Announcement

Collapse
No announcement yet.

-94 525tds:n tehot hukassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • patcho01
    Newbiemmer
    • Sep 2005
    • 12

    -94 525tds:n tehot hukassa

    Kone m51d25 ja tehot on hukassa varsinkin kylmänä (ihan kesäkelissä) ja vastaa kaasuun todella hitaasti. Toimii muuten ihan ok, mut tod. laiska varsinkin kylmänä pienillä kierroksilla. Toi kaasuun vastaaminen ei juuri parane lämpimänäkään vaan kytkimen kanssa on oltava tarkkana, varsinkin ylämäkilähdöissä.
    Tasakaasulla ajaessa muuten ok, pitää vauhdinkin mäissä koht. hyvin jne.
    Useamman kerran tasakaasulla ajettaessa aivan kuin "pätkäissyt sytytyksen" sekunniksi, mutta dieselissähän ei "sytkä" juuri pätki, vai mitä
    Samalla vilkahtaa joku suuttimen näköinen valo kojelaudassa, ei ole tarkkaan ehtinyt kattoo kun on ollut vauhdissa.
    Käytin Boschin valtuuttamassa dieselhuollossa, ja vaihtoivat "induktiivisen suuttimen" mutta ei vaikuttanut mitenkään em. vikoihin.
    Voisko olla ilmamassamäärämittari ??
    Pa-suodin on muistaakseni vaihdettu n. 10tkm sitten mutta sekään ei vaikuttanut näihin ongelmiin.
    Ne vikakoodit luettiin viimeksi ja jonka perusteella vaihtoivat sen induk. suuttimen:

    10 Ajonopeuden säädin käyttöyksikkö: Maavuoto (norm. ku ei ole ko. säädntä?)
    142 Neulan tunnistin viallinen = > Vaihdettu suutinpidin, induktiivinen

    Onko kellään vinkkejä mistä jatkaa ??
  • Jape34
    Newbiemmer
    • May 2006
    • 12

    #2
    Tervetuloa kerhoon..

    ..käyntihäiriöiset diesel bemarit!!
    Vaikuttaa taas siltä, että autoasi on alettu korjata hieman vika paikasta.
    Tasakaasulla nykiminen ja merkkivalon välähtely kojelaudassa kertovat, että 4. sylinterin suutin ei ole auennut. Eli ko. tapahtuma jättää varmasti vikakodin neulanliiketunnistimesta. Korjaamon olisi pitänyt selvittää miksi kone pätkii, eikä vaihtaa suutinta. Toivottavasti se suutin oli oikeasti viallinen..
    Mielestäni 94 vm autossa ei ole mitään "ilmamassamäärämittaria".
    Luulen, että moottori ei saa polttoainetta tarpeeksi tai saa sitä väärällä ajoituksella.. Mutta mistä se johtuu, onkin jo korkeampaa matematiikkaa. Tsemppiä!

    Comment

    • Marko.K
      BTCF Member
      • Jul 2006
      • 1193
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by patcho01
      Kone m51d25 ja tehot on hukassa varsinkin kylmänä (ihan kesäkelissä) ja vastaa kaasuun todella hitaasti. Toimii muuten ihan ok, mut tod. laiska varsinkin kylmänä pienillä kierroksilla. Toi kaasuun vastaaminen ei juuri parane lämpimänäkään vaan kytkimen kanssa on oltava tarkkana, varsinkin ylämäkilähdöissä.
      Tasakaasulla ajaessa muuten ok, pitää vauhdinkin mäissä koht. hyvin jne.
      Useamman kerran tasakaasulla ajettaessa aivan kuin "pätkäissyt sytytyksen" sekunniksi, mutta dieselissähän ei "sytkä" juuri pätki, vai mitä
      Samalla vilkahtaa joku suuttimen näköinen valo kojelaudassa, ei ole tarkkaan ehtinyt kattoo kun on ollut vauhdissa.
      Käytin Boschin valtuuttamassa dieselhuollossa, ja vaihtoivat "induktiivisen suuttimen" mutta ei vaikuttanut mitenkään em. vikoihin.
      Voisko olla ilmamassamäärämittari ??
      Pa-suodin on muistaakseni vaihdettu n. 10tkm sitten mutta sekään ei vaikuttanut näihin ongelmiin.
      Ne vikakoodit luettiin viimeksi ja jonka perusteella vaihtoivat sen induk. suuttimen:

