Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ajotietokone väittää takavalojen palaneen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ileee
    BTCF Member
    • Oct 2005
    • 1025
    • Espoo

    Ajotietokone väittää takavalojen palaneen

    FK:n led takavalot asensin E39:iin jo ajat sitten mutta en ole edelleenkään vaivautunut korjaamaan asiaa. Ilmeisesti jonkinlainen vastus tai valepolttimo auttaisi mutta eipä ole hajuakaan mihin väliin sen lyö ja minkä kokosen jos sinne vastuksen laittaa.. Vakiot adapterit menee uusiin takavaloihin kiinni mutta sen jälkeen tuleekin jonkin sortin muunnin. Rasittavaa kun vilkut vilkkuu väärin ja kojetaulussa palaa valo. Vilkut toimivat oikein jos ajovalot ei ole päällä ja joskus pitkiä käyttämällä kojetaulun valo sammuu Ihan ihmeellisiä oireita mutta kai ne korjaantuu kun saa asian kuntoon. Kaikki polttimot on tarkistettu samankokoisiksi kuin vakiot paitsi tietenkin takavalojen jotka ovat nyt ledit
    __________
    E92 BMW 335i M-Sport -12

    "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen
  • Xhawk
    OBTCF Member
    • Jul 2004
    • 2326
    • Kierrosalueella (hki)

    #2
    Käyntiinpä koeajamassa yhtä E36:sta jossa oli FK:n Crystalit takana, niin siinäkin Checki itki että toinen takavalo olisi palanut. Valot toimi moitteetta muuten. Eli et ole yksin
    "Position One, Position One"
    Punainen miesten voimisteluauto

    BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

    Comment

    • _Pietu_
      BTCF Member
      • Oct 2005
      • 3660
      • Kuopio / Maaninka

      #3
      FK:n tummat crystalit on mullakin e36:ssa ja siinäkin herjailee takavaloja, vaikka kaikki toimii niinkuin pitääkin. Joku vastusjuttu siellä varmaan on erilainen?
      BMW F25 xDrive 20d
      ex BMW e91 320dA
      ex BMW e36 325i
      - SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
      Normaalisti peukalo keskellä kämmentä

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10084
        • KVLA

        #4
        Minun E36:ssa on myös nuo FK:n puna/valkoiset tarvike himmelit.Ei ledit,vaan siis oikeilla polttimoilla.
        Herjaa aina käynnistettäessä takavaloja.Saa kuulemma toimimaan,kun kikkailee lampuissa jotain kytkentävaihdoksia (?).Eipä ole kiinnostanut,kun kuittaamalla saa "vian" pois.

        Comment

        • e46 ci
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 583

          #5
          Ei vält ihan parhaita nuo fk:n valot..

          nimim. lediä palaa perässä ja mittaristossa
          ? <-E90, E39, E46, E36, E35..

          Comment

          • Ileee
            BTCF Member
            • Oct 2005
            • 1025
            • Espoo

            #6
            Tiedän kyllä ettei ne toimi, se on jo selvä. Mutta osaisko joku neuvoa miten valot korjataan, eikä miten niistä itketään
            __________
            E92 BMW 335i M-Sport -12

            "Toiset tykkää aliohjaavasta, toiset yliohjaavasta. Itse pidän minun ohjaamasta." -Mika Häkkinen

            Comment

            • e46 ci
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 583

              #7
              Pitääkö näillä F(uc)K valoilla tosiaan heittää lintua vai saako nämä jollain toimimaan ettei pala merkkivalot ja hiat?
              ? <-E90, E39, E46, E36, E35..

              Comment

              • e46 ci
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 583

                #8
                Nostetaas vielä tämä ylös jos jollakin olis tietoa saako näitä fk ledejä millään ruotuun ettei varoitusvalot loista kokoajan.. Monella tuntuu olevan sama ongelma.
                ? <-E90, E39, E46, E36, E35..

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #9
                  Rinnakkaisresistanssi valojen kanssa. Chek controlli mittailee lampuille menevää virtaa ja ledivalot kun eivät ota läheskään samaa kuin perinteinen polttimo niin LKM mittaa virran jäävän asetetun arvon alle ja antaa hälytyksen viallisesta polttimosta. Resistanssin suuruuden tarkkaan määrittämiseksi pitäisi tietää alkuperäisen lampun ottaman virran ja ledilampun ottaman virran erotus. Valojenohjausmoduulilla on kuitenkin tietty vaihteluväli jolloin arvo ei ole niin tarkka. 38 ohmia vastaa yhtä n. 5W polttimoa 13,8 V keskimääräisellä jännitteellä. Täytyy ottaa huomioon tämän vastuksen aiheuttama 5W lämpökuorma ja myöskin se jotta kyseinen vastus kestää tuon tehon. Lämpökuorma on kuitenkin (yllätten) sen verran suuri jottei vastusta kannata piilottaa mihinkään verhoilun taakse tai muun palavan materiaalin sekaan vaan jättää vapaasti jäähtyvään tilaan. Jos alkuperäisessäkään valossa ei ole ollut kuin 1 5W:n polttimo ei luonnollisesti kannata lisätä noin paljoa kuormaa vaan vaikkapa 2x surempi vastusarvo. Kenties helpoin ja halvin tapa on kokeilla kytkeä takavalon rinnalle pieni lasikantapolttimo ja kokeilla alkaen 2W, 3 W ja ehkä 5W milloinka hälytys poistuu. Tämän polttimonhan voi sitten jättää kontin sisäpuolta valaisemaan jolloin mitään vastusta ei tarvita. Tuskin nuo ledivalot kuitenkaan alkuperäistä valoa ENEMPÄÄ virtaa ottavat - jos niin olisi ainoastaan seuraava vaihtoehto olisi toimiva:

                  Fiksumpi mutta haastavampi mahdollisuus poistaa ongelma olisi tietysti vaihtaa valojenohjausmoduulin vastuksia joilla asetetaan nuo virtamittauksen raja-arvot.

                  Niin- ja jos vilkutkin on ledeillä niin samat hommat on niilekin tehtävä.
                  Last edited by WSE1; 26-08-2006, 23:13.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