Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tyhjäkäyntihäbää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pemppu
    Newbiemmer
    • Jul 2004
    • 4

    Tyhjäkäyntihäbää

    Eli tuo lähes kaikilla E36:sen omistajilla mielenkiintoa aiheuttanut tyhjäkäynnin soutaminen siirtyi "perintönä" myös tänne.
    Uluttuvuus vain hieman toisenlainen, joten siksi tämä viesti.

    Tyhjäkäynti kylmänä ihan ok (jopa todella tasainen). Siinä vaiheessa kun kone on käynyt jonkin aikaa ja ryyppy menee pois (kiekat laskee 800rpm) rupeaa kohtapuoliin tapahtumaan. Kiekat saattavat yllättäen tippua jonnekkin alle 500:n ja meinaa sammua, tämän jälkeen elektroniikka tietty nostaa ne ylös ja soutamista ei taaskaan rupea tapahtumaan. Vika alkoi täysin yllättäen ja saattaa toistua tyhjäkäynnillä noin 3-5 minuutin välein. Ei siis souda, vaan laskee aina kerran tosi alas ja sitten taas nousee normeihin. Normaalissa ajossa kun pedaalin koskee, ei ongelmaa huomaa. En ole kyllä kiihtyvyydessäkään (tosin tässä mallissa kiihtyy kuski nopeampaa kuin auto), enkä kulutuksessa huomannut muutoksia.

    Nyt tutkittu:
    - Imuvuotoja ei kumiosissa (haitarikumit, jne) ole.
    - Tiiviste ei päästä öljyä tulppien päälle.
    - Imamäärämittari putsattu (sen mitä tuota liimattua pystyy).

    Omat epäilyt, mutta ei vielä tutkittu:
    - Vuoto pakosarjan ja putken välissä tms, joka sekoitta toimintoja.
    - Lambda (autolla ajettu 200 000km).


    Käsittääkseni nämä "umpinaiset" ilmamäärämittarit ovat aika kestävää tekoa, joten en sitä ihan heti vikalistalle pistäisi. Kellään muita hyviä ehdotuksia. Piirimyyjän kalliiseen syyniin ei viitsisi viedä, kun yleensä korjattu kaikki itse :juo

    PS. Mikäs ton Boschin lambdan varaosanumero oikein on?

    Ja autohan oli E36/1995 nuhapumppu 316i
  • Pemppu
    Newbiemmer
    • Jul 2004
    • 4

    #2
    Nyt käyty Boschin testerissä. Ei vikakoodeja muistissa, lisäksi tutkittu testisoftalla mm. lambdan toiminta. Toimii vallan mainiosti.

    Huomasin, että tuo kierrosten nytkähdys alaspäin ei näy kiekkamittarissa tasaisena, vaan ikään kuin pykälittäin. Joskus näkyvä huojuminenkin (pieni) saa mittarin liikkumaan nykäyksittäin. Hmm.. Ei välttämättä imuvuotokaan. Nyt epäilen vahvasti ilmamäärämittaria. Sen tsekkaaminen vaan taitaa olla mahdotonta??

    Täytyy käydä nyt vielä kuitenkin viikonloppuna imu- ja pakopuolen kaikki kiinnityskohdat lävitse. Vaikkapa sitten :juo kanssa.

    Comment

    • Pemppu
      Newbiemmer
      • Jul 2004
      • 4

      #3
      Ähh.. Unohtui edellisestä viestistä.

      Voisiko joku selvittää alusta loppuun, mikä on tuon:



      osa numero kahdeksan (T-Shape Idle Regulating Valve) toimintaperiaate. Voisiko vika olla siinä?

      Comment

      • Tozi
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 2056
        • Epsoo

        #4
        Originally posted by Pemppu
        Ähh.. Unohtui edellisestä viestistä.

