Harmi kuulla moisesta ongelmasta. Mutta kun elektroniikaa on se määrä mitä tuollasessakin autossa on, niin näitä vikoja, jotka ilmenevät pesujen jälkeen on todella vaikea paikantaa. Pari autoa edellisessä työpaikassa ilmestyi pajalle siten, että eräs autopesula oli luvannut kaupanpäällisiksi pestä moottoritilan parituhatta ajetusta autosta. Omistaja harmitteli sitä, että oli vielä mennyt suostumaan.
Seurauksena erittäin siisti konetila ja hajonnut yksikkö. Siis oikarissa aivan selkeästi, kun vesi valuu suorastaan ränniä pitkin liittimiin, jotka suojaamattomana sojottaa suoraan ylöspäin. Toisessa tapauksessa taas startin oikosulku aiheutti 2500 euron vahingon, kun koriohjausyksikkö sekä airbagin yksikkö pimenivät täysin. Vika ilmeni siten, että mittariston kaikki valot paloivat, vaikka avain oli poissa virtalukosta. Kieltämättä 1400 euron koriohjausyksikkö meni siinä tapauksessa ihan tuurilla oikein, kun koko auton järjestelmä oli ihan sekaisin, eikä testerillä päässyt autoon käsiksi ollenkaan.
Kieltämättä 1400 euron koriohjausyksikkö meni siinä tapauksessa ihan tuurilla oikein, kun koko auton järjestelmä oli ihan sekaisin, eikä testerillä päässyt autoon käsiksi ollenkaan.
Vaikeita tapauksia...
Noissa on juurikin se yleinen ongelma että jotta autoasentaja eikä edes autosähköasentajakaan ole kuin erittäin harvinaisessa poikkeustapauksessa elektroniikan ammattilainen. Testerillä kun ei saada selvyyttä niin keinot loppuu vaikka jokaikinen ohjausyksiköiden vika on muilla mittausmenetelmillä selvitettävissä, pin datat löytyvät helposti ja aikaakaan ei menisi kauaa -> saadaan varmuus jottei vaihdeta vääriä osia. Ja kun asiaa ei tarpeeksi osata tutkia, vaihdetaan sisältöönsä nähden aivan järjettömästi hinnoiteltuja osia - monesti myös turhaan.
Vesi ei myöskään aiheuta 12V jännitteellä likikään oikosulkua vastaavaa tilannetta mutta häiritsee kyllä ratkaisevasti pienillä signaalitasoilla toimivia väyliä ja vääristää anturitietoja yms.
Myöskään ajonestoa jota ei voida ohittaa, ei ole olemassakaan. Eri asia on se kuinka paljon aikaa, työtä ja tietämystä moinen homma vaatii.
Noissa on juurikin se yleinen ongelma että jotta autoasentaja eikä edes autosähköasentajakaan ole kuin erittäin harvinaisessa poikkeustapauksessa elektroniikan ammattilainen. Testerillä kun ei saada selvyyttä niin keinot loppuu vaikka jokaikinen ohjausyksiköiden vika on muilla mittausmenetelmillä selvitettävissä, pin datat löytyvät helposti ja aikaakaan ei menisi kauaa -> saadaan varmuus jottei vaihdeta vääriä osia. Ja kun asiaa ei tarpeeksi osata tutkia, vaihdetaan sisältöönsä nähden aivan järjettömästi hinnoiteltuja osia - monesti myös turhaan.
Vesi ei myöskään aiheuta 12V jännitteellä likikään oikosulkua vastaavaa tilannetta mutta häiritsee kyllä ratkaisevasti pienillä signaalitasoilla toimivia väyliä ja vääristää anturitietoja yms.
Myöskään ajonestoa jota ei voida ohittaa, ei ole olemassakaan. Eri asia on se kuinka paljon aikaa, työtä ja tietämystä moinen homma vaatii.
Jos joku olisi autoelektroniikan ammattilainen, niin hallin puolella sellaista kaveria harvemmin näkee. Näin se vain on.
Siihen kotiloon ei muuten pin dataa helpolla ollut löydettävissä, kun valmistajan ylläpitämällä verkkosivustolla korjaamokäsikirjoistakaan ei löydä täydellisiä sähkökaavioita. Malli kun alkaa olla "antiikkia", niin täytyisi olla kaikki vanhat kirjat säilössä, mitä harvemmin löytää korjaamosta, joka on vain pari vuotta edustanut kyseistä merkkiä. Ainakin itse olen tajunnut tarkastaa muutakin, kuin pelkkää testerin sisäänpääsyä, ennenkuin yksikköjä aletaan vaihtamaan. Virran, maadoituksen sekä yhteyden OBD- portille (joko suoraan tai toisen yksikön kautta) kun varmistaa eikä pääse testerillä laitteeseen käsiksi, niin tämän jälkeen yksikön vaihto alkaa olla ainut vaihtoehto, mitä korjaamo-olosuhteissa voidaan tehdä. Kyllähän yksikön valmistajat tarjoavat break-outteja yksiköiden testaamiseen, sekä juuri niitä pin- datoja, mutta kun malleja on älytön määrä, niin eipä sellaisen kokonaisuuden hankkiminen ikinä tulisi kannattamaan.
