Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lambdan testaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E36-coupe
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1099
    • Ylämylly

    Lambdan testaus?

    Pystyykö lambda-anturin kuntoa testaamaan kotikonstein että toimiiko se? Kun leimalla käytin, niin päästöt oli aivan holtittomat! Alla luvut mitä kone antoi..(M50B20)

    Joutokäynti:
    CO.........1,90
    HC.........345
    CO2.......13,00
    02..........1,30
    Lambda..----


    Yli 2000 rpm
    CO.........0.75
    HC.........100
    CO2.......13,50
    O2.........0,95
    Lambda..1,00

    Eikös nuo luvut viittaa pimeään lambdaan...vai..
    Mulla oli 95:sta tankissa?
    *545i E60 -05*
  • Masinol
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 988
    • "Turku"

    #2
    Mulla melkein täsmälleen samat lukemat.. (M50B25). Selvittelen just mikä vois olla onkelmana.... Tällä hetkellä epäilyksen alla on talvella vaihdettu tarvike lambda.... ilmottele jos saat selvyyttä asiasta..

    Tietääkö joku että pitäiskö ton lambdan signaali-maa olla lambdan kautta maissa? Omassani ei ole ja lambdan maajohtimen ja rungon välissä on yli 100mV.
    Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

    Comment

    • juhape
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2004
      • 321
      • Pieksämäki

      #3
      Mulla ainakin omassa on lambdalle 4 johtoa joista kaksi on lämmitystä varten, yksi on maajohto siis varmistusjohto että lambda saa varmasti maita jos kosketus pkoputkeen huononee ja yksi johto on se varsinainen signaalipiuha ECU:lle.

      Onko teillä joilla on päästöongelmia niin huomaako tyhjäkäynnistä mitään?
      Eli käykö epätasaisesti?
      Mulla on omassani jotain outoa kans. Mittausteni mukaan lambda on kunnossa. Seoksista en tiedä mutta tyhjäkäyti on epätasaista. Pakoputkenpäästäkin ikaankuin tuputtaa???
      Aivan kuin jokin ilmavuoto tai jotain. en ole saanut selville.
      Kylmänä pyörii ihan kunnolla mutta kun lämpenee niin käynti huononee.
      -BMW 530d Touring -14 LCI
      -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
      -Zetor 6245-89
      -David Brown 996 -76
      -MF 35 -58
      -Tunturi Super Sport -85
      -Tunturi Super Sport -77

      Comment

      • E36-coupe
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 1099
        • Ylämylly

        #4
        Juu...mie ostin uuden lambdan ainaskin...pitää se vaihtaa ja viedä mittarin ääreen et muuttuko tulokset.. Ensi viikon keskiviikkona olisi aika..pitää samalla tulpat vaihtaa ja ilmamassamittarin langat putsailla, ilmansuodatin vaihtaa jne...

        Mulla käy hyvin tasaisesti tyhjäkäyntiä...ainut mistä huomaa niin liikkeelle lähtiessä meinaa tukehtua... (pullaansa) :lol: sitten alhaalla ei ole oikein kunnolla vetoja...nyt kun ajelin 95:set pois ja laitoin 98:sit tankkiin niin alas tuli vetoja paljon paremmin, mutta edelleenkin vielä meinaa tukehtua..
        *545i E60 -05*

        Comment

        • Spud
          BTCF Member
          • Mar 2003
          • 810
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by juhape
          Pakoputkenpäästäkin ikaankuin tuputtaa???
          Aivan kuin jokin ilmavuoto tai jotain. en ole saanut selville.
          Kylmänä pyörii ihan kunnolla mutta kun lämpenee niin käynti huononee.
          Tuo lämmettyä ilmenevä "tuputus" vaikuttaisi ehkä tulppa/puolavialta.. Ainakin omassa oli rikkonainen puola ja loppuajasta alle 3k kierroksen tai vedättäessä ei jaksanut sytyttää. Ilmeni aluksi tyhjäkäynnillä tuommoisena tuputuksena. Jos joltain kaverilta löytyy pistoolimallista lämpömittaria niin kannattaa mitata tyhjäkäynnillä joka pakoaukon lämpötilat pakosarjasta. Jos jonkun lämpötila on huomattavasti kylmempi niin vaihdat puolat ristiin ja tsekkaat taas lämpötilat. Ilman lämpömittaria joudut hommaamaan puolan ja kierrättämään sitä vuorotellen joka sylinterillä. Tietty myös venavika voi aiheuttaa tuputusta mutta noitten lämpöjen tsekkaaminen on hyvä ja halpa keino paikallistaa vika jos se on sylinterikohtainen.
          Bad whiskey is better than wine
          ---------------------

          Comment

          • Masinol
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 988
            • "Turku"

            #6
            Originally posted by juhape
            Mulla ainakin omassa on lambdalle 4 johtoa joista kaksi on lämmitystä varten, yksi on maajohto siis varmistusjohto että lambda saa varmasti maita jos kosketus pkoputkeen huononee ja yksi johto on se varsinainen signaalipiuha ECU:lle.