        Voisiko joku selvittää alusta loppuun, mikä on tuon:



        osa numero kahdeksan (T-Shape Idle Regulating Valve) toimintaperiaate. Voisiko vika olla siinä?
        Tyhjäkäyntiventtiili...eli se säätele tyhjäkäynnillä imuilmaa.
        Toimii sähköisesti ja olen kuullut että saattaa joskus jumia,
        maksaa aika kivasti jos ostaa uuden.
        Tuliko tarpeeksi epäselvästi?

        BMW varaosat, tuning & styling!

        E92 335i -06
        ex E46 330Ci -02
        ex E46 328i Coupe -99
        ex E36 325i Coupe -92

        Comment

        • Pemppu
          Newbiemmer
          • Jul 2004
          • 4

          #5
          Jees. Näin mä vähän arvelinkin, uskoisin että vika on ennemmin tossa kuin ilmamäärämittarissa koska huojuntaa ei tapahdu koko aikaa (vaikka vikakoodiahan tuokaan ei antanut). Ja on tuollaista nykäyksittäistä.

          Näyttää olevan aika paskamaisessa paikassa millähän tonne pääsis helpoiten purkamaan ja puhdistamaan? Onko joku kokeillut purkaa tuota?

          Comment

          • jouskari318is
            Bimmer Fanatic
            • May 2004
            • 215
            • Tampere

            #6
            Itsellä on 318iS:ssä seuraavanlainen vika: kylmänä (ilma pitää olla <10C), n. ensimmäisen minuutin aikana käynnistyksestä tiputtaa välillä kierrokset niin että melkein sammuu, kun vähän kone lämpenee niin oire häviää kokonaan. Uskoisin että vikana on tyhjäkäyntiventtiili, koska muuten pelaa hyvin. Tuossa mallissa kyseinen venttiili on todella pirullisessa paikassa imusarjan alla, sain sen kuitenkin revittyä irti. Venttiili oli sellainen että ei sitä auki ilman voimakeinoja saa(?), yritin sitten puhdistella WD40:llä minkä pystyi, mutta vika on edelleen, en tiedä pitäisikö koittaa jollain vahvemmalla aineella pitempään... tai sitten ostaa vaan uusi. Hinta tais vaan olla ~150 euroa

            Comment

            • Tozi
              BTCF Member
              • Jun 2003
              • 2056
              • Epsoo

              #7
              Originally posted by jouskari318is
              Itsellä on 318iS:ssä seuraavanlainen vika: kylmänä (ilma pitää olla <10C), n. ensimmäisen minuutin aikana käynnistyksestä tiputtaa välillä kierrokset niin että melkein sammuu, kun vähän kone lämpenee niin oire häviää kokonaan. Uskoisin että vikana on tyhjäkäyntiventtiili, koska muuten pelaa hyvin. Tuossa mallissa kyseinen venttiili on todella pirullisessa paikassa imusarjan alla, sain sen kuitenkin revittyä irti. Venttiili oli sellainen että ei sitä auki ilman voimakeinoja saa(?), yritin sitten puhdistella WD40:llä minkä pystyi, mutta vika on edelleen, en tiedä pitäisikö koittaa jollain vahvemmalla aineella pitempään... tai sitten ostaa vaan uusi. Hinta tais vaan olla ~150 euroa
              Saattais olla lämpötila antureissakin jotain häikkää? Arvaus vain...

              BMW varaosat, tuning & styling!

              E92 335i -06
              ex E46 330Ci -02
              ex E46 328i Coupe -99
              ex E36 325i Coupe -92

              Comment

              • Blitz
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 260
                • Helsinki

                #8
                Itsellä on vähän samanlaista ongelmaa omassa autossa. Eli n.10c ja alle lämpötiloissa tyhjäkäynti tipahtaa n.500kierrokseen ja nousee nopeasti 1200kierrokseen, jonka jälkeen käy hetken normaalisti kunnes tekee saman uudestaan. Oire esiintyy vain auton vähän lämmettyä ja häviää normaalissa käyntilämpötilassa.

                Lyhyt video selvennykseksi:
                tyhjäkäynti klikkaa linkkiä ja lataa avautuvalta sivulta(ei save target as)

                Näyttääkö samalta vialta kuin e36:ssa?

