä koneella ei mitään ongelmaa ja periaatteessa ongelma alkoi ilmenemään vasta kun kelit lämpeni tälle tasolle mitä täällä etelässä on.

    Mikä sökönä?
    Eiköhän se surullisen kuuluisa paska ruiskutuspumppu(Siis koneen kyljessä oleva), pumpun sisällä osa nimeltä määränsäädin.

    Itellä e39 tds-koneessa samoja vaivoja,asiaa tutkittu xxxx kertaa, uusi pumppu, niin vaivat lähtis.(Joksikin aikaa..)

    Haulla pitäis löytyy tarinaa ko. aiheesta paljonkin.

    Comment

    • Jörgen Öst
      Newbiemmer
      • Jan 2003
      • 12
      • Hell-sinki

      #3
      Pumppu uusittu noin 80tkm sitten, pitäisi sen kait kestää hiukan pidempään? Myös siirtopumppu on joskus talven aikana uusittu.
      2005 E60 530d ///M

      Comment

      • Happo
        BTCF Member
        • Sep 2004
        • 922
        • Kauhajoki

        #4
        Tuo "pumppu uusittu" on niin pyöreä käsite, että sen perusteella on paha sanoa vielä mitään. Onko sinulla tarkkaa tietoa, että mitä on uusittu? Onko vaihdettu uusi syöttöpumppu, vai esimerkiksi jalosen A1 osa? Jos se pumppu on käytetty huollossa, ei määränsäädintä välttämäti ole uusittu, liekö niitä edes huolto-osana saatavana.

        Vika kuitenkin täsmää täysin tuohon niin yleiseen määränsäätimen vikaan.
        Ford S-Max 2.0
        Kilpuri VW Golf III VR6
        ex:

        F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

        Comment

        • Jörgen Öst
          Newbiemmer
          • Jan 2003
          • 12
          • Hell-sinki

          #5
          Siis täysin uusi pumppu. Ostettu BMW:ltä ja siellä myös asennettu. Olisiko mahdollista että se määränsäädin olisi kuitenkin sökö ja voiko sen vaan vaihtaa. Toi pumppu kuitenkin maksaa melko paljon niin ei viitsisi uuttakaan ostaa.
          2005 E60 530d ///M

          Comment

          • jpeltoma
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 600
            • pirkanmaa

            #6
            Oletko jo lukenut vikamuistit, mitä sieltä löytyy?

            Noista pumppujen hulloista vielä senverran, että ikuista pumppua ei ole vielä tehty...dieseleille tulee kilometrejä. Tätä Samaa Boschin pumppua on käyttänyt esim. VW/Audi. Toi pumppu on varsin kestävä, vertaa vaikka C-mersun Lucakseen. Ja Diesel laitteiden hinnat plompsahtaa kivasti kun siirrytään commonreil koneisiin...
            Last edited by jpeltoma; 07-07-2006, 12:29.
            __________________________________________________ ________________________
            Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

            Comment

            • Jape34
              Newbiemmer
              • May 2006
              • 12

              #7
              vaihtoehtoja on monta

              Pumpun korjaus on törkeän kallista ja monet diesel korjaamot tarjoavat aina ensimmäiseksi pumpun irrotusta ja tarkastusta käyntihäiriöihin.
              Muutamia vinkkejä ennen pumppu remppaa.
              Siirtopumppu(ei tässä tapauksessa todennäköinen):
              - auto toimii ilman siirtopumppuakin, syöttöpumppu jaksaa imeä ainetta tankista asti. Rikkinäisellä siirtopumpulla joutuu startaamaan kauemmin ja jos polttoainejärjestelmä on tyhjentynyt auto ei välttämättä käynnisty.
              - helpoin tapa todeta toiminta, irrota pa suodattimen ja syöttöpumpun välinen pa letku ja kytke autoon virrat päälle. Mikäli pumppu toimii tulee letkusta polttoainetta (aika vauhdilla, suosittelen letkun pään laittamista pulloon)
              Ilmavuoto polttoaine järjestelmässä:
              - vaihda kirkas letku pa suodattimen ja pumpun välille, mikäli kuplia auton käydessä, syöttöpumppu imee ilmaa.
              Neulanliiketunnistinsuutin (4.suutin)
              - Pitäisi jäädä vikamuistiin, tai merkkivalon syttyä mittaristoon käyntihäiriöiden aikana
              - Voidaan tarkastaa mittaamalla mm. vastusarvot
              Käyntinopeusanturi:
              - pitäisi jäädä vikamuistiin
              - Väärät arvot, kuin myös neulanliiketunnistimelta voivat sotkea ohjainboksin toimintaa
              Kaksoismassavauhtipyörä:
              -voi pitää ääntä, omassa 525 tds:ssä rikki, mutta ei ääntänyt
              - aiheuttaa toivotavasti käyntihäiriöitä, nykimistä ja sammuttaa auton välillä liikkeelle lähdettäessä.
              - omassa autossani on juuri ko. osa vaihdossa, ensiviikolla pystyy kertomaan tarkemmin sen todelliset vaikutukset käyntihäiriöihin.

