Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ongelmia ennen katsastusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    #16
    Originally posted by Wanna
    Se juju oli se, että ei tarvitse TÜV-lappuja. Eli Ainoastaan tyyppihyväksyttyyn autoon niitä tarvii, ja käytännössä se on jostain ~95 vuodesta eteenpäin...

    Jossain paikoissa madallussarjan muutoskatsastus lasketaan "isoksi" muutokseksi ja hinta on 68e. Riippuu vissiin ihan konttorista.
    Ei, ei se tämä juttu ollunna..

    Enemmän olin kyllä nyt tuolla juuze:n jutun kannalla. Koska mielestäni enon -85 320i:ssä on -40mm madallus ja sitä ei ole kyllä muutostettu siihen vaikka siitä on jopa mainittu konttorilla, inssi tuumas vain että ei tarvi..

    Ja kun nyt noihin Tüv-juttuihin tehtii "aasinsilta" niin en siis tarvi tuota kun muutostan omaani alustan..? -92:nen..
    Lohjalla nuo stnan alustat taidetaan laskea "isoksi", ainakin mitä infoa puhelimella sai

    Edit: Vai oisko ollunna niin että noihi vanhoihin ei tarvii muutostaa jos se madallus on maksimissaan luokkaa -40mm, siitä suuremmat sitten piti..Emt.
    Sähköposti.
    IG: janzki_

    Comment

    • |makke
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 847
      • Vaasa

      #17
      Noniin nyt on tullu jo vastauksiakin

      Oma autoni on siis -89.
      Eiköhän tuo muutoskatsastusjuttu selviä jos soittaa konttorille.


      Mutta noista iskareista... Onko takana siis erilaiset iskarit?
      Ja myyjän mukaan keltä ostin nuo Bilsteinin sprintit noiden piti käydä hyvin yhteen 60mm madalluksen kanssa. Kuitenkin ne pääsee heilumaan, ja tuskin ne jouset nyt enempää ainakaan madaltaa.
      Itse olen käsittänyt että madallukseen tarkotetut iskarit on suht selvästi normi-iskareita lyhyemmät? Noi ei kuinkaan hirveästi ole, jonkun verran kuitenkin.

      Comment

      • eeki
        BTCF Member
        • Jul 2003
        • 1966
        • HKI

        #18
        AKE:n sovellusohje jota katsastusasemienkin pitäisi noudattaa:


        Eli jos madallus on tehty vuoden -93 jälkeen, se täytyy muutoskatsastaa vaikka auto olisi kuinka vanha. Eri asia on toki miten ihmeessä katsastusmies pystyy toteamaan ovatko paskaiset jouset olleet alla vuodesta -88 vai asennettu pari vuotta sitten, mutta siis periaatteessa kuitenkin noin.

        TÜV-lappuja tarvitaan sitten 1.1.1996 jälkeen tyyppihyväksyttyjen mallien muutoskatsastuksessa, ja ennen tätä tyypitettyjen mallien kohdalla vasta jos ensirekisteröinti on tapahtunut 1.1.1998 jälkeen.
        Ducati 998 -02 //

        Comment

        • Atlantikblau
          Bimmer Rookie
          • Mar 2005
          • 76
          • Pietarsaari

          #19
          no niin, nyt on oma auto katsastettu. läpi meni ensimmäisellä ilman minkäänlaisia ongelmia. Katsastusmies ei edes sanonut mitään vaikka etujousista oli poistettu kierros ja ne oli alunperin -40mm, eli nyt ne on varmaan jotain -50mm -60mm luokkaa. Iskarit oli ihan vakiot, eli ne jouset pääsee vähän heilumaan siinä kun auto on nostettu ylös, mutta ei se katsastusmies siitä mitään sanonut
          316 - ei oo kiire mihinkään

          Comment

          • MarQu
            Moderator
            • Mar 2006
            • 5520
            • Vaasa

            #20
            Huomenta vaan... Elikkä kokemuksia tulossa. Viime viikon maanantaina kävin katsastamassa siinä olympian vieressä asemalla (ei siinä sairaskodinkadun) ja altahan löytyy 40/40 jouset ja vakio iskarit. Autona toimii e30 316i -89. En tiedä mikä oli katsastus mieheen mennyt mutta kattoi vaan auton alle ja sanoi että kylläpä on hyvässä kunnossa ja oot näköjään jotkut madallusjouset vaihtanu. Thats it ei muuta ja auto alas ja leimaan. Vähän kyllä ihmettelin mutta ei haitannu yhtään. ja viime lopputalvesta meni oikee hyvin tolla alustalla en sitte tiedä kun pakkaa 60cm lunta.
            Last edited by MarQu; 26-09-2006, 08:23.
            sigpic