Nykyään tuntuu trendi olevan vain sitä, että kun tuntitaksat ovat mitä ovat (erittäin korkeita) ei osien korjaamiselle enää voida ja kannata varata aikaa. Monesti tulee tapauksia, jotka voitaisiin vanhan kansan tapaan korjata ihan hyvin, mutta nykyajan yhteiskunnassa moinen on aikamoista arpapeliä. Jos menet korjaamaan omin kätösin jonkun osan, joka todetaan aiheuttaneen onnettomuuden, saat pian pahimmassa tapauksessa syytön kuolemantuottamuksesta. Jos taas korjaus ei pidä, osa tullaan joka tapauksessa vaihtamaan uuteen, joka menee tietenkin firman laskuun. Voidaan myös laskea hyödyn korjaukselle, jos siihen menee parikin tuntia sen sijaan, että vaihdetaan uusi osa vartissa, joka maksaisi saman verran kuin itse osan korjaaminen.
Kyllä se vain näin on, että vedellä sen yksikön saa rikki. Väylään sen sijaan saa syöttää sitä 12 volttia niin paljon kuin sielu sietää, mutta rikki sitä kautta ei saa mitään, vaikka vikakoodeja tulisi sata kappaletta siitäkin. Yksikkö tässä mainitussa tapauksessa testattiin ehjällä ja toimi (varmuuden vuoksi kokeiltiin vielä vanhalla, eikä toiminut).
Mihinkä muuten hävisivät ne entisajan Vehon valkotakkiset korjaamopäälliköt, jotka kulkivat stetoskooppi korvilla kuuntelemassa moottorin kilinöitä? Tuntuu, että silloin asiakkaiden autoista ja asiakkaista pidettiin varmasti parempaa huolta, eikä tuijotettu pelkkää tulosta.
Sain auton alle viikko sitten perjantaina ja laskun pamahti postiluukusta eilen. Koska tilanne oli vielä avoin laskun suhteen en kirjoittanut asiasta tänne sen enempää. Olen myös juossut sairaallassa lähiomaisen äkillisen sairastumisen johdosta ja netissä ei ole tullut lorvittua...
Yhteenveto: ews yksikkö oli rikki, ainoastaan. Sellainen kun saatiin toistamiseen Saksasta niin auto lähti heti tulille. Lasku oli 360€ joka oli enemmän kuin aluksi puhuttiin (pelkästä ews yksikön vaihdosta) mutta erittäin kohtuullinen kuitenkin ottaen huomioon kokonaisuuden. Espoo Laakkosen pojat hoiti homman ok.
PS. Kun Seiskan lopulta sai alle niin kyllä siinä hymy oli taas herkässä. Automaattiloota, hiljainen kyyti, super pehmeä lulla-alusta, tilaaaaa....aaah. Vaihtaisinko E38:n uuteen E90:een? En tod!
Nykyään tuntuu trendi olevan vain sitä, että kun tuntitaksat ovat mitä ovat (erittäin korkeita) ei osien korjaamiselle enää voida ja kannata varata aikaa. Monesti tulee tapauksia, jotka voitaisiin vanhan kansan tapaan korjata ihan hyvin, mutta nykyajan yhteiskunnassa moinen on aikamoista arpapeliä. Jos menet korjaamaan omin kätösin jonkun osan, joka todetaan aiheuttaneen onnettomuuden, saat pian pahimmassa tapauksessa syytön kuolemantuottamuksesta. Jos taas korjaus ei pidä, osa tullaan joka tapauksessa vaihtamaan uuteen, joka menee tietenkin firman laskuun. Voidaan myös laskea hyödyn korjaukselle, jos siihen menee parikin tuntia sen sijaan, että vaihdetaan uusi osa vartissa, joka maksaisi saman verran kuin itse osan korjaaminen.
No, 1400 euron osaa saanee korjata muutaman tunnin...
Toki selvää on ettei näitä reaalimaailmassa missään korjaamoissa nyt korjaamaan aleta eikä usein se ole osan rakenteesta johtuen edes mahdollista. Pointti on vain siinä jotta varsinkin tämän hintaluokan osia vaihdettaessa, viasta on syytä olla 100% varma.
