Announcement

Collapse
No announcement yet.

Huohotuksesta taas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juspa
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1223
    • Pori

    Huohotuksesta taas

    Kertokaas nyt minkä takia toi m50b25 motti huohottaa öljyä imusarjaan, siihen kohtaan mihin tulee myös tyhjäkäyntiventtiililtä letku. Luulin ensin että johtuu siitä, että sen venttiilikopassa olevan sokkelon, mitä kautta se imee ilmaa koneesta, peitekansi vuosi vuosi tiivisteen välistä ja sieltä pääsi imemään öljyä. Mutta tiivistin senkin ja ongelma vain jatkuu. Mikä kerpele siinä voi olla!!??

    Eli kuvassa letkua numero 5 pitkin pääsee öljy imusarjaan

    E70 M-Sport AlpinWeiß 3

    Ex.
    F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
    E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
    E90 320d -05 Schwartz 2
    E36 328i touring -97 Diamantschwartz
    E36 352i -91 Diamantschwartz
  • BemariVompatti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 440
    • VT 6

    #2
    Nyt myönnetään suoraan etten moottoria tunne, mutta oisko kyseessä ominaisuus eikä vika? Huohotusletku öljylle löytyy ainakin omasta, ja jotkut viranomaissäädökset kieltävät(nykyään) hukkaöljyn ruikkimisen tielle joten ne poltetaan koneessa pois.

    Omassa M10:ssä hukkaöljyt tulevat motin kannen kautta ilmanputsariin josta imeytyvät kaasuttimen kurkkujen kautta imusarjaan ja palavat pois. Epäilen että sama periaate kyseessä?

    Comment

    • alspe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 3402
      • Tre

      #3
      Mitä haittaa siitä on? Käykö auto huonosti? Kuluttako öljyä?

      Kyllä mullaki oli imusarjassa pieni öljykelmu kun irrotin kaasuläpän joskus. En pitänyt sitä ihmeenä koska huohottimen kautta koneen imu imee öljyn kaasuja ja ylimääräisiä öljyjä mitä siellä venakopassa lentelee
      G30 520d xDrive
      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

      Comment

      • Pode
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2005
        • 437
        • Muurame

        #4
        Originally posted by BemariVompatti
        jotkut viranomaissäädökset kieltävät(nykyään) hukkaöljyn ruikkimisen tielle joten ne poltetaan koneessa pois.
        juurikin näin! et eiköhän tuo ole ihan kaikissa.. eri autoissa/moottoreissa huohotinletku/putki menee eri paikkaan! et eipä sitä kannata hirveämmin ihmetellä jos ei normaalia enempää huohota, sit onkin jo eri juttu jos huohottaa paljon, elikkä ohivuotoa on normaalia enmmän = männän renkaat/männät....

        Lelu: "315" -83 "THE RACER"
        EX: Astra 2.0 sport -00
        EX: 320i Touring -89"Emma"
        EX: 528i -84 "IGOR"
        EX:Vectra -93 "IKE"
        EX: 518i -87 "WanhaHerra"
        EX:316 -88 "ruttureplica"
        EX:316 -86


        -MME connection-

        -BTCF absolutistit team-

        Comment

        • Juspa
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1223
          • Pori

          #5
          Joo, nyt kun sitä taas kattelin niin ei sieltä letkun päästä kyl hirveesti sitä öljyy tulekaan, sitä on vaan siinä venttiilikopan päädystä lähtevässä kikkareessa melkoisesti, mut ei kai siitä kovin paljon mee eteenpäin.

