Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alapallon kesto (eli vaihtoväli)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • druidi
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 128
    • Turku

    Alapallon kesto (eli vaihtoväli)?

    Ostinpa tässä E36 318i:n vuodelta -97 ja ennen kaupan tekemistä käytettiin pirssi Autotohtorin vaihtotarkastuksessa. Siellähän sitten paljastui, että oikeanpuoleinen alapallonivel on löystynyt ja renkaassa olikin klappia aika pirusti.

    Eipä tuo hirveästi haittaa kun asia oli tiedossa ennen kaupantekoa enkä mennyt turhaan ottamaan hylsyä katsastuksesta, rengaskaan ei ole vielä ehtinyt kulua. Huoltohistoriaa tutkiessa rupesi vaan mietityttämään seuraava juttu:

    Vuonna 2004 on autolle tehty ns. katsastustarkistus Turun Autohallissa (Uudessakaupungissa). Kilometrejä on tuolloin ollut 75780 ja listassa lukee, että mm. oikea alapallonivel vaihdettu. Lisäksi tuohon asiaan liittynee merkintä "Oikea raidepää + pyöräkulmat edessä".

    Autolla on nyt ajettu n. 91tkm ja taas on etuoikealla alapallo löysänä (ja ratti välillä hieman vinossa, tuon notkahtelun huomaa kyllä ajaessa). Onko tuo tavallista n. 15tkm jälkeen vai voiko se kieliä jostain muusta ongelmasta tai vaikka siitä, että edellinen vaihto on tehty huolimattomasti?

    Lisätietoa:
    Kirjan mukaan edellinen Huolto 1 on tehty helmikuussa 2004 ja Huolto 2 joulukuussa 1999. Jos nuo välit tuntuvat pitkiltä niin ehkä kilometrit selvittävät asiaa: vuosina 2002-2004 autolla on ajettu yhteensä n. 9000km. 2004-2006 ajettun n. 15tkm. Huoltotarpeen ilmaisimessä nyt yksi keltainen palkki jäljellä (ei pala ajettaessa). En tiedä miten tunnollisesti sitä on nollattu. 70tkm kohdalla lukee kuitissa "Huoltoilmaisinta ei voitu nollata!! Ainoastaan BMW-huollossa on laite".

    Autoa on madallettu tänä kesänä ja siihen liittyen jouset ja etuiskarit vaihdettu.
    Last edited by druidi; 30-09-2006, 00:07.
  • Racink
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 840
    • Jkl

    #2
    Originally posted by druidi View Post
    Onko tuo tavallista n. 15tkm jälkeen vai voiko se kieliä jostain muusta ongelmasta tai vaikka siitä, että edellinen vaihto on tehty huolimattomasti?
    Ainakin E30:ssä jos vaihtaa uuden alapallon vanhaan tukivarteen voi sen asentaa väärään asentoon, koska nivel liikkuu toisessa suunnassa enemmän kuin toisessa.Tällöihän se ei toimi oikein ja myös väljistyy normaalia nopeammin.
    Last edited by Racink; 30-09-2006, 11:49.

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #3
      Originally posted by Racink View Post
      Ainakin E30:ssä jos vaihtaa uuden alapallon vanhaan tukivarteen voi sen asentaa väärään asentoon, koska nivel liikkuu toisessa suunnassa enemmän kuin toisessa.Tällöihän se ei toimi oikein ja myös väljistyy normaalia nopeammin.
      Tämä pätee myös E36:een.
      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • druidi
        Bimmer Rookie
        • Sep 2006
        • 128
        • Turku

        #4
        Kiitoksia vinkeistä. Toivottavasti osuu kohdalleen seuraavassa huollossa.

        Comment

        • fastandfurious
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 1731
          • Tampesteri

          #5
          Originally posted by Leka View Post
          Tämä pätee myös E36:een.
          Pitää paikkaansa. Omassa ex 36:ssa meni alapallo juurikin tuon takia yhdessä talvessa. Korjaamo ei tietenkään ollut samaa mieltä. :think
          ---------------------------------------------------
          E91 325d M-Sport
          ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
          E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

          Comment

          • visa e36
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 753
            • Järvenpää

            #6
            Ja onhan se vanha alapallo saattanut olla niin pitkään väljänä siellä että on vähän hakannut spooreja paskaksi mistä johtuen uusi ei ole pysynyt tiukkana paikallaan. Näin oli itselläni.. uusi tukivarsi maksoi 75€ eli ei kallis remppa.
            Nykyiset
            -63 Pontiac Catalina convertible
            -05 E53 X5 3.0d

            Comment

            • Antti78
              Bimmer Rookie
              • Feb 2006
              • 83
              • Lem1

              #7
              [
              Autoa on madallettu tänä kesänä ja siihen liittyen jouset ja etuiskarit vaihdettu.[/QUOTE]

              omassa söi madalluksen jälkee alapallot tosi nopeesti paskaks et todennäkösesti myös se vaikuttaa kulumiseen. uusilla on nyt ajettu parikyt tonnia ja ihan jees oli katsastuksessa

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