                Tähän mennessä tehty seuraavat toimenpiteet Laakkosella:
                -vaihdettu tyhjäkäyntiventtiili
                -vaihdettu nokka-akselin asentotunnistin(pakopuoli)
                -dme päivitetty

                Vikakoodeja ei löydy ja vika on edelleen korjaantumatta. Itse epäilen, että vika voisi olla vanos-yksikössä. Jos jollain on näkemystä asiasta, niin mielipiteitä olisi hyvä kuulla.
                X35i N54 imuventtiilien pähkinäpuhallukset
                YV:llä lisätietoja

                Ex. E92 335i MOTIV 900 Single turbo
                996 Turbo X50
                500whp.net

                Comment

                • bemari320mies
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 787
                  • Suodenniemi

                  #9
                  Mulla on E30 320i:ssä (L-jet) samantyylinen ongelma joka esiintyy vain kylmänä. Eli kun laittaa auton käymään niin ensin kaikki on ok. Kierrokset on n.950r/min. 1-2 minuutin päästä kierrokset putoaa noin 500-600r/min ja kone alkaa tärähteleen. Ihan kuin ei aina sytyttäisi. Tapahtumat menee näin jos ei missään vaiheessa paina kaasua. Jos painaa kaasua heti kun kone on käynnistynyt niin kierrokset putoaa tuonne 500-600r/min tienoille ja "lämpimäksikäyttö" lähtee pois päältä.
                  Nyt jos sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen on kierrokset taas hetken n.900-950r/min ja laskee parin minuutin päästä. Sitten kun moottori on normaalilämpöinen tyhjäkäynti on normaalia. Kierroksia kone otta missä tahansa vaiheessa hyvin mutta kylmänä saattaa hieman röpistellä putkessa. Onko jollain ollut samantyylistä vikaa? Mikähän tuon mahtaa aiheuttaa?
                  Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
                  EX: BMW E34 525i -90
                  EX: BMW E28 528iA -85
                  EX: BMW 320i Taxi -86

                  Comment

                  • jouskari318is
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 215
                    • Tampere

                    #10
                    Blitz, tuo kuvaus on aika sama mun probleeman kanssa. Videolla ongelma näyttää just samalta. Hyvä että tuli esille etten heti menny tuota tyhjäkäyntiventtiiliä ostamaan, ehkä siinä ei sit välttämättä ookaan vikaa. Mulla ei varmaankaan oo vanos vikaa kun tossa M42 1.8:ssa ei moista oo

                    Comment

                    • -Tk-
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2002
                      • 391
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Mullaki oli vähän 318iS:ssä tuollaista tyhjäkäynti ongelmaa ja se johtui ilmeisesti kosketushäiriöstä lämpöanturin liittimessä, kun irroitin johdon ja laitoin sen takaisin niin alko toimimaan normaalisti.
                      325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82

                      Comment

                      • Blitz
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 260
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by jouskari318is
                        Blitz, tuo kuvaus on aika sama mun probleeman kanssa. Videolla ongelma näyttää just samalta. Hyvä että tuli esille etten heti menny tuota tyhjäkäyntiventtiiliä ostamaan, ehkä siinä ei sit välttämättä ookaan vikaa. Mulla ei varmaankaan oo vanos vikaa kun tossa M42 1.8:ssa ei moista oo
                        Epäilen/epäilin tuota vanosta, koska aika monelta eri forumilta olen lukenut, että se aiheuttaisi tuollaista vikaa. Toisaalta, jos sun auto tekee ihan samaa, niin sitten voisi kuvitella, että kyseessä on sama viallinen osa joka ei sitten ole vanos.

