Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d puutuu, siirtopumppu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    530d puutuu, siirtopumppu?

    Vasta viikko takana Saksantuonnilla (530dA 10/-02) ja nyt iski ongelmaa. Ensimmäiset 500 km menivät sujuvasti. Sitten alkoi satunnaisesti esiintyä puutumista yläkierroksilla. Noin 3000 rpm kone nytkähteli reippaasti eivätkä kierrokset juuri tuosta nousseet. Motarilla teki kerran niin, että ei käytännössä vastannut kaasun painamiseen lainkaan. Välillä menohaluja oli normaalisti. Nyt tuo puutuminen on lähes jatkuvaa. Lisäksi tänään kertaalleen sahautti tovin ennen kuin lähti käyntiin. Aiemmin lähtenyt "palmun alta".

    Tänään havaitsin siirtopumpun (kuskin penkin alla) pitävän melkoista rouskutusta virtojen kytkemisen jälkeen. Aiemmin tuohon ääneen en ollut ainakaan kiinnittänyt mitään huomiota.

    Eli sopivatko oireet tuon siirtopumpun aiheuttamiksi, vai lähdetäänkö aktiivisesti miettimään muita vaihtoehtoja.

    Mainittakoon, että autolla ajettu 100 tkm, eikä tuota lukemaa ole syytä epäillä auton historia ja muu kunto huomioiden. Turbo on tuskin syyllinen oireisiin, kun se on edellisen omistajan toimesta vaihdettu vajaa vuosi sitten.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
  • jms-btcf
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 696
    • Tampere

    #2
    Siirtopumppu, ainakin samat oireet oli täällä. Merkkiliikkeessä osa ~350E + työ. Ei ole paha vaihtaa itsekään...
    e61 535d

    Comment

    • Marko.K
      BTCF Member
      • Jul 2006
      • 1193
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by Clavurion View Post
      Vasta viikko takana Saksantuonnilla (530dA 10/-02) ja nyt iski ongelmaa. Ensimmäiset 500 km menivät sujuvasti. Sitten alkoi satunnaisesti esiintyä puutumista yläkierroksilla. Noin 3000 rpm kone nytkähteli reippaasti eivätkä kierrokset juuri tuosta nousseet. Motarilla teki kerran niin, että ei käytännössä vastannut kaasun painamiseen lainkaan. Välillä menohaluja oli normaalisti. Nyt tuo puutuminen on lähes jatkuvaa. Lisäksi tänään kertaalleen sahautti tovin ennen kuin lähti käyntiin. Aiemmin lähtenyt "palmun alta".

      Tänään havaitsin siirtopumpun (kuskin penkin alla) pitävän melkoista rouskutusta virtojen kytkemisen jälkeen. Aiemmin tuohon ääneen en ollut ainakaan kiinnittänyt mitään huomiota.

      Eli sopivatko oireet tuon siirtopumpun aiheuttamiksi, vai lähdetäänkö aktiivisesti miettimään muita vaihtoehtoja.

      Mainittakoon, että autolla ajettu 100 tkm, eikä tuota lukemaa ole syytä epäillä auton historia ja muu kunto huomioiden. Turbo on tuskin syyllinen oireisiin, kun se on edellisen omistajan toimesta vaihdettu vajaa vuosi sitten.
      itselläni oli täysin sama homma, eli saksan tuonti 530d -99 ja 100tkm ajettu, katoppas näkyykö polttoaine letkussa ilmakuplia ku avaat konepellin, mulle vaihettin tosin naftapumppu 150euroa töineen Laakkosella, mutta vieläkään ei ole kyllä potkua niinku pitäs
      F11 535d -11 367hv/728nm
      E39 M5 -99 Alpine White II
      E65 730da -02
      E60 530da -03
      E39 530da -03 240hv/600nm
      E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
      E38 740iaL -95
      E39 530d -99 245hv/528nm

      Comment

      • Clavurion
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 9159
        • Oulu

        #4
        Antaako diagnostiikka siirtopumpun suhteen vikakoodia, joka varmistaisi viallisuuden? Vai mennäänkö yritys/erehdys -menetelmällä todennäköisimpiä ongelmia paikaten? Eihän tuo TIS:in kuvia katsellessa vaikuta hankalalta vaihtaa, jos jaksaa könytä auton alle. Onko pumpulle edullisempaa hankintareittiä, vai marssinko suosiolla Wetterille?

        Minkälainen ero on oireissa tankin- vs. siirtopumppu? Jos putkistossa menee kuplia, kyseessä ilmeisesti tankin pumppu, siirtopumpulla ei tuota näkyisi? Tosin tuo huomion kiinnittänyt surina siirtopumpusta johdatteli vahvasti sen suuntaan.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Clavurion
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 9159
          • Oulu

          #5
          Diagnostiikka herjasi aktiivisena polttoaineen paineista. Uusi siirtopumppu Wetteriltä 250e. Vaihdoin pumpun ja taas toimii. Samoilla tulilla uusin myös PA-suotimen.

          Vaihtotyö oli sinänsä pala kakkua. Suurin osa ajasta kului pohjan muovilevyn irrotukseen ja kiinnitykseen. Pitihän se pumppu tietysti pistää paloiksi. Putken sisällä sähkömoottorin pyörittämä ruuvipumppu. Mitään selkeää vikapaikkaa en saanut lokalisoitua, väsynyt mikä väsynyt!
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