          Öljyä syö toi vehje, taitaa sitte olla vaan öljyrenkaat loppu tai sylkän seinämät niin sileet että menee. Kumma vaan kunnei pöllytä yhtään ja kaikki paineet pytyissä ok ja ohivutomittauksen mukaan kuin uus. elämä on...
          E70 M-Sport AlpinWeiß 3

          Ex.
          F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
          E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
          E90 320d -05 Schwartz 2
          E36 328i touring -97 Diamantschwartz
          E36 352i -91 Diamantschwartz

          Comment

          • Juspa
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1223
            • Pori

            #6
            btw, voiko öljyt jäädä johonkin onkaloon "jämikseen" siten ettei kaikki valu öljypohjaan asti? Ainakin öljynsuodatinkoteloon voi jäädä? Välillä tuntuu et tikku kastuis enemmän ja välillä vaan vähän. Ja on seissyt aina tarpeeks ajon jälkeen ennen ku oon kattonu
            E70 M-Sport AlpinWeiß 3

            Ex.
            F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
            E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
            E90 320d -05 Schwartz 2
            E36 328i touring -97 Diamantschwartz
            E36 352i -91 Diamantschwartz

            Comment

            • antti79
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 2499
              • Littoinen

              #7
              Originally posted by Juspa
              btw, voiko öljyt jäädä johonkin onkaloon "jämikseen" siten ettei kaikki valu öljypohjaan asti? Ainakin öljynsuodatinkoteloon voi jäädä? Välillä tuntuu et tikku kastuis enemmän ja välillä vaan vähän. Ja on seissyt aina tarpeeks ajon jälkeen ennen ku oon kattonu
              Minkälaisia litkuja käytät öljyinä? Suosittelen Castrollia ellei jo ole, voipi oireet loppua.
              sigpic
              Originally Posted by jari kihlman
              "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

              Comment

              • Juspa
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 1223
                • Pori

                #8
                On ollut Castrollin Magnatecit, Mobilin Rally Formulat ja nyt on Valvolinen Maxlife ja näyttäis olevan sama homma niilläkin.

                Jotain outoo tossa öljyn häviämisessä on, sillä olin ajanu näillä Valvolineilla joku 800km eikä ollu yhtään hävinny ja sitte yhtäkkiä seuraavan n.100km:n jälkeen tikusta katottuna n.3dl, jos se viivojen väli on litra. Jos se tollasen määrän yhtäkkiä polttais ni kyllä jossain pitäis näkyä savuna.......

                Melkein sama homma oli Mobileilla, ajoin 4tkm eikä hävinny yhtään ja sitten taas ihan yhtäkkiä rupes menemään. wtf?! Tosin se 4tkm oli talviaikaan ja rupes sitten ilmojen lämmettyä keväällä viemään.
                E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                Ex.
                F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                E90 320d -05 Schwartz 2
                E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                E36 352i -91 Diamantschwartz

                Comment

                • BemariVompatti
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2004
                  • 440
                  • VT 6

                  #9
                  Ainoat merkit joita itse osaan lukea öljynkulutukseen liittyen ovat pakokaasujen väri, koneen käynti, öljyn väri ja kulutuksen tasaisuus.

                  Jos pakokaasut ovat sinertävät ja haisevat pehmeälle palaa öljyä koneessa -> voipi olla holo kone tai liian liukkaat öljyt. Jos on tarpeeksi suuret putket ja suodattimet niin voi savut jäädä vähäisiksi jos palaa hiljalleen.

                  Jos kone käy ylänuotilla ja liiankin pirteästi voivat öljyt olla liian liukkaat -- jos taas kylmäkäynnistys kangertaa ja kone käy raskaasti voi öljyt olla liian jäykät.

                  Jos öljyn väri muuttuu mustaksi nopeasti on koneessa karstoittumista, yksinkertaisimmillaan koneen vanhuutta, tai sitten on diesel.

                  Jos kulutus on tasaista, eli koko ajan menee vähän niin kone kuluttaa öljyä ominaisuusluontoisesti(kulunut, tai tehtaalta tullessa vika, normimotin ei pitäisi kuluttaa normaalilla vaihtovälillä paljoakaan, mieluiten ei yhtään). Jos taas heti vaihdon jälkeen menee pikaisesti paljon on ylitäytetty, ja ylimääräiset öljyt tulvivat koneeseen ja palavat. Kannattaa vaihtaa lämpimänä ja täyttää sopivasti, ei täyteen, esim. oma M10 syö tikun yläreunasta vähän mutta sitten ei juurikaan jos täyteen laittaa.

