Announcement

Collapse
No announcement yet.

Perfect Power

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • f1zz
    GTi:stä tuttu
    • Sep 2003
    • 1469
    • Veikkola

    Perfect Power

    Näyttää vanhan foorumin mukana hukkunut se topicci missä oli juttua tuosta perverspowerista.

    Kenelläs oli kokemuksia laitteesta? Ja oliko se smt 5, 6 vai 7?

    Jossain ainakin oli ettei suuttimien aukioloa voinut pidentää, sain sen käsityksen että smt 7:ssa voisi. Tuo seiska näytti muutenkin ominaisuuksiltaan ihan hyvältä, onko näin?
  • escortmk2
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 359
    • halikko

    #2
    Liittynyt: 01 Maa 2002
    Viestejä: 278


    LähetäLähetetty: 13 Tou 2004 16:03 Viestin aihe: Kokemuksia Turbo OHC ruiskulla, (Aihe sisältää mm SMT6 ) Vastaa lainaamalla viestiä
    Tämä paketti ja kertomus luonnollisesti sisältää SMT6-viritysboxin, jolla saadaan sytytys toimimaan niin kuin sen pitääkin toimia. SMT6 ohjaa täysin sytytystä tällä hetkellä ja se ei ole ollenkaan riippuvainen boxin omista sytytyskartoista. Ohjaus tapahtuu MAP-anturin sekä kierrosten määrän mukaan. Tämä kokemus perustuu talviolosuhteisiin eli kylmempiin keleihin jne. Tiedot eivät ole aivan ajan tasalla, koska lisätestausta ei muiden osien hajoamisen takia voi juuri nyt tehdä. (mm. kansiremppa).

    Mitä sitten tarvitaan loppujenlopuksi projektin toteuttamiseen (hinta-arviot suluissa):


    • Keltaiset 2wd vakio cossun suuttimet ovat tuotoltaan 311cc (3bar). Tämä riittää noin 200hevosvoimaan. Koska bensanpaine nousee hieman ahtopaineen mukaan, niin arviolta ne riittävät noin 220-250 hevoseen asti turbokäytössä. Tämän jälkeen suuttimet eivät enää toimi kunnolla ja saattaa vetää seokset laihalle. Seuraava suositus on sitten lisäsuutin. (Kaavio on 0.16 x suuttimien tuotto x sylinterimäärä = hevosvoimat, määritetyllä suuttimien valmistajan antamalla bensanpaineella eli tässä tapauksessa 0.16 x 311cc x 4 = n. 199 heppaa 3bar)



    SAAB APC-JÄRJESTELMÄ JA SEN MODAAMINEN:
    (Lähde nimimerkki Nappe – APC ja Saab guru)


    Jos vaan on mahdollista, niin kannattaa asennuttaa Saab 9000:n APC järjestelmä, joka ohjaa painekelloa mm. nakutuksen mukaan. Eli jos nakuttaa, niin se laskee paineita pois ja kuuntelee, jos ei nakuta enää, niin se nostaa paineet takaisin. Lisäksi paineita on mahdollista säädellä sähköisesti ruuvilla APC-boxin modaamisen jälkeen suoraan ohjaamosta (noin 0.3 – 0.4 bari lisää, mutta riippuu miten boxi on modattu) Myös nakutusledin saa siihen liitettyä. APC laskee myös paineta yläkierroksilla, mutta tämän voi tarpeen vaatiessa modata pois päältä. APC on täysin ulkopuolinen järjestelmä ja sen voi liittää lähes mihin tahansa turbojärjestelmään. Nakutusanturi järjestelmästä tulisi sijoittaa mahdollisimman lähelle kantta. Ongelmaksi tulee se vaan, että OHC:n lohkossa ei ole suoraan sopivaa paikkaa anturin pienen reiän takia. Löysin itse paikat, joko imusarjasta tai sitten virranjakajan puolelta.

    APC-järjestelmä maksaa käytettynä noin 160-200e. Saab 9000 järjestelmä on jotakuinkin parempi ja helpommin modattavissa kuin 900:n.

    Aiheeseen liittyvä linkki:



    Pääsääntöiset modausohjeet (kts. Ylläolevan linkin kuvaa, R42 esim. on merkitty kuvassa olevina komponentteina):

    APC-Virityksiä sitten on monenlaisia, mutta mm. seuraavanlaista on käytetty Saabeissa:

    R42. Pienempi = Nopeempi spooli.
    R42 vaikuttaa myös paineen laskuun kierrosten noustessa, jos tähän laittaa
    hyppylangan niin paineen ei pitäisi laskea kierrosten noustessa.

    R138 on hienosäätöä R42:lle. Eli jos R42:ssa on hyppylanka niin tähän pitäisi vaihtaa 40k.

