Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kaksoismassavauhtipyörästä, vaihdosta ja ongelmista. ONKO TÄMÄ VAUHTIPYÖRÄ EHJÄ?!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gonzalez
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 2632
    • Seinäjoki

    Kaksoismassavauhtipyörästä, vaihdosta ja ongelmista. ONKO TÄMÄ VAUHTIPYÖRÄ EHJÄ?!?

    KUVAUS VAIHTOEHDOKKAAN KÄYTTÄYTYMISESTÄ VIESTISSÄ 10.




    Huomasin www.realoem.com :ia selatessani tämmösen jutun...

    M52B20-koneessa on sama vauhtipyörä kuin M50-sarjan koneissa. Mutta M52B25 ja B28-koneessa on eri vauhtipyörä kuin näissä muissa, tai siis ainakin osanumero on eri.

    Mitä eroa näillä käytännössä on, ja käyvätkö ns. "ristiin"?? Mitenkäs painon kanssa??


    ---> Tässä tapauksessa omassa moottorissa (M52B28) on pieni värinä, ei juuri huomaa enää yli 4500rpm mutta kuitenkin ja tällä hetkellä syyttävä sormi osoittaa juurikin tuohon kaksoismassaan. Itse vikaankin voi toki ottaa kantaa jos on omakohtaista kokemusta samanlaisesta värinästä, mutta todettakoon että kannatinkumit ja sytytysosat ym. on jo käyty läpi, tehot on myllyssä tallessa ja muutenkin käy kuin kello lukuunottamatta tuota pientä värinää. Ja kyse ei ole moottorin "normaalista" värinästä. Tämä alkaa olla ainoa ja todennäköisin vaihtoehto ja onhan näitä ennenkin hajonnut näistä koneista. Todettakoon vielä että olen autolla ajanut jo 10tkm eikä tämä miksikään ole muuttunut, ilmestynyt pikkuhiljaa edellisellä omistajalla alle vuosi sitten. Ja on varma että vika on ennen kytkintä/vaihteistoa, kytkin ei vaikuta mitenkään ja huomaa myös paikallaan...
    Last edited by Gonzalez; 15-08-2006, 18:42.
    530d GT F07 2010
    325i E30 Cabriolet 1987

    Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
  • Cunttory
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2004
    • 1772
    • Kuopio

    #2
    Arvaillaan tietoa odotellessa,voisiko olla jäykemmillä jousilla? m52b25-> massapyörä on 240mm,jos pienemmissä koneissa on kytkinlevy pienempi halkaisijaltaan luulisi massapyöränkin olevan yhtälailla pienempi.

    Jenkkifoorumeita selatessa ilmeni,että tosiaan useita massapyörä vaurioita on ollut 328 ja m3 malleissa.Ihmetyttää kyllä jos sulla on tasainen värinä noin laajalla rpm alueella,kun yleensä tuo massapyörä vaurio ilmenee pienellä rpm alueella.
    Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

    Comment

    • Gonzalez
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2632
      • Seinäjoki

      #3
      Originally posted by Cunttory
      Ihmetyttää kyllä jos sulla on tasainen värinä noin laajalla rpm alueella,kun yleensä tuo massapyörä vaurio ilmenee pienellä rpm alueella.
      No ei se täysin tasainen ole, nousut on huomattavissa 1000-1100rpm ja olikohan 2200-2300 rpm (eli hieman yli tyhjäkäynnin ja juurikin tämä tasan 100km/h 5-vaihteella ) ja isoilla kierroksilla siis katoaa huomaamattomiin...

      Ps. Korjailin sekavan kirjoituksen, eli M52B25 ja M52B28 on sama vauhtipyörä
      Last edited by Gonzalez; 09-08-2006, 21:32.
      530d GT F07 2010
      325i E30 Cabriolet 1987

      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

      Comment

      • Gonzalez
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 2632
        • Seinäjoki

        #4
        Originally posted by Cunttory
        Jenkkifoorumeita selatessa ilmeni,että tosiaan useita massapyörä vaurioita on ollut 328 ja m3 malleissa.
        Olisko sulla laittaa linkkiä johonkin hyvään artikkeliin/topikkiin??
        530d GT F07 2010
        325i E30 Cabriolet 1987

        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

        Comment

        • Cunttory
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2004
          • 1772
          • Kuopio

          #5
          Originally posted by Gonzalez
          Olisko sulla laittaa linkkiä johonkin hyvään artikkeliin/topikkiin??
          äkkiseltään tuli tämä foorumi mieleen. Searchilla sanoilla: vibration,shaking,dual-mass,twin mass sanoilla löyty googlellakin aina juttua kun lisäili vielä 328 m52b28 ja silleen

          tässä hyvä esimerkki: http://forums.pelicanparts.com/showt...ight=vibration
          Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

          Comment

          • Gonzalez
            BTCF Member
            • Jun 2003
            • 2632
            • Seinäjoki

            #6
            Kiitokset Cunttory:lle, ongelman aiheuttaja on nyt 100% varmistunut kaksoismassavauhtipyöräksi.
            530d GT F07 2010
            325i E30 Cabriolet 1987

            Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4629
              • Tampere

              #7
              olisi tuollainen v.pyörä tuossa tallinnurkassa ylimääräisenä jos kiinostaa tutkia/lunastaa itselle..
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • Gonzalez
                BTCF Member
                • Jun 2003
                • 2632
                • Seinäjoki

                #8
                Muita foorumeita ym. opiskelleena lisätäämpä vähän näillä saiteilla ollutta "tietoutta" ko. ongelmasta. Samaa ongelmaa on esiintynyt bmw:n kaikissa kaksoismassa-vauhtipyörällä varustetuissa moottorityypeissä. Toki ongelmatiheys on huomattavasti suurempi isoissa M50-sarjan moottoreissa ja M3/M5-sektorilla. Tässä kuitenkin koottuna varmoja oireita M50/M52-moottoreista:

                -Alkuvaiheessa värinä ilmestyy noin 1000 rpm tienoille, ja alkaa tuntua myös kytkintä käytettäessä ko. kierroksilla. Eli ravistaa hieman kuten kuluneella kytkinasetelmalla. Tässä vaiheessa uusi kytkinpaketti voi hieman auttaa asiaa, mutta viallinen vauhtipyörä kuluttaa myös uuden kytkimen nopeasti vaihtokuntoon mikäli vika on siinä.
                -Ongelman pahentuessa värinää ilmaantuu myös noin 2000-2300rpm paikkeille, ja tässä vaiheessa se on usein havaittavissa pienenä värinänä myös läpi koko kierrosalueen.
                -Sammutettaessa moottorista kuuluu ns."räpinä/räminä" jonka myös korvalla erottaa osien/laakerien väljyydeksi kytkinsektorilla. Tämä kuuluu siksi että osat ovat epätasapainossa, ja korostuu erityisesti jos laakereissa on väljyyttä.


                Ja sitten itse vaihdosta ja osien hankinnasta:
                -Vauhtipyörään ei voi vaihtaa jousia tai muutenkaan kunnostaa, eli on hommattava uusi osa, käytetty tai upouusi joka maksaa noin 800e. Itse löysin takuuosana www.varaosahaku.fi kautta purkaamolta 100 e+pk, jopa Oili Jalonen kauppaa 150e+pk, eli älkääpä purkuosia myyvät ihmiset pyytäkö vauhtipyöristänne enää mitään tähtitieteellisiä...
                -Käytetyn osan kunnon voi todentaa kääntelemällä lohkoja, jolloin jousien tulisi ottaa jonkin verran voimaa vastaan, eikä heilahdella pienellä kääntelyllä ääriasennosta toiseen. Ääriasentoihin tultaessa ei myöskään saa kuulua kolahdusta (en ole saanut vielä vauhtipyörää käteen, mutta siinä on ilmeisesti jonkinlaiset kumit jotka vaimentavat/poistavat kolahduksen ääriasentoihin tultaessa).

                Kun vaihto-operaatioon ryhtyy niin kannattaa vaihtaa myös koko kytkinpaketti uuteen, sekä tarkastaa/vaihtaa vaihteiston stefat sekä kampiakselin takastefa. Lisäksi viereen kannattaa varata myös uudet vaihteiston kannakekumit + pakoputken kannakekumit mitkä on helppo vaihtaa samalla. Myös vaihdekepin puslat on helppo vaihtaa tässä yhteydessä jne.
                ---> Eli jos tiedossa on liike johon saa ylimääräiset palikat palauttaa niin kaikki mahdollinen kannattaa hakea ja viedä liiat takaisin, näin homma käy Tampereella (ainakin jokin aika sitten) KL-Varaosassa.

                Alustavia tarjouksia vaihtotyöstä olen kysellyt Tampereen alueelta muutamasta puljusta ja näissä pelkän työn hinnat ovat olleet arviolta 300-600 euroa ja osat päälle (jotka kannattaa hommata itse sieltä mistä edullisesti saa, jos vain firmalle sopii). Tuo kalleimman työn liike on varmasti kaikille sanomattakin selvä...


                ---> Eli summa summarum, taskurahoilla tätä operaatiota ei tehdä ja vaihto-osa kannattaa tutkia hyvin ennenkö asentaa/asennuttaa, samaa operaatiota ei mielellään tee/teetä uudestaan...

                Toivottavasti tästä on apua jollekkin. Ko.osan vaihtaneet voisivat lisätä tähän samaan topikkiin kokemuksiaan asiasta ja haullakin toki löytyy jotain vanhempia juttuja...

