Ajattelin aloittaa BMW huoltoja käsittelevän aiheen tässä Tekniikka -palstalla.
1) Mitä olette maksaneet BMW huollot maksavat e36, e36, e39 -autoissa (huolto I, öljyhuolto, huolto II)?
2) Missäpäin huolsitte ja oliko huoltamo merkkikorjaamo vai peruskorjaamo?
3) Mitä mieltä huollosta, onko hinnoissa ilmaa?
4) Mihin kilometreihin asti kannattaa huoltokirjaan merkittävät huollot teettää merkkikorjaamolla?
5) MItä teet itse ja miten sitten ylläpidät huoltomerkintöjä?
Ihmettelen itse nimittäin sitä, että jos esim. huolto I tai II maksaa jotain 200 - 260 eur ja sen päälle vielä osat kuten öljyt jne erikseen + erillistyöt erillislaskutuksen mukaan (jarruneste, vaihteistoöljyt jne...), niin mistä siinä oikein maksaa? Jos autoa tutkitaan silmämääräisesti tai raudalla kulumia sörkkien, niin 1 h (aivan max 2 h) tutkimus + vaihtotyö riittää niiden asioiden katsomiseen mitä huoltokirjassa lukee. Helvetin kallista tuntityötä.
Omalla -97 e36 on nyt ajettu 120 tkm huoltokirjamerkinnöin, ja olen nyt päättänyt teettää vain spesiaalit korjaukset merkkihuollossa ja normaalit öljyhuollot ja ym. vaihdot ja tarkistukset taidan teettää (BMW:n keskittyvällä) peruskorjaamoilla + katsastuksessa (jotain hyötyä siitä pitää olla kun siitä maksaa). Huoltovalot nollataan ja merkinnät laitetaan kuitenkin huoltokirjaan normaalisti, koska tehdyt huollot ovat vastaavat jollei paremmat kuin merkkihuollossa. Huolehdin että kaikki nesteet ja jarrupalat tulee ajoissa vaihdetuksi huolto-ohjelman mukaisesti ja kulumat ja muut hajoamat tutkitaan huollossa pohjasta & akselistoista. Heh, ovet ja lukot öljyän aina keväisin ja syksyisin. joka toisen Huolto II:n saattaisin kuitenkin tehdä merkkikorjaamolla, jotta vikamuistikin tulee joskus luettua. Uskon tällä tavalla saavan paremmin rahalle vastinetta ja tarvittavat työt tehtyä, enkä maksa merkkikorjaamon ilmasta. Mitä mieltä?
1) Mitä olette maksaneet BMW huollot maksavat e36, e36, e39 -autoissa (huolto I, öljyhuolto, huolto II)?
2) Missäpäin huolsitte ja oliko huoltamo merkkikorjaamo vai peruskorjaamo?
3) Mitä mieltä huollosta, onko hinnoissa ilmaa?
4) Mihin kilometreihin asti kannattaa huoltokirjaan merkittävät huollot teettää merkkikorjaamolla?
5) MItä teet itse ja miten sitten ylläpidät huoltomerkintöjä?
Ihmettelen itse nimittäin sitä, että jos esim. huolto I tai II maksaa jotain 200 - 260 eur ja sen päälle vielä osat kuten öljyt jne erikseen + erillistyöt erillislaskutuksen mukaan (jarruneste, vaihteistoöljyt jne...), niin mistä siinä oikein maksaa? Jos autoa tutkitaan silmämääräisesti tai raudalla kulumia sörkkien, niin 1 h (aivan max 2 h) tutkimus + vaihtotyö riittää niiden asioiden katsomiseen mitä huoltokirjassa lukee. Helvetin kallista tuntityötä.
Omalla -97 e36 on nyt ajettu 120 tkm huoltokirjamerkinnöin, ja olen nyt päättänyt teettää vain spesiaalit korjaukset merkkihuollossa ja normaalit öljyhuollot ja ym. vaihdot ja tarkistukset taidan teettää (BMW:n keskittyvällä) peruskorjaamoilla + katsastuksessa (jotain hyötyä siitä pitää olla kun siitä maksaa). Huoltovalot nollataan ja merkinnät laitetaan kuitenkin huoltokirjaan normaalisti, koska tehdyt huollot ovat vastaavat jollei paremmat kuin merkkihuollossa. Huolehdin että kaikki nesteet ja jarrupalat tulee ajoissa vaihdetuksi huolto-ohjelman mukaisesti ja kulumat ja muut hajoamat tutkitaan huollossa pohjasta & akselistoista. Heh, ovet ja lukot öljyän aina keväisin ja syksyisin. joka toisen Huolto II:n saattaisin kuitenkin tehdä merkkikorjaamolla, jotta vikamuistikin tulee joskus luettua. Uskon tällä tavalla saavan paremmin rahalle vastinetta ja tarvittavat työt tehtyä, enkä maksa merkkikorjaamon ilmasta. Mitä mieltä?
Comment