    Paineet säädetään oman maun mukaan F- ja P-trimmereillä.
    F vaikuttaa maksimipaineisiin, kun P taas jotenkin vaimentaa heilahdukset.
    Vakio F-trimmerillä (n.500ohm) saat maksimissaan n.1bar ja tähän voidaan vaihtaa
    esim. 1k trimmeri tilalle jolloin paineet on säädettävissä 0.5-1.5bar.
    F- ja P-säädöt on osa PID-säätöä, joten vaikuttavat toisiinsa.

    Esimerkki säätöjä (hevoset Saabin mukaan):
    "red box (185hv)" R42-500ohm, R138-31Kohm, P-23 Kohm, F-360 ohm
    "Type-M (200hv)" R42-3,82k??, R138-36,4k, P-29,6k, F-461 ohm
    "Nappe (++hv)" R42-0 ohm, R138-40k, P-29,6k, F-461 ohm)

    Mega-viri eli boxi passiiviselle alueelle (Omalla vastuulla):

    Kytke yhteen R41 ja R101 oikealta puolelta kun voit lukea piirikortin tekstit
    oikein päin. Tällöin paineet eivät juuri laske kierrosten noustessa. R42 vaikuttaa lähinnä spool-nopeuteen. APC-boksi ei tässä tilanteessa katsele muuta kun nakutusta, muuten se vain pitää tasaista painetta miettimättä todellisia ahtopaineita sen kummemmin. Mega-virissä solenoidi vaan naputtaa tasaiseen tahtiin eikä välitä mistään mitään, paitsi jos luulee että nakuttaa.

    P-potikka (47k LIN) toimii paineen säätönä, spoolin joutuu säätämään
    R42:lla. Passiivi-modessa säätöalue on jotain 0,5-1,0bar. Loput paineet tarvittaessa joutuu nostamaan bleed-venttiilillä. (turboruuvi suomeksi).



    EFI-RUISKU:


    RUISKU:

    Ruiskua voi hieman muokkailla siten, että ruuvataan bensanpaineita ylöspäin sekä ilmamäärämittarin sisällä olevaa jousta säädellään, jotta saadaan kulutus hieman kohtuulliseksi. Tämä on aiheellista vain, jos on vaihtanut vakiosuuttimien tilalle esim. Cosworthin vakio suuttimet. Enempää ei käytännössä pystytä ruiskua säätämään ja vakio ruisku kestää noin 0.3-0.5 baria, jonka jälkeen menee ainakin jossain vaiheessa laihalle. Vaihtoehtona tähän on lisäsuutin.

    SYTYTYS:

    Sytytystä voi mahdollisesti säätää siten, että hankkii vakiojakajan tilalle turbo-Volvon kaksitoimisen jakajan. Tällöin ehkä nakuttaminen saadaan estettyä ja sytytys menee vähän paremmin kohdalleen ahtopaineilla. Turbo-Volvon jakajasta on ollut puhetta


    Paras ratkaisu tietenkin olisi Hestec/Haltec tai vastaava täysin erillinen järjestelmä, jolla saadaan koneen säädöt kohdilleen. Näissä järjestelmissä tulee aina ottaa huomioon lisäantureiden tuoma kustannuslisä, joita ei välttämättä kerrota paketissa. (mm. map-anturi, imuilman lämpötilamittari jne).


    SMT6 kokemuksia (- projekti vielä todella kesken -):


    Omassa autossani on tällä hetkellä Perfect Powerin SMT6-järjestelmä, jonka projekti on hieman kesken. Tähän mennessä kertyneet kokemukset siitä ovat osittain ristiriitaiset, koska näissä järjestelmissä yleensä tulee vastaan myös ongelmia.

    SMT6:lla saadaan ohjattua täysin sytytysjärjestelmä eli sen puolesta sen saa turbon kanssa toimimaan MAP-anturin avulla suhteellisen hyvin, pientä hienosäätöä oma vielä kaipaa.

    SMT6:lla ei saada ilmamäärämittaria korvattua / heitettyä kokonaan pois. Tällä hetkellä omaan autooni jäi vakioilmamäärämittari, joka vaihtuu ehkä aikanaan ns. japanilaisissa käytettyihin siipi/perhosmalliseen mittariin. Kuumalankaista mallia ei saa toimimaan, koska vakio ECU eikä SMT osaa sitä ohjata. Eli pelkällä MAP-anturilla sitä ei saada toimimaan katukäytössä. Ainoa jälkeenpäin havaittu toiminto oli se, että kun ilmamäärämittari hajosi, niin ainakin auto pysyi käynnissä ilman ilmamäärämittaria. Eli sen voi saada toimimaan ilman ilmamäärämittaria.

    Käytännössä bensan syöttö toimii siten, että ilmamäärämittarilta tulevaa signaalia muutetaan kokoajan boxille sopivaksi ja vakio ECU sitten syöttää bensaa sen arvon mukaan. Lisäksi arvoon sovelletaan huijaamalla mm. koneen lämpötilaa.