              Onko ollut muita oireita/häiriöitä kuin epätasainen tyhjäkäynti?
              T: jap

              Comment

              • Jörgen Öst
                Newbiemmer
                • Jan 2003
                • 12
                • Hell-sinki

                #8
                Muita oireita...

                Parkkirudusta kun lähtee pakilla liikkeelle niin saattaa sammua helposti jollei pidä kierroksia korkeina ja luistata hiukan kytkintä.

                Kone kun käy huonosti tyhjää niin se tärisee sekä savuttaa julmetusti.

                Suodattimelta on kirkas letku syöttöpumpulle ja ilmaa ei tule joukossa.
                Mitään merkkivaloja ei ole syttynyt mittaristoon.

                Voiko kaksoismassavauhtipyörä olla syynä tohon sitten. Kone kuitenkin käy kahdella/kolmella pytyllä sen hetken ennekuin polkaisee kierrokset ylös. Mutta kone ei yritä sammua missään vaiheessa.
                2005 E60 530d ///M

                Comment

                • saastuttaja
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2003
                  • 139

                  #9
                  Mulla oli 324td:ssä samanlainen vika. Tyhjäkäynti hyppeli villisti, mutta kun kierroksia nosti yli 1500rpm, auto pelasi normaalisti. Mulla vika oli sekä kylmänä että lämpimänä.

                  Vikapaikaksi osoittautui viallinen vauhtipyörän anturi. Löysin vian irrottamalla anturin johdon, jolloin tyhjäkäynti tasaantui.

                  Comment

                  • Shadow-line
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 245
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Originally posted by Jörgen Öst
                    Muita oireita...

                    Parkkirudusta kun lähtee pakilla liikkeelle niin saattaa sammua helposti jollei pidä kierroksia korkeina ja luistata hiukan kytkintä.

                    Kone kun käy huonosti tyhjää niin se tärisee sekä savuttaa julmetusti.

                    Suodattimelta on kirkas letku syöttöpumpulle ja ilmaa ei tule joukossa.
                    Mitään merkkivaloja ei ole syttynyt mittaristoon.

                    Voiko kaksoismassavauhtipyörä olla syynä tohon sitten. Kone kuitenkin käy kahdella/kolmella pytyllä sen hetken ennekuin polkaisee kierrokset ylös. Mutta kone ei yritä sammua missään vaiheessa.
                    Savuttaa siis tyhjäkäynnillä julmetusti..perusmoottori kuitenkin OK? Mulla ei tota ilmiötä ole ikinä esiintynyt, enkä uskoisi välttämättä tuohon vauhtipyöräänkään??

                    Mun auto oli joskus piuhan päässä kiinni, aina kun rupesi tyhjäkäynnillä "hytkyttään", testerin mukaan määränsäädin tiputti "ruoka-annoksen" reilusti alle toleranssin-- siis sylinteri(t) sai liian tavaraa, josta em. ilmiö. Lisäksi vikamuistin nollauksen jälkeen AINA uudelleen ilmestyi koodi: Määränsäätimen säätöpoikkeama. Ite määränsäädintä saa ostettua erikseen(yli 600 eur muistaakseni), mutta asentaja ei kuulemma kokemuksen mukaan suositellut sitä, vaan koko pumppu laakista??

                    Nooh, reilun 2 vuoden aikana (80 000tkm) tehnyt tuota, eikä muuttunut huononpaan/parempaan suuntaan.

                    Tää autosähkö/diesel-huoltoliikkeen hemmo sano, että toi jakajapumppu on aika kovilla 6-syl. malleissa, vrt. esim vanhoihin rivipumppuihin tai 4-sylinterisiin autoihin.

                    Niin, joskus tullut villi ajatus mieleen, onnistuiskohan softan muuttaminen tyhjäkäynnin osalta siten, että annettais hiukan enemmän kakkua--tasainen käynti

                    Comment

                    • jpeltoma
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2004
                      • 600
                      • pirkanmaa

                      #11
                      Kuten monesti on tullut kirjoiteltua täällä, niin TDS:n tyhjäkäyntiä saa BMW:n testereillä nostettua n. 80 kiekkaa. Se auttaa monesti näihin tyhjäkäyntiongelmiin. En ole varma voiko Boschin yleistestereillä tota tehdä, epäilen ettei.
                      __________________________________________________ ________________________
                      Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                      Comment

                      • kole
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2002
                        • 506
                        • Joensuu

                        #12
                        Mulla on -92 525tds, kokelin tuota siirtopumppu hommaa ja mulla ei ainakaan nosta ainetta kun laittaa virrat päälle. Mut sit kun starttaa niin ainetta tulee. Eli ilmeisesti pumppu kunnossa mut onko noissa ohjauksissa sit eroja? Kun tuolla aiemmin oli et nostaa kun laittaa virrat päälle.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