            Onko teillä joilla on päästöongelmia niin huomaako tyhjäkäynnistä mitään?
            Eli käykö epätasaisesti?
            Mulla on omassani jotain outoa kans. Mittausteni mukaan lambda on kunnossa. Seoksista en tiedä mutta tyhjäkäyti on epätasaista. Pakoputkenpäästäkin ikaankuin tuputtaa???
            Aivan kuin jokin ilmavuoto tai jotain. en ole saanut selville.
            Kylmänä pyörii ihan kunnolla mutta kun lämpenee niin käynti huononee.
            Se tässä nyt onkin vähän ideana kun se signaali-maa ei ole maissa itse anturin kautta vaan pelkästään sitä piuhaa pitkin... ja piuhakaan ei ole näköjään kunnnolla maissa (n.90ohm). Kytkentäkaavioissa lukee että lambda on maissa myös anturin kautta ja vanha anturi muistaakseni oli myös, mutta tämä uusi ei ole. Eli signaali maan ja rungon välinen jännite oli melkein 200mV. Enää ei ole koska tein sinne maadoituksen.. tämä olisi selvittänyt miksi auto kävi liian rikkaalla. Ja päästöt olisivat huonot.
            Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

            Comment

            • juhape
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2004
              • 321
              • Pieksämäki

              #7
              Originally posted by Spud

              Tuo lämmettyä ilmenevä "tuputus" vaikuttaisi ehkä tulppa/puolavialta.. Ainakin omassa oli rikkonainen puola ja loppuajasta alle 3k kierroksen tai vedättäessä ei jaksanut sytyttää. Ilmeni aluksi tyhjäkäynnillä tuommoisena tuputuksena. Jos joltain kaverilta löytyy pistoolimallista lämpömittaria niin kannattaa mitata tyhjäkäynnillä joka pakoaukon lämpötilat pakosarjasta. Jos jonkun lämpötila on huomattavasti kylmempi niin vaihdat puolat ristiin ja tsekkaat taas lämpötilat. Ilman lämpömittaria joudut hommaamaan puolan ja kierrättämään sitä vuorotellen joka sylinterillä. Tietty myös venavika voi aiheuttaa tuputusta mutta noitten lämpöjen tsekkaaminen on hyvä ja halpa keino paikallistaa vika jos se on sylinterikohtainen.
              Mulla on vanhempi M20 kone joten on vain yksi puola. Tuommonen pistoolimallinen lämpömittari löytyy työpaikalta. Täytyy loman jälkeen lainata sitä ja mittailla noita lämpöjä. Tulpat voisi vaihtaa ainakin ensin.
              Venttiilinvälykset tarkastin ja ne on OK.
              -BMW 530d Touring -14 LCI
              -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
              -Zetor 6245-89
              -David Brown 996 -76
              -MF 35 -58
              -Tunturi Super Sport -85
              -Tunturi Super Sport -77

              Comment

              • juhape
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2004
                • 321
                • Pieksämäki

                #8
                Originally posted by Masinol

                Se tässä nyt onkin vähän ideana kun se signaali-maa ei ole maissa itse anturin kautta vaan pelkästään sitä piuhaa pitkin... ja piuhakaan ei ole näköjään kunnnolla maissa (n.90ohm). Kytkentäkaavioissa lukee että lambda on maissa myös anturin kautta ja vanha anturi muistaakseni oli myös, mutta tämä uusi ei ole. Eli signaali maan ja rungon välinen jännite oli melkein 200mV. Enää ei ole koska tein sinne maadoituksen.. tämä olisi selvittänyt miksi auto kävi liian rikkaalla. Ja päästöt olisivat huonot.
                Mulla on alkuperäinen Bosch-lambda ja siinä se signaali-maa on maissa myös lambdan kautta. Kokeilin autossa myös Motonetin lambdaa jossa tämä maajohto ei ollut maissa.Toimi ihan samalla tavalla.

                Lambdan voi mitata autossa laittamalla jännitemittarin siihen signaalijodon ja maan väliin. Toimiva lambda näyttää jännitettä muistaakseni 0.2 - 1.0v.
                Seoksen ollessa rikkaalla jännite nousee ja laihalla jännite laskee.