      10 Ajonopeuden säädin käyttöyksikkö: Maavuoto (norm. ku ei ole ko. säädntä?)
      142 Neulan tunnistin viallinen = > Vaihdettu suutinpidin, induktiivinen

      Onko kellään vinkkejä mistä jatkaa ??
      katoppa näkyykö konehuoneessa olevassa polttoaineletkussa ilmaa, jos näkyy niin veikkaanpa että tankin pumppu...jos ei näy ni sit vois lähtee epäilee ekana kampiakselin asentotunnistinta...kyllä noi viat ainakin testerisä pitäisi näkyä
      F11 535d -11 367hv/728nm
      E39 M5 -99 Alpine White II
      E65 730da -02
      E60 530da -03
      E39 530da -03 240hv/600nm
      E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
      E38 740iaL -95
      E39 530d -99 245hv/528nm

      Comment

      • Happo
        BTCF Member
        • Sep 2004
        • 922
        • Kauhajoki

        #4
        Oletko vasta ostanut auton, vai onko se ollut sinulla jo kauemmin? Jos se on ollut kauemmin, niin onko vika iskenyt pitkän ajan saatossa vai ollut aina jne? Paljonko ajettu, käykö millaista tyhjäkäyntiä?

        Jaa, miksikö kyselen tyhmiä..no kartotetaan tilannetta laajemmin, että onko tuo ihmisen aikaansaannoksia.
        Last edited by Happo; 18-09-2006, 15:20.
        Ford S-Max 2.0
        Kilpuri VW Golf III VR6
        ex:

        F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

        Comment

        • escortmk2
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 359
          • halikko

          #5
          Mulla on sellasta vikaa et meinaa nelosella ja pelkästään nelosella alle 1500 rpm nykiä tasakaasulla???? Ajettu mittarin mukaan 308 tuhatta. vm94 525 tds touring
          BMW 740IA 1993
          BMW 530D E61

          Comment

          • patcho01
            Newbiemmer
            • Sep 2005
            • 12

            #6
            -94 525tds:n tehot hukassa

            Hieman auton taustaa; Italian tuonti, mulla ollut reilun vuoden, kilsat 240tkm, valmistus kk/vv muistaakseni 12/94. Kilsoistahan ei koskaan tiedä, mutta italialainen huoltokirja on ja ollut jollain sikäläisellä it-firmalla työsuhdekärrynä ja kaiken näköistä muutakin korjauslappua sieltä löytyi matkan varrelta. Ainakin niitten paprujen mukaan jotka löyty hanskalokerossa, autoo ei oltu siivottu edellisen omistajan jäljiltä. Se et mitä virkaa on italialaisilla papereilla, en osaa sanoa.
            Tyhjäkäyntiä käy varsin tasaisesti, joku venttiilinnostimista tai joku muu tasainen ehkä hieman liian kova ylim. naputus sieltä kuuluu. Naputus kuuluu varsin voimakkaana kun avaa öljykorkin.
            Pa-kulutus on maltillisessa matka-ajossa n. 6,5-7 ja öljyä ei vie juurikaan, nyt oon kohta reilu 20tkm ajanut vaihdon jälkeen ja lisännyt kerran n. 0.5 litraa. Eli öljytkin pitäis vaihtaa ihan just. Ehkä pitäis vaihdella vähän useemmin.