    Polttoaineen syöttö jäi hieman huonommaksi kuin oletin, jonka syitä voi olla parikin. Esim. vakiobensapumppu, vakioilmamäärämittari tai suuttimet. Ensimmäinen on nyt vaihdettu ja ainakin hieman parempaa parannusta tuli. Käytännössä ongelma näkyy siten, että menee laihalle noin 0.7 barin jälkeen. Ongelma on todennäköisesti korjattavissa lisäsuuttimella, jota SMT6 osaa ohjata suoraan MAP-anturin paineen mukaan.

    Seuraava ongelma tuli siinä, että lastu säädettiin tietyssä lämpötilassa ja toimikin testilenkillä ihan hyvin, mutta kun paikat kylmenivät, niin meni laihalle jo normaalissa ajossa ja ajaminen oli nykivää. Hätäsäätönä toimi bensanpaineiden nosto sekä pientä hienosäätöä kartastoon. Ongelma on korjattavissa todennäköisesti erillisellä imuilman lämpötilamittarilla, jonka jälkeen sen pitäisi toimia myös ilmaston muutoksen mukaan paremmin ja oikein, koska anturi tulisi sijaitsemaan välijäähdyttimen jälkeen. Ilmamäärämittarissa on oma lämpötila-anturi ja luonnollisesti ilma on aivan eriasteista välijäähdyttimen jälkeen kuin pelkässä imuilmassa. Todennäköisin syy ongelmaan saattoi kuitenkin myöhemmin havaittu ilmamäärä-mittarin rikkoutuminen.



    Projekti on vielä kesken, mutta todennäköisesti kyseiset ongelmat ovat ratkaistavissa, mutta ei kovinkaan helposti / halvalla.

    Lyhyt yhteenveto SMT6:stä:

    + sytytys saatiin kunnolliseksi eli pahin ongelmista vakioon nähden korjattua
    + bensan syöttö parempi ahtopaineilla ns. täyskaasu toiminto
    + taloudellisuus teoriassa parempi, käytännössä ei, koska bensanpaineita joutui nostamaan pakkaskelien takia.
    + kierrosrajoittimen saa pois tai saa siirrettyä ylemmäksi, myöskin tähän liittyen SMT6 pätkii rajoittimena pelkkää sytytystä. Rajoitin on tällöin ns. pehmeä rajoitin ja ei pistä bensaa poikki, kuten vakio boksi tekee. Tällöin vaarana olisi esim. venttiilien sulaminen.

    -ei toimi pelkällä MAPilla, ilmamäärämittari jää
    -ei reagoi ulkoilman lämpötilanvaihteluun (ei varmistettu)
    -joutuu laittamaan lisäsuuttimen sittenkin
    -SMT6:sta loppuu ohjauskanavat kesken eli esim. ei saa lambdan ohjausta + sytytyksen + bensan ohjausta + ahtopaineen ohjausta, vaan kahta kanavaa voidaan näistä käyttää. Luonnollisesti omalla kohdallani sytytys + bensa (eli ilmamäärämittarin lukeman muuttainen).
    - SMT6:n ”mainos” antaa paljon positiivisemman ja helposti säädettävän kuvan kuin se käytännössä on.

    Muutokset, mitä on tulossa liittyen ruiskuun:
    - lisäsuutin (990cc)
    - erillinen imu-ilman lämpötilan anturi
    - mahdollisesti toisenlainen ilmamäärämittari

    Jos joku on harkitsemassa järjestelmää omaan autoonsa, suosittelen kyllä tällä hetkellä ja näihin kokemuksiin perustuen suoraan siirtymään täysin ohjelmoitavaan ruiskuun hyvillä antureilla. Loppupeleissä pääsee todella paljon vähemmällä vaivalla ja tulee ns. kerralla kuntoon. Oikotietä ei SMT6:n kanssa onneen välttämättä ole, mutta vielä ei ole sitä kirvestä heitetty kaivoon...

    Aiheeseen liittyviä linkkejä forumissa:
    Oktaanisäätö: http://www.cosworthrsclub.com/foorum...ic.php?t=79943

    Volvon jakaja:
    BMW 740IA 1993
    BMW 530D E61

    Comment

    • f1zz
      GTi:stä tuttu
      • Sep 2003
      • 1469
      • Veikkola

      #3
      vaikuttaa tosi hyvältä...