Tuo itse korjaaminen, kas kun rtv ja kodinkonehuollot tekevät sitä koko ajan. Ja ovat varmasti vastuussa jos asiakas saa sähköiskun. Ja myöskin jos korjaus ei pidä niin homma on tehtävä uudestaan omaan piikkiin. Ei tämä mitään salatiedettä ole, nuo korjaukset voidaan tehdä ja tehdään sellaisilla menetelmillä jotta kumpaakaan edellämainittua riskiä ei käytännössä ole, ts. korjattu osa/laite vastaa aivan täysin kaupasta ostettavaa. Sama asia ja vastuu se on autotekniikankin suhteen eikä sekään aiheuta yhtään sen suurempaa ongelmaa käytännön korjauksen suhteen mikäli jonkin moduulin korjauksen suorittaminen nyt ylipäätänsä on mahdollista.
Kannattavaakin se voisi joskus olla mutta tähän ei juuri ole vielä tänä päivänä missään panostettu. (esimerkkinä uusi moduuli = 1400€, korjaamiseen menee aikaa vaikkapa 1 tunti josta asiakkaalta voitaisiin silti laskuttaa helposti 140€... elektroniikan korjaus voidaan näinollen hinnoitella kannattavaksi jos halutaan. Tarkoitten tietysti sitä jotta firmalla olisi erikseen pelkästään elektroniikan huoltoon perehtynyt henkilö)
....Myöskään ajonestoa jota ei voida ohittaa, ei ole olemassakaan. Eri asia on se kuinka paljon aikaa, työtä ja tietämystä moinen homma vaatii....
Niin, eli kun tuo EWS on kiinteässä kontaktissa mm.DME:n kanssa, niin vaatiihan se todellakin tietämystä käynnistää DME ilman EWS:n ohjaamaa koodia. Onhan se toki mahdollista kun koko elektroniikka+avaimet+virtalukko vaihdetaan kokonaisuutena jostain muusta autosta.
No, 1400 euron osaa saanee korjata muutaman tunnin...
Toki selvää on ettei näitä reaalimaailmassa missään korjaamoissa nyt korjaamaan aleta eikä usein se ole osan rakenteesta johtuen edes mahdollista. Pointti on vain siinä jotta varsinkin tämän hintaluokan osia vaihdettaessa, viasta on syytä olla 100% varma.
Tuo itse korjaaminen, kas kun rtv ja kodinkonehuollot tekevät sitä koko ajan. Ja ovat varmasti vastuussa jos asiakas saa sähköiskun. Ja myöskin jos korjaus ei pidä niin homma on tehtävä uudestaan omaan piikkiin. Ei tämä mitään salatiedettä ole, nuo korjaukset voidaan tehdä ja tehdään sellaisilla menetelmillä jotta kumpaakaan edellämainittua riskiä ei käytännössä ole, ts. korjattu osa/laite vastaa aivan täysin kaupasta ostettavaa. Sama asia ja vastuu se on autotekniikankin suhteen eikä sekään aiheuta yhtään sen suurempaa ongelmaa käytännön korjauksen suhteen mikäli jonkin moduulin korjauksen suorittaminen nyt ylipäätänsä on mahdollista.
Jos onkaan yhtään sen enempää perehtynyt autojen nykypäivän ohjainlaite-elektroniikkaan, niin tietää, että kodikonelaitteet ja niiden toiminta ovat aikalailla yksinkertaisempia toiminnaltaan. Yleensä myös yksinkertainen suojamaadoitus sekä muovikuoret estävät sähköiskujen saamisen varsin tehokkaasti. Kodinkonehuolloille myös tarjotaan niitä varaosia, joilla kone saadaan kuntoon. Tehtaalta saadaan vain asennettava osa ja sillä siisti.
Se "kuuluisa" ohjainlaite oli muuten kooltaan etupenkin kokoinen ja sisälsi n. tusinan verran liittimiä. Kortteja laitteesta löytyi kolme päällekkäin ja huoltamattomia mikropiirejä kaikki kolme täynnä, eli juuri ne herkimmät osat. Sen verran ohjainlaite oli auki, vaikkakin laitteen päällä lukee selvästi, että "do not open, no serviceable items inside", että pystyttiin tarkistamaan hapettumat, kylmät juotokset ja muut kärähtäneet komponentit, joita ei päällisin puolin ollut (täten ei voinut olla 100% varma osan viallisuudesta). Sitä ennen oli pyritty löytämään hyvä syy yksikön ehjyydelle, joka oli jo vienyt lähes 10 tuntia työaikaa (jota ei pystytty koskaan laskuttamaan). Tämä 10 tuntiakaan ei riittänyt vian löytämiseksi muualta, koska oikeasti kyseisessä autossa ei väyliä löydy, jolloin johtoja löytyy aivan älyttömästi. Kaikenkukkuraksi alkuperäinen vika oli korjattu muualla, joten syy vikaan oli vielä enemmän hukassa. Toisaalla startti vaihdettiin, mutta autoa ei vaan saatu käyntiin.
Comment