            Eli suuria ei oo viat, ainoo vaan toi tehon puute alakierroksilla, muuten vedättäessä riippumatta vaihteesta/nopeudesta, kone ei nyi.
            Tuntuu vaan et toi tehottomuus vaan pahenee ja pätkimiset tasaisessa vauhdissa vaan lisääntyy.
            Toi vois viitata siihen pa:n saantiin, täytyypä tsekata se letku löytyykö sieltä ilmaa.
            Kattelin muuten tuolta Realoem:stä ja eihän sieltä tosiaankaan mitään Air Flow Meter:iin tai vastaavaan viittaavaa löytyny tolle vm:lle, milläs se ilma/seosmäärä pähkäillään tossa mallissa ?
            Tää on mun eka nokivasara, joten ei oo tosta puolesta juuri kokemusta.

            Toisena ajokkina mulla on MB 320 CLK -99 Cab, jossa kilsat 131tkm ja jo meni siitäkin ilmamassamittari, mut oli kyllä oireet aika selvät, tehot putos varmaan 1/4 alkuperäisestä ja tyhjäkäynti oli todella huonoo ja kun vaihdoin se uuden mittarin ja nollasin vikamuistin niin taas kävi kuin enkeli

            Comment

            • Happo
              BTCF Member
              • Sep 2004
              • 922
              • Kauhajoki

              #7
              Juu, mulla oli visiona sellainen mahdollisuus, että syöttöpumppua olis "myyntimeikattu". Eli sen kantta olis liikutettu hieman, mutta siihen suuntaan, että syöttö pienenee. Ja miksikö näin olisi tehty, niin siksi, että tyhjäkäynnin häiriöt olisi saatu kuriin. Vaikuttaisi kuitenkin auton historian ja muun kuvauksen mukaan siltä, että visio pettää. Toki tutkinnan arvoinen asiahan se tuokin on.

              Itsellä vain ilmestyi tuo "pätkäisy", kun kerran katsastusta varten tipautettiin syöttöjä siirtämällä pumpun kantta. Meni vähän liikaa ja tehojen tippumisen lisäksi tuli tuollainen pätkäisy, kun automaatti vaihtoi vaihdetta pienemmälle. Se tuntui, niin kuin moottori olis sammunu pieneksi hetkeksi.
              Toki mitään vikavaloa ei välähtänyt tossa, eikä se esiintynyt tasaisessa ajossa.
              Ford S-Max 2.0
              Kilpuri VW Golf III VR6
              ex:

              F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

              Comment

              • patcho01
                Newbiemmer
                • Sep 2005
                • 12

                #8
                -94 525tds:n tehot hukassa .. jatkuu ..

                Kiitos vinkeistä.

                Tsekkasin ton pa-letkun ja ilmaa ei ollut näkyvissä, näytti aika tummalta se läpinäkyvä letku joten oletin et se on silloin täynnä ainetta, sekä koneen/suodattimen välinen letku että se mikä lähtee tankille päin.

                Kone ei haise juurikaan dieselille ja ainoo vuoto mitä olen huomannut, on että 1. pytyn imusarjan yhtymäkohta on kostea kannen puolelta. Eli ihan kuin se imusarjan tiivisteen alapuolelta hikoilisi ainetta hieman ulos.
                Eli siinä on selvä vika mutta ei se varmaan niin paljon vuoda että selittäis ton tehottomuuden.

                Mites se EGR:n poisto käytöstä?? Täällä on ollut juttuja et se kannattaa poistaa käytöstä. Mites se tapahtuu ja voisko se vaikuttaa noihin tehoihin alakierroksilla?

                Ja onko suosituksia minne viedä testeriin/tutkittavaksi pk-seudulla ??
                Noita ns. guruja tuntuu olevan joka nurkalla mut ne ei nähtävästi viitti enää keskittyä näin vanhoihin kosliin ja vaihtavat vaan suoraan osaa jos vikakoodit vaan vähänkin viittaa ja ottavat rahat pois.

                Comment

                • Marko.K
                  BTCF Member
                  • Jul 2006
                  • 1193
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by patcho01
                  Kiitos vinkeistä.