            Comment

            • |makke
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 847
              • Vaasa

              #21
              Originally posted by e0300229 View Post
              Huomenta vaan... Elikkä kokemuksia tulossa. Viime viikon maanantaina kävin katsastamassa siinä olympian vieressä asemalla (ei siinä sairaskodinkadun) ja altahan löytyy 40/40 jouset ja vakio iskarit. Autona toimii e30 316i -89. En tiedä mikä oli katsastus mieheen mennyt mutta kattoi vaan auton alle ja sanoi että kylläpä on hyvässä kunnossa ja oot näköjään jotkut madallusjouset vaihtanu. Thats it ei muuta ja auto alas ja leimaan. Vähän kyllä ihmettelin mutta ei haitannu yhtään. ja viime lopputalvesta meni oikee hyvin tolla alustalla en sitte tiedä kun pakkaa 60cm lunta.
              Veikkaisin vähä, että mulla ei käy yhtä hyvä mäihä.
              Pitää hommata 40/40 ja koittaa onnea. Jos vikisee niin muutoskatsastetaan samalla, mutta muuten ollaan vaan hiljaa.

              Niin, onko takana erilaiset iskarit?

              Miksi bilsteinin sprintit eivät sovikkaan 60 mm madaltavien jousien kanssa kunnolla yhteen? Onko noita sprinttejä sitten erilaisia, että josko noi on tarkotettu vaan johonkin lievään madallukseen? Joku asiasta enemmän tietävä kertokoon. EDIT: Saakelin jäykät ne ainakin on. Mutkaan voi tulla vaikka kaasupohjassa, mutta pieniki kivi suoralla tiellä heilauttaa koko autoa :/
              Last edited by |makke; 26-09-2006, 17:00.

              Comment

              • |makke
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 847
                • Vaasa

                #22
                Originally posted by |makke View Post

                Niin, onko takana erilaiset iskarit?

                Miksi bilsteinin sprintit eivät sovikkaan 60 mm madaltavien jousien kanssa kunnolla yhteen? Onko noita sprinttejä sitten erilaisia, että josko noi on tarkotettu vaan johonkin lievään madallukseen? /
                ?

                Hienosti hajos muute öljypohja tos yks päivä.
                Talvella 40/40 voi olla kuitenkin vähän hiilinen. Ei mulla tolla etuspoikalla niin väliä oo ku öljypohjalla. No ainaki pysyy öljyt viileenä

                Comment

                • |makke
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 847
                  • Vaasa

                  #23
                  Aargh.

                  Olin amiksessa vähä testailemassa ennen kun sinne katsastukseen pitäisi mennä.

                  Ongelmiahan löyty useampi kappale.

                  Jarruletku on vähä heikos hapes, mutta se ilmausruuvi puuttu jotenki myhkästi siitä. Sit joku on näemmä yrittäny sitä jotenki porata, mutta terä katkennut ja jäänyt sisään.

                  Sit oli sisempi raidetanko vähä väljä.

                  Ja ne päästöt, yllättäen.
                  Muut arvot kohdillaan, mutta Co oli vain 0,26 ja Hc oli 1780.
                  Suhde on siis vähä päin persettä.
                  Ilmamäärämittari tarkistettiin silmämääräisesti ja alipainevuodot sellaisella sprayllä, mutta ei ilmavuotoja löytynyt.
                  Mainitsin myös käyntihäiriöstä
                  Ei oikeen muuta keksitty kuin vaihtaa tulpat.
                  Nykyiset on NKG:n kaksikärkiset tulpat, joilla ajettu maaliskuusta lähtien (9tkm).

                  Olen myös huomannut että auto lämpöisenä kiihtyy huonommin, eli jos vika olisi tulpissa sitten? Mitä merkkiä kannattaisi koittaa?


                  Nyt sitten mitä voin koittaa korjata noiden päästöjen parantamiseksi?
                  Ylihuomenna meen uudelleen sinne amikseen, uusilla tulpilla, kunhan ensin hommaan ne jostain. Tosiaan mitään rikastussäätöä ei löytynyt?
                  Miten niitä säädetään?