                  Kaivataan selvästi M50-koneista tietävien kommentteja ja sukellusta internetin ihmemaahan josta voipi vastaus löytyä.
                  Last edited by BemariVompatti; 20-07-2006, 11:33.

                  Comment

                  • 9tonni
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2005
                    • 177
                    • Kuopio

                    #10
                    Venttiilivarrenkumit.. Veikkaan että sieltä löytyy jotain. Normaalia on se öljy imusarjassa jossain määrin..
                    Mulla on kaksi M50 kiuasta. Toisessa menee imusarja öljykalvon peittoon. Toisessa ei mutta siinäpä ei ole huohotusletkua (letkuja) kytketty imuun barin ylipaineesta johtuen.

                    Comment

                    • Juspa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 1223
                      • Pori

                      #11
                      Ei pitäis venttiilinohjurin kumeista johtua kun on vaihdettu about 4tkm sitten, ja senhän pitäis sit pöllyttää jos ne vuotais...

                      Ainoa pöläys mikä tulee, on hienoinen musta pöläys kun polkasee sinne 7tonnin kieppeille, eli menee rikkaalle, mut yhtään ei oo öljyä joukossa. Tiedän kyllä yhden Escortin omistaneena miten pitäisi savuttaa ja haista kun öljy palaa

                      Tohon vielä et kun yhtäkkiä on menny pienessä ajassa öljyä ja sitä ennen ei juuri lainkaan, niin viittaa siihen että öljyn viskositeetti on päässy laskemaan eli menny litkuksi, ja se taas johtuu öljyn liian korkeasta lämpötilasta. Mikä voisi aiheuttaa että öljy kuumenee liikaa? Ei mitään oireita kyl oo et kävis mitenkään kuumempana.
                      Last edited by Juspa; 20-07-2006, 13:37.
                      E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                      Ex.
                      F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                      E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                      E90 320d -05 Schwartz 2
                      E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                      E36 352i -91 Diamantschwartz

                      Comment

                      • BemariVompatti
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2004
                        • 440
                        • VT 6

                        #12
                        Ja nyt ku litkuuntumisesta mainitsit niin eihä oo koostumus silmämääräsesti vaan muuttunu laihemmaks? Ettei pääsis esim. vettä sekaan? En usko et liian korkeeta lämpötilaa saa aikaan, mut mistäpä tiiän tuosta moottorista.

                        Ei oo koskaan käyny itelle ni en tiedä miten käyttäytys öljyt kulutuksellisesti jos menis ns. kahvit ja maidot sekasin, eli öljyt ja vedet. Pakokaasuissa ainakin saattas esiintyä valkosta savua.

                        Ja toi Escort-kommentti...
                        Last edited by BemariVompatti; 20-07-2006, 13:50.

                        Comment

                        • Juspa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 1223
                          • Pori

                          #13
                          Nesteet ei oo sekaisin. Öljy ei muutenkaan muuta väriään, että pysyy kirkkaana. Noita Valvolineja en nyt oo niin tarkkaan seurannu viel, mut Mobilit meni lämpimänä ainakin tosi litkun näköseksi, vaikka viskositeetti oli 50. Kuullu muiltakin tahoilta, et Mobilit menee tosi litkuksi, vaikkei sen kai pitäis olla mahdollista kun viskositeetti on kerran määritetty ja on noinkin suuri.

                          Kyllä on merkillistä ja jännittävää tämä bemarimiehen elämä
                          E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                          Ex.
                          F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                          E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                          E90 320d -05 Schwartz 2
                          E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                          E36 352i -91 Diamantschwartz

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