                Lambdan mittauksen voi tehdä myös lambda irroitettuna:
                Jännitemittari signaalipiuhaan ja toinen lambdan runkoon ja sitten lämmittää sitä lambdan päätä kaasutoholla. Jossain vaiheessa kun on tarpeeksi lämpöä (300astetta) niin jännite nousee lähelle yhtä volttia.
                Joku viisas sanoi joskus että tällä lämpöhoidolla saa karstoittuneen ja toimimattoman lambdan toimimaan
                -BMW 530d Touring -14 LCI
                -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
                -Zetor 6245-89
                -David Brown 996 -76
                -MF 35 -58
                -Tunturi Super Sport -85
                -Tunturi Super Sport -77

                Comment

                • Masinol
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2003
                  • 988
                  • "Turku"

                  #9
                  Originally posted by juhape
                  Originally posted by Masinol

                  Se tässä nyt onkin vähän ideana kun se signaali-maa ei ole maissa itse anturin kautta vaan pelkästään sitä piuhaa pitkin... ja piuhakaan ei ole näköjään kunnnolla maissa (n.90ohm). Kytkentäkaavioissa lukee että lambda on maissa myös anturin kautta ja vanha anturi muistaakseni oli myös, mutta tämä uusi ei ole. Eli signaali maan ja rungon välinen jännite oli melkein 200mV. Enää ei ole koska tein sinne maadoituksen.. tämä olisi selvittänyt miksi auto kävi liian rikkaalla. Ja päästöt olisivat huonot.
                  Mulla on alkuperäinen Bosch-lambda ja siinä se signaali-maa on maissa myös lambdan kautta. Kokeilin autossa myös Motonetin lambdaa jossa tämä maajohto ei ollut maissa.Toimi ihan samalla tavalla.


                  Lambdan voi mitata autossa laittamalla jännitemittarin siihen signaalijodon ja maan väliin. Toimiva lambda näyttää jännitettä muistaakseni 0.2 - 1.0v.
                  Seoksen ollessa rikkaalla jännite nousee ja laihalla jännite laskee.

                  Lambdan mittauksen voi tehdä myös lambda irroitettuna:
                  Jännitemittari signaalipiuhaan ja toinen lambdan runkoon ja sitten lämmittää sitä lambdan päätä kaasutoholla. Jossain vaiheessa kun on tarpeeksi lämpöä (300astetta) niin jännite nousee lähelle yhtä volttia.
                  Joku viisas sanoi joskus että tällä lämpöhoidolla saa karstoittuneen ja toimimattoman lambdan toimimaan
                  Kiitos tiedoista. Mittailin tuossa eilen jo sitä lambdan signaalia ensin yleismittarilla ja sitten oskilloskoopilla ja näytti antavan ulos AINA 450mV... Eli lambda vaihtoon.
                  Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                  Comment

                  • herja
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 1649

                    #10
                    Originally posted by E36-coupe
                    Juu...mie ostin uuden lambdan ainaskin...pitää se vaihtaa ja viedä mittarin ääreen et muuttuko tulokset.. Ensi viikon keskiviikkona olisi aika..pitää samalla tulpat vaihtaa ja ilmamassamittarin langat putsailla, ilmansuodatin vaihtaa jne...
                    Olisko ollu asiaa tehdä noi huoltotoimenpiteet ennen katsastusta? Olisit saattanu säästää ton lambdan hinnan.
                    Retard Member

                    Comment

                    • JKH
                      Newbiemmer
                      • Jan 2003
                      • 22
                      • North Finland

                      #11
                      mulla on sellanen häikkä et lambda ei lähde lämpeneen vaik virrat laittaa päälle,mittasin lambdan pistokkeesta(1ja2 nipukasta) niin sinne tuli 4,3v virtaa kun laitto virrat päälle..mites muilla??

                      Comment

                      • juhape
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2004
                        • 321
                        • Pieksämäki

                        #12
                        Syy epätasaiseen tyhjäkäyntiin löytyi. Imuvuoto imusarjan ja kannen välissä ykköspytyn kohdalla. Starttipilottia suihkimalla se selvis.

                        Tuota lambdan lämmitysjännitettä en ole koskaan mitannut. Pitää mitata kun saa auton nippuun.
                        -BMW 530d Touring -14 LCI
                        -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
                        -Zetor 6245-89
                        -David Brown 996 -76
                        -MF 35 -58
                        -Tunturi Super Sport -85
                        -Tunturi Super Sport -77

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