                EDIT:Lisättäköön vielä, että tien päälle tämän ongelman kanssa ei jää, ainoastaan värinä lisääntyy kilometrien myötä. Jos värinää esiintyy niin kannattaa tietysti välttää matka-ajossa ko.kierrosalueita ja pidentää näin hieman kilometrejä ennen vaihto-operaatiota.
                Last edited by Gonzalez; 14-08-2006, 18:30.
                530d GT F07 2010
                325i E30 Cabriolet 1987

                Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                Comment

                • Cunttory
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2004
                  • 1772
                  • Kuopio

                  #9
                  Kysyin tuossa jokin aika sitten paikallisesta bmw-liikkeestä vaihdon hintaa,vastaus oli 375€ (jos ei tule mitään vastoinkäymisiä )
                  KL-varaosassa pyörän hinta oli 625€ ja esimerkki saksassa listahinta ~421€

                  Eipä käytetystä tosiaan hirveitä kehtaa maksaa,kun ei voi tietää koska pohjaa sekin.Saa nähdä tuleeko itsellekkin vaihto/vaihdattaminen eteen syksyllä
                  Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                  Comment

                  • Gonzalez
                    BTCF Member
                    • Jun 2003
                    • 2632
                    • Seinäjoki

                    #10
                    VAUHTIPYÖRÄ SAAPUI MATKAHUOLLOSTA...

                    Nyt pitäisi vielä päästä 100% varmuuteen sen kunnosta ennen paikalleen laittoa.

                    Tuolla toisessa topikissa reinuk kirjoitti vauhtipyörän kunnon selvittämisestä seuraavaa:
                    "pyörän pitää liikkua käsivoimalla _tasaisesti_ liikkumavaransa laidasta laitaan. Ei saa olla pykimiä välillä tms. Liikeradan päässä ei kolahtaa, vaan pitää liikkeen loppua pehmeähkösti."

                    Onko asia näin??

                    ---> Sain juuri käteeni purkuosana tulleen vp:n "116tkm" ajetusta 328:sta ja aikani sitä käänneltyäni ja väänneltyäni totesin seuraavaa:
                    -Lohkot liikkuvat toisiinsa nähden tasan 1,5 sentin matkan hiljaisesti ja tasaisesti, ja tämä heiluttelu ei vaadi juuri voimankäyttöä.
                    -Tästä 1,5 sentistä eteenpäin lohkoja saa käännettyä hieman kovemmalla voimankäytöllä tasan 1cm molempiin suuntiin.
                    -Ääriasennoissa ei kuulu kolahdusta vaan pysähdys on erittäin pehmeä. Missään vaiheessa ei myöskään kuulu nitinää/natinaa mistään.

                    Onko tämä vp kunnossa ja sen uskaltaa laittaa/laitatuttaa paikalleen??
                    Last edited by Gonzalez; 15-08-2006, 18:52.
                    530d GT F07 2010
                    325i E30 Cabriolet 1987

                    Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                    Comment

                    • mukko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2003
                      • 5965
                      • Uleåborg

                      #11
                      ..........
                      Last edited by mukko; 30-10-2007, 18:35.
                      -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                      Save the World, Fuck The Fuel Economy
                      Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                      Comment

                      • Gonzalez
                        BTCF Member
                        • Jun 2003
                        • 2632
                        • Seinäjoki

                        #12
                        Originally posted by muggo
                        Muistaakseni Silbersixin kmvp:tä tuli käpisteltyä ja se liikkui about tuon verran, todettiin paskaksi. Uutta vp:tä en ole päässyt käpistelemään joten ei ole mitään mihin verrata mutta jos jouset ovat kunnossa niin ei kait sen nyt noin paljoa pitäisi liikkua..
                        Minkäverran sen pitäisi liikkua ja millälailla??

                        Editoin tarkat mittaustulokset käyttäytymisestä viestiin 10.
                        Asiantuntevia mielipiteitä kaivataan, nyt ei ole veikkauksille varaa...
                        Last edited by Gonzalez; 15-08-2006, 18:40.
                        530d GT F07 2010
                        325i E30 Cabriolet 1987

                        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                        Comment

                        • Särki
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2005
                          • 143
                          • Veroparatiisi

                          #13
                          Kunnossa on. Kyllä sen kuuluu liikkua noin paljon uutenakin eli paikalleen vaan.
                          F20 116i
                          EX: E92 335ia, F31 LCI 320xda, E90 330d M-Sport 302hv 656nm,E39 M5, E46 320i, E10 2002,E90 330xd M-Sport, Audi A4 3,0i quattro E30 316i m50b28+hx40, 330xd, 530dA, E30 324tds, E30 320i

                          Comment

                          • kalkkuna
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 864
                            • vaajakoski

                            #14
                            Vaikuttas olevan ok mutta muista että se on käytetty osa ja voi porsia millon vaan. Kokemusta ei ole kun v.a.g tuotteiden vauhtipyöristä ja ne käyttäytyy ehjänä juuri noin. Vaihdoin tänään vauhtipyörän ja kytkimen audi a6 2.0 tdi ajettu 53 tkm. kytkin täristi liikkeelle lähdettäessä kylmänä ja vauhtipyörä juurikin kolahti kun sen käänsi toiseen ääri asentoon.
                            VW sharan 1,8T
                            e30 318i 4d -89 projekti
                            e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                            Comment

                            • mukko
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2003
                              • 5965
                              • Uleåborg

                              #15
                              ............
                              Last edited by mukko; 30-10-2007, 18:34.
                              -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                              Save the World, Fuck The Fuel Economy
                              Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