                        Tozin ehdottama lämpötila-anturi voisi olla hyvä veikkaus, koska niiden viallisuudesta ei taida syntyä vikakoodeja(?). MAF:n en uskoisi aiheuttavan tällaista vikaa, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

                        Tyhjäkäyntiventtiilistä sen verran, että kun se vaihdettiin en huomannut vikaa n.kahteen kuukauteen. Taisi tosin olla vain sattumaa, koska olisi aika ihme, jos venttiili hajoaisi noin nopeasti.
                        X35i N54 imuventtiilien pähkinäpuhallukset
                        YV:llä lisätietoja

                        Ex. E92 335i MOTIV 900 Single turbo
                        996 Turbo X50
                        500whp.net

                        Comment

                        • bemari320mies
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 787
                          • Suodenniemi

                          #13
                          Vaihdoin moottorin lämpöanturin (sinisen). Vika ei korjaantunut. Mittasin ilmamäärämittarin vastus arvot, vaihtelivat välillä 20-700 ohmia. Tosin imuilman lämpöanturi antoi mielestäni väärän lukeman. Arvo oli(huoneenlämmössä) 0.2 ohmia kun sen pitäisi olla 2.2-2.7 kilo-ohmia (+20 asteessa). Näin väitti alfamerin korjausopas. Mitä mieltä muuten olette tuosta korjausoppaasta? Pitääkö tiedot paikkaansa?
                          Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
                          EX: BMW E34 525i -90
                          EX: BMW E28 528iA -85
                          EX: BMW 320i Taxi -86

                          Comment

                          • jouskari318is
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2004
                            • 215
                            • Tampere

                            #14
                            Tässä syksyn mittaan tuo tyhjäkäyntivika vaan hävisi... ilman että tein asialle mitään, aiemmin kyllä oli tuo tyhjäkäyntiventtiili huuhdeltu, mutta ehkä vika oli sittenkin vaan joku kosketushäiriö.

                            Comment

                            • Gonzalez
                              BTCF Member
                              • Jun 2003
                              • 2632
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Kaikille teille jotka tämän asian kanssa pähkäilette...

                              Tsekatkaa ensimmäiseksi tuo lämpöanturi. Se maksaa korkeintaan karvan päälle 10 euroo tarvikeliikkees, ja vian saattaa aiheuttaa pelkkä kosketushäiriö anturin liittimessä. Veikkaampa että tuossa "joutskari318is":nkin tapauksessa ko. liittimessä on ollut vain koskeutta joka on talven mittaan kuivunut. Eli ensin tämä ja sitten vasta arvotaan kalliimpia palikoita. Tämän anturin vikaa ei tietääkseni näy myöskään vikamuistinluvussa, mutta voin muistaa väärinkin...

                              Niin nelosessa kuin kutosessakin on kaksi anturia, toinen mittariston lämpömittarille ja toinen eculle. Ecun anturin pistoke on sininen ja mittarin musta, eli tämä sininen on se mahdollinen ongelman aiheuttaja... Kutoskoneisessa ne sijaitsee vierekkäin koneen etuosassa imusarjan alla, nelosesta ei tietoa muutakuin että samat anturit siellä on ja suurinpiirtein samalla suunnalla. (Esim. KL-varaosat myi samoja antureita neloseen ja kutoseen---> www.kl-varaosat.fi ) Kattelin räjäytyskuvaa tuolta mutta empä löytänyt/huomannut (on muuten ihan pätevä linkki muuhunkin ruuvailuun)...--> http://www.realoem.com/bmw/

                              Mikäli tämän anturin vaihdolla/liittimen puhdistuksella vika ei korjaannu niin sitten vasta siirrytään tuonne lambda/tyhjäkäyntiventtiili-osastolle. Ja kun vaihdatte näitä sähköpalikoita, esim. lambdaa, niin muistakaa nollata vikamuisti joko "kotikonstein" tai merkkihuollossa vaihdon jälkeen, ettei vanhat viat jää kummittelemaan...

                              Ps. Huomasin tuossa kun omaani joskus ko. lämpöanturin vaihdoin, että ainakin vanhassa -87 neloskoneisessa kaasarimallin e30:ssä on sama anturi mittarin anturina (sama osanumero). Tämä niille, joilla pyörii kaikenlaista roinaa tallin nurkissa...
                              Last edited by Gonzalez; 23-12-2004, 09:25.
                              530d GT F07 2010
                              325i E30 Cabriolet 1987

                              Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