      Comment

      • bmw harrastelija
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 757
        • -

        #4
        Teksti lainattu ffp-motorsport sivustosta, alkuperäinen kirjoittaja prostreet:
        hinnasto 1-2005 sis alv 22%

        Ohjelmat ladattavissa ilmaiseksi valmistajan nettisivuilta

        Perfect Power SMT-6
        nyt hintaan kuuluu myös PC-kaapeli
        h 390e

        UUTUUS: SUOMENKIELINEN SMT-6 ASENNUSOHJE


        Perfect Power SMT-7
        nyt hintaan kuuluu myös PC-kaapeli
        h 490e

        ------------------------------------

        Tuotteet on tarkoitettu alan ammattilaisen asennettavaksi.

        ------------------------------------

        ahdettuun asennettaessa helpoin käyttää 1-2 lisäsuutinta, koska niille voi tehdä oman ohjelman

        ahdetun kanssa tarvitaan myös MAP-anturi
        h 100-150e (riippuen max ahtopaineesta)

        ------------------------------------

        ilmamäärämittarin korvaaminen MAP-anturilla on usein mahdollista mutta työlästä = ei kannattavaa
        parempi haluttaessa eroon ilmämäärämittarista olisi tällöin käyttää ohjemoitavaa kilpamoottorinohjeusta esim Perfect Power PRS8, Tatech, Haltech jne
        thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
        Alex von Falkenhausen

        Comment

        • RcMTm5
          Bimmer Rookie
          • Nov 2005
          • 65
          • Kotka

          #5
          Perfect Power

          Onko kenelläkään kokemuksia Perfect Power SMT6 tai SMT7 moottorinohjausyksiköiden käytöstä bimmereissä. Lähinnä kiinnostaa sen asennettavuus ja mahdollisuus hyödyntää auton omia antureita..

          Näyttää meinaan olevan sen verran "halpa" esim. Unichip:iin verrattuna, että vois vaikka kokeilla. Uskoisin kuitenkin olevan vastaava yllämainitun kanssa.

          Kaikenlainen kokemus ko. laitteesta on plussaa, joten kirjoita...

          Tarkoitus olis asentaa S38b38:iin.
          BMW increased the displacement from 3.6 to 3.8 litres and power jumped to 340 horsepower.

          Comment

          • eco726
            Bimmer Rookie
            • Apr 2008
            • 70
            • kainuu

            #6
            perfect power smt6 säätö

            onko kellään ohjeita suomeksi tai löytyykö jostain netistä suomeksi säätöohjeita??
            Last edited by eco726; 04-02-2009, 18:31.
            Lisää vettä viinaan,mummo irvistää..

            Comment

            • eco726
              Bimmer Rookie
              • Apr 2008
              • 70
              • kainuu

              #7
              ???

              ei ainakaan speedpartsilta löytynyt suomeksi..olisiko jollain??
              Lisää vettä viinaan,mummo irvistää..

              Comment

              • Tonppa1
                Bimmer Rookie
                • Dec 2006
                • 142
                • Hki

                #8
                Rice Rocketsin Vellu toi noita joskus. Oiskohan sille jäänyt?
                E46 320dAT -02

                Comment

                • eco726
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2008
                  • 70
                  • kainuu

                  #9
                  ???

                  eipä tunnu löytyvän sieltäkään, ei ollu prostreetilläkään
                  Lisää vettä viinaan,mummo irvistää..

                  Comment

                  • jmn78
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2003
                    • 117
                    • uusimaa

                    #10
                    Originally posted by eco726 View Post
                    eipä tunnu löytyvän sieltäkään, ei ollu prostreetilläkään
                    Ohjelmahan on sairaan helppo käyttää. Kierrosluku välin asetat parisataa yli tyhjis ja parisataa alle rajotin.
                    Seos: Laihaan kohtaan laitat 1 tai isomman luvun ja rikkaaseen kohtaan laitat -1 tai pienemmän luvun. Tarvitsen lambda tiedon näytölle tai erilliselle mittarille. Suosittelen jälkimmäistä.
                    Sytytys: Toimii aivan samalla tavalla.
                    Vain suunnaton tietämättömyys voi johtaa täydelliseen ymmärtämättömyyteen!!!!!!

                    Comment

                    • eco726
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2008
                      • 70
                      • kainuu

                      #11
                      just

                      miten onko tässä smt6 sytkäkartassa -1(miinus yksi), aikaisemmalle vai myöhäiselle?
                      Lisää vettä viinaan,mummo irvistää..

                      Comment

                      • eco726
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2008
                        • 70
                        • kainuu

                        #12
                        missä smt6 tietäjät??

                        niin miten päin tuo sytytyksen säätö toimii???
                        Lisää vettä viinaan,mummo irvistää..

                        Comment

                        • Bimmero
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 343
                          • Harjavalta

                          #13
                          Nostellaanpas vähän tämmöstä, eli onko täällä porukka paljon pelannut noiden perfect powerien kanssa?? Kaikenlainen tieto asennuksesta käytöstä ja toiminta varmuudesta kiinnostaa. Ahdin käytössä eritoten.
                          "Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-

                          e90 335i

                          Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