                  Tsekkasin ton pa-letkun ja ilmaa ei ollut näkyvissä, näytti aika tummalta se läpinäkyvä letku joten oletin et se on silloin täynnä ainetta, sekä koneen/suodattimen välinen letku että se mikä lähtee tankille päin.

                  Kone ei haise juurikaan dieselille ja ainoo vuoto mitä olen huomannut, on että 1. pytyn imusarjan yhtymäkohta on kostea kannen puolelta. Eli ihan kuin se imusarjan tiivisteen alapuolelta hikoilisi ainetta hieman ulos.
                  Eli siinä on selvä vika mutta ei se varmaan niin paljon vuoda että selittäis ton tehottomuuden.

                  Mites se EGR:n poisto käytöstä?? Täällä on ollut juttuja et se kannattaa poistaa käytöstä. Mites se tapahtuu ja voisko se vaikuttaa noihin tehoihin alakierroksilla?

                  Ja onko suosituksia minne viedä testeriin/tutkittavaksi pk-seudulla ??
                  Noita ns. guruja tuntuu olevan joka nurkalla mut ne ei nähtävästi viitti enää keskittyä näin vanhoihin kosliin ja vaihtavat vaan suoraan osaa jos vikakoodit vaan vähänkin viittaa ja ottavat rahat pois.
                  otappa yhteyttä semmoseen lafkaan ku Suomen Diesel Oy, sijaitsee Tattarisuolla Malmin kupeessa
                  F11 535d -11 367hv/728nm
                  E39 M5 -99 Alpine White II
                  E65 730da -02
                  E60 530da -03
                  E39 530da -03 240hv/600nm
                  E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                  E38 740iaL -95
                  E39 530d -99 245hv/528nm

                  Comment

                  • patcho01
                    Newbiemmer
                    • Sep 2005
                    • 12

                    #10
                    Originally posted by Marko.K View Post
                    otappa yhteyttä semmoseen lafkaan ku Suomen Diesel Oy, sijaitsee Tattarisuolla Malmin kupeessa
                    oisko ollut Helsingin Diesel ?? Suomen Dieseliä ei löydy googlettamalla eikä Inoa:sta mut Helsingin Diesel löytyy, osoite Autotallintie 19 Tattarisuolla.
                    Oisko sama putiikki? Eli sulla on hyviä kokemuksia tästä ja vielä diesel Bemun kanssa ?

                    Comment

                    • Marko.K
                      BTCF Member
                      • Jul 2006
                      • 1193
                      • Helsinki

                      #11
                      itse en ole käyttänyt kun auto ollut vasta kuukauden mutta moni tuntemani kaveri on ko. paikkaa kehunut, joo sori Helsingin Diesel Oy



                      Originally posted by patcho01 View Post
                      oisko ollut Helsingin Diesel ?? Suomen Dieseliä ei löydy googlettamalla eikä Inoa:sta mut Helsingin Diesel löytyy, osoite Autotallintie 19 Tattarisuolla.
                      Oisko sama putiikki? Eli sulla on hyviä kokemuksia tästä ja vielä diesel Bemun kanssa ?
                      F11 535d -11 367hv/728nm
                      E39 M5 -99 Alpine White II
                      E65 730da -02
                      E60 530da -03
                      E39 530da -03 240hv/600nm
                      E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                      E38 740iaL -95
                      E39 530d -99 245hv/528nm

                      Comment

                      • bme535
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2004
                        • 105
                        • Jkl

                        #12
                        Kirjotappa tänne, jos vika löytyy..
                        Itellä 310tkm ajettu saksantuonti 525tds -93 joka kans nykäisee välillä, ajettaessa nelosella n.1500k/ min. Suuttimen kuvavalo ei kyllä vilahda.

                        Tyhjäkäynti aaltoilee välillä, varsinkin kuumana ja jos ilmastointi on päällä..