                  Mitkä asiat vaikuttaa päästöihin?

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Originally posted by |makke View Post
                    Aargh.?

                    Mitkä asiat vaikuttaa päästöihin?
                    No, ei ainakaan ne tulpat....
                    Mikäs olikaan O2 eli happi? Jos putki ei vuoda, eikä ilmavuotoja ole, niin sitten vain säätöä ilmamäärämittarilta laihemmalle/rikkaammalle.

                    Comment

                    • |makke
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 847
                      • Vaasa

                      #25
                      Originally posted by Hemi View Post
                      No, ei ainakaan ne tulpat....
                      Mikäs olikaan O2 eli happi? Jos putki ei vuoda, eikä ilmavuotoja ole, niin sitten vain säätöä ilmamäärämittarilta laihemmalle/rikkaammalle.
                      No niin meinas opettaja että jos ei polta kunnolla niin voi vaikuttaa.
                      Tosin eipä niiden vaihdosta nyt haittaakaan ole.

                      Pitää putki katsoa, ja virranjakaja?
                      Putken varmaa voi kattoa siten että peittää vaan pään ja toinen kattoo auton alle?

                      Comment

                      • |makke
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 847
                        • Vaasa

                        #26
                        No eihä ne tulpat ees menny tonne, tai siis se avain ei menny.
                        Denson tulpat ostin, vaikka ny on kalliit nkg:t kiinni.
                        Sit menin vaihtaan ne tulpat ilmanputsariin, pitää se laittaa kiinni.

                        Mistä kandeis ens kerralla ostaa tulpat ja minkä merkkiset?
                        1 vai 2 kärkiset?
                        Nyt on kakskärkiset kiinni.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          Unohda nyt ne tulpat, siis jos oikeasti haluat sen joskus päästöistä läpi. Kytkinpolkimen palautinjousen vaihdostakaan ei ole haittaakaan, mutta sekään ei mitenkään liity ko.ongelmaan.

                          Comment

                          • Atlantikblau
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2005
                            • 76
                            • Pietarsaari

                            #28
                            ei ainakaan 2-kärkiset. itsellä oli kans sellaiset kiinni, mutta motti kävi paljon huonommin, niin mä sit laitoin ne vanhat tulpat takas kiinni ja taas mentiin. Ne vanhat on muistaakseni densonin tulpat ja kakskärkiset oli jotain ngk:n paskaa:think:
                            316 - ei oo kiire mihinkään

                            Comment

                            • |makke
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 847
                              • Vaasa

                              #29
                              Originally posted by Atlantikblau View Post
                              ei ainakaan 2-kärkiset. itsellä oli kans sellaiset kiinni, mutta motti kävi paljon huonommin, niin mä sit laitoin ne vanhat tulpat takas kiinni ja taas mentiin. Ne vanhat on muistaakseni densonin tulpat ja kakskärkiset oli jotain ngk:n paskaa:think:
                              Eli vähä sama juttu ku mulla.
                              Ne denson tulpat vaa jotka mulle myytiin, niin se avain joka sopii noihi NGK:n tulppiin, ei sovi niihi densoihin. Jostain vois yks-kärkiset hommata.
                              Originally posted by Hemi View Post
                              Unohda nyt ne tulpat, siis jos oikeasti haluat sen joskus päästöistä läpi. Kytkinpolkimen palautinjousen vaihdostakaan ei ole haittaakaan, mutta sekään ei mitenkään liity ko.ongelmaan.
                              Vai niin.

                              No nyt on:
                              - Ilmavuodot katottu, ei löytynyt
                              - Pakoputki katottu vuotojen varalta, ei löytynyt
                              - Virranjakaja pudistettu, vähä könää oli, mutta ei ole enää
                              - Ilmansuodatin vaihdettu, vanhaki oli hyvä, mutta nyt on uusi

                              Nyt pitää se tyhjäkäyntimoottori putsata ja maanantaina meen amikselle luetuttaan ne vikakoodit.
                              Miten tota ilmamäärämittaria sitten säädetään?
                              Mitä muuta voi tehdä?

                              Ai niin, myös o2 oli 7, vaikka saisi olla vain 5.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #30
                                Jotain vuotaa ja pirusti jos O2 on 7.0%, tai sitten käy ihan älyttömän laihalla.
                                Siis jos kaikki on kunnossa niin happi huitelee maksimissaan 0.5-1.0%:n välillä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