                        Vaihdoin jakoketjut ja kannentiivisteen, ketjut olivat tosi venyneet, nokka-akseli oli jäänyt pahasti myöhäselleen, kansi ja kannentiiviste olivat virheettömät. Koneeseen tuli puhtia lisää varsinkin yläkierroksilla, mutta tyhjäkäynnin aaltoilu ei loppunut. Liekkö syynä kulunut ennakonsäädin? Vai pielessä oleva pumpun ajoitus?

                        Egr-venttiilin tukin samalla siten, että puristin putken tiukasti luttuun parin sentin matkalta. Pysyy ainakin imusarja puhtaampana.

                        Tossa omassa autossa oli hevoset karannut ostohetkellä, mutta forte diesel fuel conditioner tankkiin ja pari sataa kilometriä 3. vaihteella lähes kaasu pohjassa ja tsadaa ainakin suuri osa hevosista on tallella!

                        Myös hukkaportti saattaa noissa jäädä osittain auki jolloin tehoja hukassa..
                        E34 535 tic

                        Ex:
                        E34 525 tds Touring
                        E30 320i Touring
                        E34 535i
                        E30 325i
                        E12 518
                        E30 316 -> 318i

                        Comment

                        • patcho01
                          Newbiemmer
                          • Sep 2005
                          • 12

                          #13
                          Originally posted by bme535 View Post
                          Kirjotappa tänne, jos vika löytyy..
                          Itellä 310tkm ajettu saksantuonti 525tds -93 joka kans nykäisee välillä, ajettaessa nelosella n.1500k/ min. Suuttimen kuvavalo ei kyllä vilahda.

                          Tyhjäkäynti aaltoilee välillä, varsinkin kuumana ja jos ilmastointi on päällä..

                          Vaihdoin jakoketjut ja kannentiivisteen, ketjut olivat tosi venyneet, nokka-akseli oli jäänyt pahasti myöhäselleen, kansi ja kannentiiviste olivat virheettömät. Koneeseen tuli puhtia lisää varsinkin yläkierroksilla, mutta tyhjäkäynnin aaltoilu ei loppunut. Liekkö syynä kulunut ennakonsäädin? Vai pielessä oleva pumpun ajoitus?

                          Egr-venttiilin tukin samalla siten, että puristin putken tiukasti luttuun parin sentin matkalta. Pysyy ainakin imusarja puhtaampana.

                          Tossa omassa autossa oli hevoset karannut ostohetkellä, mutta forte diesel fuel conditioner tankkiin ja pari sataa kilometriä 3. vaihteella lähes kaasu pohjassa ja tsadaa ainakin suuri osa hevosista on tallella!

                          Myös hukkaportti saattaa noissa jäädä osittain auki jolloin tehoja hukassa..
                          Joo, tuntuu olevan nää jutut aika yleisiä näissä tds:ssä, mua ei oikeestaan vaivaa kun se todella hengetön alue ja varsinkin kylmänä. Viikon päästä pääsen tutkimaan paremmin ja katotaan turbon paineet, tukin ton erkin ja katon ettei cooleri ole tukossa ja ettei oo ilmavuotoja. Ei viitti ulkona alkaa tekeen ..
                          Ja täytyypä koittaa toi forte kikka vielä ensin ja kattoo miten se vaikuttaa.

                          Tosta egr:stä, siis minkä putken muuten laitoit luttuun ?? Sen ohuen alipaineputken joka on kumia vai ??

                          Comment

                          • ongelmalapsi
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1063
                            • Hämeenlinna

                            #14
                            itellä samaa ongelmaa et tosta 325tds m51d25 motista voima hukassa... ahtaa kyllä 0.8-0.9 bar mutta voimaa ei vain ole, mustaa tulee putken täydeltä ku kaasua painaa reilummin, mutta eihän tuollasen sähköohjatun jakajapumpun pitäisi ylimääräistä syöttää. suuttimet tarkastettu, ainoa asia mikä itellä enää tulee mieleen on että pumpun jako on sekasin?
                            -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                            -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                            -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                            -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                            -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                            Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                            GMC Topkick C6500 rollback -95
                            Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                            E46 330xiA -02
                            Chrysler neon -99

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